Erhvervsudvalget 2019-20
L 32 Bilag 1
Offentligt
2084231_0001.png
NOTAT
22. august 2019
19/10639-2
CKJ-KFST
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag om ændring af markeds-
føringsloven
1. Indledning
Det overordnede formål med lovforslaget er at gennemføre en række tek-
niske ændringer af markedsføringsloven, bl.a. på baggrund af dialog med
Europa-Kommissionen, samt at korrigere en utilsigtet ændring i lovens
strafbestemmelse og bemærkningerne hertil konstateret efter den gældende
markedsføringslovs ikrafttræden.
Lovforslaget er sendt i høring den 5. juli 2019 med høringsfrist den 15.
august 2019 til i alt 157 myndigheder, organisationer m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 32 af 157 hørte myndigheder, organisati-
oner m.v. Heraf har 8 haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor. Der er derudover fore-
taget enkelte redaktionelle ændringer i lovteksten og bemærkningerne.
Disse ændrer ikke ved substansen i de pågældende forslag og omtales der-
for ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser, at der generelt er opbakning til lovforslaget. Dog er enkelte
høringsparter kommet med konkrete bemærkninger og ændringsforslag,
blandt andet angående den mere tekstnære implementering af direktivet.
Danske Medier har noteret, at Kommissionens ønske om en tekstnær im-
plementering af EU-direktiver er begrundelsen for lovforslagets ændrings-
forslag.
Danske Medier anfører, at det er uklart, hvorvidt ændringsforslaget har gi-
vet anledning til at drøfte det principielle spørgsmål om, i hvilken udstræk-
ning et direktivkonformt lovforslag også skal medføre en tilsvarende tekst-
nær implementering.
Forskellen mellem implementering af et direktiv og den direkte virkning
af en forordning er netop, at førstnævnte traditionelt har givet medlemslan-
dene en øget fleksibilitet og mulighed for at implementere reglerne med et
sprogbrug og opbygning, der er i tråd med medlemslandenes retstradition,
hvilket i øvrigt fremmer forståelsen og kendskabet til reglerne.
Danske Medier finder det af samme årsag ønskværdigt, at regeringen med
henblik på fremtidig lovforberedende arbejde behandler denne principielle
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0002.png
og vigtige problemstilling, der også må formodes at vække genklang i an-
dre medlemslande.
Dansk Industri (DI) noterer sig for så vidt angår de ændringer, der skyldes
Kommissionens holdning til den danske direktivimplementering, at de ikke
vil ændre på retstilstanden. Selvom forslagene ikke ændrer gældende ret,
bør det stadig overvejes, om de er hensigtsmæssige.
DI skal generelt opfordre til, at Danmark foretager sin egen vurdering af,
hvordan EU-direktiver mest hensigtsmæssigt implementeres i overens-
stemmelse med dansk retstradition, sikring af retlig klarhed og sammen-
hæng med andre danske regler, jf. de EU-retlige principper, der gælder for
implementering af EU-direktiver.
DI mener, at den nuværende implementering af direktivets forbrugerbe-
greb og reglerne om aggressiv handelspraksis er mere hensigtsmæssig og i
overensstemmelse med den fleksibilitet, der gælder for direktivimplemen-
tering, og at Danmark derfor ikke har pligt til at foretage ændringer.
DI opfordrer desuden til, at markedsføringslovens § 10, stk. 3, nr. 4, i for-
bindelse med nærværende lovforslag præciseres, idet DI finder, at bestem-
melsen blev uheldigt implementeret i den gældende lov.
Kommentar
Markedsføringsloven blev ændret i 2017, blandt andet fordi Danmark
havde modtaget en præåbningsskrivelse fra Europa-Kommissionen om
utilstrækkelig implementering af direktivet om urimelig handelspraksis.
