Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 45 Bilag 1
Offentligt
2100985_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om et midlertidig bør-
netilskud til visse forsørgere
J.nr. 19/13230 2019-5272
Indledning
Et udkast til lovforslag om et midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere blev
sendt i høring den 3. oktober 2019 med frist for afgivelse af høringssvar den 14.
oktober 2019 kl. 12.00.
Lovforslaget har været sendt i høring hos Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskas-
sen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådets Ydelsesud-
valg, Business Danmark, DAK, Danmarks Frie Fagforening, Danske Advokater,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer, Datatilsynet, Det Centrale Handi-
capråd, Det faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut
for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Landsforeningen
af nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare på arbejdsmar-
kedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND
De hjemløses landsorganisation, Udbeta-
ling Danmark og Ældre Sagen
Der er modtaget høringssvar fra følgende eksterne høringsparter:
Ankestyrelsen
Børnerådet
Børns Vilkår
DA - Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Socialrådgiverforening
Danske A-kasser
DH - Danske Handicaporganisationer
Datatilsynet
FA
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation
FOA
Institut for Menneskerettigheder
Lederne - Ledernes Hovedorganisation
Mødrehjælpen
Red Barnet
Retspolitisk Forening
Rigsrevisionen
Rådet for Etniske Minoriteter
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2100985_0002.png
Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet
Rådet For Socialt Udsatte
UDK - Udbetaling Danmark
Ældre Sagen
De modtagne høringssvar vedlægges.
I følgende afsnit gives en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar, samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuldstændig gen-
nemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til de vedlagte høringssvar.
Generelle bemærkninger
Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, DH, FH, FOA, Institut for Menneske-
rettigheder, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske
Minoriteter og Rådet For Socialt Udsatte er alle generelt positive over for forslaget
om indførelse af et midlertidigt børnetilskud, idet forslaget er med til at bekæmpe
fattigdom.
Ankestyrelsen, Datatilsynet og Udbetaling Danmark har alle givet bemærkninger af
teknisk karakter, som er imødekommet i det omfang, det har været i overensstem-
melse med lovforslagets affattelse i øvrigt.
Konkrete bemærkninger til lovforslaget
Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Mødrehjælpen og Red Barnet har alle udtrykt et ønske om, at
det midlertidige børnetilskud skal gælde for børn op til det fyldte 18. år, og ikke
kun indtil barnet fylder 15 år.
Kommentar:
Det bemærkes, at lovforslaget er udarbejdet i overensstemmelse med den indgåede
Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud, hvoraf det fremgår
at ”Tilskuddet
skal
målrettes børn fra 0-14 år i familier, der er berørt af kontanthjælpsloftet eller inte-
grationsydelsen.”
Børnerådet, Børns Vilkår, Mødrehjælpen og Red Barnet har alle udtrykt ønske om,
at udbetalingen af det midlertidige børnetilskud kan ske tidligere end januar 2020.
Kommentar:
Det fremgår af Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud, at det midlertidige bør-
netilskud indføres pr. 1. januar 2020. Dette skyldes blandt andet, at loven skal
være vedtaget og stadfæstet, før den kan træde i kraft, og at systemunderstøttelsen
skal være færdigudviklet, førend det midlertidige børnetilskud kan udbetales. Det
midlertidige børnetilskud har dog virkning fra den 1. august 2019 og vil således
blive efterbetalt.
Børnerådet, Børns Vilkår og Red Barnet har alle udtrykt ønske om, at der skulle ta-
ges højde for, at forældre til børn med et handicap skal have et særligt tillæg, da der
er særlige udgifter forbundet hermed til fx medicin.
2
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2100985_0003.png
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det fremgår af Aftale om et nyt midlertidigt
børnetilskud, at ”Tilskuddet
skal målrettes børn fra 0-14 år i familier, der er berørt
af kontanthjælpsloftet eller integrationsydelsen.” Beløbet pr. barn fremgår direkte
af aftalen, og tilskuddet er indrettet sådan, at det bliver mest til gavn for de børne-
familier, som får de laveste ydelser og har mistet mest som følge af indførelsen af
kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen. Dette ønske ligger således ikke inden
for den politiske aftale.
