Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 31 Bilag 1
Offentligt
2084618_0001.png
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
21.
august 2019
Høring af udkast til Lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurde-
ring af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning)
Generelle kommentarer
Danske Vandværker og DANVA er meget tilfredse med, at der nu via ministerbemyndigelsen
sikres faste rammer for implementeringen af BNBO-aftalen, og at der etableres mulighed for
løbende at følge fremdriften.
Specifikke bemærkninger
Foreningerne finder, at gennemførelsen af indsatsen indenfor BNBO i videst muligt omfang
skal ske i sammenhæng med kommunernes øvrige bestræbelser med udarbejdelse af indsats-
planer for at beskytte såvel nuværende som fremtidige grundvandsforekomster, der skal an-
vendes i drikkevandsforsyningen. Ellers er der en fare for, at effekten af indsatsen ikke bliver
optimal.
Det bør præciseres, at kommunen indledningsvis vurderer, om der er fremkommet forhold,
der kræver en ændring af BNBO-udpegningen. Det kunne være en ændret indvindingstilla-
delse eller ny viden om de anvendte parametre i beregningsmodellen for BNBO.
Et specielt forhold knytter sig til indvindingsområder, hvor der endnu ikke foreligger en ende-
lig udpegning af BNBO pga. manglende endelig indvindingstilladelse og kortlægning. I disse
områder vil det være vanskeligt at nå at afslutte fase 1 inden 2022, så der bør være en opfor-
dring til så vidt muligt at indlede arbejdet på trods af den manglende udpegning.
Ønsket om en sådan samlet, integreret indsats er beskrevet i ”Vejledning om vurdering af ind-
satser rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO”, men det er ikke specificeret
som et krav. Det bør være obligatorisk, at kommunerne indberetter i forhold til indsatsplaner.
De parametre for fastlæggelse af indsatsen, der er nævnt i vejledningen, er i udgangspunktet
relevante, men som også påpeget i følgegruppen er det vigtigt, at der ikke forlanges igangsat
et unødvendigt grundigt arbejde i kommunerne. Det må som udgangspunkt antages, at de i
bekendtgørelsen udlagte områder i sig selv er velbegrundede og fortsat skal beskyttes. Der
kan dog være forhold, som fremadrettet peger i en anden retning, fx hvis en boring som led i
udarbejdelsen af vandforsynings- eller indsatsplaner besluttes flyttet eller nedlagt. Eksempler
på, hvor det giver mening ikke at foretage yderligere beskyttelsestiltag, fremgår af den revide-
rede vejledning (s. 2), men kan med fordel beskrives bedre i bemærkningerne til lovforslaget.
Vi foreslår, at kommunerne i deres indberetning tilkendegiver, om finansieringen af indsatsen
sker, eller planlægges at ske, via kommunale grundvandssamarbejder.
Danske Vandværker
Solrød Center 20 C
2680 Solrød Strand
[email protected]
www.danskevv.dk
Tlf.: 56 14 42 42
CVR: 9513 9655
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0002.png
IT og Økonomi
Det digitale værktøj, som udvikles til indberetning, bør gøre det muligt for alle parter at følge
med i udviklingen. Optimalt så man på de samme kort, hvor man nu kan se de i bekendtgørel-
sen udpegede BNBO, i fremtiden løbende kan følge med i, hvilke områder kommunerne agter
at beskytte konkret, og den del af disse, hvor der til et givent tidspunkt er indgået en aftale el-
ler udstedt et påbud.
Det forekommer umiddelbart, at et beløb på 0,1 mio. kr. til udvikling og 0,1 mio. kr. til drift er
lavt sat.
Venlig hilsen
Susan Münster
Direktør
Danske Vandværker
Carl-Emil Larsen
Direktør
Danva
2
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0003.png
Dato
Side
21. august 2019
1 af 3
Miljø- og Fødevareministeriet
[email protected]
Landbrug & Fødevarers høringssvar til lov om ændring af lov om vandforsyning m.v.
Indledningsvis og helt overordnet finder Landbrug & Fødevarer, at det danske grundvand
allerede er velbeskyttet mod udvaskning af pesticider fra det dyrkede areal, og at der
derfor ikke er et fagligt grundlag for generelt at etablere sprøjtefrie BNBO. Således
konkluderede Miljøstyrelsen den 25.03.2015 at;
”Ingen
tegn på at grundvandet er truet af den nuværende brug af sprøjtemidler i
Danmark. Det viser en ny rapport om varslingssystem for pesticider.”
Der er allerede gennem nyere tid gennemført en hel række tiltag for at beskytte det
danske grundvand mod udvaskning af pesticider, såsom de eksisterende meget strikse
regler for godkendelse af pesticider, hvor Danmark har de i særklasse skrappeste regler i
EU, vaskepladsbekendtgørelsen, syn af sprøjter, uddannelse og autorisering af
sprøjteførere, tredelt grundvandsovervågning (VAP-marker, GRUMO og boringskontrol),
25 meters beskyttelseszoner omkring alle vandboringer, der leverer vand til almene
vandværker, regler for forsegling af boringer og slutteligt det for nyligt indførte forbud mod
nye vaskepladser, opblanding og vask af sprøjter inden for BNBO.
Yderligere begrænsninger i brugen af nutidens pesticider fjerner ikke de forhistoriske
pesticider eller uhensigtsmæssig deponering i tidligere tiders lossepladser. Men det tager
desværre en del år, før fortidens fejl er borte, og vi ser det fulde resultat af indsatserne.