Efter ikrafttrædelse af den nye markedsføringslov har Kommissionen til-
kendegivet, at direktivets artikel 2, litra a, og artikel 9, fortsat ikke er kor-
rekt implementeret. Justitsministeriets EU-rets kontor har tilkendegivet, at
de er enige i Kommissionens vurdering.
Lovforslaget skal dermed sikre en korrekt implementering af de pågæl-
dende artikler i direktivet, mens retstilstanden forbliver den samme.
For så vidt angår DI’s bemærkning angående formuleringen af markeds-
føringslovens § 10, stk. 3, nr. 4, er der tale om en præcisering af teksten i
forbindelse med den processuelle behandling af forslaget til den gældende
lov. Der er ikke fremkommet nye argumenter, der giver anledning til at
ændre bestemmelsens ordlyd i forbindelse med nærværende lovforslag.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1. Opdeling af forbrugerbegrebet
3.2. Vurderingshensyn ved aggressiv handelspraksis i selve lovteksten
3.3. Præcisering af markedsføringslovens samtykkekrav i overensstem-
melse med persondataforordningen
2
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0003.png
3.4. Rettelser i strafbestemmelsen og bemærkningerne hertil
3.1. Opdeling af forbrugerbegrebet
Forbrugerombudsmanden anfører, at det med fordel kan præciseres yder-
ligere i bemærkningerne til den foreslåede § 1a, at den foreslåede bestem-
melse ikke påvirker den gældende bestemmelse i markedsføringslovens §1
om lovens anvendelsesområde eller definitionen af erhvervsdrivende i lo-
vens § 2, nr. 2. Konkrete aktiviteter, der foretages af f.eks. en almennyttig
forening, vil således fortsat kunne blive anset for at være en erhvervsvirk-
somhed omfattet af lovens anvendelsesområde, herunder lovens vildled-
ningsbestemmelser.
Forbrugerrådet Tænk anfører i deres høringssvar, at det er vigtigt for dem,
at lovforslaget opretholder den gældende retstilstand for så vidt angår det
danske forbrugerbegreb. Det er således væsentligt for Forbrugerrådet
Tænk, at lovens forbrugerbeskyttende regler også finder anvendelse for ju-
ridiske personer, der hovedsageligt handler uden for deres erhverv.
Landbrug & Fødevarer støtter, af hensyn til modtagelsen af spam-henven-
delser, at den udvidede forbrugerbeskyttelse af juridiske personer, der ho-
vedsageligt handler uden for deres erhverv, opretholdes.
Finans Danmark bemærker, at der er tale om en videreførelse af det eksi-
sterende forbrugerbegreb i markedsføringsloven, hvilket på indeværende
tidspunkt er hensigtsmæssigt. Finans Danmark ser gerne, at forbrugerbe-
grebet i dansk ret på sigt bliver bragt bedre i overensstemmelse med det
europæiske forbrugerbegreb således, at forbrugerbegrebet alene omfatter
fysiske personer.
Danske Medier udtrykker i deres høringssvar undren over, at opdelingen
af forbrugerbegrebet alene ses at være begrundet i, at Kommissionen har
tilkendegivet, at det er nødvendigt at ændre definitionen af en forbruger i
den danske markedsføringslov, således at den er i overensstemmelsen med
direktivets ordlyd og derved et snævrere forbrugerbegreb.
Danske Medier savner en nærmere redegørelse for anvendelsesområdet for
det udvidede forbrugerbegreb, samt hvilken praktisk effekt det har hen-
holdsvis at bevare eller ensrette begrebet på tværs af de forbrugerretlige
love, hvor begrebet anvendes. I betragtning af, at der er tale om et lov-
forslag, der går videre end minimumskravet i EU-reglerne, finder Danske
Medier det beklageligt, at lovforslaget ikke har givet anledning til en sådan
undersøgelse og redegørelse heraf, idet dette havde givet et grundlag for
høringsparterne, herunder Danske Medier, at vurdere, hvorvidt oprethol-
delsen af det bredere danske forbrugerbegreb reelt er ønskeligt eller ej.
