Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 40 Bilag 1
Offentligt
2093399_0001.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected]
22. august 2019 22:10
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
og lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere (Indsættelse af over-
gangsbestemmelse m.v.)
A2012 Høringssvar LER BEK 2019.04.17.pdf; A2012 Høringssvar LER-lov
22.8.2019.pdf; A2012 LER Høringssvar LER BEK 2019.05.13.pdf; A2012 LER
Høringssvar LER BEK 2019.08.08.pdf
7031-0044
276995
Vedhæftede filer:
Case:
Case Document:
Hermed fremsendes foreningens høringssvar med de heri nævnte 3 bilag.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Privat: Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0002.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
Danish Cable Television Association
Vagtelvej 1 – 3
5000 Odense C.
Telefon: 44 40 20 12
e-mail: [email protected]
www.a2012.dk
22. august 2019
Sendt via e-mail til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og
lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbe-
stemmelse m.v.)
___________________________________________________________________________
Antennesammenslutningen af 2012 (A2012) takker for muligheden for at fremkomme med be-
mærkninger til ovennævnte høring.
Indledning
A2012 er interesseorganisation for danske brugerejede antenneforeninger m.fl., og er antenne-
foreningernes fælles talerør, som varetager deres interesser over for leverandører, offentlige
myndigheder og medier. A2012 følger løbende udviklingen i branchen, og rådgiver om alle for-
hold i relation til at drive og udvikle et antenneanlæg. A2012 er en demokratisk ledet organisa-
tion, som blev stiftet i 2012.
I Danmark modtager omkring 525.000 husstande tv-signaler gennem brugerejede antennefor-
eninger.
A2012 skriver i dette høringssvar i sin egenskab repræsentant for de (især mindre) brugerejede
antenneforeninger, som vil blive berørt af mulige politiske reaktioner, herunder evt. tiltag af
reguleringsmæssig karakter.
-oOo-
Indledningsvist refereres til:
A2012s høringssvar af den 17. april 2019 vedr. udkast til bekendtgørelse om registrering
af ledningsejere og udlevering af standardiserede ledningsoplysninger gennem Lednings-
ejerregistret LER. A2012 (vedhæftet).
A2012s opfølgende mail af den 10. maj 2019 til Styrelsen for Dataforsyning og Effektivi-
sering/LER v/ Carina Rose Saxtorph i anledning af nævnte høringssvar (vedhæftet).
A2012s mail af den 8. august 2019 til Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering/LER
v/ Carina Rose Saxtorph (vedhæftet).
A2012 har gennemgået høringsmaterialet, og har disse bemærkninger:
Side 1 af 56:
Det bør sikres, at forsyningsministerens eventuelle udstilling af gravesforespørgsel på LERs
hjemmesider/webservices sker i overensstemmelse med
LERs persondatapolitik.
Det kan af
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0003.png
bemærkningerne til lovforslaget (side 13 af 56) ses, at der ved forsyningsministerens øgede
beføjelser, er taget hensyn til persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Side 3 af 56:
Forsyningsministerens eventuelle udstilling af gravesforespørgseler på LERs hjemmesider/web-
services bør ske i overensstemmelse med
LERs persondatapolitik.
Det kan af bemærkningerne
til lovforslaget (side 13 af 56) ses, at der ved forsyningsministerens øgede beføjelser, er taget
hensyn til persondataforordningen og databeskyttelsesloven.
Side 11 af 56:
Høringsudkastets foreslår, at ledningsejere (herunder også de nævnte antenneforeninger) som
udgangspunkt skal sende de nødvendige ledningsoplysninger til Ledningsejerregistret indenfor
2 timer efter at forespørgslen er modtaget efter indfasningsperiodens udløb.
Mange – især mindre antenneforeninger – der er demokratisk ledede foreninger, drives på et
ikke-kommercielt grundlag på samme måde som en håndbold-, fodbold-, sejl-, eller skytteklub
eller en gymnastikforening.
Arbejdet i disse antenneforeninger varetages typisk af medlemmer af foreningsbestyrelser, hvis
baggrund er ikke-professionelle i relation til antenneforeningens drift. Dette bestyrelsesarbejde
er frivilligt og ulønnet, og det varetages af generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer, der
udfører arbejdet i deres fritid.
Det er derfor ikke muligt for de nævnte antenneforeninger at overholde en 2-timers tidsfrist
efter indfasningsperiodens udløb. Derfor foreslår A2012 enten at tidsfristen for de berørte an-
tenneforeninger lempes til fx en permanent 5-dages tidsfrist, eller at der på anden måde sker
omformulering, så der tages behørigt hensyn til de nævnte antenneforeninger. Hvis der ikke
sker lempelser, forudser vi, at disse foreninger må lukke pga. LER-kravene. Det vil betyde højere
udgifter for foreningernes medlemmer, og det falder uden for lovændringens formål, at fremme
at brugerejede antenneforeninger kvæles.
Side 31 af 56:
En omsætning på under 50.000 kr. om året til ikke-medlemmer kunne blive undtaget fra LER-
reglerne, er fastsat langt tilbage i tiden. Det er A2012’s opfattelse, at bestemmelsen ikke vil
undtage nogle antenneforeninger overhovedet. A2012 har ikke kendskab til nogen antennefore-
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0004.png
ninger med en omsætning på 50.000 kr. eller derunder. A2012 anbefaler beløbsstørrelsen hævet
til mindst 200.000 kr.
Side 39 af 56:
Disse nøjagtighedsklasser vil være umulige at opfylde, ikke bare for mindre antenneforeninger.
De fleste af antenneforeningernes kabler er gravet ned for 40-50 år siden, og de fungerer fortsat
fuldt tilfredsstillende. Der vil ikke være mulighed for at give præcise svar på, hvor de er nedgra-
vede.
Endelig skal vi henlede opmærksomheden på, at gamle kabler oftest ikke er registreret så nøj-
agtigt, at deres placering er mulige at fastslå med sikkerhed med kort og koordinater. Antenne-
kablerne ligger typisk kun 45 cm. nede i jorden. Derfor vil deres nøjagtige placering oftest fast-
slås med rimelig nøjagtighed med elektroniske kabelsøgere i forbindelse med gravearbejdets
udførelse.
A2012 vil gerne have mulighed for at uddybe de ovenfor og tidligere afgivne indvendinger, og
anmoder derfor styrelsen om et møde, hvor der f.eks. kan finde en mundtlig drøftelse sted af
de særlige forhold, der gælder for brugerejede og brugerledede antenneforeninger.
Vi vil gerne understrege, at vi som udgangspunkt er meget positive overfor LERs nyttige virk-
somhed, men må fastholde, at LER-reglerne ikke må hindre, at antenneforeninger fortsat kan
drive deres virksomhed på forsvarlig vis.
Med venlig hilsen
På vegne af A2012
Poul Juul
Næstformand
3
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0005.png
The Danish Cable Television Association
The Danish Cable Television Association
Den 17.4.2019
Sendt via e-mail til:
[email protected]
med kopi til
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV.
Høringssvar vedr. udkast til bekendtgørelse om registrering af ledningsejere og udleve-
ring af standardiserede ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret LER
___________________________________________________________________________
Antennesammenslutningen af 2012 (A2012) takker for muligheden for at fremkomme med be-
mærkninger.