Typisk er det danske drikkevand omkring 40 år gammelt, så der vil være en betydelig
forsinkelse på effekt af tiltag. De forslåede nye tiltag vil kun i meget få tilfælde medføre en
yderligere formindsket risiko for overskridelse af den ekstremt lave og politisk fastsatte
kravværdi på 0,1 mikrogram per liter vand. Landbrug & Fødevarer har den opfattelse, at
alle disse tiltag tilsammen sikrer, at vi ikke i fremtiden gentager de historiske fejl.
Landbrug & Fødevarer har dog noteret sig den politiske tillægsaftales punkt til
Pesticidstrategien 2017-2021 omhandlende BNBO indgået af et bredt politisk flertal. I
forbindelse med implementeringen af den politiske aftale finder Landbrug & Fødevarer, at
det er strengt nødvendigt, at følgende sikres:
1) Alle landmænd får fuld og hel erstatning på markedsvilkår for alle tab i
forbindelse med tiltag i BNBO
2) Skattefritagelse idet der er tale om ekspropriationslignende forhold
3) Arealerne forbliver landmandens, med mindre han ønsker andet
4) At der også tages højde for praktiske dyrkningsforhold og konsekvenser for
husdyrproduktionen i forbindelse med fastlæggelse af indsatsarealer og dermed
erstatning
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0004.png
Side 2 af 3
Givet den politiske tillægsaftale vedtaget 11. januar 2019 til Pesticidstrategi 2017-2021
finder Landbrug & Fødevarer det nødvendigt, at aftalen hurtigt bliver realiseret selvom der
er tale om lovlige og uproblematiske aktiviteter.
Derfor er vi overordnet positivt indstillet over for en lovændring, så ministeren kan
pålægge kommunerne at lave en risikovurdering og indberette den, begge dele med
effekt fra den 1. januar 2020. Principielt mener vi dog, at regulering af så stor betydning
for jordejeren bør vedtages direkte ved lov og i mindre grad gennem administrative
bemyndigelser, som udmøntes via en bekendtgørelse.
Der er også nogle udfordringer med bemærkningerne til lovforslaget, som vi mener er
nødvendige, at der rettes op på inden vedtagelse. Vi peger på følgende:
1:
Lovbemærkningerne side 6, 5. afsnit, fremføres
”vejledende
erstatningstakster”.
Landmænd og andre lodsejere har krav på individuel erstatningsudmåling, og derfor er
Landbrug & Fødevarer kritisk over for ordvalget i denne sætning. Det er uforeneligt at
bruge udtrykket ”vejledende
erstatningstakster”
i lovbemærkningerne,
når det politisk er
aftalt, at lodsejer har krav på individuel udmåling af erstatning, hvilket for øvrigt også
allerede er lovpligtigt. I vejledningen kan der være eksempler på allerede udmålte
erstatninger og en udarbejdning af principper for udmåling af individuel erstatning som
følge af restriktioner i BNBO.
Landbrug & Fødevarer mener, at lovbemærkningerne bør anvende tekststykker fra den
politiske tillægsaftale vedrørende udmåling af den erstatning, landmanden skal modtage
som følge af restriktioner på brugen af pesticider i BNBO.
”Erstatningen
vil blive givet i form af fuld erstatning på markedsvilkår på baggrund
af en konkret vurdering af bl.a. den hidtidige erhvervsmæssige anvendelse af
arealet, markedsprisen og omfanget af de restriktioner, der bliver pålagt
ejendommen. Hensigten er, at landmanden ikke skal lide tab for de pålagte
restriktioner.”
2:
Lovbemærkningerne side 4, 2. afsnit, sidste ord ”af
grundvandet”,
bør flyttes til tidligere
i sætningen, da det ikke giver mening i den nuværende sammenhæng.
3:
Lovbemærkningerne side 4,
3. afsnit, ”beskyttelsen
mod forurening af BNBO”.
Det
giver ikke mening at skrive om forurening af en geografisk afgrænsning som BNBO. Det
må være grundvandsressourcen, man som lovgiver i denne sammenhæng ønsker at
beskytte.
4:
Lovbemærkningerne side 6, 8. afsnit, og bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser side 13, 8. afsnit. Det er uklart for Landbrug & Fødevarer, hvorvidt
kommunerne pålægges årligt at indberette for alle BNBO, også dem hvor der endnu ikke
er lavet en risikovurdering, eller om der lægges op til indberetningspligt på de BNBO,
hvor risikovurderingen er afsluttet. Teksten kunne med fordel gøres tydeligere.
5:
I det sammenfattende skema i kolonnen med negative konsekvenser / merudgifter for
kommunen,
bør der tilføjes ”konsulentbistand til landmanden” efter
teksten
”risikoanalyse
af BNBO,”.
Landbrug & Fødevarer mener, at der i lighed med vådområdearbejdet, fra
kommunernes side obligatorisk
skal
tilbydes landmanden mulighed for at have sin
rådgiver med, og at udgifterne til denne konsulentbistand dækkes af kommunen.
6:
På s.12, 5. afsnit, står der:
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0005.png
Side 3 af 3
”En sådan vurdering vil efter omstændighederne kunne baseres på et mere
overordnet skøn, da det ikke med sikkerhed i alle tilfælde vil være muligt at
foretage detaljerede tekniske beregninger og undersøgelser”.
