Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 39 Bilag 9
Offentligt
2123050_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. december 2019
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning og lov om elforsyning
(Ændring af støtteordninger til anvendelse af biogas)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-18 og 20-22. Dansk Folkepartis medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 19.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre og Enhedslisten
Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af ud‐
valget støtter lovforslaget.
RV og EL må desværre konstatere, at der meget sent er
blevet grebet ind over for den store støtte til biogas, som un‐
derstøttes økonomisk med over 2,5 mia. kr. om året frem til
2032.
Der burde tidligere være grebet ind over for den meget
store indirekte støtte til landbruget.
RV og EL finder det væsentligt, at Energiaftalen 2018
fastlægger, at der løbende skal foretages en vurdering af, om
der er tale om overkompensation.
Hvis der i sidste øjeblik kan sikres en løsning, som med‐
fører mindre udgifter for staten angående håndteringer af
dispensationer for skæringsdatoen den 1. januar 2020, er vi
positive over for en sådan løsning.
Partierne ønsker, at der findes en løsning, så biogas ikke
kan modtage dobbelt støtte ved eksport.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[ud‐
valget]:
Til § 1
1)
Den under
nr. 5
foreslåede affattelse af
§ 43 d, stk. 1,
affattes således:
»Klima-, energi- og forsyningsministeren kan meddele
tilsagn om tilskud, jf. stk. 2, til anvendelse af biogas til var‐
meproduktion, herunder rumopvarmning, rumafkøling,
varmt brugsvand og anden varmeproduktion, som ikke er
omfattet af §§ 43 b, 43 c, 43 f eller 43 g eller af § 35 g i lov
om naturgasforsyning, hvis der senest den 1. januar 2020 er
modtaget en ansøgning om tilsagn. Tilsagnet falder bort,
hvis ikke det er udnyttet senest den 31. december 2022. Til‐
skud ydes på baggrund af en årsnorm, jf. § 43 i. Der kan
ydes tilskud for en periode på 20 år regnet fra det tidspunkt,
DokumentId
Journalnummer
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0002.png
2
hvor der første gang er modtaget tilskud til anvendelse af
biogas til varmeproduktion.«
[Lovteknisk og sproglig præcisering]
2)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 f
affattes
stk. 5
såle‐
des:
»Stk. 5.
For elektricitet produceret på anlæg, som nettil‐
sluttes og begynder at levere elektricitet produceret ved an‐
vendelse af biogas, eventuelt sammen med andre brændsler,
til elforsyningsnettet efter den 1. januar 2020, kan klima-,
energi- og forsyningsministeren meddele tilsagn om pristil‐
læg efter stk. 1-3, når
1) der senest den 8. februar 2019 er foretaget en irreversi‐
bel investering i etablering af elproduktionsanlægget,
2) der er sikret leverance af biogas fra et eksisterende an‐
læg til produktion af biogas eller fra et planlagt anlæg
til produktion af biogas, som senest den 1. juli 2019 er
meddelt en tilladelse efter § 25 i lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM), i det omfang anlægget er omfattet af krav her‐
om, og en miljøgodkendelse eller en tilladelse til at på‐
begynde bygge- og anlægsarbejder efter miljøbeskyt‐
telseslovens § 33, i det omfang anlægget er miljøgod‐
kendelsespligtigt, og,
3) såfremt det eksisterende eller planlagte biogasanlæg ik‐
ke har samme ejer som elproduktionsanlægget, der er
indgået bindende aftale om køb af biogas til elprodukti‐
on fra biogasanlægget senest den 1. juli 2019.«
[Lovteknisk præcisering]
3)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 h
affattes
stk. 4
såle‐
des:
»Stk. 4.
