Skatteudvalget 2019-20
L 4 Bilag 3
Offentligt
2103002_0001.png
Til:
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Simon Lind ([email protected]), Lovgivning og økonomi
([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Fra:
Sv: Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
Titel:
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
(Sagsnr.:...
E-mailtitel:
Sv: Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
(SKM: 370185) (Sagsnr.:...
22-10-2019 10:34:34
Sendt:
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected]
-
www.advokatsamfundet.dk
Postkasse - Samfund - Advokatsamfundet ([email protected]), Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ([email protected]),
Retssikkerhed ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Danske Advokater ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Mette B. Larsen ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Justitia ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Cc:
Kim Lundgaard Hansen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af
gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse (SKM: 370185)
Sendt:
01-10-2019 13:26
Til:
Hermed fremsendes forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven,
ligningsloven og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser,
beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri
virksomhedsomdannelse) i høring.
Høringsbrev, høringsliste og resumé er desuden vedhæftet.
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger
senest tirsdag den 29. oktober 2019.
Med venlig hilsen
Simon Lind
Fuldmægtig
Selskab, aktionær og erhverv
Mobil
Mail
72388950
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0002.png
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0003.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Simon Lind ([email protected])
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Lisbeth Grænge Hansen ([email protected])
Høring - forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love
29-10-2019 15:08:33
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
att. Simon Lind
Vedr. L 4 forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre
love
Dansk Aktionærforening kvitterer for modtagelsen af ovennævnte lovforslag i høring og kan meddele, at vi ikke har bemærkninger
til forslaget.
Venlig hilsen
Lisbeth Grænge Hansen
Politisk konsulent
Dansk Aktionærforening
Amagertorv 9, 3. sal | DK-1160 København K
Tlf.:
(+45) 45 82 15 91
| Direkte:
(+45)
30161097
shareholders.dk
|
investordagen.dk
|
investorskolen.dk
|
investorsparring.dk
|
facebook.com/investering
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0004.png
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Simon Lind ([email protected]), Lovgivning og økonomi
([email protected])
Pia Hanne Hansen ([email protected])
Cc:
Jacob Ravn ([email protected])
Fra:
VS: Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
Titel:
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
E-mailtitel:
VS: Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
(SKM: 370185)
28-10-2019 15:42:24
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Resumé.pdf; 20191 L4 som fremsat.pdf;
Bilag:
Til:
Kære Simon Lind
Dansk Erhverv har ikke nogen selvstændige bemærkninger til dette lovforslag, men henviser til DVCA’s høringssvar.
Med venlig hilsen
Jacob Ravn
Souschef pol-analyse og Skattepolitisk chef
M. +45 2949 4444
T. +45 3374 6272
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhvervsliv.
Vi repræsenterer et bredt udsnit af virksomheder og brancheforeninger. Vores mission er at fremme konkurrencekraft hos vores medlemmer i en globaliseret økonomi.
DANSK ERHVERV
Børsen
DK-1217 København K
Læs vores persondatapolitik online
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
Fra:
Høringssager <[email protected]>
Sendt:
1. oktober 2019 14:37
Til:
Jacob Ravn <[email protected]>
Emne:
VS: Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved
nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse (SKM:
370185)
Fra:
Kim Lundgaard Hansen <[email protected]>
Sendt:
1. oktober 2019 13:26
Til:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>; Retssikkerhed
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Høringssager
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
DVCA
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Mette B. Larsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Simon Lind <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse
af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse (SKM: 370185)
Hermed fremsendes forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og
forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse
af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse) i høring.
Høringsbrev, høringsliste og resumé er desuden vedhæftet.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0005.png
Skatteministeriet skal anmode om eventuelle bemærkninger
senest tirsdag den 29. oktober 2019.
Med venlig hilsen
Simon Lind
Fuldmægtig
Selskab, aktionær og erhverv
Mobil72388950
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0006.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Vesterbrogade 32
1620 København V
Telefon 33 43 70 00
[email protected]
www.danskeadvokater.dk
Den 28. oktober 2019
Vedr.: Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring
aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven mv. (J.nr. 2019 - 2158)
af
Dok.nr. D-2019-060676
Skatteministeriet har den 1. oktober 2019 sendt udkast til forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven mv. i høring.
Udkastet har været behandlet i Danmarks Skatteadvokaters bestyrelse, der fungerer som
Danske Advokaters skattefagudvalg.
Danske Advokater har nedenstående bemærkninger til udkastet.
I bemærkningerne til § 4, nr. 2 (om justering af reglerne om beskatning af
kapitalfondspartnere) er anført:
"Investeringer skal anses for foretaget via en kapital-, venture eller
infrastrukturfond, hvis deltagerne og/eller kapitalfondspartnerne investerer det
pågældende beløb i overensstemmelse med det samlede aftalegrundlag, som
regulerer den pågældende fond. Investeringer er således omfattet af
bestemmelserne, selv om de sker direkte i et underliggende selskab uden om
fonden. Det gælder også, selvom fonde er organiseret som et selvstændigt
skattesubjekt."