Dansk Industri (DI) anfører, at direktivets forbrugerbegreb er indeholdt i
den gældende lovs forbrugerdefinition. Den nuværende implementering er
derfor næppe direktivstridig.
3
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0004.png
Fordelen ved den nuværende implementering er, at man direkte ud af lo-
vens definition kan se, hvem der er omfattet af lovens forbrugerregler, samt
at definitionen svarer til det generelle danske forbrugerbegreb som også
bruges i f.eks. forbrugeraftaleloven, købeloven og aftaleloven. Både for-
brugeraftaleloven og forbrugerreglerne i købeloven er i øvrigt baseret på
EU-direktiver, hvor der gælder en tilsvarende forskel mellem det danske
og det EU-retlige forbrugerbegreb.
Den foreslåede opdeling af forbrugerbegrebet vil gøre loven mindre klar
og læsevenlig, da man ikke længere kan nøjes med at læse definitionen på
en forbruger for at forstå, hvem der er omfattet af lovens forbrugerregler.
Det er efter DI’s opfattelse unødvendigt bøvlet og en unødvendig forrin-
gelse af lovkvaliteten.
Samtidig vil forslaget medføre, at forbrugerbegrebet i markedsføringslo-
ven bliver anderledes end i den øvrige lovgivning, hvilket heller ikke er
hensigtsmæssigt.
Som foreslået af markedsføringslovsudvalget bør man i stedet vurdere ge-
nerelt, om det danske civilretlige forbrugerbegreb fortsat bør gå videre end
det forbrugerbegreb, der anvendes i EU-lovgivningen og i langt de fleste
andre EU-lande. Så længe dette ikke er sket, bør et klart og ensartet forbru-
gerbegreb fastholdes i de relevante danske love.
Såfremt lovgiver mener, at en opdeling af den nuværende forbrugerdefini-
tion er nødvendig EU-retligt, foreslår DI, at man i stedet for at lave en ny
§ 1 a, indsætter den pågældende tilføjelse som et nyt punktum i § 2, nr. 1,
for i det mindste at samle dem samme sted og derved undgår risikoen for,
at man overser tilføjelsen.
Dansk Energi anfører, at det er vigtigt, at der ikke er uklarhed om bestem-
melsens rækkevidde. At det samme forbrugerbegreb anvendes i f.eks. for-
brugeraftaleloven synes således uklart for Dansk Energi.
Dansk Energi henviser til Karnovs bemærkninger til den gældende forbru-
geraftalelov,
hvoraf det fremgår, at ”Aftaler om levering af ydelser til sta-
ten, kommuner eller andre offentlige virksomheder er […] ikke forbruger-
aftaler”.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at en juridisk person, der hovedsage-
lig handler uden for sit erhverv, i markedsføringsloven sidestilles med en
forbruger. Med denne bestemmelse bliver det ganske uklart, om en elhand-
ler, der markedsfører sig og sælger strøm til fx en kommune, er omfattet af
alle markedsføringslovens bestemmelser. Dansk Energi mener, at salg til
en kommune alene er omfattet af fx bestemmelsen om uanmodet forret-
ningshenvendelse.
Det afgørende efter forbrugeraftaleloven er således ikke, at den juridiske
person (kommunen) hovedsageligt handler uden for sit erhverv, men at
salg til offentlige institutioner generelt ikke er at betragte som værende for-
brugeraftaler.
4
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Dansk Energi opfordrer til, at der er overensstemmelse mellem markeds-
føringsloven og forbrugeraftaleloven ift. erhvervsdrivendes markedsføring
og salg over for offentlige virksomheder, jf. ovenstående henvisning til be-
mærkninger til forbrugeraftaleloven.
Dansk Energi henviser endvidere til, at det af Karnovs bemærkninger til
forbrugeraftaleloven fremgår, at ”Aftaler om f.eks. køb af en vare, der skal
danne grundlag for en erhvervsmæssig produktion eller anvendes som
driftsinventar eller driftsmateriel i en […], er derfor ikke forbrugeraftaler”.