Det bemærkes, at hjælp til udgifter til medicin, hjælpemidler og boligindretning
m.v. ved forsørgelse i hjemmet af et barn under 18 år med betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig li-
delse ydes efter serviceloven.
Børnerådet, Dansk Socialrådgiverforening, Mødrehjælpen, Red Barnet, Retspoli-
tisk Forening og Rådet For Socialt Udsatte har alle udtrykt bekymring for, at perso-
ner, der har fået deres ydelse nedsat eller helt mistet en ydelse som følge af 225-ti-
mersreglen, ikke er i målgruppen for det midlertidige børnetilskud.
Kommentar:
Det
fremgår af Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud, at ”Tilskuddet
skal mål-
rettes børn fra 0-14 år i familier, der er berørt af kontanthjælpsloftet eller integra-
tionsydelsen.” Personer, der alene er berørt af 225-timersreglen, vil således ikke
være omfattet af det midlertidige børnetilskud, mens personer, der både er berørt
af 225-timersreglen og kontanthjælpsloftet eller integrationsydelsen, vil være om-
fattet. Det bemærkes, at regeringen vil nedsætte en ydelseskommission, som skal
komme med anbefalinger til et nyt ydelsessystem.
Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk Socialrådgiverforening, Mødrehjælpen og Red
Barnet har alle udtrykt bekymring for, om lovforslaget kan nå at udløbe, inden et
nyt ydelsessystem er klar.
Kommentar:
Det fremgår af Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud, at
”Det
midlertidige bør-
netilskud ydes, indtil ydelseskommissionen har fremlagt sine anbefalinger, og et nyt
ydelsessystem er trådt i kraft forventeligt medio 2021.”
Mødrehjælpen har bemærket, at det midlertidige børnetilskud udbetales til barnets
registrerede moder, hvis forældrene har fælles folkeregisteradresse. Dette følger
praksis for børne- og ungeydelsen. Mødrehjælpen har gjort opmærksom på, at
børne- og ungeydelsen i fremtiden skal deles ligeligt mellem forældrene. Mødre-
hjælpen har nævnt,
at: ”… Styrelsen bør være opmærksomme
på, at praksis formo-
dentlig af ligestillingshensyn ændres i indeværende folketingsår, således at børne-
og ungeydelsen fremover udbetales ligeligt mellem forældremyndighedsindeha-
verne.”
3
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2100985_0004.png
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at ministeriet er opmærksom på, at børne- og
ungeydelsen ændres til at blive udbetalt til begge forældre, hvis de begge har for-
sørgerpligt over for barnet. Det er forældre, der har samme bopælsadresse, som
barnet, der er berettiget til børnetilskuddet. Det er derfor ikke sammenligneligt.
Retspolitisk Forening har udtrykt bekymring i forhold til, at det nye tilskud har
flere satser, som kan medføre er uoverskueligt system.
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at de forskellige satser for det midlertidige
børnetilskud følger direkte af den politisk aftale og tager udgangspunkt i størrelsen
af forældrenes ydelsessats i kontanthjælpssystemet. Det bemærkes endvidere, at
udbetaling af midlertidigt børnetilskud bliver it-understøttet, og vil ske automatisk
til forældre, der er berettiget til at modtage tilskud for den enkelte måned.
Retspolitisk Forening har udtrykt bekymring i forhold til Udbetaling Danmarks
sagsbehandlingstider. ”Da UDK i forvejen har urimeligt lange sagsbehandlingsti-
der på eksempelvis beregningen af boligstøtte, skal Retspolitisk Forening dog op-
fordre til, at det sikres, at der er de nødvendige medarbejderressourcer hos UDK til
at håndtere hele denne nye, store opgave.”
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at midlertidigt børnetilskud
i modsætning til
boligstøtte
vil blive udbetalt uden forudgående ansøgning, og vil ske automatisk.
