Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 39
Offentligt
2113940_0001.png
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
27. november
J nr.
2019-1653
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 26. november 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 14 til L 39, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Thomas Danielsen (V), Morten Messerschmidt (DF) og Orla
Østerby (KF).
Spørgsmål 14
Vil ministeren redegøre for, hvad han mener om, at et biogasanlæg, der efter 2012
har investeret og udvidet biogasproduktionen med elproduktion på samme lokalitet,
ikke bør have mulighed for at få dækket sine nye investeringsomkostninger i en 20-
årig periode?
Svar
Med lovforslaget sikres, at anlægsejere, der allerede modtog biogasstøtte til elpro-
duktion inden 2012, kan få støtte i 20 år fra 2012. Desuden vil nye elproducerende
værker, der først er etableret efter 2012, kunne få støtte 20 år regnet fra det tids-
punkt, hvor de har leveret el til nettet for første gang.
Der er med lovforslaget lagt op til, at hverken investeringer i udvidelse af biogasan-
lægget eller elproduktionsanlægget udløser en fornyet 20-årig støtteperiode. Det
skyldes et hensyn til at levere på energiaftalens tekst om, at støtten for samtlige
anlæg, dvs. også de ældre anlæg, skal kunne bevares som minimum til 2032.
Hvis der var valgt en reinvesteringsmodel, som efter min opfattelse er den model,
der peges på i spørgsmålet, ville det formentlig betyde, at en række af de ældre
anlæg ikke ville kunne få støtte til 2032, som aftalt politisk, da støtteperiodens
længde ville blive fastsat ud fra reinvesteringens omfang og tidspunkt. Mindre rein-
vesteringer, fx anskaffelse af en ny elmotor, ville således ikke være tilstrækkelige til
at garantere støtte til 2032. En reinvesteringsmodel ville således ikke være i over-
ensstemmelse med energiaftalen.
Energistyrelsen har efter en længere dialog med Kommissionen udformet ordnin-
gen, så den kan videreføres i uændret form for at kunne leve op til energiaftalen og
samtidig være i overensstemmelse med statsstøtteretningslinjerne, som den nuvæ-
rende ordning er baseret på. Hvis der ønskes ændringer af ordningen, eksempelvis
i form af en reinvesteringsmodel, vil det kræve en ny dialog med Kommissionen,
med væsentlig risiko for, at ordningen vil skulle genanmeldes. Genanmeldelse vil
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 39 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm., om biogasanlæg, der efter 2012 har investeret og udvidet biogasproduktionen med elproduktion på samme lokalitet, bør kunne få dækket nye investeringsomkostninger i en 20-årig periode, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2113940_0002.png
medføre, at lovforslaget ikke vil kunne træde i kraft i sin nuværende form den 1.
januar 2020 grundet sagsbehandlingstiden hos Kommissionen, samt medføre risiko
for, at støtteordningen ikke vil kunne videreføres i uændret form
som ønsket poli-
tisk med energiaftalen fra 2018
da EU's statsstøtteretningslinjer har ændret sig
betydeligt, siden ordningen blev vedtaget tilbage i 2012/2013.
Med lovforslaget kan eksisterende støttemodtagere, der har investeret i udvidet
kapacitet til såvel produktion som anvendelse af biogas, opnå en forhøjet årsnorm,
hvis et nyt eller udvidet motoranlæg tages i brug efter 1. januar 2018. Dette sikrer,
at investeringer i ny eller øget kapacitet kan udnyttes, og at investeringen således
ikke begrænses af en årsnorm baseret på et historisk produktionsniveau, som er
tilfældet hos anlæg, der ikke har udvidet. Med andre ord vil det være muligt for
investoren at gøre nytte af investeringen i det nye anlæg i den resterende del af
støtteperioden.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2