Efter Danske Advokaters opfattelse er det uklart, om udtalelsen tilsigter at være en
beskrivelse af gældende ret eller af retsstillingen efter vedtagelsen af lovudkastet. Det ses
under alle omstændigheder ikke at være ordlydsdækning i loven for denne fortolkning,
hverken i den nugældende formulering af reglerne eller i den foreslåede formulering, og
beskrivelsen kan derfor efter Danske Advokaters opfattelse ikke være udtryk for en
beskrivelse af retstilstanden.
Det fremgår af den foreslåede formulering af ligningslovens § 16 I, at reglen gælder for
skattepligtige
"med en fortrinsstilling i en kapital-, venture- eller infrastrukturfond",
jf. stk. 1.
1. pkt., og det fremgår af stk. 1, 2. pkt., at det skal være aftalt, "at
den skattepligtiges
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
forholdsmæssige andel af resultatet af investeringerne foretaget via fonden overstiger den
skattepligtiges forholdsmæssige andel af den samlede deltagerkapital.”
I stk. 3 defineres kapital-, venturefonde som
"investeringsenheder, der investerer i aktier
med henblik på helt eller delvis at erhverve et eller flere selskaber m.v. med henblik på at
deltage i ledelsen og driften af disse".
Infrastrukturfonde defineres som
"investeringsenheder, der tilvejebringer kapital med henblik på direkte eller indirekte
investering i etablering eller udbygning af infrastrukturanlæg og -faciliteter samt varetagelse
af ejerskab til og eventuelt drift af sådanne anlæg og faciliteter."
Det fremgår således, at kapitalfondspartneren skal investere i selve fonden, for at reglerne
finder anvendelse. Hvis investeringen sker i det erhvervede selskab (target-selskabet), finder
reglerne ikke anvendelse, medmindre dette selskab selv opfylder definitionen på en fond,
hvad der sjældent vil være tilfældet. De erhvervede selskaber vil være typiske være
driftsselskaber (som ikke selv "investerer i aktier" eller infrastruktur-selskaber, som ikke
"tilvejebringer kapital").
Den gældende formulering af ligningslovens § 16 I og aktieavancebeskatningslovens § 17 A
svarer på de nævnte punkter til den foreslåede formulering.
Danske Advokater bemærker, at hvis hensigten med lovudkastet er, at merafkast, som
realiseres ved investering direkte i drifts- eller infrastrukturselskabet (og altså ikke via
fonden) skal medregnes som skattepligtig indkomst bør ordlyden ændres, og ændringen bør
ikke få tilbagevirkende kraft.
I § 3 og § 6 foreslås ændringer, som indebærer, at indirekte overdragelser af fordringer til et
selskab, der er koncernforbundet til debitorselskabet kan medføre beskatning eller
underskudsbegrænsning hos debitorselskabet. Med den brede formulering vil
debitorkoncernens køb af et selskab, der tilfældigvis har fordringer mod et selskab i
debitorkoncernen, kunne medføre beskatning eller underskudsbegrænsning (såfremt
fordringen ikke er pari værd). Det gælder også i den situation, hvor der er tale om et reelt
køb af en virksomhed, hvor det indirekte køb af fordringen alene er en tilfældig
biomstændighed. Det fremgår, at lovudkastet bl.a. har til hensigt at hindre en situation, hvor
kreditor udskiller fordringen i et særskilt selskab, hvorefter det koncernforbundne selskab
kan erhverve selskabet, der ejer fordringen, i stedet for direkte at erhverve fordringen. Efter
Danske Advokaters opfattelse bør man overveje at lade den slags omgåelse blive imødegået
ved brug af ligningslovens § 3 eller retspraksis om realitetsgrundsætning m.v. i stedet for at
udforme en værnsregel, som også rammer og besværliggør alle relle forretningsmæssige
transaktioner, hvor formålet med transaktionen ikke har været at undgå
kursgevinstbeskatning eller underskudsbegrænsning.
Med venlig hilsen
Jeanie Sølager Bigler
Retschef
[email protected]
2/2
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0008.png
29. oktober 2019
SUHB
DI-2019-16138
Deres sagsnr.: 2019-2158
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes per e-mail:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
DI høringssvar vedr. lovforslag L 4 om hovedaktionærers delsalg af aktier i
selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, be-
skatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virk-
somhedsomdannelse
Anvendelse af A/B-modeller
Ifølge lovbemærkningerne anvendes den såkaldte A/B-model ofte for at give erhververen
(f.eks. næste generation) lettere adgang til at opnå en større del af virksomhedens aktie-
kapital. Modellen går typisk ud på, at den hidtidige aktionær opdeler den hidtidige kapital
i flere aktieklasser, så der dannes en ny aktieklasse, B-aktien, som tildeles ringere økono-
miske rettigheder end A-aktien.
