Indfødsretsudvalget 2019-20
L 41 Bilag 18
Offentligt
2121694_0001.png
Til lovforslag nr.
L 41
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 00. november 2019
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 25 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at der
antalsmæssigt er for mange, der får dansk statsborgerskab
og man ønsker ikke at bidrage til, at Danmark bliver mere
muslimsk. Dansk Folkeparti stemmer derfor nej til lovfor‐
slaget. Der er mange på loven, som vi gerne ville stemme ja
til, men da loven er en samlet pakke og rummer grupper,
som vi ikke kan stemme ja til, er vi nødt til at stemme nej.
Det danske statsborgerskab er den danske nations inderste
og vigtigste forsvarslinje. Vi kan ikke lade personer, som vi
ikke ved mere om, og som måske vil undergrave den danske
nations sammenhængskraft, passere denne linje.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener, at politi‐
kerne har uddelt alt for mange danske statsborgerskaber til
udlændinge, der aldrig burde have haft det. At få dansk
statsborgerskab er en stor gave, der skal værnes om. Derfor
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af<>:
Til § 1
1)
Nr. 20
udgår.
[Udtagelse af person]
2)
Nr. 81
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
Nr. 119
udgår.
[Udtagelse af person]
4)
Nr. 126
udgår.
[Udtagelse af person]
5)
I
nr. 285
ændres »Vágoy« til: »Vága«.
[Korrektion]
bør dansk statsborgerskab ikke gives til indvandrere og ef‐
terkommere af indvandrere fra muslimske lande, hvor der er
statistisk belæg for, at indvandrere og deres efterkommere
langt oftere end danskere begår kriminalitet, når de kommer
hertil.
NB mener, at der er lagt op til at give statsborgerskab til
alt for mange udlændinge, og at det er uholdbart, at alle an‐
søgere er samlet i det samme lovforslag, da det umuliggør
den nødvendige differentiering.
NB kan ikke stemme for dansk statsborgerskab til en ene‐
ste ansøger på lovforslaget, da alle ansøgerne er samlet på
samme lovforslag uanset oprindelsesland.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
DokumentId
Journalnummer
L 41 - 2019-20 - Bilag 18: 3. udkast til betænkning
2121694_0002.png
2
6)
I
nr. 286
ændres »Vágoy« til: »Vága«.
[Korrektion]
7)
Nr. 578
udgår.
[Udtagelse af person]
8)
Nr. 601
udgår.
[Udtagelse af person]
9)
I
nr. 602
ændres »Vágar« til: »Vágs«.
[Korrektion]
10)
Nr. 688
udgår.
[Udtagelse af person]
11)
Nr. 737
udgår.
[Udtagelse af person]
12)
I
nr. 906
ændres »Republikken Østrig« til: »For‐
bundsrepublikken Tyskland«.
[Korrektion]
Til § 3
13)
Efter nr. 1376 indsættes som nyt nummer:
»1376 A) Mohammad Asif Akbari, Odense.«
[Optagelse af person]
14)
I
nr. 1554
ændres »Skanderborg« til: »Herning«.
[Korrektion]
15)
Nr. 2028
udgår.
[Udtagelse af person]
16)
Nr. 2155
udgår.
[Udtagelse af person]
17)
Nr. 2159
udgår.
[Udtagelse af person]
18)
Nr. 2365
udgår.
[Udtagelse af person]
19)
Nr. 2745
udgår.
[Udtagelse af person]
20)
Nr. 2956
udgår.
[Udtagelse af person]
21)
Nr. 3102
udgår.
[Udtagelse af person]
22)
I
nr. 3203
ændres »Holstebro« til: »Frederiksberg«.
[Korrektion]
23)
Nr. 3398
udgår.
[Udtagelse af person]
24)
Nr. 3441
udgår.
[Udtagelse af person]
25)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 4.
Det er en betingelse for erhvervelse af dansk ind‐
fødsret som biperson til de nævnte personer i stk. 1, at bar‐
net selvstændigt opfylder vandelskravet efter stk. 3 på det
tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk indfødsret.«
[Vandelskrav for bipersoner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 20 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 81 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 119 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na‐
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 126 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Side 3/3
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet en forkert bopæls‐
kommune for ansøger. Ansøgers bopælskommune ændres
med forslaget til Vága.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet en forkert bopæls‐
kommune for ansøger. Ansøgers bopælskommune ændres
med forslaget til Vága.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 578 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
L 41 - 2019-20 - Bilag 18: 3. udkast til betænkning
2121694_0003.png
3
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 601 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 9
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet en forkert bopæls‐
kommune for ansøger. Ansøgers bopælskommune ændres
med forslaget til Vágs.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 688 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 737 er behandlet efter retningslinjer‐
ne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om na‐
turalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 1, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 12
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet et forkert bopæls‐
land for ansøger. Ansøgers bopælsland ændres med forsla‐
get til Forbundsrepublikken Tyskland.
Til nr. 13
Ansøgeren, som foreslås indsat som nr. 1376 A, er be‐
handlet efter retningslinjer-ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779
af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget under lovforslagets § 3 som
nyt nr. 1376 A.
Til nr. 14
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet en forkert bopæls‐
kommune for ansøger. Ansøgers bopælskommune ændres
med forslaget til Herning.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 2028 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 2155 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 2159 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 18
Ansøgeren under nr. 2365 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 2745 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 2956 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 3102 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 22
Ændringsforslaget vedrører en korrektion som følge af, at
der i det fremsatte lovforslag er angivet en forkert bopæls‐
kommune for ansøger. Ansøgers bopælskommune ændres
med forslaget til Frederiksberg.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 3398 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke længere opfylder retningslinjerne for natu‐
ralisation.
L 41 - 2019-20 - Bilag 18: 3. udkast til betænkning
2121694_0004.png
4
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 3441 er behandlet efter retningslin‐
jerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018
om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets § 3, da den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås det, at vandelskravet i den
foreslåede § 3, stk. 3, også skal gælde for bipersoner til an‐
søgere, der er omfattet af ceremonikrav. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4 om kri‐
minalitet. Ændringsforslaget skyldes, at stk. 4 ved en fejl i
forbindelse med opsætningen af lovforslaget ikke blev ind‐
sat i det lovforslag, som blev fremsat.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober 2019 og var til
1. behandling den 1. november 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Andreas Steenberg (RV) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Mette Thiesen (NB)
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1