Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 40 Bilag 1
Offentligt
2093398_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
30. september 2019
J nr.
7031-0044
/josdu /simho /niene /carsa
Høringsnotat vedr. forslag til Lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere
og lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangs-
bestemmelse, bestemmelse til at udstille graveforespørgsler m.m.)
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af ledningsejere og lov om ændring af lov
om registrering af ledningsejere (Indsættelse af overgangsbestemmelse, bestemmelse til at
udstille graveforespørgsler m.m.) blev sendt i ekstern høring den 16. juli 2019 med frist for
afgivelse af høringssvar den 22. august 2019.
Der er modtaget i alt 17 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 8 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
A2012
Antennesammenslutningen a Tyve Tolv
Danske Vandværker
Datatilsynet
Fredensborg Kommune har tilsluttet sig Gentofte Kommunes høringssvar
Gentofte Kommune på vegne af Furesø Kommune, Helsingør Kommune, Hørsholm
Kommune og Gentofte Kommune
KL
Teleindustrien
Aarhus Letbane
Følgende 9 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Dansk Ledningsejer Forum
via svar fra DANVA
Dansk Energi
Danske Kloakmestre
DANVA
DSB
DTU Space
Geoforum
Metroselskabet
Praktiserende Landinspektørers Forening
I det følgende vil de indkomne høringssvar blive gennemgået efterfulgt af ministeriets be-
mærkninger. Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om sva-
renes indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
A2012
anfører, at de mindre antenneanlæg ikke vil kunne leve op til kravet om at lednings-
oplysninger udleveres inden for 2-timer på hverdage, og forslår at tidsfristen for disse vedbli-
Side 1/4
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093398_0002.png
ver med at være 5 dage, eller grænsen for hvem der er omfattet af anvendelsesområdet
ændres, så kun antenneanlæg med en årlig omsætning på mere end 200.000 kr. omfattes.
Ministeriets bemærkninger:
For at graveaktørerne vil kunne drage den fulde fordel af at udleveringsfristen indskrænkes
til 2-timer på hverdage, er det centralt at denne regel er gældende for alle ledningsejere
omfattet af lovens anvendelsesområde, da graveaktør skal vente med at grave til alle de
nødvendige ledningsoplysninger er indhentet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet anderkender, at der er behov for at undtage de
mindste antenneanlæg fra lovens anvendelsesområde. Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet har fokus på, at så mange ledningsejere som muligt er omfattet af lovens anvendel-
sesområde, så de ledningsoplysninger der udveksles gennem Ledningsejerregistret giver så
fuldkomment billede af de faktiske forhold som muligt. For at klarlægge, hvordan man bedst
tilgodeser de meget små antenneforeninger, samtidig med ønsket om fuldstændighed, har
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet været i dialog med repræsentanter for relevante
ledningsejere. Som resultat af dialogen, har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet beslut-
tet at antenneanlæg med under 100 slutbrugere undtages fra lovens anvendelsesområde.
Der er således valgt en afgrænsning baseret på slutbrugere frem for årlig omsætning.
Høringssvaret har ikke medført nogen ændringer.
Gentofte Kommune på vegne af Fredensborg Kommune, Furesø Kommune, Helsingør
Kommune, Hørsholm Kommune og Gentofte Kommune
anfører, at privatisering af al-
mindelige forsyningsledninger i vej er kontraproduktivt i forhold til bestræbelserne på at ef-
fektivisere systemet med henblik på, at korrekte og fyldestgørende ledningsoplysninger kan
udleveres hurtigt.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enig i, at det i forhold til udlevering af
ledningsoplysninger er problematisk, hvis private borgere ejer forsyningsledninger i vejareal,
da det kan medføre usikkerhed om, hvorvidt oplysninger om disse vil blive udleveret.
Ejerskab over forsyningsledninger reguleres dog ikke i lov om registrering af ledningsejere,
men Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil bringe problematikken videre til de relevante
statslige myndigheder.
Høringsvaret har ikke medført ændringer i lovforslaget.
KL
ønsker at ministeriet enten udarbejder et forslag til økonomisk kompensation til kommu-
nerne for de nye opgaver i forbindelse med lov nr. 1674 af 26. december 2017 om ændring
af lov om registrering af ledningsejere, eller at
eksisterende kommunale ledninger, rør
og kabler friholdes for registrering, som de hidtil har været.