Dansk Energi anfører, at samme betragtning må være bærende på markeds-
føringslovens område
og synes også anvendt i praksis. Det vil sige, at en
erhvervsdrivende, der ønsker at købe elektricitet, så der er strøm i hans
butik, ikke omfattes af forbrugerbegrebet i markedsføringsloven. Dette bør
imidlertid fremgå klarere af lovbemærkningerne.
Kommentar
Det bemærkes indledningsvist, at markedsføringsloven finder anvendelse
på privat erhvervsvirksomhed samt på offentlig virksomhed, i det omfang
der udbydes produkter på markedet, jf. markedsføringslovens § 1. Den fo-
reslåede opdeling af forbrugerbegrebet i markedsføringsloven ændrer ikke
ved lovens anvendelsesområde, men berører alene definitionen af en for-
bruger.
Den eksisterende definition af en forbruger i markedsføringsloven er iden-
tisk med det almindelige danske civilretlige forbrugerbegreb og har siden
1974, hvor den første danske markedsføringslov trådte i kraft, også været
anvendt i markedsføringsloven. Det danske forbrugerbegreb omfatter både
fysiske personer og juridiske personer, der hovedsagelig handler uden for
deres erhverv, mens den EU-retlige definition kun omfatter fysiske perso-
ner. Uden for direktivets anvendelsesområde står det medlemsstaterne frit
for, om direktivets regler skal finde anvendelse.
Efter ikrafttrædelse af den nye markedsføringslov i 2017 har Kommissio-
nen imidlertid tilkendegivet, at direktivets definition af en forbruger i arti-
kel 2, litra a, fortsat ikke er korrekt implementeret. Justitsministeriets EU-
rets kontor har tilkendegivet, at de er enige i Kommissionens vurdering.
Derfor har regeringen med lovforslaget ønsket at opdele forbrugerbegre-
bet uden at ændre den gældende retstilstand. For at undgå unødig usikker-
hed foreslås det at præcisere yderligere i bemærkningerne til den foreslå-
ede § 1a, at den foreslåede bestemmelse ikke påvirker den gældende be-
stemmelse i markedsføringslovens § 1 om lovens anvendelsesområde eller
definitionen af erhvervsdrivende i lovens § 2, nr. 2. Konkrete aktiviteter,
der foretages af f.eks. en almennyttig forening, vil således fortsat kunne
blive anset for at være en erhvervsvirksomhed omfattet af lovens anvendel-
sesområde, herunder lovens vildledningsbestemmelser.
5
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0006.png
På den baggrund foretages der, med undtagelse af ovennævnte præcise-
ring af bemærkningen til den foreslåede § 1a, ingen ændringer i lovforsla-
get.
Det bemærkes i øvrigt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er i gang
med at foretage en undersøgelse af forbrugerbegrebet på tværs af den for-
brugerrettede regulering, og herefter vil foretage en vurdering af, om der
er grundlag for at ensrette forbrugerbegrebet.
3.2. Vurderingshensyn ved aggressiv handelspraksis i selve lovteksten
Forbrugerrådet Tænk anfører, at det er positivt, at der med lovforslaget sker
en tydelig og af loven direkte læsbar opsummering af de hensyn, der skal
lægges vægt på ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende i sin handels-
praksis har benyttet chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig påvirkning.
Dansk Energi anfører, at det med forslaget bliver klarere og mere gennem-
sigtigt for den erhvervsdrivende hvilke elementer, der spiller ind på vurde-
ringen af den erhvervsdrivendes handelspraksis, hvilket ud fra et retssik-
kerhedsmæssigt perspektiv er en klar forbedring, som Dansk Energi bakker
op om.