For udvidelser af elproduktionsanlæg, som er sat i
drift efter den 1. januar 2020, kan fastlæggelse af årsnorm
efter stk. 3 kun ske, når
1) der senest den 8. februar 2019 er foretaget en irreversi‐
bel investering i udvidelse af elproduktionsanlægget
og,
2) såfremt udvidelsen omfatter udvidelse af et anlæg til
produktion af biogas, der for denne udvidelse senest
den 1. juli 2019 er meddelt en tilladelse efter § 25 i lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af kon‐
krete projekter (VVM), i det omfang udvidelsen er om‐
fattet af krav herom, og en miljøgodkendelse eller en
tilladelse til at påbegynde bygge- og anlægsarbejder ef‐
ter miljøbeskyttelseslovens § 33, i det omfang udvidel‐
sen er miljøgodkendelsespligtig.«
[Lovteknisk præcisering]
4)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 i
ændres i
stk. 2, 1.
pkt.,
to steder i
stk. 3, 1. pkt.,
og i
stk. 4, 1. pkt.,
»solgt, hen‐
holdsvis anvendt,« til: »solgt eller anvendt«.
[Sproglig præcisering]
5)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 i
indsættes i
stk. 2, 2.
pkt.,
og
stk. 3, 2. pkt.,
efter »månedlige mængde«: »solgt el‐
ler anvendt«.
[Sproglig præcisering]
6)
I den under
nr. 10
foreslåede
§ 43 i
affattes
stk. 5
såle‐
des:
»Stk. 5.
For udvidelser idriftsat efter den 1. januar 2020
kan årsnormen fastlægges efter stk. 4, når
1) der senest den 8. februar 2019 er foretaget en irreversi‐
bel investering i udvidelse af anlægget til salg eller an‐
vendelse af biogas eller i udvidelse af et anlæg til pro‐
duktion af biogas, som skal anvendes til salg til trans‐
port, procesformål i virksomheder eller varmeprodukti‐
on, og,
2) såfremt udvidelsen omfatter udvidelse af et anlæg til
produktion af biogas, der for denne udvidelse senest
den 1. juli 2019 er meddelt en tilladelse efter § 25 i lov
om miljøvurdering af planer og programmer og af kon‐
krete projekter (VVM), i det omfang udvidelsen er om‐
fattet af krav herom, og en miljøgodkendelse eller tilla‐
delse til at påbegynde bygge- og anlægsarbejder efter
miljøbeskyttelseslovens § 33, i det omfang udvidelsen
er miljøgodkendelsespligtig.«
[Lovteknisk præcisering]
7)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 47, stk. 1, nr. 2,
affattes således:
»2) andre vedvarende energikilder bortset fra biogas og
biomasse, jf. §§ 43 f, 43 g, 45 a og 45 b.««
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
8)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 47, stk. 10, 4. pkt.,
ændres »1-3« til: »1 og 2«.«
[Ændring af henvisning]
9)
Efter nr. 17 indsættes som nye numre:
»03.
I
§ 50, stk. 1
og
2
og
stk. 3, 2. pkt., § 51, stk. 1, 1. pkt.,
§ 53, stk. 1, 1. pkt., § 55, stk. 1
og
2, § 56, stk. 1,
og
§ 57,
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »44« til: »45 a«.
04.
I
§ 50, stk. 2,
ændres »stk. 9, nr. 1 og 2« til: »stk. 9, nr.
1«.«
[Lovtekniske konsekvensrettelser]
10)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»05.
