Opfølgning på møde i forligskredsen den 9. december 2019
-
svar på spørgsmål om L 39 om støtte til biogas
Center
Grøn Omstilling
Dato
11. december 2019
J nr.
2019-1653
/ JELOR
På mødet i forligskredsen den 9. december 2019 om lovforslag L 39 om støtte til
biogas, blev der rejst en række spørgsmål til skriftlig besvarelse.
Spørgsmål 1.
Er det muligt at ændre lovforslaget, så der tildeles en økonomisk kompensation til
de investorer, som alternativt vil blive omfattet af den fremsatte dispensationsord-
ning?
Svar:
Det vurderes som tvivlsomt, om det vil være i overensstemmelse med EU-retten,
herunder de statsstøtteretlige regler, at udbetale en kompensation af denne karak-
ter, og uden at virksomhederne leverer en modydelse.
Det vil herudover være ganske vanskeligt at vurdere, hvor stor en kompensation,
der i givet fald ville skulle være tale om. Med udgangspunkt i de ekspropriationsret-
lige regler, ville kompensationen som minimum skulle omfatte fuldstændig erstat-
ning for det lidte tab, som udover tabte investeringer bl.a. vil omfatte den forvente-
de indtjening i den berettigede støtteperiodes længde.
En sådan ændring vil endvidere kræve, at L39 trækkes tilbage, og at der udarbej-
des et revideret lovforslag, som vurderes at skulle i fornyet høring.
Et nyt lovforslag vil også betyde, at der ikke lukkes ned for nye støttemodtagere pr.
1. januar 2020. Det betyder, at der er en risiko for, at yderligere projekter kan nå at
komme med ind i de nuværende ordninger og dermed øge støtteomkostningerne.
En tilbagetrækning af L39 vurderes at bidrage til forøget usikkerhed for investorer-
ne, idet alt tyder på, at projektudviklere og støttemodtagerne har indstillet sig på de
besluttede kriterier og skæringsdatoer fra 8. februar og 4. april aftalerne.
Baggrund
I det følgende redegøres kort for baggrunden for fastsættelse af kriterier for dispen-
sation, hvor hensynet til at undgå ekspropriation har vejet tungt.
8. februar aftalen
Forligskredsen bag energiaftalen fra 2018 aftalte den 8. februar 2019 vilkår for luk-
ning for de fem eksisterende støtteordninger til anvendelse af biogas. To centrale
elementer i aftalen var stop for nye anlæg pr. 1. januar 2020 samt en dispensati-
Side 1/7