Dansk Industri (DI) anfører, at udformningen af den gældende lov er i
overensstemmelse med dansk lovgivningspraksis og derfor næppe udgør
en EU-stridig implementering. Denne implementeringsform giver især god
mening, når de hensyn, der ifølge et direktiv skal tages hensyn til, ikke
udgør en udtømmende oplistning af de hensyn, der kan være relevante
(hvilket er tilfældet her), og når de hensyn, der skal lægges vægt på, er
meget lange og ikke særligt læsevenlige (hvilket også er tilfældet her).
DI mener, at forslaget vil forringe lovkvaliteten, idet lovteksten bliver me-
get lang uden at blive væsentligt tydeligere, og idet man alligevel skal læse
lovbemærkningerne for at få fuld overblik over lovens fortolkningsbidrag.
Kommentar
Efter ikrafttrædelse af den nye markedsføringslov i 2017 har EU-Kommis-
sionen tilkendegivet, at direktivets artikel 9 fortsat ikke er korrekt imple-
menteret, da det ikke er tilstrækkeligt at lade de hensyn, der skal lægges
vægt på ved vurderingen af, om en erhvervsdrivende har udøvet aggressiv
handelspraksis, fremgå af lovbemærkningerne.
Derfor har regeringen med lovforslaget ønsket, at hensynene, der i dag
fremgår af lovbemærkningerne, kommer til at fremgå direkte af lovteksten.
På den baggrund foretages der ingen ændringer i lovforslaget.
6
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0007.png
3.3. Præcisering af markedsføringslovens samtykkekrav i overens-
stemmelse med persondataforordningen
Forbrugerrådet Tænk anfører, at der bør være strenge betingelser, før et
samtykke er bindende/gyldigt, og at oplysningen om, at et samtykke kan
trækkes tilbage, skal være tydelig og klar for den enkelte forbruger. Begge
dele udgør en nødvendig forudsætning for at beskytte forbrugerne.
Forbrugerrådet Tænk anser det således for tilfredsstillende, at samtykke-
kravene med lovforslaget bringes i overensstemmelse med databeskyttel-
sesforordningens skærpede samtykkekrav.
Landbrug & Fødevarer støtter, at samtykkekravet tilpasses databeskyttel-
sesforordningens bestemmelser herom.
Dansk Energi støtter forslaget om at bringe samtykkekravene i markedsfø-
ringsloven i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens sam-
tykkekrav.
Dansk Energi bemærker, at Forbrugerombudsmanden i maj 2018 udsendte
en vejledning om Databeskyttelsesforordningens betydning for reglerne
om udsendelse af elektronisk markedsføring. Heri fremgår det, at Forbru-
gerombudsmanden og Datatilsynet forventer at udsende en vejledning, der
indeholder eksempler på, hvordan erhvervsdrivende kan udforme en sam-
tykketekst, så den både overholder markedsføringsloven og databeskyttel-
sesforordningen. Dansk Energi er ikke bekendt med, at en sådan tekst er
udsendt.
Samtidig skal det bemærkes, at det er Dansk Energis opfattelse, at databe-
skyttelsesforordningen naturligvis ikke regulerer retten til at udsende mar-
kedsføringsmateriale, da dette alene reguleres i markedsføringsloven.
Dette anføres også i ovennævnte vejledning.
Der er således en juridisk forskel på, hvad der reguleres med et samtykke
efter henholdsvis markedsføringsloven og efter persondataforordningen.
Et samtykke efter markedsføringsloven til at udsende markedsføringsma-
teriale kræver ikke nødvendigvis også et samtykke efter persondataforord-
ningen, idet hjemlen til at behandle de persondata, der kommer ind på bag-
grund af et samtykke efter markedsføringsloven, i mange tilfælde vil kunne
baseres på persondataforordningens såkaldte interesseafvejningsregel.
Dansk Energi skal på denne baggrund opfordre til, at der i lovforslagets
almindelige og specielle bemærkninger ikke skabes uklarhed om, at sam-
tykke som behandlingshjemmel efter persondataforordningen ikke nød-
vendigvis er et krav, når der indhentes samtykke til at udsende markedsfø-
ringsmateriale.