A2012 er interesseorganisation for danske brugerejede antenneforeninger og er antenneforenin-
gernes fælles talerør, som varetager deres interesser over for leverandører, offentlige myndigheder
og medier. A2012 følger løbende udviklingen i branchen og rådgiver om alle forhold i relation til at
drive og udvikle brugerejede antenneanlæg. A2012 er en demokratisk ledet organisation, som blev
stiftet i 2012. Vi repræsenterer aktuelt 36 antenneforeninger med tilsammen ca. 75.000 hus-
stande/brugere/medlemmer.
I Danmark modtager ca. 525.000 husstande tv-signaler, internet og IP-telefoni m.m.
brugerejede antenneforeninger.
I forhold til høringsmaterialet har A2012 disse bemærkninger.
Mange – især mindre antenneforeninger – der er demokratisk ledede foreninger, drives på et ikke-
kommercielt grundlag på samme måde som en håndbold-, fodbold-, sejl-, eller skytteklub eller en
gymnastikforening.
Arbejdet i disse antenneforeninger varetages typisk af medlemmer af foreningsbestyrelser, hvis
baggrund er ikke-professionelle i relation til antenneforeningens drift. Dette bestyrelsesarbejde er
frivilligt og ulønnet, og det varetages af generalforsamlingsvalgte bestyrelsesmedlemmer, der ud-
fører arbejdet i deres fritid.
§ 25 i høringsudkastets foreslår, at ledningsejere (herunder også de nævnte antenneforeninger)
som udgangspunkt skal sende de nødvendige ledningsoplysninger til Ledningsejerregistret indenfor
2 timer efter at forespørgslen er modtaget. Det er ganske enkelt ikke muligt for de nævnte anten-
neforeninger at overholde denne svarfrist. Derfor foreslår A2012, at svarfristen for de anførte an-
tenneforeninger lempes til de nuværende tidsfrister, eller at bestemmelsen på anden måde omfor-
muleres, så der tages behørigt hensyn til de nævnte antenneforeningers funktion og faktiske mu-
ligheder.
Vi er opmærksom på undtagelsen i § 7, men dels er sondringen mellem byer/bymæssige bebyg-
gelser og andre områder ikke fastlagt, dels findes der mange små antenneforeninger inden for byer
og bymæssige bebyggelser.
gennem
Side
1
af
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0006.png
Efter A2012’s opfattelse vil det være hensigtsmæssigt, at alle antenneforeninger tilslutter sig LER,
så de får oplysning om graveaktiviteter i deres områder – også af hensyn til muligheden for sam-
gravning – og vi opfordrer allerede antenneforeninger, der ikke er pligtmæssigt tilsluttet LER efter
den gældende ordning, til frivilligt at tilslutte sig LER.
Antenneforeningernes vigtigste aktiv er ofte et coaxkabel-net, og disse coaxkabler kan være ned-
gravet for op til 40-50 år siden, også selv om de oprindelige frekvensområder på 230 Mhz nu ofte
sættes op til 1.200 Mhz eller sågar 1.800 Mhz. Men kablerne virker stadig godt. Vi har en massiv
interesse i at undgå overgravning af disse kabler, for hvis der sker skader på disse ældre kabler,
er det i dag ofte ikke muligt at erstatte den beskadigede kabeldel med nyt kabel af samme type.
Derfor skal reparation ske med kabel af anden type, og de to kabeltyper har oftest forskellige
elektriske egenskaber, som efter reparationen giver fejl og forstyrrelser i transmissionen. En mindre
skade kan derfor nødvendiggøre, at flere hundrede meter kabel skal udskiftes til helt nyt kabel,
hvilket er meget bekosteligt.
På samme måde vil de krav til registrering af ledningsoplysninger, der angives i §§ 31, 32 m.fl.
være meget vanskelige, måske umulige, at opfylde for en ikke sagkyndig bestyrelse bestående af
frivillige.
Pligten til at ledningsejeren fremover skal afholde udgifter til påvisning på stedet, kan også være
vanskelige at opfylde for mindre og små antenneforeninger, der kun har mulighed for at lade med-
lemmerne betale for dette, selv om sådanne udgifter intet forhold har til foreningens drift.
Endelig skal vi henlede opmærksomheden på, at gamle kabler oftest ikke er registreret så nøjagtigt,
at deres placering er mulig at fastslå med sikkerhed. Til gengæld ligger antennekabler ofte kun 45
cm. nede i jorden, og deres nøjagtige placering kan oftest fastslås med rimelig nøjagtighed med
elektroniske kabelsøgere.
På denne baggrund vil vi anmode styrelsen om et møde, hvor der kan finde en mundtlig drøftelse
sted af de særlige forhold, der gælder for brugerejede og brugerledede antenneforeninger, idet vi
skal understrege, at vi som udgangspunkt er meget positive overfor LERs nyttige virksomhed, men
må fastholde, at LER-reglerne ikke må hindre, at antenneforeninger fortsat kan drive deres virk-
somhed, som man hidtil har gjort.
På vegne af A2012, med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand
Side
2
af
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0007.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
SDFE - Postkasse LER
[email protected]
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
13. maj 2019 08:56:02
image001.png
Kære Poul
Tusind tak for jeres uddybende svar, som vi vil behandle nærmere.
Beklager du ikke fangede mig i fredags, jeg var gået lidt tidligere for weekenden.
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E. [email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W. www.sdfe.dk
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
10. maj 2019 16:25
Til:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Carina.
Vi har haft en grundig drøftelse af sagen på vores forretningsudvalgsmøde den 8.5., og jeg har i
eftermiddag søgt at kontakte dig telefonisk og har lagt besked, da der ikke blev svaret.
Vores hovedsynspunkt er beskrevet i vores høringssvar. Det er, at LER-reglerne ikke må afskære
muligheden for drift af antenne- og bredbåndsforeninger som frivillige foreninger uden
professionel bestyrelse og administration. Hovedanstødsstenen i forslag til nye LER-regler er, at
vi som ikke-professionelle ikke har nogen mulighed for at svare inden for 2 timer eller ved
anvendelse af de tekniske metoder, der er foreslået.
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0008.png
De gamle regler om, at man med en omsætning på under 50.000 kr. om året til ikke-medlemmer
kunne blive undtaget fra LER-reglerne kunne indgå i en løsning. Men de 50.000 kr. er fastsat så
langt tilbage i tiden, at det i dag bør være 200.000 kr.
Imidlertid har vi ikke noget større problem med, at alle antenne- og bredbåndsforennger skal
tilslutte sig LER. For det giver dem nyttige informationer om planlagte gravearbejder og
fællesgravning, som alle foreninger bør være interesseret i. Men hvis man kunne fastsætte, at
foreninger med under 200.000 kr. i omsætning med ikke medlemmer fortsat kunne have 5 dage
til tilbagemelding og ikke skulle bruge de foreslåede tekniske tilbagemeldinger, ville vi være tæt
på noget for os anvendeligt.
De 20 slutbrugere, du nævner i din mail i dag, har ingen gang på jord. Jeg tror slet ikke, der
eksisterer så små foreninger, der leverer bredbånd.
En anden relevant sondring findes i en rapport fra Erhvervsstyrelsen fra dec. 2018 – vedhæftet.