Landbrug & Fødevarer mener, at der her er tale om en udvidelse af skønmulighederne for
kommunerne.
”Overordnet skøn”
bør afgrænses eksplicit til kun at gælde for BNBO.
Vores grundholdning er, at der for mange BNBO ikke er et fagligt grundlag for forbud mod
pesticider, og som følge heraf vil det mange steder ikke være fagligt muligt at skabe
tilstrækkelig evidens for nødvendigheden for indgrebet. Men givet den politiske aftale om
faseinddeling og en relativt kort fase 1 er vi interesseret i, at kommunerne hurtigst muligt
får indgået aftaler med landmænd med arealer i BNBO.
7:
I bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser, nederste afsnit side 12 og
øverst side 13, er teksten uklar. Desuden mener Landbrug & Fødevarer, at alle
landmænd med arealer i BNBO, herunder også økologiske landmænd, skal have
tilbuddet om en frivillig aftale, da en servitut mod brug af pesticider vil påvirke værdien af
jorden i en salgssituation. Det er ikke givet, at en ny ejer f.eks. ønsker at være økolog.
Landbrug & Fødevarer står naturligvis til rådighed for uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Søren Thorndal Jørgensen
Chefkonsulent
Klima/Energi/Planter
D +45 3339 4662
M +45 6124 0059
E [email protected]
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0006.png
Til:
Fra:
Titel:
Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Lise Højmose Kristensen ([email protected])
Høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning
Sendt:
21-08-2019 10:31:52
Til Miljøstyrelsen
Det foreliggende forslag til ændring af vandforsyningsloven vedrørende obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder og pligt til indberetning, er simpelt og meget lidt konkret. Vi har ikke bemærkninger til ordlyden
heraf.
Med baggrund i de breve, kommunerne har modtaget vedrørende tillæg til pesticidstrategien, den nye vejledning samt
bemærkningerne til dette lovforslag, forventes, at kommunerne, via bekendtgørelse, får nogle opgaver vedrørende
BNBO, som skal løses inden udgangen af 2022. Vi har fortsat ikke gennemskuet, hvilken opgave, der skal være løst ved
udgangen af 2022. Om det er tilstrækkeligt at BNBO er gennemgået, eller om alle BNBO skal være beskyttet.
Der lægges op til, at kommunerne skal løse opgaven vedrørende pesticidfri BNBO med baggrund i de allerede kendte og
tilgængelige ”værktøjer”, herunder så vidt muligt frivillige aftaler, samt Miljøbeskyttelseslovens § 24 og 26a. I forhold til
fastsættelse af DUT til opgaven, vil vi gøre opmærksom på, at de indsatser, der ind til videre er gennemført i bl.a.
Aalborg, Aarhus, Sønderborg og Egedal viser, at det er en tidskrævende opgave at anvende disse værktøjer. Det kræver
noget mere end et enkelt møde med hver enkelt lodsejer, at lave frivillige aftaler. Opgaven bliver større, hvis der ikke er
enighed, og Miljøbeskyttelseslovens § 24 eller 26a skal bringes i anvendelse, og der eventuelt klages over afgørelsen. Vi
håber, at det også er lodsejernes vurdering, at de får den bedste løsning ved at indgå frivillige aftaler, frem for at vente på
et generelt indgreb fra Staten efter 2022.
Ind til videre har kommunerne gennemført indsatser, hvor den enkelte kommune har vurderet et åbenlyst behov for
beskyttelse. I de BNBO, hvor behovet er mere usikkert, kan kommunerne komme i klemme mellem det politiske krav om
indsats og lodsejerens krav om dokumentation for behov. Der kan anvendes uendeligt mange midler til dokumentation,
af frygt for at tabe sager, der påklages, indtil retspraksis er fastlagt.
Vi håber, at den kommende bekendtgørelse vil være mere konkret i forhold til hvilken opgave, der skal løses, og være
konstruktiv hjælp til gennemførelse af opgaven med at gøre BNBO sprøjtefri.
Venlig hilsen
Lise Højmose Kristensen
Teamleder
tlf.: 9931 9465
[email protected]
Aalborg Kommune
Miljø- og Energiforvaltningen
Miljø og Plan
Stigsborg Brygge 5
9400 Nørresundby
Tlf. 9931 9400
www.aalborg.dk
Kommunen må efter reglerne i Persondataloven ikke kommunikere elektronisk om personlige oplysninger, med mindre det
sker som sikker kommunikation - f.eks. med Digital Post. På
www.aalborg.dk
kan du læse om Digital Post.
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0007.png
Fredericia, den 22. august 2019
Vedr. høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning
Tak for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning
(obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning)
Indledning
Ifølge Miljøstyrelsens egen opgørelse, er der ud af de 133 boringer, som i 2017 blev sløjfet, blot i et enkelt
tilfælde tale om pesticidforurening som årsagen. Der er altså tale om sløjfning på grund af pesticider i 0,75
% af tilfældene. Det virker derfor besynderligt og usagligt, at det bliver landbrugets brug af pesticider, der
er omdrejningspunktet for beskyttelsen af grundvandet. Loven og den politiske tillægsaftale er et udtryk for
politiske og følelsesmæssige holdninger uden fagligt belæg og beror alene på en overdreven forsigtighed
uden, at myndighederne har anvendt indholdet af EU's forsigtighedsprincip.
