Skatteudvalget 2019-20
L 4
Offentligt
2125775_0001.png
16. december 2019
J.nr. 2019 - 2158
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursge-
vinstloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Hovedaktionærers delsalg af aktier i
selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapital-
fondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 19 af 9. december 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 7/12-19 fra PwC Denmark om adgang for koncernkreditor til at få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, til skatteministeren
2125775_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. december 2019 fra PWC Denmark om
adgang for koncernkreditor til at få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, jf. L 4 - bilag
17.
Svar
PWC anfører, at i forhold til et koncernkreditorselskabs adgang til at få tilbagereguleret
indtægtsførte, og sidenhen eftergivne, renteindtægter hos et koncerndebitorselskab, har
Skatteministeriet i svaret på spørgsmål 7 til Folketingets skatteudvalg vedrørende L 4
(2019-20) anført, at:
"Som
det ligeledes fremgår af svaret på spørgsmål 1 kan det bekræftes, at moderselskabet (kreditor) vil
kunne få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, i det omfang rentefradraget hos datterselskabet (debitor)
nedsættes som følge af en rentefradragsbegrænsning efter ligningslovens § 5, stk. 9."
PWC anmoder i forlængelse heraf Skatteministeriet om svar på, hvorvidt den beskrevne
adgang for koncernkreditor til at få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, i det omfang
rentefradraget hos koncerndebitor nedsættes som følge af en rentefradragsbegrænsning
efter ligningslovens § 5, stk. 9:
1. Både gælder i det omfang, at nedsættelsen af debitors rentefradrag angår
tidligere fra-
trukne
renteudgifter, således at debitors skattepligtige indkomst skal genoptages.
Eksempel:
En fordring på 100 består af hovedstol på 80 og renter på 20. Koncerndebitor har
fratruk-
ket
renterne på 20. Fordringen eftergives ned til aktuel kursværdi på 15. Som udgangs-
punkt har koncerndebitor kun ret til at opretholde et rentefradrag på 3 (15 % af 20), jf.
ligningslovens § 5, stk. 9, 1. pkt.
PWC anfører, at som udgangspunkt skal koncerndebitors indkomst derfor forhøjes med
17 (20-3). Da restgælden efter eftergivelsen udgør 15, skal der dog kun ske en indkomst-
forhøjelse hos koncerndebitor med 5 (20-15), jf. ligningslovens § 5, stk. 9, 2. pkt.
PWC anfører, at i henhold til svaret på spørgsmål 7 kan koncernkreditor få nedsat sin
indkomst med 5 (tilbageregulering af tidligere indtægtsførte renter).
2. Om dette også gælder i en situation, hvor debitors rentefradrag er udskudt pga. lig-
ningslovens § 5, stk. 8, hvor nedsættelsen af debitors rentefradrag angår
det fremtidige rente-
fradrag.
Eksempel:
En fordring på 100 består af hovedstol på 80 og renter på 20. Koncerndebitor har pga.
ligningslovens § 5, stk. 8,
ikke fratrukket
renterne på 20. Fordringen eftergives ned til ak-
tuel kursværdi på 15.
Side 2 af 3
L 4 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 7/12-19 fra PwC Denmark om adgang for koncernkreditor til at få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, til skatteministeren
2125775_0003.png
Koncerndebitors fremtidige rentefradrag vil udgøre 3 (15 pct. af 20), jf. ligningslovens §
5, stk. 9, 1. pkt. Fradrag kan foretages, når betaling sker, jf. ligningslovens § 5, stk. 8.
PWC spørger, om koncernkreditor da også kan få nedsat sin indkomst med 17 (tilbagere-
gulering af tidligere indtægtsførte renter).
Kommentar
Det fremgår af svaret på spørgsmål 12, at Skatteministeriet i svaret på spørgsmål 1 har be-
kræftet, at moderselskabet (kreditor) vil kunne få tilbagereguleret de indtægtsførte renter, i
det omfang rentefradraget hos datterselskabet (debitor) nedsættes som følge af en rente-
fradragsbegrænsning efter ligningslovens § 5, stk. 9.
Det anføres endvidere, at dette fremgår af Skatteministeriets notat af 30. november 1995,
og at spørgsmålet ikke er reguleret i en specifik lovbestemmelse, men det anførte i notatet
må anses for opfattelsen af praksis på området.
Den anførte udtalelse om tilbageregulering af de indtægtsførte renter hos moderselskabet
(kreditor) omfatter således alene tilfælde, hvor rentefradraget hos datterselskabet (debitor)
nedsættes som følge af en rentefradragsbegrænsning efter ligningslovens § 5, stk. 9, og der
ses ikke i praksis at være taget stilling til den situation, hvor datterselskabets rentefradrag
er udskudt efter ligningslovens § 5, stk. 8, fordi datterselskabet er i restance med rentebe-
talinger for tidligere år.
I så fald skal moderselskabet (kreditor) behandles efter skattelovgivningens almindelige
regler. Det vil sige, at rentebeskatningen kan ophæves i det indkomstår, hvor det konsta-
teres, at renten efter en konkret vurdering må anses for uerholdelig, hvilket efter omstæn-
dighederne kan være i eftergivelsesåret.
Det bemærkes, at Skatteministeriet, jf. svaret på spørgsmål 12, i forlængelse af dette lov-
forslag vil se nærmere på, om der er behov for at præcisere lovgivningen.
Side 3 af 3