Rapporten sondrer mellem store antenneforeninger, der foreslås behandlet på linje med
erhvervsvirksomheder, og små antenneforeninger, det foreslås behandlet som slutbrugere. Se
nærmere side 52 og siderne deromkring. Erhvervsstyrelsen kalde de store for ”udbydere”, mens
de små kaldes for ”slutbrugere”. Der er stor overensstemmelse mellem dem, A2012 har
fremhævet som ikke professionelle og de grupper, Erhvervsstyrelsen kalder ”slutbrugere”. Vi
mener derfor, at antenne- og bredbåndsforeninger kategoriseret som ”slutbrugere”, selv om de
er tilmeldt LER, fortsat skal have 5 dages svartid og fritages for at svare i de indviklede,
professionelle systemer, I anviser.
Vi gentager, at mange af vores kabler er gravet ned for 40-50 år siden, og at der slet ikke vil være
mulighed for at give præcise svar på, hvor de er nedgravede.
Vi er gerne til rådighed for fortsat drøftelse af sagen.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand for A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Formand for Fredensborg Søparks Antenneforening
Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
Tlf. 44403480-8. 26165755.
Email:
[email protected]; [email protected]
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
10. maj 2019 14:13
Til:
[email protected]
Emne:
VS: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Poul Juul
Jeg vil gerne rykke for svar på min forespørgsel, hvis vi skal have tid til at tage hensyn til jeres
ønske om en anden inddeling for mindre antenneforeninger.
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0009.png
Skal grænsen f.eks. være 20 slutbrugere, eller er det for lidt?
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
Fra:
SDFE - Postkasse LER
Sendt:
2. maj 2019 14:26
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Poul Juul
Tak for samtale vedr. jeres høringssvar vedr. ny bekendtgørelse til LER-loven, hvori i bl.a. er
bekymrede for sondringen mellem by og land som kriterie for en undtagelse for små
antenneforeninger.
Styrelsen er opmærksomme på at synliggøre så mange ledningsejere som muligt for at undgå
graveskader, men er også samtidig opmærksomme på problemet for mindre ledningsejere, der
kan have svært ved at efterleve de nye regler.
Tidligere lov satte en grænse ud fra foreningens indkomst:
3)
indgår i et privat, brugerdrevet telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en årlig indkomst fra personer, som ikke er
medejere, der overstiger 50.000 kr. om året.
I den gældende lov, er alle antenneforeninger omfattet, hvis de leverer internetadgang
»6)
giver
slutbrugeren adgang til digital infrastruktur, jf. § 5, nr. 4.«
I bekendtgørelsen, som netop har været i høring, har vi indsat en undtagelse, så brugerdrevne
netværk, der leverer internet uden for byer, er undtaget de nye regler.
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0010.png
Vores spørgsmål er derfor, om der er andre og mere hensigtsmæssige kriterier for undtagelse,
som f.eks. årlig indkomst, som det var tidligere, eller antallet af slutbrugere eller begge?
Vi vil meget gerne høre jeres forslag til en evt. ny formulering til undtagelsen.
Da vi er i fuld gang med at bearbejde alle indkomne høringssvar og vi har en tidsfrist til
sammenstillingen af det endelige høringsnotat, vil vi bede jer komme med et evt. forslag senest
ved udgangen af næste uge.
Med venlig hilsen
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
17. april 2019 21:24
Til:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>; Simone Holst <[email protected]>
Emne:
Høringssvar vedr. LER-BEK
Hermed fremsendes foreningens høringssvar.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand for A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Kovangen 532, 3480 Fredensborg
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0011.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
[email protected]
"SDFE - Postkasse LER"
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
8. august 2019 22:40:04
image001.png
Hej Carina.
Antenneforeninger med 100 medlemmer er nærmest en vittighed. Der findes kun ganske få.
Brugen af tallet 100 på side 48 er da også kun for at nævne, at der findes meget små foreninger.
Det er ikke selve tallet 100, der er interessant. Det fornemmer jeg, du godt ved. Men sådanne
helt små antenneforeninger vil helt sikkert ikke kunne leve op til kravene i LER-lovgivningen,
uanset om det er i by eller på land. Men det er der også meget større foreninger, som heller ikke
kan.
Hvis du derimod ser på skemaet på side 52 i rapporten, kan det give anledning til vejledning og
sondringer:
Førte slags foreninger, der
leverer til en ubegrænset kreds,
er de eneste der af ES kaldes
”udbyder” og dermed kan sidestilles med kommercielle distributører. Det er store foreninger,
som f.eks. Glenten (side 48, 23.000 medlemmer), Bolignet Århus (side 50, 55.000 medlemmer),
Hjørring Antenneselskab (side 57, 20.000 medlemmer), AN-TV – Aalborg (55.000 medlemmer)
m.fl. Måske også Ishøj (side 57 – 10.000 medlemmer).
Disse foreninger har en professionel administration og relevante teknikere og vil formentlig
kunne håndtere LER-forespørgsler i det nye format.
Øvrige foreninger regnes af ES alle som slutbrugere. De er kendetegnet ved, at de ikke har en
professionel administration. Nogle af disse foreninger, hvad enten de har 100 tilslutninger eller
mindre eller 5-10.000 medlemmer, har ordnet sig med en ekstern virksomhed, som til daglig
servicerer deres netværk og anlæg. Denne serviceprovider vil ofte også kunne håndtere
henvendelser fra LER, også i det nye format. Men det koster foreningen penge.
En række foreninger blandt de sidste, ofte med op til 1.000 eller måske 2.000 medlemmer klarer
deres forhold selv. Nogle af dem er i dag uden for LER-systemet, men som nævnt har A2012
anbefalet alle at tilslutte sig LER. De vil ikke kunne rapportere inden for 2 timer og de vil næppe
kunne anvende de ønskede digitale indberetningssystemer. Disse foreningers ledelse består
nemlig af ikke-sagkyndige.
Hverken omsætning (50.000 kr.) eller by-land giver en rimelig sondring. Skal man finde en
sondring, der ikke griber ind og forhindrer den samfundsvigtige aktivitet i mindre
antenneforeninger og ikke pålægger disse unødige byrder, kunne man vælge at give disse
mindre foreninger, f.eks. med op til 2.000 medlemmer, mulighed for at fortsætte med at
rapportere efter 5 dage og i et analogt system.
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0012.png
I øvrigt henvises fortsat til vores høringssvar af 17.5.2019.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Privat: Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
8. august 2019 11:31
Til:
[email protected]
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Hej Poul
Det er en meget løs definition på meget små antenneforeninger, der står på s. 48 i rapporten.
Det er det bedste bud på en skillelinje vi har kunnet finde.
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
8. august 2019 10:03
Til:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0013.png
Kære Carina.
Tak for din mail. Vi har, som jeg nævnte i telefonen, holdt ferie, men jeg tager nu fat på sagen.
Jeg kan ikke se noget om 100 slutbrugere i Erhvervsstyrelsens rapport. Hvor ser du det?
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Privat: Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
31. juli 2019 13:18
Til:
[email protected]
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Poul Juul
Tak for din tilbagemelding og for forslag til en anden inddeling for undtagelser.
Vi er netop ved at bearbejde de sidste kommentarer til bekendtgørelsen og har derfor et par
spørgsmål til jeres uddybende svar:
Vi har skelet til den rapport i henviser til, hvor Erhvervsstyrelsen definerer små foreninger, som
mindre end 100 slutbrugere.
Vi vil gerne have jeres kommentar til en inddeling, der vil anvende denne definition?
