Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 31
Offentligt
2102894_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-12151
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 11 til L 31, forslag til folketingsbeslutning om lov om
ændring af lov om vandforsyning m.v. (Obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder og pligt til indberetning m.v.) stillet den 6. november 2019 af Lise Bech (DF).
Spørgsmål nr. 11 til L 31
Kan ministeren oplyse, hvad de omtrentlige totale omkostninger bliver ved fuld gennemførsel af
lovforslaget, både for staten, men også samlet for vandforbrugerne?
Svar
Lovforslaget skønnes at indebære administrative omkostninger for kommunerne i perioden 2019-
2022. Omkostningerne er en afspejling af kommunernes merudgifter til gennemgang og risikoanalyse
af BNBO og indrapportering i perioden 2020-2022. KL har vurderet de samlede meromkostninger til
41,1 mio. kr. i perioden. DUT-kompensation aftales i de igangværende forhandlinger med KL.
Lovforslaget vil medføre, at Miljøstyrelsen udarbejder et digitalt værktøj til brug for kommunernes
indberetning. Der er fra Miljøstyrelsen afsat 0,1 mio. kr. til it-værktøjet i 2020 og 0,1 mio. kr. til drift af
det i 2021. Der er afsat midler til ét årsværk pr. år i tre år inden for Miljø- og Fødevareministeriets
egen ramme til evaluering af indsatsen. Derudover er der afsat 500.000 kr. inden for Miljø- og
Fødevareministeriets egen ramme til udvikling af paradigmer for frivillige aftaler i BNBO i 2019.
Øvrige administrative omkostninger på Miljø- og Fødevareministeriets område afholdes inden for
Miljø- og Fødevareministeriets egen ramme.
I forbindelse med de politiske forhandlinger om Tillægsaftale til Pesticidstrategi 2017-21 vurderede
Miljø- og Fødevareministeriet, at der vil være årlige omkostninger for vandforbrugerne på 17-25 mio.
kr., såfremt alle BNBO bliver gjort sprøjtefri. MFVM vurderer, at modellen vil medføre en
gennemsnitlig stigning i vandprisen på 8-12 kr. årligt for husstande, der modtager vand fra boringer
på landbrugsjord. Det blev dog samtidig vurderet, at det er muligt, at visse husstande vil få en
prisstigning på op mod 350 kr. om året. Beløbet vil være højere, hvis vandforsyningen ikke spreder det
ud over 25 år.
Niveauet for omkostningerne for forbrugerne vil afhænge af, om kommunerne vælger at iværksætte
beskyttelsesindsatser og hvilke. Der vil være lokale variationer, og takststigningerne vil kun ramme
forbrugere, der modtager vand fra boringer på landbrugsjord, og i små forsyningsområder, hvor der er
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
L 31 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om de totale omkostninger ved fuld gennemførsel af lovforslaget for henholdsvis staten og vandforbrugerne, til miljøministeren
færre til at dele omkostningerne, må vandprisen forventes at stige relativt mere for den enkelte
forbruger.
Lovforslaget vurderes ikke at påføre landbruget erhvervsøkonomiske omkostninger ud over, hvad de
bærer over vandtaksten. Både landbrug og virksomheder vil dog få en stigning af vandprisen på 10-15
øre/m3. Det vurderes, at de afledte omkostninger for erhvervet ved en forhøjet vandpris vil være ca. 6-
9 mio. kr. årligt.
Forsyningssekretariatet har i forbindelse med Økonomiudvalgsbehandling i november 2018
bemærket, at der kan være en mindre stigning i de administrative byrder som følge af forslaget. De
øgede administrative omkostninger i Forsyningssekretariatet til behandling af flere tillægsansøgninger
holdes inden for tilsynets egen ramme.
Miljø- og Fødevareministeriet har anmodet IFRO, Københavns Universitet, om at foretage beregninger
af erstatningsniveauerne til brug for kommuner og vandværkers arbejde. Det vil blive indarbejdet i den
kommende BNBO-vejledning.
Lea Wermelin
/
Lea Frimann Hansen
2