Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Dok. ansvarlig: MSJ
Sekretær:
Sagsnr: s2019-743
Doknr: d2019-16814-8.0
15. august 2019
Høring - ændring af markedsføringsloven
Dansk Energi takker for muligheden for at kommentere udsendte høring vedrørende forslag
til ændring af markedsføringsloven.
Som brancheforening for blandt andet de danske el-detailhandlere er Dansk Energi meget
optaget af, at el-detailmarkedet er velfungerende og her spiller markedsføringsloven en cen-
tral rolle for både elhandlere og forbrugere. Elmarkedet er præget af hård konkurrence om
kunderne og selvom der generelt er høj etik om markedsføring og salg på elmarkedet, er der,
som på alle andre markeder med skarp konkurrence, en test af grænserne. Det er vigtigt, at
der sættes hurtigt ind over for brud på markedsføringsregler, så enkelte sager ikke bidrager
til myter om markedet, og så kunderne reelt oplyses på et korrekt grundlag. Det er afgøren-
de, at klagesager behandles hurtigt, men det kræver at Forbrugerombudsmanden har de
tilstrækkelige ressourcer,
så brud på markedsføringsloven og ”brodne kar” undgås.
Med engrosmodellens indførelse i april 2016 fulgte også en ny og skærpet kompleksitet i
forhold til, hvordan priserne skal vises for kunderne, fordi det nu ikke alene er selve prisen for
energien, som elleverandørerne skal vise kunderne, men også tariffer og afgifter, hvor nogle
af disse varierer fra landsdel til landsdel og afhænger af det faktiske forbrug. Flexafregnin-
gen, hvor kunderne har mulighed for produkter med priser, der varierer på timebasis, udgør
en ny kompleksitet i prismarkedsføringen. Der er derfor brug for en klar og meningsfuld
ramme for, hvordan priserne skal vises, så kunderne føler sig trygge og komfortable med at
vælge elprodukter. Prismarkedsføring er ikke i spil i denne høring, men er naturligvis et em-
ne, Dansk Energi til stadighed vil have fokus på.
Dansk Energi bakker overordnet set op om de foreslåede ændringer af markedsføringsloven,
der bl.a. sikrer overensstemmelse til persondataforordningen samt sikrer en større gennem-
sigtighed ift. hvilke hensyn, der skal lægges vægt på ved vurderingen af om en erhvervsdri-
vende i sin handelspraksis har benyttet sig af chikane eller anden utilbørlig påvirkning.
Neden for følger imidlertid nogle mere specifikke kommentarer til forslagets enkelte dele.
Specifikke kommentarer til lovforslagets enkelte dele
Opdeling af forbrugerbegrebet