Hvis vi vælger en undtagelsesgrænse på antenneforeninger med under 100 slutbrugere, hvor
mange af jeres medlemmer vil være undtaget?
Har i en idé om hvor mange antenneforeninger det vil dreje sig om på landsplan?
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0014.png
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
10. maj 2019 16:25
Til:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Carina.
Vi har haft en grundig drøftelse af sagen på vores forretningsudvalgsmøde den 8.5., og jeg har i
eftermiddag søgt at kontakte dig telefonisk og har lagt besked, da der ikke blev svaret.
Vores hovedsynspunkt er beskrevet i vores høringssvar. Det er, at LER-reglerne ikke må afskære
muligheden for drift af antenne- og bredbåndsforeninger som frivillige foreninger uden
professionel bestyrelse og administration. Hovedanstødsstenen i forslag til nye LER-regler er, at
vi som ikke-professionelle ikke har nogen mulighed for at svare inden for 2 timer eller ved
anvendelse af de tekniske metoder, der er foreslået.
De gamle regler om, at man med en omsætning på under 50.000 kr. om året til ikke-medlemmer
kunne blive undtaget fra LER-reglerne kunne indgå i en løsning. Men de 50.000 kr. er fastsat så
langt tilbage i tiden, at det i dag bør være 200.000 kr.
Imidlertid har vi ikke noget større problem med, at alle antenne- og bredbåndsforennger skal
tilslutte sig LER. For det giver dem nyttige informationer om planlagte gravearbejder og
fællesgravning, som alle foreninger bør være interesseret i. Men hvis man kunne fastsætte, at
foreninger med under 200.000 kr. i omsætning med ikke medlemmer fortsat kunne have 5 dage
til tilbagemelding og ikke skulle bruge de foreslåede tekniske tilbagemeldinger, ville vi være tæt
på noget for os anvendeligt.
De 20 slutbrugere, du nævner i din mail i dag, har ingen gang på jord. Jeg tror slet ikke, der
eksisterer så små foreninger, der leverer bredbånd.
En anden relevant sondring findes i en rapport fra Erhvervsstyrelsen fra dec. 2018 – vedhæftet.
Rapporten sondrer mellem store antenneforeninger, der foreslås behandlet på linje med
erhvervsvirksomheder, og små antenneforeninger, det foreslås behandlet som slutbrugere. Se
nærmere side 52 og siderne deromkring. Erhvervsstyrelsen kalde de store for ”udbydere”, mens
de små kaldes for ”slutbrugere”. Der er stor overensstemmelse mellem dem, A2012 har
fremhævet som ikke professionelle og de grupper, Erhvervsstyrelsen kalder ”slutbrugere”. Vi
mener derfor, at antenne- og bredbåndsforeninger kategoriseret som ”slutbrugere”, selv om de
er tilmeldt LER, fortsat skal have 5 dages svartid og fritages for at svare i de indviklede,
professionelle systemer, I anviser.
Vi gentager, at mange af vores kabler er gravet ned for 40-50 år siden, og at der slet ikke vil være
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0015.png
mulighed for at give præcise svar på, hvor de er nedgravede.
Vi er gerne til rådighed for fortsat drøftelse af sagen.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand for A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Formand for Fredensborg Søparks Antenneforening
Kovangen 532, 3480 Fredensborg.
Tlf. 44403480-8. 26165755.
Email:
[email protected]; [email protected]
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
10. maj 2019 14:13
Til:
[email protected]
Emne:
VS: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Poul Juul
Jeg vil gerne rykke for svar på min forespørgsel, hvis vi skal have tid til at tage hensyn til jeres
ønske om en anden inddeling for mindre antenneforeninger.
Skal grænsen f.eks. være 20 slutbrugere, eller er det for lidt?
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0016.png
Fra:
SDFE - Postkasse LER
Sendt:
2. maj 2019 14:26
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
SV: Høringssvar vedr. LER-BEK
Kære Poul Juul
Tak for samtale vedr. jeres høringssvar vedr. ny bekendtgørelse til LER-loven, hvori i bl.a. er
bekymrede for sondringen mellem by og land som kriterie for en undtagelse for små
antenneforeninger.
Styrelsen er opmærksomme på at synliggøre så mange ledningsejere som muligt for at undgå
graveskader, men er også samtidig opmærksomme på problemet for mindre ledningsejere, der
kan have svært ved at efterleve de nye regler.
Tidligere lov satte en grænse ud fra foreningens indkomst:
3)
indgår i et privat, brugerdrevet telenet, jf. § 5, nr. 4, for hvilket nettets ejer har en årlig indkomst fra personer, som ikke er
medejere, der overstiger 50.000 kr. om året.
I den gældende lov, er alle antenneforeninger omfattet, hvis de leverer internetadgang
»6)
giver
slutbrugeren adgang til digital infrastruktur, jf. § 5, nr. 4.«
I bekendtgørelsen, som netop har været i høring, har vi indsat en undtagelse, så brugerdrevne
netværk, der leverer internet uden for byer, er undtaget de nye regler.
Vores spørgsmål er derfor, om der er andre og mere hensigtsmæssige kriterier for undtagelse,
som f.eks. årlig indkomst, som det var tidligere, eller antallet af slutbrugere eller begge?
Vi vil meget gerne høre jeres forslag til en evt. ny formulering til undtagelsen.
Da vi er i fuld gang med at bearbejde alle indkomne høringssvar og vi har en tidsfrist til
sammenstillingen af det endelige høringsnotat, vil vi bede jer komme med et evt. forslag senest
ved udgangen af næste uge.
Med venlig hilsen
_______
Carina Rose Saxtorph
Fuldmægtig LER
D. +45 7254 5227
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0017.png
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
17. april 2019 21:24
Til:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>; Simone Holst <[email protected]>
Emne:
Høringssvar vedr. LER-BEK
Hermed fremsendes foreningens høringssvar.
Med venlig hilsen
Poul Juul
Næstformand for A2012, Antennesammenslutningen af 2012.
Formand for Informationsudvalget i A2012
Tlf. 44402012. Mail:
[email protected]
Kovangen 532, 3480 Fredensborg
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0018.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Christian Berg <[email protected]>
20. august 2019 14:09
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst; Susanne Sjøgren
SV: Offentlig høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere - initiativ 6.3
Kære SDFE,
Dansk Energi har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Mvh
Christian Berg
Dansk Energi
+45 2275 0411
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
16. juli 2019 13:45
Til:
[email protected]; [email protected]; Christian Berg <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; John Thorn <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Robert Jensen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Gunnar M. Nielsen <[email protected]>; [email protected]; John Thorn <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lucas Neve Sonne <[email protected]>
Emne:
Offentlig høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere - initiativ 6.3
Kære følgegruppe for initiativ 6.3
Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere er nu sendt i offentlig høring og kan findes her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63115
Som tidligere nævnt i følgegruppe regi, er der primært tale om en ændring af lovteknisk karakter, som skal sikre at
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har de nødvendige hjemmeler, til at realisere initiativ 6.3, ud fra samme
intentioner som lå bag 2017-loven. Lovforslaget forventes således at have begrænset betydning, for ledningsejere
og graveaktører.
Det er intentionen at lovforslaget skal behandles i Folketinget i efteråret.
Vi beklager at høringsperioden er over sommerferien, hvilket skyldes folketingsvalg og regeringsdannelse.