Systematikken i vandforsyningsloven
Der er en grundlæggende systematik i vandforsyningsloven, der på mange måder er ganske fornuftig. I
lovens § 11 a, udpeger ministeren en række områder, hvor der er drikkevandsinteresser. Kommunen er
efterfølgende forpligtet til at lave en indsatsplan for de områder, der er omfattet af en indsatsplan,
nærmere bestemt områder, der er omfattet af lovens § 11 a, stk. 1, nr. 5, jf. lovens § 13. Samtidig er der en
opsamlingsbestemmelse i lovens § 13 a, der angiver, at såfremt udpegningen er utilstrækkelig, så kan
kommunalbestyrelsen vedtage en indsatsplan for et område udenfor de udpegede indsatsplanområde.
Systematikken omkring indsatsplaner er som juridisk standard en fornuftig systematik, fordi der skal
udarbejdes en vurdering af forureningstrusler, vurdering af arealanvendelsen, m.v. Der skal udarbejdes en
indsatsplan i kommunen, der bl.a. er omfattet af SMV-vurdering, hvorved der bl.a. er høring. Med andre
ord er der en procedure, der sikrer grundlæggende demokratiske rettigheder og underbygger, at faglighed
og jura kan komme i højsædet.
Først, når planen er udarbejdet, skal kommunen vurdere, hvorvidt der er behov for indgreb. Måske er det
tilfældet, måske er det ikke tilfældet. Dette beror jo netop på en konkret faglig vurdering, hvor der tages
højde for mange forskellige forureningsscenarier, fx jordforurening, naturligt forekommende arsen,
pumpetryk, pumpefordeling, m.v.
De foreslåede regler for BNBO udtrykker en mistillid til dette grundlæggende system. Hvis en kommune i
dag vurderer, at der er fagligt grundlag for, at der nær en vandindvinding er behov for en særlig beskyttelse
(BNBO), så kan kommunen allerede med de eksisterende regler gennemføre indgreb mod fuld erstatning.
Hvis en boring ligger udenfor et indsatsplanområde, så kan kommunen, jf. § 13 a lave en indsatsplan
udenfor indsatsområderne, jf. lovens § 11 a, stk. 1, nr. 5. Med andre ord er det nuværende system juridisk,
administrativt og fagligt fuldt dækkende. Den foreslåede lovændring medfører alene forvirring og kan
desuden ses som et udtryk for, at ministeriet ikke stoler på, at kommunerne lever op til deres ansvar.
Hvad er det så ”BNBO” går ud på?
Formelt set har ministeren (GEUS) udpeget to typer af områder. Det ene område er helt tæt på
vandboringer (almen vandforsyning), hvor det så vidt ses af materialet er en betingelse, at vandboringen er
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0008.png
aktiv. Den anden type udpegning er et opland, dvs. vandstrømning over lang tid (vist nok cirka 200 år) til
vandboringen.
Det fremgår ikke klart af GIS-kortet, hvorvidt udpegningen efter lovens § 11 a, stk. 1, nr. 6, er de små
skraverede cirkler eller de store oplande op til de små cirkler. Ministeriet bør sikre sig, at GIS-kortet
afspejler loven, og det tydeligt fremgår af loven, hvilke lag på GIS-kortet, der hører til hvilke
lovbestemmelser. Ellers er det jo praktisk taget umuligt at komme med et relevant høringssvar
og det er
selvfølgelig ikke ministeriets hensigt at frarøve interessenterne muligheden for at komme med konstruktive
høringssvar.
Jeg gør desuden opmærksom på, at GIS-laget skal bevares uforandret til evig tid, idet dette udgør selve
materialet for en aktindsigt, m.v.. Dette ønskes bemærkninger om i høringsnotatet.
Loyal implementering af lovforslaget
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger:
”[...]Tillægsaftalen
nævner desuden,
at kommunerne har
mulighed for at benytte de eksisterende regler i
miljøbeskyttelseslovens §§ 24 og 26 a til at meddele påbud
eller nedlægge forbud for at undgå
forurening af grundvand eller at pålægge en lodsejer rådighedsindskrænkninger, som er nødvendige for at
beskytte drikkevandet mod forurening med pesticider.[...]”
(mine fremhævelser)
Så vidt ses er der
ikke
henvisninger til miljøbeskyttelseslovens §§ 24 og 26 a i tillægsaftalen fra 11. januar
2019. I det omfang, at denne specifikke tekst ikke fremgår, skal det naturligvis udgå af lovforslaget. Jeg må
samtidig gøre opmærksom på den betydelige forskel på §§ 24 og 26 a. § 24 er den gamle BNBO-hjemmel,
der alene blev brugt til fredningsbælter i størrelsesorden 5-10 meter omkring en vandboring. Hvis
ministeriet har en særlig retsopfattelse, så bør denne gengives i et afsnit om
”gælde de ret”.
Det må dog
allerede på forhånd varsles, at § 24 har et særdeles snævert anvendelsesområde, hvorfor § 24
og afsnit
om disse bestemmelser helt bør udgå. Vi har indtil flere gange fremsendt veldokumenterede juridiske
notater om forskellen på bl.a. §§ 24 og § 26 a.
Erstatning og finansiering
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger:
”[...]I
de tilfælde, hvor et BNBO er omfattet af en indsatsplan, og hvor det ikke har været muligt at indgå en
frivillig aftale på rimelige vilkår efter vandforsyningslovens § 13 d kan kommunalbestyrelsen efter
miljøbeskyttelseslovens § 26 a
mod fuld erstatning
pålægge ejeren af en ejendom i området de
rådighedsindskrænkninger eller andre foranstaltninger, som er nødvendige for at sikre nuværende eller
fremtidige drikkevandsinteresser mod forurening med nitrat og pesticider.[...]”