§ 50, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Der ydes ikke pristillæg efter §§ 45 a og 47 for
elektricitet fremstillet ved afbrænding af affald. Der ydes
endvidere ikke pristillæg eller andre ydelser efter §§ 43 b-43
g og 45 a-47, hvis der ydes støtte efter § 3, stk. 3, i lov om
tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser. 2. pkt. gælder dog ikke pristillæg ef‐
ter § 45 b, når elektricitet er produceret af et kraftvarme‐
værk, som ydes støtte efter § 3, stk. 3, nr. 4, i lov om tilskud
til fremme af vedvarende energi i virksomheders produkti‐
onsprocesser.««
[Lovteknisk præcisering]
11)
Den under
nr. 20
foreslåede affattelse af
§ 50, stk. 5,
affattes således:
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0003.png
3
»Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast‐
sætte nærmere regler om adgangen til og den nødvendige
dokumentation for at modtage pristillæg og andre ydelser ef‐
ter §§ 43 b-43 g, 45 a-47 og 49. Ministeren kan fastsætte
regler i overensstemmelse med de til enhver tid gældende
kriterier for bæredygtighed og om, at modtagelse af ydelser‐
ne er betinget af opfyldelsen af disse kriterier. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at krav til begrænsning,
tilsyn og kontrol af udslip af drivhusgasser fra anlæg, der
producerer, anvender eller sælger biogas, skal overholdes
som betingelse for at modtage pristillæg eller tilskud efter
§§ 43 b-43 g, og om brugerbetaling. Ministeren kan her‐
udover fastsætte nærmere regler om, hvordan pristillæg be‐
regnes til VE-elproduktionsanlæg, som anvender forskellige
brændsler. Ministeren fastsætter endvidere regler om krav til
installation, tilsyn, kontrol og aflæsning af teknisk måleud‐
styr for elproduktionsanlæg og andre anlæg til anvendelse af
biogas og forgasningsgas omfattet af §§ 43 b-43 g og 45 a.«
[Ændring af henvisninger]
12)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»06.
§ 50, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fast‐
sætte nærmere regler om adgangen til og den nødvendige
dokumentation for at modtage pristillæg og andre ydelser ef‐
ter §§ 43 b-43 g, 45 a-47 og 49. Ministeren kan fastsætte
regler i overensstemmelse med de til enhver tid gældende
kriterier for bæredygtighed og om, at modtagelse af ydelser‐
ne er betinget af opfyldelsen af disse kriterier. Ministeren
kan endvidere fastsætte regler om, at krav til begrænsning,
tilsyn og kontrol af udslip af drivhusgasser fra anlæg, der
producerer, anvender eller sælger biogas, skal overholdes
som betingelse for at modtage pristillæg eller tilskud efter
§§ 43 b-43 g, og om brugerbetaling. Ministeren kan her‐
udover fastsætte nærmere regler om, hvordan pristillæg be‐
regnes til VE-elproduktionsanlæg, som anvender forskellige
brændsler. Ministeren fastsætter endvidere regler om krav til
installation, tilsyn, kontrol og aflæsning af teknisk måleud‐
styr for elproduktionsanlæg og andre anlæg til anvendelse af
biogas og forgasningsgas omfattet af §§ 43 b-43 g, 45 a og
45 b.««
[Lovteknisk præcisering]
13)
I
nr. 24
indsættes efter »§ 50 a, stk. 3, 1. pkt.,«: »stk.
8, 2. pkt.,«.
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
14)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»07.
I
§ 51, stk. 2, nr. 1,
og
stk. 4, 1. pkt.,
og
§ 52, stk. 1, 1.
pkt.,
udgår »§ 44, stk. 2,«.«
[Ændring af henvisning]
Til § 2
15)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 35 d, stk. 1, 1. pkt., stk. 3, stk. 5, 1.
og
3. pkt.,
og to
steder i
stk. 9, 2. pkt.,
og i
§ 35 f, stk. 1,
ændres »35 c« til:
»35 g«.«
[Ændring af henvisning]
16)
I den under
nr. 7
foreslåede ændring af
§ 35 d, stk. 7,
ændres »35 g, stk. 1, 4. pkt.« til: »35 g, stk. 1, 1. pkt.«
[Lovteknisk konsekvens af ændringsforslag nr. 17]
17)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g
affattes
stk. 1
så‐
ledes:
»For opgraderet biogas, som leveres til et sammenkoblet
system, og for renset biogas, der leveres til et bygasnet, kan
klima-, energi- og forsyningsministeren yde et pristillæg på
82,2 kr. pr. leveret GJ opgraderet eller renset biogas. Pristil‐
lægget ydes til den, der opgraderer eller renser biogassen.
Pristillægget indeksreguleres den 1. januar hvert år på
grundlag af 60 pct. af udviklingen i nettoprisindekset i det
foregående kalenderår. Pristillægget er betinget af klima-,
energi- og forsyningsministerens tilsagn, jf. stk. 4-6. Stk.