Udviklingen af LER 2.0 går planmæssigt og systemet forventes fortsat at blive sat i drift 1. januar 2020.
SDFE vender tilbage med dato for næste følgegruppemøde, information om offentliggørelse af bekendtgørelse, samt
information om adgang til LER 2.0s testmiljø, efter sommerferien.
God ferie til jer alle.
Med venlig hilsen
Niels Nepper-Christensen
Fuldmægtig, Forvaltningssamarbejder- Ledningsejerregisteret
D. +45 7254 5643
E.
[email protected]
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0019.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0020.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Marianne Bentsen DK <[email protected]>
19. august 2019 12:57
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst
Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere, J nr.
7031-0044
Til Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere, J nr. 7031-0044.
Danske Kloakmestre har ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær, Danske Kloakmestre
Tlf. direkte: 72 16 02 07
Sekretariat:
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskekloakmestre.dk
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0021.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Robert Jensen <[email protected]>
19. juli 2019 10:50
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst
SV: Offentlig høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere - initiativ 6.3
Opfølgning
Fuldført
7031-0061
273020
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Sag:
Sagsdokument:
Til: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering Rentemestervej 8 2400 København NV
J nr. 7031-0044
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbestemmelsen, bestemmelse til at udstille
graveforespørgsler, beføjelse til at fastsætte regler om ledningsejere, der ikke er omfattet af lovens
anvendelsesområde m.m.)
Danske Vandværker har noteret sig, at lovforslaget primært er af formel/lovteknisk karakter, og har ingen
bemærkninger hertil.
Danske Vandværker har desuden med tilfredshed noteret sig, at der med lovforslaget nu gives ledningsejerne 3 �½ år
til at blive klar til at udlevere ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret.
Med venlig hilsen
Robert Jensen
Juridisk Rådgiver
Tlf. direkte 56 13 02 01|[email protected]
Solrød Center 20C | 2680 Solrød Strand
www.danskevv.dk |
[email protected]
_Modtag
vores nyhedsbrev
Danske Vandværker er brancheforening for landets vandværker. Medlemsskaren tæller også vandbranchens industri og leverandører. Danske
Vandværker er den eneste brancheforening, der alene koncentrerer sig om forsyning af drikkevand.
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
16. juli 2019 13:45
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0022.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Robert Jensen <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Offentlig høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere - initiativ 6.3
Kære følgegruppe for initiativ 6.3
Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere er nu sendt i offentlig høring og kan findes her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63115
Som tidligere nævnt i følgegruppe regi, er der primært tale om en ændring af lovteknisk karakter, som skal sikre at
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har de nødvendige hjemmeler, til at realisere initiativ 6.3, ud fra samme
intentioner som lå bag 2017-loven. Lovforslaget forventes således at have begrænset betydning, for ledningsejere
og graveaktører.
Det er intentionen at lovforslaget skal behandles i Folketinget i efteråret.
Vi beklager at høringsperioden er over sommerferien, hvilket skyldes folketingsvalg og regeringsdannelse.
Udviklingen af LER 2.0 går planmæssigt og systemet forventes fortsat at blive sat i drift 1. januar 2020.
SDFE vender tilbage med dato for næste følgegruppemøde, information om offentliggørelse af bekendtgørelse, samt
information om adgang til LER 2.0s testmiljø, efter sommerferien.
God ferie til jer alle.
Med venlig hilsen
Niels Nepper-Christensen
Fuldmægtig, Forvaltningssamarbejder- Ledningsejerregisteret
D. +45 7254 5643
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0023.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Case:
Case Document:
Kristian Friis <[email protected]>
21. august 2019 09:32
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst; Lars Gadegaard Christensen; Susanne Sjøgren; Susanne Vangsgård
Høring vedr. registrering af ledningsejere m.m.
7031-0061
276561
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbestemmelsen, bestemmelse til at udstille
graveforespørgsler, beføjelse til at fastsætte regler om ledningsejere, der ikke er omfattet af lo-vens
anvendelsesområde m.m.)
Til rette vedkommende.
DANVA har ingen kommentarer til det fremsendte høringsmateriale.
Som formand for Dansk Ledningsejer Forum kan jeg meddele at DLF heller ikke har kommentarer til det fremsendte
høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Kristian Friis
DANVA
D: +45 87 93 35 15
M: +45 40 54 15 38
E:
[email protected]
VANDHUSET | Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg |
KØBENHAVN | Vester Farimagsgade 1, 5sal 1606 København V |
Tlf. 7021 0055 |
[email protected]
|
www.danva.dk
|
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0024.png
Styrelsen for Dataforsyning og
Effektivisering
Att.: Morten Nordahl Møller
Sendt til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
[email protected]
16. august 2019
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2019-11-0251
Dok.nr. 118686
Sagsbehandler
Eva P. Winther
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere og lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
(Indsættelse af overgangsbestemmelse, bestemmelse til at udstille grave-
forespørgsler, beføjelse til at fastsætte regler om ledningsejere, der ikke
er omfattet af lovens anvendelsesområde m.m.)
1.
Ved e-mail af 16. juli 2019 har Styrelsen for Dataforsyning og Effektivise-
ring anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte
udkast til lovforslag.
Med lovforslagets § 1, nr. 7, 8 (§ 8, stk. 8) og 9 (§ 9 d, stk. 4, 2. pkt.) foreslås
indført bemyndigelsesbestemmelser, hvorefter Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren kan fastsætte regler om hvilke oplysninger
ledningsejere skal registrere, når de indberetter til Ledningsejerregisteret,
hvordan ledningsejere kan udlevere ledningsoplysninger, og hvordan
ledningsejere kan udlevere oplysninger om føringsrør gennem
Ledningsejerregisteret.
Det er Datatilsynets forståelse, at ændringerne i bestemmelserne relaterer sig
til lovens § 7, stk. 1, hvori der oplistes forskellige typer af oplysninger – som i
visse tilfælde kan udgøre personoplysninger – som en ledningsejer skal
indberette til Ledningsejerregisteret.
Datatilsynet bemærker, at ved personoplysninger forstås enhver form for
information om en identificeret eller identificerbar fysisk person. Omfattet af
begrebet er ligeledes såkaldte pseudonymiserede personoplysninger, som er
oplysninger, der ikke umiddelbart kan henføres til en bestemt registreret
person uden brug af supplerende oplysninger.
2.
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering har i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget bl.a. oplyst, at der behov for at give Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet klar hjemmel til at udstille
graveforespørgsler, fordi nogle få graveforespørgsler indeholder
personoplysninger, f.eks. navn.
Datatilsynet kan oplyse, at enhver behandling af personoplysninger, der er
omfattet af databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde, skal ske på
baggrund af et lovligt grundlag i forordningens artikel 6, stk. 1.
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, er behandling af perso-
noplysninger lovlig, hvis behandling er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlig (litra c), eller hvis behandling er
nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller
som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige
har fået pålagt (litra e).
Det følger i forlængelse heraf af bestemmelsens stk. 2, at medlemsstaterne
kan opretholde eller indføre mere specifikke bestemmelser for at tilpasse an-
vendelsen af denne forordnings bestemmelser om behandling med henblik på
overholdelse af stk. 1, litra c og e, ved at fastsætte mere specifikke krav til
behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling,
herunder for andre specifikke databehandlingssituationer som omhandlet i
kapitel IX.