Advokatsamfundet anfører, at det kan give anledning til fortolkningstvivl,
hvorvidt lovforslaget lægger op til et dobbelttilsyn på området, idet både
Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet fører tilsyn med de samme reg-
ler, om end de findes i forskellige regelsæt.
7
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
En erhvervsdrivende som retter uanmodet henvendelse til en person, som
følge af enten manglende eller ugyldigt samtykke, vil dels overtræde reg-
lerne om uanmodede henvendelser i markedsføringsloven, men vil tillige
overtræde databeskyttelsesforordningen, da der ikke er en lovlig behand-
lingshjemmel, hvorefter databehandlingen er i strid med databeskyttelses-
forordningen. Begge myndigheder vil i deres tilsyn derfor skulle vurdere,
hvornår der foreligger et gyldigt samtykke efter databeskyttelsesforordnin-
gen.
Dobbelttilsyn giver som sådan ikke retssikkerhedsmæssige overvejelser,
men rejser dog visse problemstillinger, som bør adresseres i lovforslaget.
Dobbelttilsyn kan rejse retssikkerhedsmæssige udfordringer, hvis virk-
somhederne ikke kan indrette sig efter en afgørelse fra den ene af de kom-
petente myndigheder, uden samtidig at være sikret at den anden myndighed
ikke efterfølgende tager en tilsynssag op.
Dobbelttilsyn findes flere steder i praksis, hvor Forbrugerombudsmanden
koordinerer og samarbejder med specialmyndigheder, f.eks. Spillemyndig-
heden, Radio- og Tv-nævnet, og Finanstilsynet, og hvor dette har givet an-
ledning til overvejelser. Tilsvarende overvejelser bør inddrages i lovforsla-
get, og som minimum bør det anbefales, at Datatilsynet og Forbrugerom-
budsmanen har et tæt samarbejde på dette område, så det sikres, at begge
myndigheder har koordineret deres fortolkning af reglerne, herunder i for-
bindelse med Datatilsynets og Forbrugerombudsmanden udstedelse af vej-
ledninger og afgivelse af tilkendegivelser/forhåndsbeskeder.
Kommentar
Markedsføringslovens definition af et samtykke og bestemmelsen om uan-
modet henvendelse til bestemte aftagere gennemfører dele af e-databeskyt-
telsesdirektivet. Det fremgår af e-databeskyttelsesdirektivet, at definitio-
nen af et samtykke svarer til samtykket i databeskyttelsesdirektivet. Defini-
tionen af et samtykke i markedsføringsloven er derfor affattet i overens-
stemmelse med definitionen i databeskyttelsesdirektivet.
Databeskyttelsesdirektivet, som er gennemført i persondataloven, blev den
25. maj 2018 erstattet af databeskyttelsesforordningen. Det fremgår af ar-
tikel 94, stk. 2, i databeskyttelsesforordningen, at henvisninger til databe-
skyttelsesdirektivet gælder som henvisninger til databeskyttelsesforordnin-
gen. Med den foreslåede ordning bringes samtykkekravene i markedsfø-
ringsloven i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens samtyk-
kekrav.
Databeskyttelsesforordningen finder direkte anvendelse i dansk ret, og de-
finitionen af et samtykke og samtykkekravet i bestemmelsen om uanmodet
henvendelse til bestemte aftagere i markedsføringsloven fortolkes i praksis
i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens bestemmelser. Der
8
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2084231_0009.png
er derfor alene tale om tekniske ændringer af markedsføringsloven, der
ikke vil påvirke den hidtil gældende retstilstand.