2-12 og §§ 35 h og 35 i finder tilsvarende anvendelse for
renset biogas, der leveres til bygasnet.«
[Sproglig præcisering]
18)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g
ændres i
stk. 2, 5.
pkt.,
»2. og 3. pkt.« til: »3. og 4. pkt.«
[Ændring af henvisning]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af
<>:
19)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 g
indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Såfremt der udstedes bionaturgascertifikater for
den opgraderede biogas og disse sælges til udlandet, vil pris‐
tillægget efter stk. 1 og 2 være betinget af, at den opgradere‐
de biogas ikke tillige opnår direkte eller indirekte subsidie‐
ring i modtagerlandet.«
Stk. 3-12 bliver herefter stk. 4-13.
[Certifikater kan ikke benyttes til dobbeltsubsidiering]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[ud‐
valget]:
20)
I den under
nr. 11
foreslåede
§ 35 h
affattes
stk. 1-4
således:
»Årsnormen beregnes efter en formel baseret på kapacite‐
ten og opgøres i GJ.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af § 35 g, stk. 4, der er idriftsat
til opgradering af biogas, og hvor der er påbegyndt levering
til et sammenkoblet system senest den 8. februar 2019, fast‐
lægges den i stk. 1 nævnte kapacitet som den mindste af føl‐
gende værdier:
1) Kapacitet af tilslutning til et sammenkoblet system,
som fremgår af aftale om tilslutning af et opgraderings‐
anlæg til et sammenkoblet system, som er indgået se‐
nest den 8. februar 2019 mellem ejeren af opgrade‐
ringsanlægget og distributions- eller transmissionssel‐
skabet, jf. § 35 a, stk. 2.
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0004.png
4
Den tekniske kapacitet af det opgraderingsanlæg, der er
idriftsat senest den 8. februar 2019.
Stk. 3.
For anlæg omfattet af § 35 g, stk. 4, der ikke er
idriftsat til opgradering af biogas, og hvor der ikke er påbe‐
gyndt levering til et sammenkoblet system senest den 8. fe‐
bruar 2019, og som idriftsættes og påbegynder levering til et
sammenkoblet system senest den 1. januar 2020, fastlægges
den i stk. 1 nævnte kapacitet som den mindste af følgende
værdier:
1) Kapacitet af tilslutning til et sammenkoblet system,
som fremgår af aftale om tilslutning af et opgraderings‐
anlæg til et sammenkoblet system, som er indgået se‐
nest den 1. januar 2020 mellem ejeren af opgraderings‐
anlægget og distributions- eller transmissionsselskabet,
jf. § 35 a, stk. 2.
2) Den tekniske kapacitet af det opgraderingsanlæg, der er
idriftsat senest den 1. januar 2020.
Stk. 4.
For anlæg omfattet af § 35 g, stk. 4, der er idriftsat
til opgradering af biogas, hvor der er påbegyndt levering til
et sammenkoblet system senest den 8. februar 2019, og hvor
der senest den 8. februar 2019 er foretaget en irreversibel in‐
vestering i udvidelse af anlægget til opgradering af biogas,
fastlægges den i stk. 1 nævnte kapacitet som den mindste af
følgende værdier, jf. dog stk. 5:
1) Kapacitet af tilslutning til et sammenkoblet system,
som fremgår af aftale om tilslutning af et opgraderings‐
anlæg til et sammenkoblet system, som er indgået se‐
nest den 8. februar 2019 mellem ejeren af opgrade‐
ringsanlægget og distributions- eller transmissionssel‐
skabet, jf. § 35 a, stk. 2.
2) Den tekniske kapacitet af det opgraderingsanlæg, der er
investeret i senest den 8. februar 2019.«
[Sproglige ændringer]
Ny paragraf
21)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf
Ȥ 01
I lov nr. 1532 af 18. december 2018 om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning
(Pristillæg til elektricitet produceret ved afbrænding af bio‐
masse, digitalisering m.v.), foretages følgende ændring:
1.