På baggrund af oplysninger om de sager, Skatteforvaltningen har kendskab til, skønnes i
lovbemærkningerne, at størrelsen af skattepligtige avancer, der søges reduceret, og stør-
relsen af tab, der søges fradrag for, i forbindelse med A/B-modeller og gennemsnitsmeto-
den, udgør ca. 120 mio. kr. årligt.
Der foreligger en lang række afgørelser fra Ligningsrådet/Skatterådet igennem de seneste
årtier, som accepterer anvendelse af den såkaldte A/B-model. DI anmoder Skatteministe-
riet om at opgøre eller skønne det samlede merprovenu, lovforlaget forventes at medføre
fra sådanne generationsskifter, som hidtil har været accepteret i langvarig praksis.
Beskatning ved nedsættelse af gæld
Skattestyrelsen har ved en early warning gjort opmærksom på, at reglerne om begræns-
ning af skattemæssige underskud og rentefradrag ved gældsnedsættelse kan omgås, ved
at kreditor – i stedet for at opgive (hovedparten af) sit krav ved en formel gældsnedsæt-
telse – sælger fordringen til et selskab i debitors koncern til den lave kurs, som kreditor
ville være indstillet på at eftergive ned til.
Om de Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet anføres følgende i
bemærkningerne:
*SAG*
*SAGDI-2019-16138*
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
”Den del af lovforslaget, der vedrører beskatning ved nedsættelse af gæld, vurderes at
medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil betyde en
stramning af beskatningen vurderet til ca. 20 mio. kr. årligt […]”
Om Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige anfø-
res følgende i bemærkningerne:
”Justeringen af reglerne om underskudsbegrænsning m.v. ved overdragelse af gæld vil
betyde en ensretning af værnsreglerne i forhold til gældende regler for øvrige situatio-
ner med ikke-koncernforbundne selskaber og aktionærer. Der er ikke grundlag for nær-
mere at skønne over det nuværende årlige potentielle mindreprovenu ved omgåelsesmu-
ligheden, da koncerners erhvervelse af ekstern gæld i stedet for almindelig gældeftergi-
velse ikke registreres i offentlige udsøgningssystemer m.v., men anvendelsen af omgåel-
sesmuligheden vurderes dog at være af en ikke-ubetydelig størrelse.”
DI bakker op om robuste skatteregler, som ikke giver mulighed for skattearbitrage. DI er
derfor enig i intentionen med lovforslaget.
Reglerne om beskatning af kapitalfondspartnere
Skattestyrelsen har ved en early warning gjort opmærksom på en række metoder, hvorved
det kan undgås, at der sker den beskatning efter de gældende regler om beskatning af
kapitalfondspartnere, som reglernes formål tilsiger. Det er således muligt at undgå be-
skatning efter regelsættet ved, at et merafkast ikke oppebæres som udbytte eller gevinst
ved afståelse af aktier, men derimod som afkast på et udbyttegivende gældsbrev, der er
omfattet af kursgevinstloven. Derudover vil der kun ske beskatning af merafkastet som
kapitalindkomst, hvis investeringen foretages via investeringsselskaber omfattet af aktie-
avancebeskatningslovens § 19, eller hvis der er tale om investeringer i aktivbaserede fonde
(infrastrukturfonde), og fondspartneren er en fysisk person, der beskattes efter de så-
kaldte anpartsregler i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og 11.
Der foreligger ikke et beregningsgrundlag, der muliggør en kvantitativ vurdering af de
provenumæssige konsekvenser af de to justeringer.
DI bakker op om robuste skatteregler, som ikke giver mulighed for skattearbitrage. DI er
derfor enig i intentionen med lovforslaget.
Reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse
Landsskatteretten har ved en afgørelse af 3. december 2018 om skattefri virksomhedsom-
dannelse fastslået, at det er på tidspunktet for omdannelsens gennemførelse, det skal be-
dømmes, hvor mange virksomheder ejeren driver i virksomhedsordningen. Med Lands-
skatterettens afgørelse vil en omdannelse kunne gennemføres på et andet grundlag og
med et andet antal virksomheder end det, der blev lagt til grund ved opgørelsen af anskaf-
felsessummen for de aktier eller anparter, som virksomhedsejeren modtager ved virksom-
hedsomdannelsen. Det medfører en risiko for, at der inddrages privat gæld under omdan-
nelsen. Efter lovforlaget skal det være på omdannelsesdatoen, at det skal bedømmes, om
ejeren driver en eller flere virksomheder i virksomhedsordningen. Det er herefter ikke
muligt at gennemføre en skattefri virksomhedsomdannelse i situationer, hvor en eller
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
flere virksomheder sælges fra eller påbegyndes i perioden mellem omdannelsesdatoen og
datoen for omdannelsens gennemførelse.