Det bemærkes, at Forbrugerombudsmanden behandler sager om overtræ-
delse af markedsføringslovens spam-forbud, herunder spørgsmål om hvor-
vidt, der er indhentet lovligt samtykke til markedsføring, mens Datatilsynet
behandler sager efter databeskyttelseslovgivningens regler om behandling
af personoplysninger og samtykke hertil. De tekniske ændringer af mar-
kedsføringsloven medfører ingen ændring af myndighedernes kompetence-
fordeling, eller anvendelsesområdet for henholdsvis markedsføringsloven
eller databeskyttelsesreglerne. Der er derfor ikke grundlag for at foretage
ændringer i bemærkningerne, men henvises til Forbrugerombudsmandens
og Datatilsynets vejledninger på området.
På den baggrund foretages der ingen ændringer i lovforslaget.
3.4. Rettelser i strafbestemmelsen og bemærkningerne hertil
Forbrugerombudsmanden foreslår, at der i forbindelse med nyaffattelsen
af strafbestemmelsen og de specielle bemærkninger hertil foretages en
sproglig opstramning af lovbemærkningerne i forhold til, hvilken betyd-
ning markedsføringsomkostningerne skal tillægges i forbindelse med bø-
deudmåling.
Dansk Industri (DI) støtter, at der sker en korrektion af den utilsigtede æn-
dring af bødebestemmelsen i § 37, stk. 3 og 4, hvor der i dag mangler en
henvisning til § 20, stk. 3. DI bemærker dog, at den foreslåede ændring
ikke fuldt ud viderefører retstilstanden fra den tidligere markedsføringslov
for så vidt angår privat påtale.
I den tidligere markedsføringslov var det således en betingelse for privat
påtale, at overtrædelsen består i skadelig omtale af en anden erhvervsdri-
vende eller af forhold, der på særlig måde angår den pågældende. Denne
betingelse udgik i forbindelse med den lovtekniske behandling af den gæl-
dende markedsføringslov, hvilket muligvis også var en fejl, eftersom lov-
forslaget ikke omtalte, at der var tiltænkt en substansændring på dette
punkt. Betingelsen er imidlertid ikke genindsat i forslaget. Såfremt dette er
tilsigtet, savnes en begrundelse. Endvidere bør det i givet fald præciseres,
hvilke retlige konsekvenser dette vil have i praksis sammenlignet med den
tidligere markedsføringslov.
Dansk Energi bakker grundlæggende op om forslaget til ændring af straf-
bestemmelsen. Dansk Energi finder imidlertid, at den foreslåede ændring
af markedsføringslovens strafbestemmelse kan give anledning til en over-
vejelse om, hvorvidt der i forslaget er behov for en mere udførlig ikraft-
trædelsesregel. Dette for at sikre, at der ikke kan opstå usikkerhed om,
hvorvidt en overtrædelse er omfattet af den ændrede strafbestemmelse.
9
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Det samme gør sig gældende med det subjektive krav om uagtsomhed. Om
en strafbar handling skal være sket med forsæt eller blot ved uagtsom hand-
ling for at være strafbar er
ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt
vigtigt at kunne gennemskue. Også her bør det således overvejes, om
ikrafttrædelsesbestemmelsen bør udvides med en form for fiksering af æn-
dringens anvendelse.
Kommentar
Den foreslåede bestemmelse har til formål at sikre, at aggressiv og util-
børlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende bliver strafbelagt og un-
derlagt privat påtale i overensstemmelse med den tidligere markedsfø-
ringslov. Den foreslåede bestemmelse korrigerer en utilsigtet ændring af
retstilstanden, der opstod i forbindelse med den processuelle behandling
af den nuværende markedsføringslov. Samtidig korrigeres bemærknin-
gerne til strafbestemmelsen, så det præciseres, at de subjektive krav for at
straffe en overtrædelse af markedsføringsloven er uagtsomhed.
Det vurderes ligeledes, og som anført af Dansk Industri, at være en util-
sigtet fejl i forbindelse med den processuelle behandling af den nuværende
markedsføringslov, at betingelsen om, at overtrædelse af § 20, stk. 1 og 3,
for at være undergivet privat påtale, ”består
i skadelig omtale af en anden
erhvervsdrivende eller af forhold, der på særlig måde angår den pågæl-
dende”,
er udgået af straffebestemmelsen.