§ 1, nr. 6
og
10,
ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
22)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af § 47, stk. 1, nr. 2, i lov om
fremme af vedvarende energi som affattet ved denne lovs §
2)
1, nr. 01, § 50, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 05, og § 50, stk. 5, i lov
om fremme af vedvarende energi som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 06.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indeholder en nyaffattelse § 43 d, stk.
1. Nyaffattelsen foreslås af lovtekniske grunde, således, at
der ikke er tvivl om, hvad »herunder« omfatter. Derudover
ændres en henvisning til naturgasforsyningslovens § 35 c til
§ 35 g, da § 35 c foreslås ophævet med lovforslaget, og det
vil herefter være korrekt at henvise til § 35 g, der foreslås
indsat med lovforslaget. Endelig foretages en ændring af ren
sproglig karakter, hvor »regnet fra 20 år« ændres til »på 20
år regnet fra«.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indeholder en lovteknisk præcisering.
Med ændringen undgås det, at der er indsat et punktum inde
i et nummer i en opregning, der har form af en ubrudt sæt‐
ningskæde. Med ændringsforslaget indsættes endnu et num‐
mer i § 43 f, stk. 5, således at der er tre numre i stedet for to.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændringer.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indeholder en sproglig præcisering.
Med ændringsforslaget tydeliggøres det i relation til udvi‐
delser af elproduktionsanlæg, som er sat i drift efter den 1.
januar 2020, at anlægsejere for at få fastsat en årsnorm, der
afspejler udvidelsen, skal kunne dokumentere, at der senest
den 8. februar 2019 var foretaget en irreversibel investering
i udvidelse af elproduktionsanlægget. Såfremt der også ud‐
vides på selve biogasanlægget, er det endvidere en betingel‐
se, at der er meddelt de nødvendige tilladelser (VVM-tilla‐
delse og/eller miljøgodkendelse) senest den 1. juli 2019.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indeholder en sproglig præcisering.
Det foreslås, at »henholdsvis« ændres til »eller« tre steder i
bestemmelsen. Med ændringen tydeliggøres det, at der § 43
i, stk. 2, 1. pkt., § 43 i, stk. 3, 1. pkt., og § 43 i, stk. 4, 1.
pkt., er tale om den maksimale månedlige mængde biogas,
som er enten solgt
eller
anvendt i 2018.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 5
Ændringsforslaget indeholder en sproglig præcisering.
Det foreslås, at der to steder i bestemmelsen indsættes »solgt
eller anvendt«. Med ændringen tydeliggøres det, at der i §
43 i, stk. 2, 2. pkt., og § 43 i, stk. 3, 2. pkt., er tale om, at det
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0005.png
5
er den maksimale månedlige mængde biogas, der er enten
solgt eller anvendt.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indeholder en lovteknisk præcisering.
Med ændringsforslaget tydeliggøres det, at udvidelser i rela‐
tion til anlæg, der leverer til salg eller anvendelse til trans‐
port, procesformål i virksomheder eller varmeproduktion, og
som er sat i drift efter den 1. januar 2020, skal det, for at få
fastlagt en årsnorm efter bestemmelsens stk. 4, kunne doku‐
menteres, at der senest den 8. februar 2019 er foretaget en
irreversibel investering i udvidelse af anlægget til salg eller
anvendelse af biogas eller i udvidelse af et anlæg til produk‐
tion af biogas, som skal anvendes til salg til transport, pro‐
cesformål i virksomheder eller varmeproduktion.
Såfremt der også udvides på selve anlægget til produk‐
tion af biogas, er det endvidere en betingelse, at der for den‐
ne udvidelse er meddelt de nødvendige tilladelser (VVM-til‐
ladelse og/eller miljøgodkendelse) senest den 1. juli 2019.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 7
§ 47, stk. 1, nr. 2, foreslås ændret med lovforslaget, såle‐
des, at henvisningen til § 43 a og § 44 ændres til § 43 f og
43 g. Dette skyldes, at §§ 43 a og 44 foreslås ophævet og er‐
stattet af §§ 43 f og 43 g.
