Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 43
Offentligt
2117508_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 19. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 til L 43 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren yde teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget i et lovforslag A,
der o fatter afskaffelse af kravet o ”gru dlag for e vellykket i tegratio ” og
indførelsen af en tremånedersfrist for indgivelse af ansøgning om familiesammen-
føring, og et lovforslag B, der indeholder den i bemærkningernes punkt 2.1.3.
beskrevne overgangsordning?
Svar:
1.
Jeg anerkender, at man kan have et ønske om en opdeling af et lovforslag. Det
er et helt legitimt ønske, hvis man synes, at man kun kan støtte en del af et lov-
forslag.
Selv om lovforslaget tager udgangspunkt både i en aftale mellem regeringen, den
tidligere regering og Dansk Folkeparti på den ene side, og den politiske forståelse
mellem regeringen, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten på den anden side, inde-
holder det fremsatte lovforslag imidlertid helt grundlæggende kun én ændring af
udlændingeloven. Nemlig at integrationskravet erstattes af en ansøgningsfrist på
3 måneder.
Så er der til lovforslaget knyttet nogle overgangregler, der skal tage hånd om dem,
der bliver berørt af ændringen. Det er bl.a. verserende sager, men også børn, der
tidligere har fået afslag på baggrund af de regler, som foreslås afskaffet.
Som jeg også havde lejlighed til at give udtryk for ved førstebehandlingen af lov-
forslaget, synes jeg ikke, at det er hensigtsmæssigt at have overgangsregler til et
lovforslag i et selvstændigt lovforslag.
Det skyldes, at overgangsreglerne skal tage udgangspunkt i gældende ret og sam-
tidig skal forholde sig til, hvordan lovforslaget ændrer gældende ret.
3. december 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
72 26 87 00
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17291
1091830
Side
1/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget i et lovforslag A om afskaffelsen af kravet om grundlag for en vellykket integration og indførelsen af en 3-månedersfrist for at søge om familiesammenføring og et lovforslag B, der indeholder den overgangsordning, der er beskrevet i bemærkningerne, til udlændinge- og integrationsministeren
En opdeling indebærer også en risiko for utilsigtede og uforudsigelige regelæn-
dringer, f.eks. i tilfælde af, at lovforslaget om en fremadrettet 3-månedersfrist
ikke vedtages, mens lovforslaget med overgangsordningerne
der knytter sig til
forslaget om en 3-månedersfrist
derefter vedtages. Det ville betyde, at loven
fraviger en ansøgningsfrist, der ikke findes.
Opdeling af et lovforslag kan efter omstændighederne give mening, når lovforsla-
get indeholder flere elementer, der isoleret set ikke har noget med hinanden at
gøre. Det er dog efter min opfattelse ikke tilfældet med dette lovforslag.
2.
Det ønskede ændringsforslag kan udarbejdes på følgende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring
med børn og indførelse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning)
(L 43)
[af X]:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
”Forslag til lov o æ dri g af udlæ di gelove
Afskaffelse af kravet om
vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og indfø-
relse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning
” o fatte de §
1, § 2, stk. 1, og § 3.
B.
”Forslag
til lov om en særlig ordning for familiesammenføring med visse
bør ” o fatte de §§ 2
og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 2
2)
Paragraffen udgår og i stedet indsættes:
»01.
Der kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2,
uanset at ansøgningsfristen i udlændingelovens § 9, stk. 20, er overskredet, i føl-
gende tilfælde, jf. dog § 02, stk. 3:
Side
2/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget i et lovforslag A om afskaffelsen af kravet om grundlag for en vellykket integration og indførelsen af en 3-månedersfrist for at søge om familiesammenføring og et lovforslag B, der indeholder den overgangsordning, der er beskrevet i bemærkningerne, til udlændinge- og integrationsministeren
1) I sager hvor der inden lovens ikrafttræden er indgivet ansøgning om opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, der er under behandling i
Udlændingestyrelsen på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
2) I sager hvor barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens ikrafttræden er
meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2,
af Udlændingestyrelsen under henvisning til, at barnet ikke har eller har mu-
lighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en
vellykket integration her i landet, og der indgives ny ansøgning om opholdstil-
ladelse senest 3 måneder efter lovens ikrafttræden.