Lige præcis ift. BNBO så vil der i en række tilfælde være tale om, at brugeren og ejeren af boringen er en og
samme person, eller der på boringen er en aftager (typisk et landbrug), der aftager det meste vand.
Det er fuldstændig afgørende, at der tages højde for dette forhold, i det omfang, at der pålægges
restriktioner, der skal betales over vandregningen. Hvis man blindt lader vandforbrugeren betale for
indgreb, så vil man i disse situationer opnå, at der netto reelt
ingen
erstatning kommer for indgrebet. Det
kan ikke understreges nok, at der er behov for at løse netop denne udfordring. Et andet spørgsmål der
kunne stilles er, hvorfor de nuværende vandforbrugere skal betale for fortidens syndere? Der vil desuden
være en række situationer, der ikke kan forudsiges, hvor indgreb og erstatning vil resultere i sociale og
økonomiske skævheder.
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0009.png
Der er et væld af forskellige konstellationer af vandforbrugere henholdsvis lodsejere. Hvis man forventer, at
den model vi kender, hvor vandforbrugerne ufravigeligt betaler erstatningen og erstatningen finansieres
gennem vandtaksten, så vil dette med stor sikkerhed resultere i betydelige uhensigtsmæssigheder. Der vil
f.eks. opstå situationer, hvor den primære vandforbruger (landmanden) bebyrdes i et omfang, at han kan
se sig nødsaget til at lave sin egen vandindvinding til sin bedrift. Resultatet kan i sidste ende medføre at
landmanden får udgifter til en ny boring og det eksisterende vandværk efterlades med store restriktioner
og udgifter til vand og kun få til at betale gildet. Derfor bør ministeriet og politikere overveje modeller som
sikrer en rimelig og retfærdig finansiering.
Når alt kommer til alt, bør der være grænser for hvor store økonomiske byrder, som borgere og landmænd
skal bydes i forhold til, at indgrebet enten ingen eller kun en ganske marginal miljø- og sundhedsmæssig
betydning har. Med andre ord finder vi det i Bæredygtigt Landbrug uacceptabelt at gennemføre massive
dyrkningsrestriktioner og omkostninger, når effekten må antages at være grænsende til det meningsløse.
Hvis ministeriet i sandhed mener, at der kan være store sundhedsmæssige udfordringer forbundet med
vandindvinding og nedsivning af lovlige og godkendte pesticider, så bør der tilsvarende bestå en pligt til at
gennemføre vandbehandling (rensning), der i mange tilfælde er langt mere effektivt vil kunne fjerne de
minimale sporadiske spor af pesticider. Denne løsning vil ikke kun virke fra dag nummer et, den vil samtidig
give vandforbrugerne tryghed for, at de ikke indtager naturligt forekommende kræft- og
allergifremkaldende stoffer såsom arsen og nikkel. Samtidig vil denne løsning i mange tilfælde være en
økonomisk attraktiv løsning for vandforbrugerne. Der består efter vores opfattelse en pligt til at overveje og
om nødvendigt gennemføre sådanne løsninger for at sikre en korrekt anvendelse af
proportionalitetsprincippet.
Pesticider udpeges som synderen
Indsatsplansystemet er bl.a. kendetegnet ved, at forureningssyndere ikke er udpeget på forhånd. Det står i
skærende kontrast til det nuværende isolerede fokus på pesticider, hvor der som oftest måles er stoffer,
der kan spores tilbage fra fortidens brug
og mange gange slet ikke er midler, der er brugt i landbruget.
Med den nye konstruktion skaber man usikkerhed om hjemmel og faglighed. Man kan, hvis man slutter
modsætningsvist, nå frem til, at der for et indsatsplanområde skal foretages en fuld vurdering af
alle
forureningstrusler, mens der boringsnært alene skal vurderes på pesticider. Det er nok tvivlsomt, at det er
hensigten. Med andre ord, hvad hvis der er en forurening boringsnært, der ikke kan henføres til pesticider,
så har ministeriet skabt et problem ift. valg af hjemmel. Det duer simpelthen ikke. Den nuværende
påtænkte systematik giver anledning til forvirring juridisk og fagligt.
Vurdering af vurderingen og nye parametre
Det fremgår af lovforslaget:
”[...]
For arealer, som kommunen har vurderet, men valgt ikke at iværksætte nye beskyttelsesindsatser for, er det
hensigten, at bekendtgørelsen vil udnytte bemyndigelsen til at fastsætte en række parametre, som kommunerne
skal tage
explicit stilling til i deres vurdering.
Parametrene vil for så vidt muligt være enslydende med de, der
udstedes i vejledningen, men
det kan ikke udelukkes, at ministeren vil udnytte bemyndigelsen til at fastlægge
andre parametre, end der findes i vejledningen[...]”
Det er lidt uklart, hvad der menes. ovenstående må forstås som om, at ministeriet i bekendtgørelse vil
fastlægge nærmere kriterier for, hvordan en kommune skal vurdere BNBO (§ 11 a, stk. 1, nr. 6). Hvis en
kommune
”drister
sig til” at komme til en konklusion om, at der ikke bør gennemføres yderligere tiltag, så
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0010.png
kan ministeren ifølge bekendtgørelsen stille ekstraordinære krav om en begrundelse for, hvorfor der ikke er
gennemført begrænsninger.