Ministeriets bemærkninger:
Side 2/4
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093398_0003.png
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets opfattelse, at KL’s kommentar er rettet mod
lov nr. 1674 af 26. december 2017 om ændring af lov om registrering af ledningsejere der
trådte i kraft 1. januar 2018, og ikke lovforslaget, som denne høring omhandler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet mener ikke, at der er baggrund for, at kommuner
eller øvrige ledningsejere skal økonomisk kompenseres for de regler, der blev vedtaget i
2017. Ledningsoplysninger om ledninger omfattet af anvendelsesområdet har altid skullet
udleveres, når en ledningsejer modtager en forespørgsel om udlevering af
ledningsoplysninger. Kommunale ledninger, rør og kabler, der er omfattet af
anvendelsesområdet, har således aldrig været fritaget fra dette, ligegyldigt hvornår de er
nedlagt. Når indfasningsperioden udløber medio 2023, vil der blive stillet forskellige krav til
eksisterende og nye ledninger. Alle ledningsoplysninger omfattet af anvendelsesområdet,
både nye og eksisterende vil dog skulle udleveres gennem Ledningsejerregistret.
Høringssvaret har ikke medført ændringer i lovforslaget.
Aarhus Letbane
anfører, at udleveringsfristen på 2-timer inden for hverdage vil have stor
betydning for virksomhedens processer, vedr. udlevering af ledningsoplysninger.
Yderligere anfører de, at de ikke ønsker at oplyse konkrete steder, hvor deres ledninger
ligger placeret. I stedet ønsker de at registrere oplysninger om interesseområder, i form af
geografiske afgrænsede områder,
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet gør opmærksom på, at udleveringsfristen på 2-timer
inden for hverdage blev vedtaget i lov nr. 1674 af 26. december 2017 om ændring af lov om
registrering af ledningsejere, der trådte i kraft 1. januar 2018, og ikke det lovforslag, som
denne høring omhandler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på at 2-timers fristen vil påkræve
ændringer, for de ledningsejere, der ikke allerede udveksler ledningsoplysninger automatisk.
For de fleste ledningsejere vil det betyde, at man har behov for et system, som sikrer
automatisk udveksling af ledningsoplysninger.
Det er op til ledningsejeren at bestemme omfanget af de interesseområder, der indberettes
til Ledningsejerregistret, så længe disse er dækkende for de områder, ledningsejeren har
ledninger i. Interesseområder benyttes alene til at udføre den konfliktløsning, der gør det
muligt for Ledningsejerregistret at kontakte de ledningsejere, der skal udlevere
ledningsoplysninger. Det er således kun muligt for ledningsejeren selv at se omfanget af
egne interesseområderne.
Udleveres der ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret, skal det være konkrete
ledningsoplysninger, og ikke en afgrænsning af de geografiske områder disse kan være
placeret i. Det vil dog være muligt at udlevere ledningsoplysninger som tracéer, og det er
også fremadrettet tilladt at foretage påvisning.
Side 3/4
L 40 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2093398_0004.png
Høringssvaret har ikke medført ændringer i lovforslaget.
Datatilsynet
anfører, at Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet i bemærkningerne til
lovforslaget bør forholde sig til, hvilken hjemmel ministeriet har til at behandle persondata og
til at skrive mere om nødvendigheden af behandlingen af persondata i bemærkningerne til
lovforslaget.
Datatilsynet bemærker endvidere, at Datatilsynet ønsker at blive hørt over bekendtgørelser,
som udstedes i medfør bemyndigelsen til klima-, energi- og forsyningsministeren.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er opmærksom på, at ministeriet skal have hjemmel
til at udstille graveforespørgslerne, fordi enkelte indeholder navn og elektronisk postadresse
(e-mailadresse) eller telefonnummer på privatpersoner eller enkeltmandsvirksomheder, dvs.
indeholder persondata, og udstilling af oplysninger om disse personer eller virksomheder vil
være behandling af persondata. Ministeriet vil for at imødekomme Datatilsynet uddybe be-
mærkningerne til lovforslaget, så det tydeligt fremgår, hvilken hjemmel ministeriet har til at
behandle personoplysninger, og hvorfor det er nødvendigt at behandle personoplysningerne.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil endvidere sørge for, at bekendtgørelser, hvor der
udmøntes beføjelser til klima-, energi- og forsyningsministeren, der omhandler behandling af
persondata, bliver sendt til Datatilsynet til udtalelse.
Høringssvaret har givet anledning til at uddybe bemærkningerne til afsnittet om klima-, ener-
gi- og forsyningsministerens udstilling af graveforespørgsler på Ledningsejerregistrets
hjemmeside, så hjemlen til at behandle persondata fremgår af bemærkningerne.
Teleindustrien
anfører, at Teleindustrien kan tilslutte sig forslaget.
Danske Vandværker
anfører, at Danske Vandværker er tilfreds med, at der gives lednings-
ejere 3 �½ år til at blive klar til at udlevere ledningsoplysninger gennem Ledningsejerregistret.
Side 4/4