Det fremgår endvidere af bestemmelsens stk. 3, at grundlaget for behandling i
henhold til stk. 1, litra c og e, skal fremgå af:
a) EU-retten, eller
b) medlemsstaternes nationale ret, som den dataansvarlige er underlagt.
Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette retsgrundlag eller for så
vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være nødvendig
for udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under
offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt. Dette
retsgrundlag kan indeholde specifikke bestemmelser med henblik på at til-
passe anvendelsen af bestemmelserne i denne forordning, bl.a. de generelle
betingelser for lovlighed af den dataansvarliges behandling, hvilke typer op-
lysninger der skal behandles, berørte registrerede, hvilke enheder personop-
lysninger må videregives til, og formålet hermed, formålsbegrænsninger, op-
bevaringsperioder og behandlingsaktiviteter mv.
Datatilsynet henstiller, at Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering i
bemærkningerne til lovforslaget anfører, om behandlingen af personoplysnin-
ger, der vil følge af ministerens fastsættelse af regler i henhold til de foreslå-
ede bemyndigelsesbestemmelser, vil ske i medfør af databeskyttelsesforord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra c eller e. Tilsynet finder endvidere, at styrelsen i
bemærkningerne med fordel kan forholde sig til behandlingens nødvendighed
mv., jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3.
3.
Til orientering kan Datatilsynet oplyse, at det følger af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 32, stk. 1, at den dataansvarlige og databehandleren under
hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsomkostningerne
og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng og formål
samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske personers ret-
tigheder og frihedsrettigheder skal gennemføre passende tekniske og organi-
satoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til disse
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3
risici blandt andet ved vurdering af de i artikel 32, stk. 1, litra a-e, nævnte for-
hold.
Derudover kan Datatilsynet henlede opmærksomheden på, at den dataansvar-
lige i visse tilfælde har pligt til at foretage en konsekvensanalyse, hvis be-
handlingen af personoplysninger sandsynligvis vil indebære en høj risiko for
fysiske personers rettigheder og frihedsrettigheder, herunder beskyttelse af
personoplysninger, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 35.
4.
Endelig kan Datatilsynet oplyse, at det følger af databeskyttelseslovens §
28, at ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lig-
nende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatli-
vet i forbindelse med behandling af personoplysninger, skal der indhentes en
udtalelse fra Datatilsynet.
Datatilsynet forudsætter således, at tilsynet bliver hørt over bekendtgørelser,
som udstedes i medfør af de omhandlede bemyndigelsesbestemmelser, så-
fremt disse har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med
behandling af personoplysninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Eva P. Winther
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0027.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Isabella Leandri-Hansen <[email protected]>
20. august 2019 08:01
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst; DSBPOST [DSB]
SV: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
Kære LER-sekretariat,
Tak for høringsmuligheden. DSB har ingen bemærkninger.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
Isabella Leandri-Hansen
Direktionsassistent
Koncernsekretariatet, Telegade 2 B 2, 1, 2630 Taastrup,
Tlf. 24 68 96 92, E-mail
[email protected]
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
16. juli 2019 14:49
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; CFB <[email protected]>; COI
Centerpostkasse <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Danmarks Miljøportal
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; DSBPOST [DSB] <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
Til høringsparterne
Hermed fremsendes forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af
Ledningsejere i ekstern høring
indtil den 22. august 2019.
Hvis I har nogen spørgsmål, kan I kontakte de personer, der er nævnt i høringsbrevet, eller sende en mail til
[email protected]
Med venlig hilsen
LER-sekretariatet
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0028.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
T. +45 7254 5500
W.
www.sdfe.dk
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0029.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Sag:
Sagsdokument:
Niels Andersen <[email protected]>
6. august 2019 16:52
SDFE - Postkasse LER
Lene Bettenhaus; Kristian Pedersen; Henning Skriver
Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
7031-0061
273677
Til LER-Sekretariatet
DTU Space siger for det tilsendte høringsmateriale.
DTU Space har ingen yderligere bemærkninger til "F
orslag til Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere"
mvh Niels Andersen
Niels Andersen, Ph.D., DBE
DTU Space Executive Board
Business and Public Sector
IUGG Treasurer
Chair of ABLOS – UN Advisory Board on the Law of the Sea
Technical University of Denmark
National Space Institute
DTU Space
Elektrovej
Building 327
2800 Kgs. Lyngby
Direct +45 4525 9783
[email protected]
www.space.dtu.dk
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0030.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Mohammad Aiad Al-Bazy <[email protected]>
26. august 2019 10:11
SDFE - Postkasse LER
VS: Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
og lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
Gentofte Kommunes mfl bemærkninger til forslaget knytter an til de ledninger.pdf;
Gentofte Kommunes mfl bemærkninger til forslaget knytter an til de ledninger.docx;
RE: Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
og lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
7031-0044
277368
Case:
Case Document:
Kære Niels Nepper-Christensen
Beklager den sene tilbagemelding.
Fredensborg Kommune vil gerne tilslutte sig det fælles høringsvar.
Venlige hilsner
Mohammad Aiad Al-Bazy
Vejingeniør
Team Trafik
Center for Byudvikling Miljø og Erhverv
[email protected] | Telefon: +4572565906
EAN: 5798008359774 | Direkte: +4572565960
Fredensborg Kommune
Egevangen 3B | 2980 Kokkedal
www.fredensborg.dk
Læs her hvordan vi beskytter dine personoplysninger
Fra:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Sendt:
26. august 2019 09:24
Til:
Lian Relster (rel) <[email protected]>
Cc:
Simone Holst <[email protected]>
Emne:
RE: Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov
om registrering af ledningsejere
Kære Lian
Tak for din henvendelse.
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0031.png
Ønsker Fredensborg Kommune at tilslutte sig jeres høringsvar, er det nødvendigt at de selv skrive dette til
[email protected]
Med venlig hilsen
Niels Nepper-Christensen
Fuldmægtig, Forvaltningssamarbejder- Ledningsejerregisteret
D. +45 7254 5643
E.
[email protected]
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
From:
Lian Relster (rel) <[email protected]>
Sent:
26. august 2019 09:06
To:
SDFE - Postkasse LER <[email protected]>
Cc:
Simone Holst <[email protected]>
Subject:
SV: Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov
om registrering af ledningsejere
Hej
Vi er bekendt med, at høringsperioden er udløbet. Men hvis det er muligt ønsker Fredensborg Kommune, at tilslutte
sig det fælles høringssvar, de havde desværre ikke været opmærksomme på fristen.
Fredensborg Kommune v/ Mohammad Aiad Al-Bazy
Med venlig hilsen
Lian Relster
Ingeniør/Leder af Sort Drift, Vejmyndighed
Læs om databeskyttelsesforordningen og dine rettigheder her:
www.gentofte.dk/databeskyttelse
Fra:
Lian Relster (rel)
Sendt:
22. august 2019 12:23
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Cc:
'[email protected]' <[email protected]>
Emne:
Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere
Hermed fremsendes høringssvar fra:
Frederiksund Kommune v/Henriette Andersen,
Furesø Kommune v/Dorrit J. Gundstrup,
Helsingør Kommune v/ Gitte Sommer,
Hørsholm Kommune v/ Jacob Gulstad og
Gentofte Kommune v/ Lian Relster.