DI bakker op om robuste skatteregler, som ikke giver mulighed for skattearbitrage. DI er
derfor enig i intentionen med lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Seniorchefkonsulent, advokat
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0011.png
Høringssvar
23. oktober 2019
Høringssvar vedr. L4 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,
kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af
aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af
kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
DVCA
Brancheforeningen for venture- og kapitalfonde, og for business angels, herefter DVCA, har
fået L4 i høring. DVCA takker for muligheden for at give høringssvar og skal hermed give sine
bemærkninger til lovforslaget.
1. Indledende bemærkninger
DVCA’s bemærkninger til
dette lovforslag fokuserer udelukkende på tekniske aspekter i lovforslaget
og udelukkende de dele, der vedrører beskatning af kapitalfondspartnere.
Overordnet set er det ikke DVCA’s holdning, at carried interest skal personbeskattes. Det redegjorde
foreningen for i foreningens
høringssvar
i forbindelse med fremsættelsen af lovforslagene i relation
til ”Forårspakke 2.0” i 2009. Imidlertid er der i dag et bredt flertal i Folketinget, der mener det
modsatte. Og så længe det er tilfældet, skal lovens formål naturligvis beskyttes. Derfor støtter DVCA
op om det overordnede formål med lovforslaget.
I lovforslagets tekst anføres det desuden, at
”Skattestyrelsen har ved en early warning gjort opmærksom på en række metoder, hvorved det kan undgås,
at der sker den beskatning efter de gældende regler om beskatning af kapitalfondspartnere, som reglernes
formål tilsiger.”
Foreningen skal i den forbindelse bemærke, at foreningens sekretariat ikke har kunnet identificere
medlemmer, der har omgået de pågældende regler.
DVCA kan således overordnet støtte lovforslagets formål.
2. Tekniske bemærkninger
DVCA ønsker, at skattelovgivningen er transparent, teknisk korrekt og anvendelig for erhvervslivet.
Derfor har foreningen i det følgende en række tekniske forslag til afklaring af lovforslagets indhold.
2.1 Investering via fonden
I den foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 1, fremgår følgende:
”For
skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, stk. 2, med en fortrinsstilling
i en kapital-, venture- eller infrastrukturfond medregnes merafkast af investeringer foretaget
via
fonden ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.”
(vores markering med fed skrift og understregning).
”Via” går også igen flere steder i bemærkningerne, fx i afsnit 2.3.1.
I den foreslåede stk. 4 fremgår
imidlertid følgende:
”Skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, stk. 2, der direkte eller indirekte
kontrollerer et dansk eller et udenlandsk selskab eller forening m.v. (selskabet), som har en fortrinsstilling, jf.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0012.png
stk. 1, 2. pkt., i en kapital-, venture- eller infrastrukturfond, skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
medregne selskabets merafkast af investeringer foretaget
i eller via
fonden som CFC-indkomst”
(vores
markering med fed skrift og understregning).
Vi er uklare på,
om der er forskel mellem de to termer ”via” eller ”i eller via”. Vi ønsker således
Skatteministeren redegør for,
om der er tiltænkt de to begreber ”via” og ”i eller via” forskellige
betydninger og i givet fald uddybe hvad forskellen er.
2.2. Forskellige aktieklasser
Skattepligtige, der direkte eller indirekte kontrollerer et selskab, som har en fortrinsstilling i en
kapitalfond, en venturefond eller en infrastrukturfond jf. den foreslåede ligningslovs § 16 I, skal ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne den del af selskabets positive merafkast, der
svarer til den gennemsnitlige direkte eller indirekte andel af selskabets samlede aktiekapital, jf. den
foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 5.
I situationer, hvor der er forskellige aktieklasser i selskabet med forskellige økonomiske rettigheder,
kan dette skabe den situation, at en aktionær (med flere økonomiske rettigheder) modtager afkastet
mens en anden aktionær (med større antal aktier) carry-beskattes. Skatteministeren bedes i den
forbindelse bekræfte, om dette er korrekt forstået, og hvis dette er tilfældet, overveje at ændre
ordlyden, så carry-beskatningen følger de økonomiske rettigheder.
2.3 Mulig dobbeltbeskatning
I en situation hvor der er mere end et niveau af selskaber, fx hvor hver carried interest berettiget
person har et personligt ejet holdingselskab, som i fællesskab ejer et selskab, som ejer andele i en
venture- eller kapitalfond og modtager carried interest, kan der opstå tvivl om hvilke selskaber der
er omfattet af den foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 6 og 7.