Endvidere vil der ikke ske efterregulering af det midlertidige børnetilskud, med-
mindre der er begået en myndighedsfejl, der bevirker, at borgeren skal have efter-
betalt et beløb I aftaleøkonomien er taget højde for Udbetaling Danmarks drifts-
omkostninger.
Ophævelse af ydelsesnedsættelse for forsørgere (lovforslagets §§ 21-
22)
Beskæftigelsesministeriet har anmodet Udlændinge- og Integrationsministeriet om
at bidrage til vurderingen af høringssvar, der vedrører den del af lovforslaget som
omhandler ophævelsen af reduktionen af integrationsydelsen for forsørgere pr. 1.
januar 2020.
FH, Institut for Menneskerettigheder, Retspolitik Forening og Rådet for Etniske
Minoriteter finder det positivt, at reduktionen af integrationsydelsen for forsørgere
pr. 1. januar 2020 annulleres. Det er Institut for Menneskerettigheders opfattelse, at
det vil bidrage til, at færre familier vil falde under grundlovens eksistensminimum.
Retspolitik Forening gør desuden opmærksom på udfordringen med hjemløse bor-
gere, der bliver tilkendt integrationsydelse på baggrund af, at de ikke kan doku-
mentere deres ophold her i riget, og opfordrer til, at denne uhensigtsmæssighed
håndteres.
4
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2100985_0005.png
Kommentar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at i, at det af Retspolitisk For-
ening anførte om de hjemløse borgere ikke omhandler en problemstilling, der på-
virkes af lovforslaget.
Øvrige emner
Børnerådet, Børns Vilkår, Mødrehjælpen og Red Barnet har alle udtrykt stor util-
fredshed med høringsprocessen og høringsperioden, herunder utilfredshed med
ikke at være blevet særskilt hørt.
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at ministeriet er opmærksom på, at høringspe-
rioden har været kortere end normalt. Dette skyldes, at lovforslaget forventes frem-
sat den 6. november 2019, således at lovforslaget kan vedtages og træde i kraft til
1. januar 2020.
Den korte høringsfrist skal derfor ses i sammenhæng med tidspunktet for indgåelse
af
”Aftale
om et nyt midlertidigt børnetilskud” af 3. september 2019, og et ønske
om en hurtig fremsættelse af lovforslaget, således at der gives den nødvendige tid
til implementering, herunder udvikling af den nødvendige it-understøttelse.
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at lovforslaget har været sendt i høring ved
de sædvanlige høringsparter, men Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
desværre ikke har været opmærksom på, at der var andre relevante interessenter,
der skulle have været hørt. Styrelsen har på den baggrund givet forlænget hørings-
frist i muligt omfang. Det skal dog bemærkes, at lovforslaget har været offentligt
tilgængeligt fra den 3. oktober 2019 via Høringsportalen.
Danske A-kasser, Rigsrevisionen og Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarke-
det havde ingen bemærkninger til lovforslaget.
DA og Lederne har oplyst, at de ikke kan støtte forslaget, idet det reducerer ar-
bejdsudbuddet.
DA
har således anført: ”DA
mener, at princippet om, at det altid skal kunne betale
sig at arbejde, frem for at modtage offentligt forsørgelse er et sundt princip. Forsla-
get modarbejder dette princip.”
Lederne
har anført: ”Det midlertidige børnetilskud vi således svække beskæftigel-
sen og reducere det økonomiske incitament til at komme i arbejde for de grupper,
der er omfattet af lovforslaget.”
Kommentar:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det fremgår af Aftale om et nyt midlertidigt
børnetilskud, at det midlertidige børnetilskud skal ydes til forældre med børn i al-
deren 0-14 år og skal sikre familierne bedre økonomiske vilkår og bedre mulighed
for at være en del af fællesskabet. Det bemærkes i den forbindelse, at det midlerti-
dige børnetilskud ydes, indtil ydelseskommissionen har fremlagt sine anbefalinger,
5
L 45 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft forventeligt medio 2021. Endelig bemærkes
det, at der fortsat vil være en økonomisk gevinst ved at komme i beskæftigelse
også efter indførelsen af det midlertidige børnetilskud.
6