I lov nr. 1532 af 18. december 2018 om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning
(Pristillæg til elektricitet produceret ved afbrænding af bio‐
masse, digitalisering m.v.) ændres § 47, stk. 1, nr. 2, også,
da der her indsættes en henvisning til § 45 b, jf. § 1, nr. 6, i
lov nr. 1532. Denne bestemmelse er dog endnu ikke trådt i
kraft, og det følger af lovens § 3, stk. 3, at klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædel‐
se. Dette skyldes, at § 45 b i lov om fremme af vedvarende
energi, som vedtaget med lov nr. 1532, endnu ikke er trådt i
kraft.
§ 45 b indeholder en støtteordning, der skal notificeres
efter statsstøttereglerne, og kan først sættes i kraft, når Euro‐
pa-Kommissionens godkendelse foreligger. § 45 b, samt
konsekvensændringer foretaget i lov om fremme af vedva‐
rende energi, vil blive sat kraft, når, og i det omfang, denne
godkendelse foreligger.
Ændringsforslaget indeholder et forslag til nyaffattelse af
§ 47, stk. 1, nr. 2. Nyaffattelsen indeholder både de ændrin‐
ger, der er vedtaget i bestemmelsen med lov nr. 1532 og de
ændringer, der foreslås med lovforslag nr. L 39. Ændrings‐
forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr.
22 til lovforslagets § 4, hvorefter klima-, energi- og forsy‐
ningsministeren skal fastsætte ikrafttræden af nyaffattelse af
§ 47, stk. 1, nr. 2.
Ændringsforslaget skal endvidere ses i sammenhæng
med ændringsforslag nr. 21, hvor det foreslås at ophæve § 1,
nr. 6, i lov nr. 1532.
Den foreslåede nyaffattelse i ændringsforslaget skal træ‐
de i kraft, samtidig med at § 45 b, jf. § 1, nr. 4, i lov nr. 1532
sættes i kraft.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 8
Ændringsforslaget indeholder en konsekvensrettelse som
følge af, at det med lovforslaget foreslås at ophæve § 47,
stk. 9, nr. 1, i lov om fremme af vedvarende energi. Henvis‐
ningen i § 47, stk. 10, 4. pkt., skal derfor rettes fra »stk. 9,
nr. 1-3« til »stk. 9, nr. 1 og 2«.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 9
Ændringsforslaget indeholder forslag til et nyt nummer,
som indeholder konsekvensrettelser. En række steder i §§
50, 51, 53, 55, 56 og 57 i lov om fremme af vedvarende
energi, ændres henvisningen til § 44 til en henvisning til §
45 a. Ændringen skyldes, at § 44 foreslås ophævet med lov‐
forslaget, og i stedet foreslås indsat § 45 a.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt nummer, hvor
henvisningen i § 50, stk. 2, til § 47, stk. 9, nr. 1 og 2, ændres
til § 47, stk. 9, nr. 1. Ændringen skyldes, at § 47, stk. 9, nr.
1, foreslås ophævet med lovforslaget, hvorefter nr. 2 og 3
bliver nr. 1 og 2. Henvisningen i § 50, stk. 2, skal derfor æn‐
dres i overensstemmelse hermed.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 10
Ændringsforslaget indeholder et forslag til nyaffattelse af
§ 50, stk. 3. Forslaget til nyaffattelse skal ses i sammenhæng
med forslaget til ophævelse af § 1, nr. 10, i lov nr. 1532 af
18. december 2018.
Når § 45 b, som vedtaget med lov nr. 1532 af 18. decem‐
ber 2018, sættes i kraft, skal dette ændringsforslag endvidere
sættes i kraft, da forslaget til nyaffattelse af § 50, stk. 3, in‐
deholder en henvisning til VE-lovens § 45 b.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 11
Ændringsforslaget indeholder en nyaffattelse af § 50, stk.