Skatteministeren bedes bekræfte, at den foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 6 også finder anvendelse
for skat betalt af et personligt holdingselskab og at de foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 7 også
finder anvendelse for udbytter betalt af det personlig ejede holdingselskab, uanset at carried interest
selskabet teknisk set af det fællesejede holdingselskab.
Hvis dette ikke bekræftes, vil der kunne opstå situationer, hvor carried interest beskattes med en
højere effektiv sats end de nuværende ca. 56%, hvilket ville være i modstrid med grundprincippet
for reglen om at beskatte carried interest på niveau med lønindkomst.
2.4 Afgivelse af oplysninger
Skattepligtige skal efter den foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 8 afgive oplysninger om, hvorledes
det skattepligtige merafkast er opgjort. Skatteministeren bedes redegøre for, hvornår den
skattepligtiges indtræden i en carried interest-ordning udløser oplysningspligten? Er det fx fra
tidspunktet, hvor den skattepligtige anses for at have en fortrinsstilling og opfylder reglerne for kontrol
eller først på tidspunktet for retserhvervelsen af carried interest-indkomsten eller noget helt tredje?
Oplysningspligten for den skattepligtige fremgår både i den foreslåede ligningslovs § 16 I, stk. 7, 2.
punkt og stk. 8. Skatteministeren bedes derfor redegøre for årsagen til, at denne opdeles i to stk.
og overveje, om ikke det med fordel kunne samles i stk. 8.
2.5 Samspil med skattemæssige underskud og tab
Er carried interest andelene ejet via selskaber, er beskatningsprincippet i ligningslovens § 16 I, at
carried interest i første led skal beskattes med 22% uanset, hvordan carried interest betales
(udbytter, avancer, renter, kursgevinster mv.), og herefter som aktieindkomst (op til 42%), når
selskabet udbetaler udbytter til den personlige ejer (samlet beskatning på ca. 55%).
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0013.png
Skatten på 22% påhviler de personlige aktionærer, og der gives credit for skatter betalt af carried
interest selskabet, jf. den foreslåede stk. 6. Det er ikke usædvanligt, at carried interest selskabet har
andre investeringer eller er sambeskattet med et andet selskab, som foretager andre investeringer.
Skatteministeren bedes redegøre for de skattemæssige konsekvenser for carried interest
beskatning, hvis carried interest afkastet realiseres som skattepligtige indtægter (f.eks. renter,
kursgevinster og udbytter), og:
a) Skatten i carried interest selskabet betales efter et lagerprincip mens carried interest
beskatningen sker efter et realisationsprincip
b) Carried interest selskabet har fremføre skattemæssige tab fra anden aktivitet end
carried interest investeringen
c) Carried interest selskabet øvrige aktiviteter medfører fradragsberettigede
underskud/tab som reducerer beskatningen af carried interest afkastet i carried
interest selskabet
d) Carried interest selskabet er sambeskattet med et datterselskab, som har
fradragsberettigede underskud/tab som via sambeskatningen reducerer
beskatningen af carried interest afkastet i carried interest selskabet
Øges skattebetalingen på personligt niveau som følge af carried interest selskabets udnyttelse af
underskud/tab, synes dette at være en urimelig skattemæssig konsekvens, der i princippet fører til
en beskatning på over 55%.
2.6 Justeringer vs. udvidelse af bestemmelsens rækkevidde
Det fremgår ikke tydeligt i forarbejderne til den foreslående ligningslovs § 16 I hvornår der er tale om
en ændring
eller en præcisering af de nuværende regler. Bl.a. anvendes termen ”justeres” både i
forhold til de områder, hvor det er anført, at anvendelsesområdet for bestemmelsen udvides og de
områder, hvor det anføres at loven blot præciseres.
Det forekommer således ikke indlysende, at der allerede i den eksisterende formulering af loven
skulle være hjemmel til at nærtstående til carry-beskattede personer, hvis disse nærtstående måtte
eje aktier i et selskab, der modtager carried interest og det fremgår så vidt vides heller ikke af de
oprindelige bemærkninger til hverken aktieavancebeskatingsloven § 17A eller ligningsloven § 16 I.
Skatteministeren bedes redegøre for hvordan dette kan betegnes som en præcisering. I en situation
hvor en nærtståendes ejerandel efter de foreslåede regler omfattes af bestemmelsen bedes
Skatteministeren bekræfte, at det er den nærtstående der er skattesubjektet.
2.7 Ledelsen i den venture- eller kapitalfondsejede virksomhed og deres medinvestering
I henhold til bemærkninger til lovforslaget på side 10, anden spalte, 3 afsnit bemærkes følgende:
”Reglerne finder således også anvendelse på investeringer foretaget af f.eks. ledelsen i de enkelte
porteføljeselskaber eller andre medinvestorer, der investerer via kapital-
eller venturefonden.”
