Retsudvalget 2019-20
L 42 Bilag 8
Offentligt
2136662_0001.png
Til lovforslag nr.
L 42
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 16. januar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om indsamling m.v.
(Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis, Enhedsli-
stens og Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at
ministeren med dette ændringsforslag imødekommer inten-
tionerne bag det af partierne tidligere stillede ændringsfor-
slag om at bevare to pladser til ISOBRO. Dette hilser parti-
erne velkommen for at bevare eksisterende faglighed på ind-
samlingsområdet. Da de politiske ønsker herved er imøde-
kommet i det af ministeren stillede ændringsforslag, finder
partierne det ikke længere nødvendigt at opretholde deres
tidligere stillede ændringsforslag.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at partiet
støtter lovforslaget under den forudsætning, at det ikke med-
fører en vanskeliggørelse af crowdfunding på erhvervsområ-
det, som bør kunne finde sted med så få administrative byr-
der som muligt.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er enige i in-
tentionen med lovforslaget, men bemærker, at forslaget kun
er en start. Hvis vi i Danmark skal forhindre terrorisme og
hvidvaskning af penge, skal reglerne for organisationer, der
indsamler penge, skærpes, men DF er bekymrede for, at de
organisationer, som lovforslaget drejer sig om, allerede er
registrerede, og at dér, hvor pengene bliver brugt til terroris-
me og hvidvask, nærmere er hos organisationer, som netop
ikke lader sig registrere. Derfor bør der efter DF’s opfattelse
arbejdes videre med at se på, hvordan man kan sikre en regi-
strering af alle relevante organisationer. DF bemærker med
tilfredshed, at ministeren har genovervejet sammensætnin-
gen af Indsamlingsnævnet og nu foreslår at udvide med-
lemsantallet i Indsamlingsnævnet med et yderligere med-
lem. DF kan selvsagt støtte ministerens ændringsforslag her-
om. Det er desuden vigtigt for DF, at alle medlemmer af
Indsamlingsnævnet skal sikkerhedsgodkendes, og DF note-
rer sig, at ministeren under 1. behandling af forslaget oplys-
te, at medlemmerne af Indsamlingsnævnet skal sikkerheds-
godkendes til klassificeringsgraden »hemmeligt«.
DF mener endvidere, at der skal sikres en bedre digitali-
sering på området, således at borgerne nemmere kan gøre
sig bekendt med, om en organisation, man ønsker at støtte
økonomisk, faktisk er registreret og har en politik, profil og
ageren, som den pågældende borger ønsker at støtte. I dag
ligger der dokumenter på nettet, men man skal som borger
gennemgå en del af materialet for at finde svar herpå. Derfor
finder DF, at den teknologi, der er til rådighed i dag, skal
bruges til at gøre forholdene mere transparente for borgerne,
end tilfældet er i dag
AX024168
L 42 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet 16. januar 2020
2136662_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »4« til: »5«.«
[Udvidelse af Indsamlingsnævnet med et yderligere med-
lem]
2)
Nr. 13
affattes således:
»13.
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»2 af de yderligere medlemmer beskikkes efter indstilling
fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation, 1
medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1
medlem beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk,
og 1 medlem beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet. Det
medlem, der beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, skal
have særlig indsigt i forebyggelse og bekæmpelse af hvid-
vask og terrorfinansiering.««
[Ændring af kredsen af nævnsmedlemmer]
Til § 2
3)
I
stk. 1
ændres »1. februar 2020« til: »1. marts 2020«.
[Ændring af lovforslagets ikrafttræden]
4)
I
stk. 3
indsættes efter »tilladelse i henhold til«: »§ 4,
stk. 1, i lov om indsamling m.v. som affattet ved denne
lovs«.
[Præcisering af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter de gældende regler består Indsamlingsnævnet af 1
formand og 4 yderligere medlemmer. Det foreslås, at Ind-
samlingsnævnet udvides, således at nævnet fremover kom-
mer til at bestå af 1 formand og 5 yderligere medlemmer.
Det bemærkes, at det følger af den gældende § 7, stk. 2, 3.
pkt., i bekendtgørelse nr. 895 af 18. juli 2014 om forret-
ningsorden for Indsamlingsnævnet, at i tilfælde af stemme-
lighed er formandens stemme afgørende.
Til nr. 2
Indsamlingsnævnet består i dag af 1 formand og 4 yderli-
gere medlemmer. 2 af medlemmerne beskikkes efter indstil-
ling fra Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation,
1 medlem beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, og
1 medlem beskikkes efter indstilling fra Forbrugerrådet
Tænk. Med det fremsatte lovforslag er der lagt op til at ænd-
re Indsamlingsnævnets sammensætning, således at nævnet
fremover består af 1 medlem (frem for som i dag 2) beskik-
ket efter indstilling fra indsamlingsorganisationernes Bran-
cheorganisation, 1 medlem beskikket efter indstilling fra
Dansk Erhverv, 1 medlem beskikket efter indstilling fra For-
brugerrådet Tænk og derudover 1 medlem med særlig ind-
sigt i området for hvidvask og terrorfinansiering beskikket
efter indstilling fra Rigspolitiet. Med ændringsforslaget
foreslås det, at den eksisterende nævnssammensætning fast-
holdes, men at nævnet fremover også får 1 medlem med
særlig indsigt i området for hvidvask og terrorfinansiering
beskikket efter indstilling fra Rigspolitiet. Udvidelsen af
Indsamlingsnævnet sker for at sikre, at der i nævnet fortsat
er den fornødne viden og sagkundskab inden for indsam-
lingsområdet. Samtidig tilføres Indsamlingsnævnet kompe-
tencer, som i højere grad gør nævnet i stand til at identifice-
re mulige tilfælde af hvidvask og terrorfinansiering. Der
vurderes at være begrænsede økonomiske konsekvenser for-
bundet med ændringsforslaget.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. februar 2020. På baggrund af, at der er sket en
udskydelse af Folketingets behandling af lovforslaget, fore-
slås det at udskyde lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt til
den 1. marts 2020.
Til nr. 4
Det foreslås med ændringsforslag nr. 3, at lovforslaget
træder i kraft den 1. marts 2020. Den foreslåede tilladelses-
ordning for almennyttige organisationer m.v. i lovforslagets
§ 1, stk. 4, finder efter lovforslagets § 2, stk. 2, dog først an-
vendelse fra den 1. august 2020. Med hensyn til organisatio-
ner, som før lovforslagets ikrafttræden har fået tilladelse til
at foretage husindsamling i henhold til § 5, stk. 3, eller ga-
deindsamling i henhold til § 6, stk. 2, i den gældende ind-
samlingslov, fremgår det af lovforslagets § 2, stk. 3, at de
pågældende organisationer anses for at have fået en tilladel-
se efter lovforslagets § 1, nr. 4, og efter lovforslagets ikraft-
træden, og indtil udløbet af tilladelsen kan foretage alminde-
lig indsamling samt hus- og gadeindsamling i samme form
og udstrækning, hvortil tilladelsen er givet.
Med ændringsforslaget præciseres det, at der er tale om
en tilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 1, i lov om ind-
samling m.v. som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget indebærer således ingen indholdsmæssig æn-
dring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2019 og var til
1. behandling den 7. november 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
L 42 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet 16. januar 2020
2136662_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. september
2019 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 70,
folketingsårets 2018-19, 2. samling. Den 31. okotber 2019
sendte justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Flemming Møller Mortensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Nils Sjøberg (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (ALT) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Marcus Knuth (KF) Michael Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Dennis Flydtkjær (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1