Det er jo fuldstændig mærkværdigt og en art omvendt bevisbyrde mellem stat og kommune. Man må
lægge til grund, at de krav og kriterier, der opstilles i bekendtgørelsen, er en udtømmende liste over saglige
betingelser, der skal være opfyldt for at sikre en korrekt vurdering af BNBO.
Logikken i lovforslaget er den, at i det omfang, at der indføres begrænsninger i BNBO, så er kriterierne i
bekendtgørelsen fyldestgørende normer for vurderingen
og resultatet er derfor rigtigt. Modsat, i det
omfang, at kommunen når frem til, at der
ikke
skal gennemføres krav, så er kriterierne i bekendtgørelsen
ikke fyldestgørende normer for vurderingen
og resultatet er derfor (formentlig) forkert, hvorefter
kommunen skal opfylde nye betingelser. Det er åbenlys forskelsbehandling, fordi en ens situation
behandles forskelligt. Systematikken synes allerede på forhånd at være ugyldige.
Denne logik tyder på, at kriterierne allerede på forhånd vurderes at være ufuldstændige og dermed ikke
fyldestgørende, hvilket jo ikke giver mening.
Den retlige norm, der beskrives i bemærkningerne kan på ingen måde genfindes i ordlyden af
bestemmelserne. Der er tale om, at
a ”lovgiver i be ærk i ger e”. Ma udvider
dermed ordlyden af
bestemmelsen ganske betragteligt i bemærkningerne. Det er i strid med god lovskik og giver ministeren en
alt for vid bemyndigelse, hvilket kan være et problem ift. parlamentarismen og Folketingets centrale rolle i
lovgivningsprocessen.
Lovforslagets bemærkninger vedrørende disse ekstra kriterier bør helt udgå.
Kommunerne pålægges desuden at vurdere behovet og proportionaliteten af et indgreb med et allerede
besluttet resultat. Sagt på en anden måde, bliver kommunerne af ministeren pålagt at træffe afgørelser i
strid med forbuddet mod at sætte skøn under regel. Hvis en kommune konkret vurderer, at der ikke er
behov for en yderligere indsats, vil Ministeriet ifølge lovbemærkningerne, tage sagen op og genvurdere, om
kommunen nu også har ret i det.
Hvis Ministeriet ikke mener, at kommunerne er kompetente til at træffe disse afgørelser, bør Ministeriet
måske slet ikke sætte kommunerne til at foretage vurderingen. Når dette er sagt, mener vi sådan set godt
kommunerne kan løfte opgaven, men Ministeriet bliver nødt til at stole på kommunens konkrete vurdering
også selvom vurderingen indebærer, at der ikke skal foretages yderligere indsatser. Samtidig virker det
besynderligt, at Ministeriet som udgangspunkt ikke stoler på kommunens vurdering, når det vurderes, at
der ikke skal foretages en indsats, mens Ministeriet så automatisk tror på vurderingen, når det vurderes, at
der skal foretages en indsats. Det er usaglig forskelsbehandling.
Gamle lossepladser og affaldsdepoter
Der findes alt for mange ikke-kortlagte lossepladser og affaldsdepoter, hvor der er risiko for nedsivning til
grundvandet. Vil man beskytte vores drikkevandressourcer, er det nødvendigt at få kortlagt
forureningskilderne fra alle steder og få renset op. Det er ikke dækkende kun at kigge på landbruget. Det
bør da i det mindste kræves, at kommunen bl.a. skal vurdere, om der er jordforurening i området, inden
der påbegyndes indsatser overfor landbruget.
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0011.png
Regionerne ved meget lidt om ikke-kortlagte lossepladser, og der har ikke været politisk vilje til at finde
disse områder. Vi har en hel generation, der har været med til lovligt at fylde disse lossepladser, som ved
hvor de findes. Jo længere tid politikerne venter med at spørge denne generation om viden, jo nærmere
kommer vi, at denne viden går tabt. Det er ved at være sidste udkald.
Privates brug af pesticider
Det fremgår af de specielle bemærkninger, at:
Private hus-og haveejere berøres derfor ikke af lovforslaget.”
Hvad er den nærmere begrundelse for at undtage private hus- og haveejere?
Øvrige bemærkninger
Det er afgørende, at der ikke kun vurderes på geologi. Det bør være central del af vejledning og
bekendtgørelse, at der vurderes på fx:
-
Pumpetryk og pumpefordeling. Dette har væsentlig betydning for det undertryk, der angiveligt kan
opstå. Dvs. pumpetryk og pumpefordeling har væsentlig betydning for suget og de målinger, der
foretages.
Miljøstyrelsen er så vidt vides udmærket klar over, at en række boringer er lukket utilstrækkeligt og
derfor giver anledning til nedsivning. Dette bør ligeledes inddrages i vurderingen.
Slutteligt kan en væsentlig kilde til høje målinger og muligvis også nedsivning af uønskede stoffer til
grundvandet være, at borerørene er utætte. Dette bør også være en del af den pligtige vurdering
som kommunerne skal gennemføre.
-
-
Med venlig hilsen
Nikolaj Schulz
Chefjurist
Bæredygtigt Landbrug
mobil. +45 60 14 12 30
E-mail:
[email protected]
Web:
www.baeredygtigtlandbrug.dk
Administration: Gl. Tårupvej 48, 7000 Fredericia. Tlf.: 71 99 33 43. mail:
[email protected]
Hjemmeside: www.baeredygtigtlandbrug.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0012.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Louise Due Dirksen Cifuentes ([email protected]), Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Jens la Cour ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Walter Brüsch ([email protected])
lovforslag BNBO - høringsfrist frist 22. august!