Det er altid tilfældet, at ledelsen i en venture- eller kapitalfondsejet virksomhed medinvesterer i
virksomheden for at sikre, at der er fælles økonomiske interesser mellem fonden og ledelsen i den
venture- eller kapitalfondsejede virksomhed.
Det kan både være i situationer, hvor ledelsen ejer virksomheden i forvejen, og hvor der derfor er
tale om en hel eller delvis reinvestering eller, hvor ledelsen erhverver helt nye aktier i forbindelse
med kapitalfondens køb. I begge situationer kan ledelsen og fonden godt have forskellige
aktieklasser med forskellige afkastprofiler og dermed kan de to gruppe sagtens realisere forskellige
afkast i forbindelse med salget af virksomheden, afhængig af salgsprisen.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0014.png
Den ovenfor citerede formulering kan skabe tvivl om hvorvidt ledelsens medinvestering i sig selv
omfattes af reglerne om carried interest beskatning, og at det forskellige afkast bliver betragtet som
et merafkast. Dette ville være et underligt resultat og være et stærkt utilfredsstillende resultat for
ledelserne i den kapital- eller venturefondsejede virksomhed, idet ledelsen ikke har noget at gøre
med fonden som helhed, men ”kun” er ledelse for
en enkelt af fondens porteføljeselskaber.
Ledelsen i den venture- eller kapitalfondsejede virksomhed bør aldrig være omfattet af den
personkreds som bestemmelsen i lovforslaget er tiltænkt, ligesom det afkast, de får, aldrig kan
betragtes som carried interest.
Skatteministeren bedes bekræfte, at dette ikke er tilfældet.
Med venlig hilsen
Gorm Boe Petersen
Underdirektør
DVCA
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0015.png
Til:
Fra:
Titel:
Lovgivning og økonomi ([email protected]), Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Simon Lind ([email protected])
1 - ERST Høring ([email protected])
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og
forskellige andre love (ERST Sagsnr: 2019 - 13563)
Sendt:
28-10-2019 12:26:50
Kære Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven,
ligningsloven og forskellige andre love.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lovforslaget i høring.
TER har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt bemærkninger til Skatteministeriets
vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
TER har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4
mio. kr. årligt, hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
TER har følgende bemærkninger om Skatteministeriets vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
TER har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget afgivet bemærkninger til Skatteministeriets vurdering af efterlevelsen af
principperne for agil erhvervsrettet regulering. TER har ingen yderligere bemærkningerne.
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Nicolaj Sylvester Brarup
Fuldmægtig
Tlf. direkte: 35 29 16 96
E-post:
[email protected]
Med venlig hilsen
Anne-Sofie Secher
Stud.jur.
ERHVERVSSTYRELSEN
JURA
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291289
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om formål og lovgrundlag for
databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0016.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
30. oktober 2019
Lovfor sla g om h ove da k t ion æ r e r s de lsa lg a f a k t ie r
i se lsk a be r m e d fle r e a k t ie k la sse r , be sk a t n in g ve d
n e dsæ t t e lse a f gæ ld, be sk a t n in g a f
k a pit a lfon dspa r t n e r e og om da n n e lse sda t oe n ve d
sk a t t e fr i vir k som h e dsom da n n e lse
Skatteministeriet har den 1. oktober 2019 fremsendt ovennævnte forslag (i det
følgende ”forslaget”) til FSR – danske revisorer med anmodning om
bemærkninger.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
FSR – danske revisorer har gennemgået forslaget, og vi skal i det følgende anføre
vores kommentarer hertil.
FSR – danske revisorer har forståelse for forslaget formål, og ønsker i lighed med
Skatteministeriet ikke, det skal være muligt at udnytte lovgivningen og dermed
opnå utilsigtede skattemæssige fordele. FSR – danske revisorer vil dog samtidig
gerne bemærke, at det er uhensigtsmæssigt, at en lov ved vedtagelse får virkning
fra fremsættelsestidspunktet. Det giver i perioden fra fremsættelse til vedtagelse
usikkerhed om, hvad der gælder på området, hvilket aldrig er ønskværdigt ud fra
et retssikkerhedsmæssigt synspunkt.
For sla ge t s § 3 , n r . 1
FSR – danske revisorer forstår forslaget således, at ændringerne til den foreslåede
KGL § 6, stk. 2, 3. pkt. vedrører konsekvenserne af selve overdragelsen af en
fordring, mens bestemmelsens 4. pkt. vedrører konsekvenserne af en
efterfølgende indfrielse eller eftergivelse af den pågældende fordring, når denne
er overdraget.
