Tak for det. Lovforslaget handler, som det også allerede er blevet nævnt, om at ændre reglerne, så de ikke kan udnyttes utilsigtet, og altså få lukket det, vi også kalder et skattehul. I forslaget beskrives, at der er blevet givet early warnings, altså tidlige advarsler, fra Skattestyrelsen, som har fundet ud af, at reglerne kan udnyttes. Man nævner det, inden man sådan set kan sige, at der er blevet svindlet med det, og jeg synes, vi skal rose Skattestyrelsen for, at de melder opad i systemet, så man faktisk fanger problemerne, før det bliver til en ny udbytteskatskandale, sager om momssvindel eller andre ting, som kan lede til store økonomiske tab. Så jeg vil gerne rose dem for, at de kommer med de forslag, så man kan tage hånd om det i god tid.
Jeg vil ikke gå ned i alle punkterne, da jeg sådan set støtter de fleste af dem, men jeg vil bare lige tage fat i et enkelt af dem, og det er det, der hedder »Indgreb mod utilsigtet udnyttelse af gennemsnitsmetoden ved opgørelse af aktieavancer.« Det handler om brugen af A- og B-aktier, der som beskrevet kan bruges til, at man kan skabe et kunstigt skattemæssigt aktietab, udskyde beskatning af aktieavancer eller omgå udbyttebeskatning, og jeg er helt med på, at det er godt, at man får stoppet det. Men løsningen her er jo, at man fremover skal bruge handelsværdien i stedet for gennemsnitsmetoden til at fastsætte værdien af aktierne, og jeg har svært at gennemskue, hvordan man så kan fastsætte værdien af de her aktier. For det er jo ret let, hvis det er en virksomhed, der er på børsen, for så kan man rimelig let sige, hvad den så er værd, men hvis der er tale om en, der ejer 100 pct. af aktierne og vil splitte dem op af i A- og B-aktier, hvordan ansætter man så handelsværdien? Altså, den har jo aldrig nogen sinde været handlet.
Man skriver selv i lovforslaget – og jeg prøver lige at læse op af det:
»Efter forslaget vil hovedaktionærer som nævnt skulle fordele anskaffelsessummen efter værdien på den enkelte aktie. Det forudsætter, at værdien af aktierne er kendt, hvilket i praksis kan være administrativt udfordrende.«
Altså, det er ikke bare administrativt udfordrende, for hvordan skal man fastsætte handelsværdien på noget, som aldrig har været handlet? Det bliver lidt noget med bare at tænke på et tal, og det giver i hvert fald en masse usikkerhed.
Jeg er som sagt ikke uenig i, at vi skal have lukket skattehuller, hvis de er der, men jeg vil bare annoncere, at jeg godt kunne tænke mig, at vi i udvalgsarbejdet går ned og kigger på, om der kan være en anden måde, der kan gøre det mere simpelt, altså om der er en anden måde at indrette det her på, så det ikke pludselig bliver sådan et administrativt tungt problem for virksomhederne at fastsætte handelsværdien af noget, som aldrig har været handlet. Så det er som sagt ikke for at være imod det, men vi synes bare, at vores skatteregler er komplicerede i forvejen, og det er måske også derfor, der opstår de her skattehuller. Og så kan vi selvfølgelig godt lukke hullet, men hvis det bliver noget, som stort set er umuligt er administrere, så er det ikke nødvendigvis en god ting.
Til sidst vil jeg ligesom Venstres ordfører nævne, at jeg også har bemærket, at der er et merprovenu på 60 mio. kr. i det her forslag, og jeg vil sådan set bare først og fremmest høre ministeren om, hvad man har tænkt sig at de her 60 mio. kr. skulle gå til, og om man, hvis man stemmer for det her forslag, så får lov til at være med til at udmønte de her 60 mio. kr. i noget andet godt for erhverslivet eller andet – jeg tænker jo, at det kunne være, at man kunne koble de her penge sammen med det næste forslag, L 48, om CFC-beskatning – for jeg kunne f.eks. forestille mig, at vi er nogle, der gerne vil have en substanstest, som potentielt koster penge. Kunne det måske være nogle penge, der kunne overføres og bruges på noget andet? Jeg synes i hvert fald, det er væsentligt at få udboret, hvad de her 60 mio. kr. skal bruges til, men det kan ministeren måske løfte sløret for, når han kommer på talerstolen.
Det skal være mine afsluttende bemærkninger. Vi støtter som udgangspunkt lovforslaget, men vi vil gerne lige bore ned i det ene punkt om brugen af handelsværdien, og hvordan man fastsætter den, og om der kan være nogle muligheder for at gøre det, så det også kan administreres fremadrettet. Men ellers siger vi som udgangspunkt ja til det her lovforslag.