22-08-2019 11:43:45
Kære Louise Due Dirksen Cifuentes
[email protected].
Hermed fremsendes Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar.
Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar til:
Høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning). Miljø- og Fødevareudvalget 2018-19 (2. samling) MOF Alm.del - Bilag 46.
Bemærkninger til lovudkastet skal være Miljø og Fødevareministeriet i hænde senest den 22. august 2019.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) er glade for muligheden for at kommentere lovforslaget. Det er vigtigt, at udmøntningen
bliver konkret og specificerer indsatserne indenfor BNBO. I det det udkast som DN har set til ”Høring af bekendtgørelse om
udpegning af drikkevandsressourcer 2019” med høringsfrist 23.09.19 (MST-022-00453)D finder DN det vigtigt at præcisere
indsatsen og at nedenstående elementer også bør indgå i lovteksten.
DN synes, at indsatsen indenfor BNBO er meget vigtig, men at denne indsats bør dog også udvides til at omfatte:
BNBO ved landbrugets vandingsboringer.
Gennem de senere år er der indvundet omtrent samme mængde vandingsvand og drikkevand pr. år, men der er ikke udpeget BNBO
ved markvandingsboringerne, selvom disse boringer oftest indvinder grundvandet på få sommermåneder. Det betyder, at ungt
pesticidforurenet vand trækkes ned i de dybere del af magasinerne, også på sandjord. I Danmark er der ca. 3.500 aktive
markvandingsboringer, og den gennemsnitlige dybde til top indtag for markvandingsboringerne er ifølge dataudtræk fra GEUS
database Jupiter 37 meter, mens den gennemsnitlige dybde til top indtag i vandværksboringerne er 35,4 meter under terræn
(december 2018). Der bør derfor indføres samme regler for vandingsboringer, da godkendelsen af pesticider kun dækker regelret
brug på regelret dyrket jord, og ikke anvendelse omkring vandingsboringerne, hvor indvindingen trækker ungt forurenet grundvand
ned i magasinerne. Når vandingen stopper vil det forurenede vand udgøre en risiko for vandværksboringer nedstrøms
vandingsboringerne.
Kortlægning af sårbare områder i vandværkernes indvindingsoplande
Sprøjteforbuddet i BNBO kan ikke stå alene. Vandværkerne og kommunerne bør også sikre grundvand og drikkevand mod
sprøjtegifte i de områder i vandværkernes indvindingsoplande, hvor det meste grundvand dannes. Disse områder kan sammenlignes
med BNBO omkring boringerne, hvor reglen om regelret brug ved regelret dyrkning ikke overholdes pga. et nedadrettet ”sug”.
Vejledning om erstatning
I forbindelse med kommunernes og vandværkernes arbejde med BNBO er der en stor forhindring: Der mangler en konkret
vejledning i, hvordan vandværkerne og kommunerne skal forhandle med de enkelte lodsejere om erstatninger. Før ministeriet har
leveret denne vejledning vil mange kommuner og vandværker være afventende, fordi det er en stor opgave at forhandle
individuelle aftaler med alle lodsejere.
Danmarks Naturfredningsforening har udarbejdet et notat om BNBO som bla omfatter en beskrivelse af BNBO i forskellige
arealtyper: Landbrug, byer og naturområder. Notatet indeholder en optælling af BNBO områder pr kommune og en opgørelse af
hvor stort det samlede BNBO areal er pr kommune,
fordelt på arealanvendelse.
Det anbefales at ministeriet gennemfører en
tilsvarende optælling med de opdaterede BNBO kort i forbindelse med høringen at bekendtgørelsen. Desuden indeholder notatet
baggrundsmateriale. Danmarks Naturfredningsforening fremsender gerne notatet til både MoF og til Miljøministeriet.
Med venlig hilsen
Walter Brüsch
Geolog og Seniorrådgiver
Danmarks Natur(F)Redningsforening,
Masnedøgade 20, 2100 København Ø
Tlf. 40 97 32 43 priv. mob. 61788929
e-mail [email protected]
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0013.png
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0014.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Att. Louise Due Didriksen Cifuentes
Slotsholmsgade 12
1216 København K
[email protected], [email protected]
22. august 2019
Vedr. Høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk kom-
munal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til indberetning)
Dansk Planteværn takker for muligheden for at kommentere på ovennævnte lovforslag.
Vi støtter generelt op om at udpegning af BNBO nu sker i et statsligt regi og vi har tidligere, i
forbindelse med høring af bekendtgørelse 1420/2018, om udpegning af drikkevandsressour-
cer, påpeget vigtigheden af, at udpegningen af BNBO sker på et fagligt funderet grundlag. Vi
kan med tilfredshed konstatere, at det i lovforslaget præciseres, at vurderingerne jf. lovforsla-
gets §1, stk. 2 vil bygge på et fagligt grundlag jf. henvisningen til diverse parametre anført
med afsæt i
Miljøstyrelsens ”Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod erhvervsmæssig
brug af pesticider i boringsnære beskyttelsesområder” (nr. 36 af juli 2019). Dansk Planteværn
finder imidlertid, at parametrene kunne være mere uddybende beskrevet i lovbemærknin-
gerne (side 12, 4. afsnit fra oven), særligt i relation til at vurderingen af, hvorvidt der er kon-
stateret fund af pesticider og, hvorvidt der er tale om fund af tilladte, regulerede eller forbudte
pesticider, da denne sondring bør tillægges væsentlig vægt i afvejningen af potentielle fremti-
dige indgreb i BNBO.