3) I sager hvor barnet i perioden fra den 10. juni 2016 til lovens ikrafttræden er
meddelt afslag på opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2,
af Udlændingestyrelsen under henvisning til, at barnet ikke har eller har mu-
lighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en
vellykket integration her i landet, og sagen er under behandling i Udlændin-
genævnet på tidspunktet for lovens ikrafttræden.
4) I sager hvor den herboende forælder er meddelt opholdstilladelse her i landet
eller, hvis den herboende forælder har dansk indfødsret eller statsborgerskab
i et af de andre nordiske lande, er tilmeldt folkeregistret den 10. juni 2016 el-
ler senere, og der indgives ansøgning om opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 9, stk. 1, nr. 2, til et barn over 8 år senest 3 måneder efter lovens
ikrafttræden.
5) I sager hvor den herboende forælder er meddelt opholdstilladelse her i landet
eller, hvis den herboende forælder har dansk indfødsret eller statsborgerskab
i et af de andre nordiske lande, er tilmeldt folkeregistret, og der indgives an-
søgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, til et
barn under 8 år senest 3 måneder efter lovens ikrafttræden.
§ 02.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020.
Stk. 2.
Loven ophæves automatisk den 2. april 2020, medmindre andet bestem-
mes inden denne dato. Loven finder dog fortsat anvendelse på sager, der er vers-
ende ved lovens ikrafttræden, og ansøgninger, der indgives senest den 1. april
2020.
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter § 01, nr. 1-5, kan kun meddeles et barn af en foræl-
der, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, når be-
tingelsen i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, litra d, er opfyldt. Opholdstilladelse
efter § 01, nr. 1-5, kan kun meddeles et barn af en forælder, der er meddelt op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold efter andre bestemmelser end
udlændingelovens §§ 7 og 8, når betingelsen i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2,
litra e, er opfyldt.
Stk. 4.
Ved behandlingen af ansøgninger, der indgives efter § 01, nr. 2, lægges
barnets alder på tidspunktet for ansøgningen, der blev afslået, til grund. Opholds-
tilladelse kan dog ikke gives, hvis barnet er fyldt 18 år på tidspunktet for den nye
ansøgning.
Stk. 5.
Ved behandlingen af ansøgninger, der indgives efter § 01, nr. 4 eller 5, læg-
ges barnets alder på tidspunktet for lovens ikrafttræden til grund.«
[Konsekvens af opdeling]
Side
3/4
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om at yde teknisk bistand til en opdeling af lovforslaget i et lovforslag A om afskaffelsen af kravet om grundlag for en vellykket integration og indførelsen af en 3-månedersfrist for at søge om familiesammenføring og et lovforslag B, der indeholder den overgangsordning, der er beskrevet i bemærkningerne, til udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles, således at forslaget om at afskaffe kravet om
vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og i stedet indfø-
re en frist på 3 måneder for at indgive ansøgning samles i et lovforslag, mens
overgangsordningerne samles i et andet lovforslag.
Det under B nævnte lovforslag vil, hvis det vedtages, ikke være en ændringslov til
udlændingeloven, men en selvstændig hovedlov.
Til nr. 2
Ændringsforslagene indebærer, at overgangsordningerne i det fremsatte lov-
forslag vil blive flyttet til en selvstændig hovedlov.
Det foreslås, at den under B nævnte hovedlov, hvis lovforslaget vedtages, auto-
matisk vil blive ophævet den 2. april 2020. Loven vil dog fortsat finde anvendelse
på sager, der er versende ved lovens ikrafttræden, og ansøgninger, der indgives
senest den 1. april 2020.
Forslaget om, at loven ophæves den 2. april 2020, skyldes, at nye ansøgninger, der
indgives efter den 1. april 2020, ikke vil være omfattet af de foreslåede bestem-
melser i § 01, nr. 2, 4 og 5. For sager, der er omfattet af de foreslåede bestemmel-
ser i § 01, nr. 1 og 3, vil det være afgørende, om sagerne verserede i henholdsvis
Udlændingestyrelsen eller Udlændingenævnet på tidspunktet for lovens ikraft-
træden den 1. januar 2020.
Loven vil dog fortsat finde anvendelse på de sager, der er verserende ved lovens
ikrafttræden, og ansøgninger, der indgives senest den 1. april 2020, idet der for-
ventes at være sager, der er under behandling ved lovens ophævelse den 2. april
2020.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
4/4