Det er FSR – danske revisorers opfattelse, at i situationer med en efterfølgende
indfrielse af en fordring til en værdi, der overstiger fordringens kursværdi på det
tidspunkt, hvor denne blev overdraget til et selskab, der er koncernforbundet med
debitorselskabet, vil debitorselskabet have fradrag for det beløb, hvormed
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0017.png
fordringens indfrielsesbeløb overstiger kursen på overdragelsestidspunktet. Det
må jo formodes at kreditor vil blive beskattet af den tilsvarende beløb, jf.
kursgevinstlovens § 3. Kan Skatteministeriet bekræfte dette?
For sla ge t s § 4 , n r . 1
I ligningsloven § 5 foreslås indsat stk. 10, hvori det i nr. 3 bestemmes, at
påløbne renter på tidspunktet for overdragelsen af fordringen kun vil kunne
fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst med en andel, der
svarer til forholdet mellem fordringens kursværdi og fordringens pålydende værdi
på tidspunktet for erhvervelsen af fordringen.
Det anføres ligeledes i de specielle bemærkningerne til bestemmelsen, at
fordringen fortsat består efter overdragelsen, at denne vil være omfattet af
skattelovgivningens almindelige regler, samt at moderselskabet beskattes af
renteindtægter, uanset at datterselskabets rentefradragsret er blevet begrænset.
FSR – danske revisorer forstår bemærkningerne på den måde, at
Skatteministeriet ikke mener, der er symmetri mellem de renteindtægter, som
moderselskabet (kreditor) vil blive beskattet af, og det rentefradrag, som
datterselskabet (debitor) vil opnå fradrag for.
FSR - danske revisorer og Skatteministeriet har ved flere lejligheder drøftet visse
aspekter af ligningslovens § 5, stk. 9, og påpegede i denne forbindelse at
bestemmelsen medfører en asymmetrisk beskatning i relation til
gældseftergivelse indenfor sambeskattede danske koncerner.
Den asymmetriske beskatning opstår som følge af, at debitors fradrag for
påløbne renter efter denne bestemmelse beskæres (eller bortfalder helt), mens
det koncernselskab, der er kreditor, desuagtet skal beskattes af alle renterne.
Dette er en konsekvens af, at kursgevinstlovens § 4 ikke tillader fradrag for tab
på fordringer på koncernforbundne selskaber, herunder rentefordringer på
selskaber, hvormed kreditorselskabet er sambeskattet.
Begrundelsen for, at en skyldner efter ligningslovens § 5, stk. 9 ikke skal have
fradrag for renter i forbindelse med en gældseftergivelse er, at det ikke findes
rimeligt at give fradrag for renter, der aldrig skal betales. FSR – danske revisorer
er ikke uenige i det argument, men mener, at det modsatte tilsvarende må
gælde for moderselskabet, der derfor kun skal beskattes af de faktisk modtagne
renter.
Side 2
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0018.png
Side 3
FSR – danske revisorer vil gerne bede om Skatteministeriets kommentarer hertil.
Lovfor sla ge t s § 4 , n r . 2
Kapitalfonde eksisterer i en række forskellige former og med vidt forskellige
selskabsstrukturer. De danske carrybeskatningsregler bærer imidlertid fortsat
præg af, at alle kapitalfondene forudsættes indrettet på en ensartet måde. De
eksisterende regler og de foreslåede ændringer giver derfor fortsat anledning til
væsentlige tvivlsspørgsmål.
Ift. den foreslåede affattelse af § 16 I, stk. 4, hvorefter skattepligtige eller
dennes nærtstående skal anses for at kontrollere enheder, når de er medstifter
af fonden eller er eller har været deltager i ledelsen eller driften af fonden eller i
virksomheder ejet af denne, vil vi gerne bede Skatteministeriet bekræfte, at
beskatning efter det forslåede kun finder anvendelse for medarbejdere, som kan
bekræftes at være 1) medstifter af fonden, 2) deltager i ledelse, 3) deltager i
driften af fonden eller 4) ejer af virksomheder, som fonden ejer. De pågældendes
nærtstående vil også være omfattet, jf. bestemmelsens ordlyd. Det vil samtidig
betyde, at fx en bogholder eller tilsvarende medarbejder, som har tilknytning til
fonden som administrativ medarbejder ikke vil blive omfattet. Administrative
medarbejdere kan eventuelt afgrænses efter praksis for, hvornår aktiviteter af
hjælpende karakter ikke giver anledning til fast driftssted.
FSR – danske revisorer foreslår, at reglerne om carried interest generelt ikke skal
gælde for aktier erhvervet via børsnoterede selskaber, hvor en erhvervelse af
aktien til børsværdien pr. definition må være en erhvervelse til markedsværdien
på lige fod med alle andre investorer, hvorfor erhvervelsen af en børsnoteret
aktie til børskursen ikke kan indebære nogen form for lønelement/bonus, og
derfor bør falde uden for bestemmelsen, da erhvervelsen ikke sker som følge af
nogen fortrinsstilling.