Der foretages derfor en tilret-
ning af lovforslaget, således at betingelsen genindføres i strafbestemmel-
sen.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ikke bekendt med sager i perioden
fra 1. juli 2017 til dato, som er omfattet af bestemmelsen om aggressiv og
utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende. Det vurderes dog, at
der under alle omstændigheder bør indføres en overgangsbestemmelse
som anført af Dansk Energi, hvorfor der foretages en tilretning af ikraft-
trædelsesbestemmelsen i lovforslaget.
4. Oversigt over hørte organisationer, myndigheder m.v.
3F Fagligt Fælles Forbund, Advokatsamfundet, Akademikernes centralor-
ganisation, Alkohol og Samfund, AMGROS, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arriva Tog, Asfaltindustrien, Autobranchen Danmark, Ba-
nedanmark, Begravelse Danmark, Bilbranchen, Bryggeriforeningen, Byg-
gesocietetet, Bygherreforeningen, Byretterne, Børnerådet, Clean Clothes
Campaign, CO-Industri, Coop, Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks
Almene Boliger, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Fotohandler
Forening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Skohandler For-
ening, Danmarks Sportshandler-Forening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Annoncørforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd,
10
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk DLF, Dansk Ejendomsmæglerfor-
ening, Dansk Elbil Alliance, Dansk Energi, Dansk Energi Gas, Dansk Er-
hverv, Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Inkasso-
Brancheforening, Dansk Kredit Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Markedsføring, Dansk Retursystem, Dansk
Skovforening, Dansk Tandplejerforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Tekstil
& Beklædning, Danske Advokater, Danske Andelsselskaber, Danske Ar-
kitektvirksomheder, Danske Bedemænd, Danske Biludlejere, Danske Bus-
vognmænd, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Ma-
lermestre, Danske Medier, Danske Regioner, Danske Reklame- og Relati-
onsbureauers Brancheforening, Danske Revisorer, Danske Spil, Datatilsy-
net, De Danske Bilimportører, De Lokale Ugeaviser A/S, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske Fondsmæg-
lerforening, DSK - De Samvirkende Købmænd, Det Økologiske Råd,
DSB, DTL
Danske Vognmænd, Ecolabel, Eksportrådet, Energi- og Olie-
forum, Fair Trade, Falck, FDM - Forenede Danske Motorejere, FEHA
Foreningen af Producenter og Importører af Elektriske Husholdningsappa-
rater, Feriehusudlejernes Brancheforening, Finans og Leasing, Finans
Danmark, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen
af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Danske Inkassoad-
vokater, FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Registrerede Revisorer/Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internet-
handel, Forsikring og Pension, HORESTA, Huset Markedsføring, Hånd-
værksrådet, I/S Amager Ressourcecenter, Ingeniørforeningen, Investe-
ringsfondsbranchen, IT-Brancheforeningen, ITEK, Kreativitet og Kom-
munikation, Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, Landbrug & Fø-
devarer, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i
Danmark, Lederne, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Læge-
foreningen, Metroselskabet, Midttrafik, Nærbutikkernes Landsforening,
Patrade Legal ApS, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende Tand-
lægers Organisation, Radio- og tv-nævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiche-
fen, Rådet for Samfundsansvar, Sex og Samfund, Statens og Kommuner-
nes Indkøbsservice, Sydtrafik, Søsportens Brancheforening, Tandlægefor-
eningen, Teleindustrien, TEKNIQ, TV 2 DANMARK A/S, Vestre Lands-
ret, Vin og Spiritus Organisationen I Danmark (V.S.O.D.), Ørsted, Østre
Landsret.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Advokatsamfundet
Dansk Energi
Danske Medier
Dansk Industri
Finans Danmark
Forbrugerombudsmanden
11
L 32 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Forbrugerrådet Tænk
Landbrug & Fødevarer
12