Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 43
Offentligt
2115864_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 25. november 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 23 til L 43 efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 23 til L 43:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der sikrer, at børn i alderen 0-8 år fortsat har samme mulighed for
familiesammenføring som i de eksisterende regler?
Svar:
1.
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et æn-
dringsforslag, der vil betyde, at børn, der er under 8 år på ansøgningstidspunktet,
ikke vil være omfattet af den foreslåede 3-månedersfrist og heller ikke det gæl-
dende krav om vellykket integration.
Det ønskede ændringsforslag kan herefter se ud som følgende:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring
med børn og indførelse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning)
(L 43)
[af […]]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 20, 1. pkt.,
indsættes efter »Et
barn« ordene: »over 8 år«.
[Aldersgrænse på 8 år for anvendelse af ansøgningsfristen]
29. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 17583
1095676
Side
1/3
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at børn i alderen 0-8 år fortsat har samme mulighed for familiesammenføring som i de eksisterende regler, til udlændinge- og integrationsministeren
2)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 9, stk. 20,
udgår
nr. 3,
og i stedet
indsættes:
»3) Når barnet fylder 8 år efter, at forælderen er meddelt opholdstilladelse her i
landet eller, hvis forælderen har dansk indfødsret eller statsborgerskab i et af de
andre nordiske lande, er tilmeldt folkeregistret, regnes fristen fra barnets fyldte 8.
år, jf. dog nr. 1 og 2.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vil indebære, at ansøgningsfristen ikke finder anvendelse, hvis
barnet er under 8 år på tidspunktet for indgivelsen af ansøgningen om opholdstil-
ladelse.
Er barnet derimod fyldt 8 år, vil ansøgningen som udgangspunkt skulle indgives
senest 3 måneder efter, at den herboende forælder er meddelt opholdstilladelse
her i landet eller, hvis den anden forælder har dansk indfødsret eller statsborger-
skab i et af de andre nordiske lande, er tilmeldt folkeregistret, medmindre fristen
skal beregnes fra et senere tidspunkt efter den foreslåede affattelse af udlændin-
gelovens § 9, stk. 20, nr. 1-3, i det fremsatte lovforslag, jf. dog ændringsforslag nr.
2.
Ændringsforslaget ændrer ikke på, at 3-månedersfristen
der således kun vil gæl-
de for børn, der er fyldt 8 år
vil blive fraveget, hvis der foreligger ganske særlige
grunde.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og indebærer, at
ansøgningsfristen først vil skulle beregnes fra barnets fyldte 8. år, hvis barnet først
fylder 8 år efter, at en herboende forælder er meddelt opholdstilladelse her i lan-
det eller, hvis den herboende forælder har dansk indfødsret eller statsborgerskab
i et af de andre nordiske lande, er tilmeldt folkeregistret.
Var barnet således under 8 år, da den herboende forælder blev meddelt opholds-
tilladelse her i landet eller, hvis den herboende forælder har dansk indfødsret
eller statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, blev tilmeldt folkeregistret,
vil ansøgningen senest skulle indgives 3 måneder efter barnets fyldte 8. år.
Tilsvarende vil ansøgningen senest skulle indgives senest 3 måneder efter barnets
fyldte 8. år, hvis barnet først bliver født efter, at den herboende forælder er med-
delt opholdstilladelse her i landet eller, hvis den herboende forælder har dansk
indfødsret eller statsborgerskab i et af de andre nordiske lande, er tilmeldt folke-
registret.
Side
2/3
L 43 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at børn i alderen 0-8 år fortsat har samme mulighed for familiesammenføring som i de eksisterende regler, til udlændinge- og integrationsministeren
Dette gælder, medmindre fristen skal beregnes fra et senere tidspunkt efter den
foreslåede affattelse af udlændingelovens § 9, stk. 20, nr. 1 og 2, i det fremsatte
lovforslag.
Hvis en forælder, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 3, ønsker familiesammenføring med et barn, der er under 8 år på det tids-
punkt, hvor forælderen har haft opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år, be-
regnes 3-månedsfristen således først fra det tidspunkt, hvor barnet fylder 8 år, jf.
den foreslåede affattelse af udlændingelovens § 9, stk. 20, nr. 1.
Tilsvarende beregnes 3-månedsfristen først fra det tidspunkt, hvor barnet fylder 8
år, hvis en forælder, der er meddelt opholdstilladelse med henblik på midlertidigt
ophold efter andre bestemmelser end §§ 7 og 8, ønsker familiesammenføring
med et barn, der er under 8 år på det tidspunkt, hvor forælderen meddeles tids-
ubegrænset opholdstilladelse, jf. den foreslåede affattelse af udlændingelovens §
9, stk. 20, nr. 2.
2.
Jeg kan ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Regeringen indgik i februar 2019 en aftale med den tidligere regering og Dansk
Folkeparti bl.a. om indførelse af en ny frist på 3 måneder for indgivelse af ansøg-
ning om familiesammenføring med børn. Denne aftale, som jeg står ved, indehol-
der ikke en aldersgrænse som ønsket af spørgeren.
Herudover er det min opfattelse, at man ikke kan sammenligne den foreslåede
ansøgningsfrist med det gældende krav om vellykket integration. De grunde, der
ligger til grund for, at der ikke stilles et krav om vellykket integration over for helt
små børn, gør sig ikke på helt samme måde gældende i forhold til en ansøgnings-
frist.
Formålet med lovforslaget er således, at børn, der skal have en fremtid i Danmark,
kommer hertil så tidligt som muligt. Det er i alles interesse
især børnenes. Hertil
kommer muligheden for at fravige ansøgningsfristen, hvis der foreligger ganske
særlige grunde.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3