2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0032.png
Med venlig hilsen
Lian
Relster
Ingeniør/Leder af Sort Drift, Vejmyndighed
Gentofte Kommune | Park og Vej | Sort Drift, Vejmyndighed
Ørnegårdsvej 19 | 2820 Gentofte
Tlf.: 39 98 81 00 | Dir.: 39 98 82 90
Afdelingens officielle e-mail:
[email protected].
Læs om databeskyttelsesforordningen og dine rettigheder her:
www.gentofte.dk/databeskyttelse
Brug ”Giv
et vink”,
hvis der er forhold, Park og Vej skal tage hånd om. Du kan gøre det direkte fra mobiltelefonen.
Betjen dig selv på
Genvej
via computer eller smartphone
Find information på
www.gentofte.dk
3
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0033.png
GENTOFTE KOMMUNE
Teknik og Miljø – Park og Vej
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
21. 08.2019
Sagsnr. EMN-2019-04153
Høringssvar - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af
lov om registrering af ledningsejere
Frederiksund Kommune, Furesø Kommune, Helsingør Kommune, Hørsholm Kommune og Gentofte
Kommune har følgende bemærkninger til forslaget knytter an til de ledninger, der ikke er omfattet af
registreringspligten, og dermed bemærkningernes afsnit 2.4 og de korresponderende bestemmelser i
forslaget.
I Gentofte Kommune og vores nabokommune Herlev oplever vi en stigende tendens til, at der ansøges
om gravetilladelse til nedlæggelse af ledninger på vegne af private grundejere, idet en del af de
forsyningsledninger, der skal ligge i vejen, typisk fra ejendommens skel til et samleskab, fremover skal
ejes af den grundejer, ledningerne forsyner.
Vi har forespurgt Vejdirektoratet om håndteringen, og har fået det svar, at ansøgningerne skal
behandles i henhold til Vejlovens regler om råden over vejareal, og at der skal ganske gode grunde til at
nægte tilladelse. Vejdirektoratets svar af 7. april 2016 til Herlev Kommune vedlægges som bilag 1.
Det fremgår af bemærkningernes afsnit 2.4, at man ikke umiddelbart har planer om at ændre reglerne
for private ledninger i vej (offentligt vejareal), og disse skal således fortsat være omfattet af valgfrihed
med hensyn til indberetning i LER.
På forespørgsel oplyser Effektiviseringsstyrelsen (bilag 2), at indberetning fortsat vil være frivillig, at en
evt. registrering vil følge ejeren og ikke vil kunne overdrages. Det fremgår videre af svaret, at udlevering
af oplysninger om private ledninger ikke vil kunne pålægges vejejer, i dette tilfælde kommunerne.
Privatisering af almindelige forsyningsledninger i vej er efter Gentofte Kommunes opfattelse
kontraproduktivt i forhold til bestræbelserne på at effektivisere systemet med henblik på, at korrekte og
fyldestgørende ledningsoplysninger kan udleveres hurtigt.
Det fremgår af afsnit 2.4 (øverst side 14), at den beføjelse, man påtænker henlagt til
transportministeren, tænkes anvendt til eventuel fastsættelse af regler om, at en graveaktør vil blive
informeret om tilstedeværelsen af ledninger, der ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde samt
regler om, hvordan en sådan ledningsejer vil kunne kontaktes, men det fremgår ikke, hvem man i givet
fald har tænkt sig at pålægge udlevering af sådan information.
Selv om det må antages, at de private ledningsejere har et naturligt incitament til at sørge for, at deres
ledninger registreres, så graveskader undgås, finder vi både som af vejejer/vejmyndighed og
Park og Vej, Vejmyndighed
Tlf.nr.: 39 98 81 00
[email protected]
Ørnegårdsvej 19
2820 Gentofte
www.gentofte.dk
Mandag-Onsdag 8.00-15.00
Torsdag 8.00-16.00
Fredag 8.00-14.00
Side
1 af 2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0034.png
GENTOFTE KOMMUNE
Teknik og Miljø – Park og Vej
ledningsejer ikke mindst i lyset af, at tendensen er stigende, at den manglende regulering er betænkelig.
Man kunne for eksempel forestille sig, at oplysninger om disse ledninger bliver glemt i forbindelse med
fx første ejendomsoverdragelse eller handel, konkurs, dødsfald osv., og at der efterfølgende vil blive
nogle juridiske udfordringer.
Som myndighed, har vi også en bekymring omkring arbejdsmiljøsikkerhed ved gravearbejder, særligt
ifm. strømførende private kabler, som ikke er registreret. Graveaktører vil sandsynligvis forvente, at de
har de fornødne oplysninger når de har søgt i LER, og kan dermed risikere at grave direkte ned i et kabel,
med risiko for personskade.
På vegne af Frederiksund Kommune v/Henriette Andersen, Furesø Kommune v/Dorrit J. Gundstrup,
Helsingør Kommune v/ Gitte Sommer, Hørsholm Kommune v/ Jacob Gulstad og Gentofte Kommune v/
Lian Relster.
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
Gitte Jørgensen
Projektleder
Side 2 af 2
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0035.png
Forvaltningssamarbejder
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
Att: Morten Nordahl Møller
Geoforum Danmark
J.nr. Geoforum-40-00050
Ref. NBW
Den 22. august 2019
Høringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
og lov om ændring af lov om registrering af Ledningsejere.
Geoforum takker for muligheden for at indgive høringssvar til forslaget til Lov om ændring af lov
om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om registrering af Ledningsejere.
Vi har gransket indholdet for at afklare, om Geoforum kunne bidrage i høringen med relevant vi-
den inden for vores fagområde. Vi har imidlertid fundet, at vi ikke har kommentarer til lovændrin-
gen.
Geoforum tager gerne imod muligheden for at kunne afgive høringssvar fremover ved høringer,
hvor I måtte skønne, at det kunne have en relevans.
Med venlig hilsen
Niels Bo Wille-Jørgensen
Formand for Geoforum
Geoforum Danmark
Kalvebod Brygge 31
1560 København V
Tlf. 38 86 10 75
• CVR
25 84 49 04
[email protected]
www.geoforum.dk
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0036.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
KL’s høringssvar til Forslag til Lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere (Indsættelse af
overgangsbestemmelsen, bestemmelse til at udstille
graveforespørgsler, beføjelse til at fastsætte regler om
ledningsejere, der ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde
m.m.
Dato: 22. august 2019
Sags ID: SAG-2016-05710
Dok. ID: 2797011
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3763
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
KL har modtaget forslag til Lov om ændring af lov om registrering af
ledningsejere i høring.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
Indsættelse af overgangsbestemmelse
Bestemmelse om udstilling af graveforespørgsler
Beføjelse til at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte
regler for ledningsejere, der ikke er omfattet af lovens
anvendelsesområde, herunder om de skal udlevere
ledningsoplysninger
Lovtekniske ændringer i lovforslaget.
Generelle bemærkninger
KL finder det hensigtsmæssigt, at overgangsbestemmelserne giver
mulighed for at differentiere udlevering af ledningsoplysningerne i
overgangsperioden på 3�½ år – det gælder både i forhold til fysisk
udstrækning og i forhold til forsyningsart.
Det er endvidere positivt, at den hidtidige gældende bestemmelse om
udlevering af ledningsoplysninger snarest muligt og senest 5 hverdage
efter at graveforespørgslen er indsendt videreføres i
overgangsbestemmelsen.