Cr e dit
FSR – danske revisorer finder det fornuftigt og rimeligt, at der indrømmes en
udvidet adgang til, at credit for skatter der, i medfør af andre regelsæt, er blevet
opkrævet af merafkastet. Hensynet bag nedslaget for skatten er, at der ellers
betales en højere skat, end der ville være opstået, såfremt medarbejderen havde
modtaget afkastet som bonus. Beskatningen, der tilstræbes, bør således hverken
være højere eller lavere end lønbeskatning.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0019.png
LL § 16 I er oprindeligt udarbejdet ud fra, at der alene er ét selskab mellem
kapitalfondspartneren og kapitalfonden. Dette er imidlertid sjældent tilfældet i
dag, og normen er nærmere, at den enkelte kapitalfondspartner er indirekte
investor i kapitalfonden via en koncernstruktur med flere selskaber mellem
partneren og kapitalfonden. I mange situationer, kan der opstå skat i flere led af
ejerkæden. Der bør derfor også indrømmes credit for skatter, der direkte eller
indirekte kan henføres til merafkastet i disse situationer.
Ejer en dansk kapitalfondspartner eksempelvis via sit helejede personlige
holdingselskab en skattepligtig porteføljeaktie i kapitalfondens moderselskab, der
via en række kontrollerede datterselskaber ejer carried interest rettigheder, så
bør lovgivningen præciseres eller justeres, så der bliver mulighed for at få credit
af den udbytteskat, som det personlige holdingselskab betaler af udbyttet fra
moderselskabet, i det omfang skatten direkte eller indirekte vil kunne henføres til
merafkastet.
Eksempel
Er der ikke lempelse og opnår partnere en ret til carried interest på 100, betales
der først personlig skat på 22, herefter skal det personligt ejede holdingselskab
betale en skat på 15,4 af et udbytte på 100, hvorefter 22 kan udloddes skattefrit
til betaling af carried interest skatten og af de resterende (100-22-15,4 =62,6)
betales 42 pct. skat, hvorefter der resterer 36,3, og der er betalt en effektiv skat
på 63,7 pct.
FSR – danske revisorer skal følgelig foreslå, at der indrømmes lempelse, for
enhver øvrig skat betalt af skatteyderen eller et selskab kontrolleret af
skatteydere, der direkte eller indirekte kan henføres til merafkastet.
Side 4
Be t a lin g a f de n r igt ige sk a t
FSR – danske revisorer skal bemærke, at der selv med muligheden for credit kan
opstå en beskatning, hvor partneren beskattes af carried interest, som partneren
aldrig modtager.
FSR – danske revisorer mener, det vil være hensigtsmæssigt, at det i forbindelse
med nærværende lovforslag præciseres, at tilbagesøgning efter LL § 16 I skal
maksimeres ud fra, hvad kapitalfondspartneren har betalt af carryskat igennem
tiden, set i forhold til hvad partneren bør betale carryskat af ud fra, hvad
partneren ultimativt er berettiget til af merafkast på baggrund af en samlet
fondsopgørelse ved afslutningen af fondens levetid.
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0020.png
Side 5
FSR – danske revisorer står gerne til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Skattekonsulent
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0021.png
Dato
Side
24. oktober 2019
1 af 1
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att: Simon Lind og Kim Lundgaard Hansen
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
Høring af L 4 2019/2 Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,
kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til L 4 Forslag til lov om
ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse
af gæld, beskatning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri
virksomhedsomdannelse).
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse
Landbrug & Fødevarer har forståelse for, at man fra Skatteministeriets side har behov for at
præcisere lovgivningen, således at det fremadrettet er klart, at det på omdannelsesdatoen
og ikke
gennemførelsesdatoen
skal bedømmes, hvorvidt ejer der ønsker at omdanne sin virksomhed driver
en eller flere virksomheder i virksomhedsordningen.
Landbrug & Fødevarer finder det dog beklageligt, at en landmand som konsekvens af lovændringen
ikke kan disponere i tiden mellem omdannelsesdatoen og tidspunktet for gennemførelsen. En
landmand må f.eks. afstå fra at gennemføre en god handel med erhvervelse af jord eller fast ejendom,
hvis muligheden opstår i den mellemliggende periode mellem omdannelsesdatoen og
gennemførelsen. Selv om den mellemliggende periode ofte vil være af kortere varighed, vurderes
dette i visse tilfælde at være forretningshæmmende for erhvervet.
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Chefkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
D +45 3339 4678
M +45 2939 2503
E [email protected]
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103002_0022.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Kim Lundgaard Hansen ([email protected]), Simon Lind ([email protected])
Lovgivning og økonomi ([email protected])
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love
28-10-2019 21:36:52
Til Skatteministeriet
Høringssvar til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven, ligningsloven og forskellige andre love
(Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af
kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse)
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har bemærkninger til det
modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375