Tak for bemærkningerne, og også tak for en meget bred opbakning til lovforslaget. Vi kom jo alligevel lidt vidt omkring og højt op i luftlagene med de store principielle diskussioner i forbindelse med et forslag, som jo et eller andet sted er lidt teknisk. For det er et forslag, som det ganske rigtigt er sagt flere gange har til formål at gennemføre nogle mindre ændringer af markedsføringsloven, og det sker bl.a. for at sikre en korrekt implementering af den bagvedliggende EU-regulering. Og derudover korrigerer vi så, som det også er blevet sagt tidligere, en utilsigtet ændring af lovens straffebestemmelse, som opstod i forbindelse med den lovændring, der blev lavet i 2017.
Lovforslaget indeholder bl.a. en ny opdeling af forbrugerbegrebet, så definitionen af en forbruger bringes i overensstemmelse med den EU-retlige definition, der alene omfatter fysiske personer. Den her ændring er, som det fremgår, noget, Kommissionen har efterspurgt for at opnå en korrekt implementering af direktivet om urimelig handelspraksis. I en ny særskilt bestemmelse præciseres det, at en juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit erhverv, i loven sidestilles med en forbruger. Herved opnås der det, at der ikke ændres på den gældende retstilstand. Derudover ændres loven, så de hensyn, der indgår i vurderingen af, om en erhvervsdrivende har benyttet aggressiv handelspraksis, kommer til at fremgå direkte af lovteksten. I dag fremgår det af lovbemærkningerne, hvilket er blevet påtalt af Europa-Kommissionen, og derfor bliver det også nu korrigeret.
Desuden opdateres markedsføringslovens definition af et samtykke og samtykkekravet, så definitionerne bringes i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen, der trådte i kraft efter vedtagelsen af den nuværende markedsføringslov tilbage i 2017. Samtidig korrigeres en utilsigtet ændring af lovens straffebestemmelse, som jeg sagde indledningsvis, så markedsføringslovens § 20, stk. 3, om aggressiv eller utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende igen retvisende bliver strafbelagt og undergivet privat påtale.
Endelig tilrettes lovens henvisninger til forordningen om håndhævelsessamarbejde mellem de europæiske forbrugermyndigheder, som den 17. januar 2020 erstattes af en revideret forordning.
Jeg synes, at Dansk Folkepartis ordfører sagde det meget rammende. Det her skal gøres, fordi det er til gunst og glæde for danske interesser, at vi bringer orden i penalhuset, havde jeg nær sagt, og at vi sikrer, at retstilstanden fortsat er den samme.
Så var Venstres ordfører inde på spørgsmålet om overimplementeringer. Jeg føler bare behov for endnu en gang at slå fast, at jeg deler behovet for, at vi ikke laver unødig overimplementering i Danmark, medmindre der er særlige grunde, der virkelig taler for det, og i regeringen har vi sammenlagt Implementeringsrådet og Virksomhedsforum for enklere regler til at blive Erhvervslivets EU- og regelforum, som netop har det her som sigte.
I det konkrete lovforslag her er der hverken tale om overimplementering eller underimplementering, alene af den årsag, at retstilstanden forbliver den samme i Danmark. Det eneste, man kan sige er en ændring, er det her med § 20, stk. 3, der nu strafbelægges, men det var jo det, der var intentionen med det tidligere, og det bringes så ind på det spor, som det skal.
Så havde Mona Juul fra Det Konservative Folkeparti mange gode pointer, også det her med læsevenligheden og at vi skal passe på ikke at komme til at ændre det her for hurtigt. Vi kommer til at se på markedsføringsloven igen, tror jeg; det ligger allerede i kortene i lovkataloget i anden sammenhæng. Og det skal vi altid holde øje med. Svaret om overimplementering gælder også til Det Konservative Folkeparti. Og så er der det med, hvorfor man bare gør det her helt ukritisk; sådan tror jeg ordføreren sagde. Skal man ikke også en gang imellem lige stoppe op og se på, om vi har en anden eller en egen holdning i Danmark? Sådan tror jeg nogenlunde at ordene faldt. Og det her er jo noget, der kommer, efter at der også er faldet en EU-dom, og det begrænser lidt den bevægelighed, der er, i forhold til det, som bliver efterspurgt fra Det Konservative Folkepartis side.
Så kom der en længere tale fra Nye Borgerlige, som er kritiske, og som i hvert fald umiddelbart ikke kan stemme for lovforslaget. Jeg håber, at udvalgsarbejdet kan bringe os hen på samme side, for hvis jeg nu skal drille en lille smule, kan det godt komme til at blive lidt et slag i luften. Det er jo principielle holdninger, og det siger ordføreren også, altså at det er det principielle i det, som i virkeligheden er bærende for Nye Borgerliges argumentation i den her sag. Men al den stund at retstilstanden forbliver den samme i Danmark, var det i hvert fald ikke her, jeg ville have taget den store principielle drøftelse. Jeg har det også sådan, at man med et lille glimt i øjet kan sige, at hvis man kunne forstå det, der står i lovbemærkningerne, så kan man også godt forstå det, når det står oppe i lovteksten.
Så jeg deler ikke opfattelsen af, at det her principielt skulle være meget problematisk. Tværtimod synes jeg, det er godt at have orden i den lovgivning, vi har, og at vi sørger for at få det ind, når der bl.a. falder dom og vi får henvendelser om noget. Så længe vi som i det her tilfælde har sikret, at retstilstanden er uforandret, synes jeg, det er det helt rigtige at gøre. Og jeg er glad for at kunne notere en bred opbakning til lovforslaget.