5. Nyaffattelsen skyldes, at der i lovforslagets forslag til ny‐
affattelse af § 50, stk. 5, ved en fejl er henvist til § 45 b, der
endnu ikke er trådt i kraft.
Denne ændring skal træde i kraft 1. januar 2020.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 12
Ændringsforslaget indeholder på samme måde som æn‐
dringsforslag nr. 11 en nyaffattelse af § 50, stk. 5. I forhold
til nyaffattelsen af § 50, stk. 5, som forslået ved ændrings‐
forslag nr. 11, er der i forslaget til nyaffattelse ved æn‐
dringsforslag nr. 12, indsat en henvisning til § 45 b. Æn‐
dringsforslag nr. 12 skal først sættes i kraft, når § 45 b sæt‐
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0006.png
6
tes i kraft, og vil herefter erstatte bestemmelsen foreslået i
ændringsforslag nr. 11.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 13
Ændringsforslaget indeholder en lovteknisk konsekvens‐
rettelse. Da § 43 a foreslås ophævet og erstattet af de fore‐
slåede bestemmelser i §§ 43 f og g, foreslås en konsekvens‐
ændring i § 50 a, stk. 8, 2. pkt., således at 43 b-43 d ændres
til 43 b-43 g.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget udgår henvisningen til § 44, stk.
2, i § 51, stk. 2, nr. 1, og stk. 4, og i § 52, stk. 1, 1. pkt. Æn‐
dringen skyldes, at § 44 foreslås ophævet med lovforslaget.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 15
Ændringsforslaget indeholder en ændring af en henvis‐
ning. Ændringen indebærer, at »§ 35 d, stk. 5, 1. og 2. pkt.«
ændres til »§ 35 d, stk. 5, 1. og 3. pkt.«. Ændringen skyldes,
at § 35 c ophæves og erstattes af § 35 g. Ved en fejl er der
henvist til 2. pkt. i § 35 d, stk. 5, fremfor til stk. 5, 3. pkt.,
der er det korrekte.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 16
Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensrettelse
som følge, at der med ændringsforslag nr. 17 foreslås en ny‐
affattelse af § 35, g, stk. 1.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 35 g, stk. 1, ny‐
affattes.
Nyaffattelsen af § 35 g, stk. 1, er af lovteknisk karakter,
og præciserer bestemmelsen, således at det helt tydeligt
fremgår, at hele bestemmelsen både omfatter opgraderet
biogas, som leveres til et sammenkoblet system, og renset
biogas, der leveres til et bygasnet.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 18
Ændringsforslaget indeholder en præcisering. I det fore‐
slåede § 35 g, stk. 2, ændres »2. og 3. pkt.« til: »3. og 4.
pkt.«. Ændringen skyldes, at der ved en fejl er henvist til 2.
og 3. pkt.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 19
I henhold til den gældende bestemmelse i § 35 c i lov on
naturgasforsyning, som foreslås afløst af § 35 g, jf. lovfor‐
slagets § 2, nr. 11, kan der ydes støtte til biogas, når den op‐
graderes og tilføres naturgasnettet.
Efter ønske fra naturgashandlere udsteder Energinet på
eget initiativ bionaturgascertifikater. Certifikaternes funk‐
tion er dels at muliggøre, at »den grønne værdi« kan hand‐
les, dels en dokumentation over for slutkunden på, at en an‐
del eller mængde af den indkøbte gas er opgraderet biogas.
Eurostats og FNs regler foreskriver, at al bionaturgas, der
tilføres det danske naturgasnet, betragtes som forbrugt i
Danmark. Det vil sige, at bionaturgas der er tilført det dan‐
ske naturgasnet, men sælges i et andet medlemsland via bio‐
naturgascertifikater, medregnes i Danmarks VE-opgørelse.
