Til lovforslag nr.
L 43
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. december 2019
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og indførelse af en frist på 3
måneder for indgivelse af ansøgning)
af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Udlændinge og integrationsmini‐
steren har stillet ændringsforslag nr. 7. Enhedslistens med‐
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4. Radi‐
kale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 5 og 6, og Nye Borgerliges medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 8.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Samband‐
sflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsaf‐
givelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang
til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger
i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
lovforslaget. I efteråret 2018 beskrev pressen en sag om den
thailandske pige, Mint, der fik afslag på ophold i Danmark
blandt andet med henvisning til manglende udsigt til vellyk‐
ket integration.
Kravet om udsigt til vellykket integration (integrations‐
vurdering) kom ind i udlændingeloven i 2004, da VK-rege‐
ringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet udmøntede
en politisk aftale fra 18. september 2003. Gennem årene har
reglen indimellem givet anledning til presseomtale af sager,
hvor hovedårsagen til et afslag på opholdstilladelse blev an‐
givet som manglende udsigt til vellykket integration. Selv‐
om udsigten til vellykket integration næppe har været den
eneste årsag til afslag på opholdstilladelse, har det været
vanskeligt at forklare reglen i de konkrete sager. Mint-sagen
er et eksempel herpå.
Der er derfor en vis logik i, at samme partikreds beståen‐
de af VLAK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti og
Socialdemokratiet i februar 2019 gik sammen og nåede til
enighed om nye regler om familiesammenføring med børn.
Den politiske aftale af 20. februar 2019 går ud på, at kra‐
vet om udsigt til vellykket integration afskaffes og erstattes
af en ny regel om, at ”Fremover kan en forældre, der har et
barn, som – ligesom barnets anden forældre – er bosiddende
uden for Danmark, kun få familiesammenført sit barn til
Danmark, hvis forælderen søger herom senest 3 måneder ef‐
ter, at den pågældende selv har fået opholdstilladelse i Dan‐
mark. Dermed sikres det, at børn, der skal have en fremtid i
Danmark, kommer hertil så tidligt som muligt. ”
Lovforslaget udmønter den politiske aftale.
I forbindelse med lovens vedtagelse er der en overgangs‐
periode, som, efter det oplyste, omfatter ca. 83 sager, hvor
der er givet afslag på opholdstilladelse begrundet i kravet
om vellykket integration. Det er oplyst, at cirka halvdelen af
personerne kommer fra Thailand og Filippinerne. Disse børn
vil senest 3 måneder efter lovens ikrafttræden kunne indgive
en ny ansøgning.
Dansk Folkeparti støtter lovforslaget og ligger til grund
for at stemme for forslaget, at den nye 3 måneders regel er
enklere, nemmere at forstå og forklare, og vil sikre, at børn,
DokumentId
Journalnummer