KL vil gerne kvittere for, at lovforslaget for så vidt dette giver en god og
realistisk mulighed for indfasning af de nye løsninger og processer, så
aktørerne har mulighed for at agere i det tempo, de reelt har mulighed
for.
Øvrige bemærkninger
Hvis det fastholdes, at eksisterende kommunale ledninger, rør og kabler
skal registreres vil det medføre betydelige merudgifter for kommuner og
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0037.png
offentlige forsyningsselskaber. Det er udgifter, som KL fortsat vil kræve
DUT-finansieret.
KL henviser til nedenstående uddrag af brev af 13. marts 2019 til Energi-
Forsynings- og Klimaministeriet, Departementet:
”I de faglige drøftelser med ministeriet om LER-loven har KL accepteret,
at nye kommunale ledninger, rør og kabler fremover skal registreres i det
format, der bliver fælles for alle ledningsejere. Omvendt har KL ikke
støttet, at eksisterende kommunale ledninger, rør og kabler skal
registreres. Det skyldes, at en sådan registrering bliver kostbar, fordi
kommunerne ejer et meget omfattende net af rør til afledning af vand -
særligt langs de 70.000 km kommunale veje. Det har KL tilkendegivet
skriftligt i forbindelse med de faglige høringer på LER-loven og tilhørende
bekendtgørelser (se høringssvar af 14. august 2017 og 4. maj 2018).
Eksempelvis vil kravet om registrering af cementrør især i forhold til
vejafvanding kræve en omfattende kommunal indsats. Dokumenter fra
sogne og sammenlagte kommuner skal findes frem og digitaliseres. Den
økonomiske belastning ved indsatsen står ikke mål med de gener, som
overgravning af et drænrør kan give anledning til. Herudover skal der
udvikles en digital løsning til at håndtere kravet om, at kommunerne
inden for 2 timer skal redegøre for egne ledninger på en given lokalitet.
På den baggrund ønsker KL, at ministeriet enten udarbejder et forslag til
økonomisk kompensation til kommunerne for de nye opgaver eller
indkalder til et møde for at drøfte de økonomiske konsekvenser for
kommunerne. En anden løsning er at ændre de nye regler, så
eksisterende kommunale ledninger, rør og kabler friholdes for
registrering, som de hidtil har været.”
Der tages forbehold for politisk behandling, og sagen ønskes endvidere
sendt i økonomisk høring.
Dato: 22. august 2019
Sags ID: SAG-2016-05710
Dok. ID: 2797011
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3763
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Mette Hansen
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0038.png
CR-X-3P-CR-204-0006/MABP
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
Brevet er fremsendt pr. mail til
[email protected]
Att.: Morten Nordahl Møller
Metroselskabets bemærkninger til forslag til Lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere m.m.
Styrelsens journalnr.: 7031-0044
Metroselskabet har den 16. juli 2019 modtaget anmodning om forslag til Lov om
ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov om
registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbestemmelsen, bestemmelse
til at udstille graveforespørgsler, beføjelse til at fastsætte regler om ledningsejere,
der ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde m.m.).
Lovforslaget indeholder nye bestemmelser samt bemærkninger til nye
bestemmelser.
Metroselskabet har gransket det fremsendte materiale og har ingen bemærkninger
hertil.
Hvis Styrelsen har eventuelle spørgsmål til ovenstående, kan der rettes
henvendelse til Metroselskabet, Naboer og Ejendomme på mailadressen
[email protected].
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-08-19
Med venlig hilsen
Matilde Basse Poniewozik
Naboer og Ejendomme
1/1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0039.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Torbjørn Mandahl Pedersen <[email protected]>
23. august 2019 10:15
SDFE - Postkasse LER
Simone Holst
Høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og
lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
7031-0051; 7031-0044
277057; 277059
Case:
Case Document:
Denne mail sendes på vegne af Praktiserende Landinspektørers Forening (PLF).
PLF takker for muligheden for at afgive høringssvar til ovennævnte lovforslag.
Vi har gennemlæst lov forslaget, men kan konstatere at vi ikke har relevant input til det konkrete lovforslag.
Med venlig hilsen / best regards
Torbjørn Mandahl Pedersen
Landinspektør, partner
LE34 Forsyning
Mobil +45 2688 3808 | Direkte +45 8820 8758
www.le34.dk | [email protected]
LE34 er landsdækkende. Derfor er vi altid lige i nærheden af dig. Find os
her
Vores ydelser er underlagt
vores generelle forretningsbetingelser
Vi henviser til vores politik vedrørende behandling af personoplysninger, som findes
her.
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0040.png
SDFE - Postkasse LER
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Teleindustrien Post <[email protected]>
16. august 2019 11:22
SDFE - Postkasse LER
[email protected]; [email protected]; Camilla
Nazareth; [email protected]; [email protected]; Jakob Petersen ([email protected]); Jakob
Willer; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Lars Rene Christensen;
[email protected]; Teleindustrien Post
Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
Opfølgning
Afmærket
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Til LER-sekretariatet
Teleindustrien kan tilslutte sig lovudkastet og har ikke særlige kommentarer til udkastet.
Med venlig hilsen
Hugo Prestegaard
Teleindustrien
1
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093399_0041.png
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
Rentemestervej 8
2400 København NV
E-mail: [email protected] samt [email protected]
Høringssvar: Høring af forslag til Lov om ændring af lov om registrering af lednings-
ejere
Brev
Aarhus Letbane I/S
P. Hiort Lorenzens Vej 71-95
DK-8000 Aarhus C
Aarhus Letbane har modtaget Styrelsen for Datatilsyn og Effektiviserings skrivelse af den
1. juli 2019, hvor styrelsen anmoder ledningsejere om at komme med et høringssvar
over forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere (Indsættelse af
overgangsbestemmelsen, bestemmelse til at udstille graveforespørgslser, beføjelse til
at fastsætte regler om ledningsejere, der ikke er omfattet at lovens anvendelsesområde
m.m.)
Aarhus Letbane har følgende kommentarer til høringen;
I henhold til forslaget, så er der en ændring i § 8, fra 5 hverdage (LBK nr. 206 af
15/03/2018) til 2 timer, hvor vi skal kunne fremsende de nødvendige ledningsoplysnin-
ger til forespørgslen eller indgå aftale med denne om påvisning på stedet. Denne frist er
blevet nedskrevet så meget, at det vil have en stor betydning for AALs arbejdsproces.
I forhold til registrering og udlevering af ledningsoplysninger, så er AAL ikke interesseret
i at oplyse de konkrete steder, hvor vores ledninger ligger placeret, såfremt hensigten
er, at det skal være muligt for 3. mand at indsamle disse oplysninger. I stedet ønsker AAL
at registrere oplysninger om interesseområder i form af geografiske afgrænsede områ-
der,
hvori AAL’s ledninger ligger nedgravet i jorden.
Aarhus Letbane står naturligvis til rådighed for en uddybning af svaret, såfremt der skulle
opstå tvivl eller spørgsmål.
CVR: 34704724
EAN: 5798002913088
[email protected]
letbanen.dk
01. august 2019
Kontaktperson
Camilla Høj Lindstrøm
M: +45 51 77 77 64
E: [email protected]
Med venlig hilsen
Camilla Høj Lindstrøm
Side 1 af 1