Det fremgår af biogascertifikaterne, om den pågældende
mængde opgraderet biogas har fået opgraderingsstøtte i
Danmark. Desuagtet er det muligt, at biogascertifikaterne
eksporteres til andre lande, og at der i modtagerlandet mod‐
tages støtte, afgiftsfritagelse eller anden form for subsidie‐
ring som følge af, at de anvender opgraderet biogas. Det vil
sige, at der i realiteten ydes støtte til den samme mængde
opgraderet biogas to gange.
Med det formål at undgå direkte eller indirekte dobbelt‐
subsidiering foreslås det med ændringsforslaget, at hvis bio‐
naturgascertifikater sælges til udlandet, gøres pristillægget
efter stk. 1 og 2 betinget af, at den opgraderede biogas ikke
tillige opnår direkte eller indirekte subsidiering i modtager‐
landet.
Ifølge § 35 e, stk. 3, i lov om naturgasforsyning, som
foreslået ændret ved lovforslagets § 2, nr. 10, vil klima-,
energi- og forsyningsministeren kunne fastsætte nærmere
regler om genoptagelse af pristillæg efter den foreslåede §
35 g. Det foreslåede ændringsforslag til § 35 g indebærer, at
ministeren i medfør af § 35 e, stk. 3, vil kunne fastsætte
nærmere regler om genoptagelse med henblik på tilbagebe‐
taling af pristillæg, hvis den opgraderede biogas efterfølgen‐
de tillige opnår direkte eller indirekte subsidiering i udlan‐
det.
Til nr. 20
Ændringspunktet indeholder en nyaffattelse af § 35 h,
stk. 1-4. Ændringen sikrer, at det tydeligt fremgår, at årsnor‐
men beregnes efter en formel baseret på kapaciteten. Herud‐
over indeholder nyaffattelsen ændringer af rent sproglig ka‐
rakter.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 21
Det foreslås, at der indsættes en ny paragraf i lovforsla‐
get. Forslaget indebærer, at der indsættes en ny § 4 i lovfor‐
slaget, hvoraf det fremgår, at § 1, nr. 6 og 10, i lov nr. 1532
af 18. december 2018 om ændring af lov om fremme af ved‐
varende energi og lov om elforsyning (Pristillæg til elektri‐
citet produceret ved afbrænding af biomasse, digitalisering
m.v.) ophæves.
L 39 - 2019-20 - Bilag 9: 3. udkast til betænkning
2123050_0007.png
7
Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget til ny‐
affattelse af henholdsvis § 47, stk. 1, nr. 2, og § 50, stk. 5, i
lov om fremme af vedvarende energi, hvor der henvises til §
45 b i lov om fremme af vedvarende energi. VE-lovens § 45
b er endnu ikke trådt i kraft, da statsstøttegodkendelse af‐
venter. Når statsstøttegodkendelsen foreligger, bliver § 45 b
sat i kraft, og det vil derfor være nødvendigt at ændre § 47,
stk. 1, nr. 2, og § 50, stk. 5, med dette ændringsforslag.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
Til nr. 22
Bestemmelsen foreslås ændret, da det er nødvendigt, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte tids‐
punktet for ikrafttrædelse af tre af de foreslåede bestemmel‐
ser. De foreslåede bestemmelser har sammenhæng med § 45
b, som vedtaget ved lov nr. 1532 af 18. december 2018,
hvor affattelsen af § 45 b endnu ikke er trådt i kraft, da be‐
stemmelsen indeholder en støtteordning, der skal notificeres
efter statsstøttereglerne. Bestemmelserne vil blive sat i kraft,
når, og i det omfang godkendelsen fra Europa-Kommissio‐
nen foreligger.
Ændringsforslaget indeholder ingen materielle ændrin‐
ger.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober 2019 og var til
1. behandling den 31. oktober 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 10. juli 2019 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 5, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den
23. oktober 2019 sendte klima-, energi- og forsyningsmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 16 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Tanja Larsson (S) Henrik Møller (S) Jesper Petersen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ida Auken (RV)
fmd.
Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Signe Munk (SF)
Carl Valentin (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Thomas Danielsen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mette Abildgaard (KF)
Orla Østerby (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1