Velvidende, at de foreslåede ændringer af vandforsyningsloven sker på baggrund af tillægsaf-
talen til pesticidaftalen fra januar 2019, mener vi ikke desto mindre, at det vil også være rele-
vant at inddrage biocider i kommunernes påtænkte vurdering. Set i lyset af den senere tids
fund af rester i vandboringer, som sandsynligvis stammer fra anvendelse af biocider fra træ-
beskyttelse og lignende anvendelser, vurderes det hensigtsmæssigt at medtage biociderne
og evt. andre kilder i vurderingen. Dette kan vise sig at være kritisk i BNBO-områder med
mange fritidshuse og lignende bebyggelser udført i træ, og i flere henseender udgøre en
større potentiel udfordring for grundvandet end risikoen for fund af pesticidrester.
Udgangspunktet er som følge af lovgivningen, at de berørte lodsejere opnår fuld kompensa-
tion for eventuelle indgreb i deres dyrkningsret. I lovbemærkningerne er de økonomiske kon-
sekvenser for stat, kommune og regioner beskrevet. Dansk Planteværn finder, at det i den
konkrete situation havde været relevant
af hensyn til den følgende politiske debat
at lov-
forslaget for fuldstændighedens skyld havde indeholdt en vurdering af de anslåede potentielle
1
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0015.png
økonomiske konsekvenser for vandbrugerne, som følge af de kompensationer, der skal ydes
til de berørte lodsejerne, som følge af dyrkningsindskrænkninger.
Med venlig hilsen
Dansk Planteværn
Tanja Andersen
Direktør
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0016.png
Miljø- og Fødevareministeriet,
Departementet
Sendt til [email protected]
CC: [email protected]
22. august 2019
Vedr. høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning
(obligatorisk kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder
(BNBO) og pligt til indberetning)
Kære Departement
Herunder finder I bemærkninger fra Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i DanmarK
(FRDK)
Med venlig hilsen
Hans Henrik Pedersen
Projektchef
Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i DanmarK
Mobil 2171 7737
E-mail: [email protected]
FRDK, Foreningen for reduceret Jordbearbejdning i DanmarK
Industrivænget 22, 3400 Hillerød
CVR: 25057481
www.frdk.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0017.png
Høringssvar på forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (obligatorisk
kommunal vurdering af boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og pligt til
indberetning)
Høringssvar fra FRDK er redigeret af projektchef Hans Henrik Pedersen
Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i DanmarK (FRDK) foreslår, at dyrkningsmetoden
Conservation Agriculture (CA) indføres i loven som et virkemiddel mod nedvaskning af
pesticider.
Conservation agriculture (CA) er af blandt andre FAO defineret ved:
I.
II.
III.
Minimal forstyrrelse af jorden
kun direkte såning
At jorden aldrig er bar, idet den enten er dækket af en afgrøde, en efterafgrøde og/eller
af afgrøderester (halm mm.)
Et varieret sædskifte og aldrig samme afgrøde to år i træk (undtagen flerårige
afgrøder)
Kilde:
www.fao.org/conservation-agriculture/en/
Stadig flere danske landmænd dyrker nu deres jord efter ovenstående tre principper.
Herudover er endnu flere inspirereret; men har endnu ikke indført alle tre CA-principper.
Conservation agriculture eliminerer/reducerer udvaskningsrisiko af pesticider
således:
1. Jorden har en øget evne til at optage nedbør i de øverste 20-30 centimeter, hvor der
også er en øget biologisk aktivitet.
Vand vil ikke nedvaskes i makroporer, hvis jorden er i stand til at opsuge vandet i sine
mikroporer. Derfor nedsætter Conservation Agriculture i høj grad risikoen for
nedsivning af pesticider gennem makroporerne.
En øget plantevækst ved intens brug af efterafgrøder kan derudover øge fordamp-
ningen og dermed reducere vandoverskuddet. Med en større kapacitet til at optage
nedbør over hele jordens flade mindskes også risikoen for overfladeafstrømning på
skrånende arealer.
2. Der er en øget biologisk aktivitet specielt i de øverste jordlag. Dette vil for mange
aktivstoffer i pesticider føre til en forhøjet nedbrydningshastighed. Det høje organiske
indhold med blandt andet afgrøderester i de øverste jordlag ved CA-dyrkning betyder
en væsentlig højere fugtighed i de øverste jordlag, hvilket også medvirker til en
hurtigere omsætning af pesticider.
FRDK, Foreningen for reduceret Jordbearbejdning i DanmarK
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
3. Stabiliteten af jordens aggregater er større ved CA dyrkning. Det betyder en mindre
risiko for, at lerpartikler med pesticider kan nedvaskes eller blive skyllet af jorden ved
overfladeafstrømning (erosion).
Nedenstående baggrundskilder omfatter forsøg, der undersøger effekter af jordbearbejdning.
De øvrige principper ved CA med øget plantevækst af blandt andet efterafgrøder kan øge de
positive effekter, der er fundet i de refererede forsøg.
Som det fremgår af kilde 1, så er der meget stor tidsmæssig variation i pesticidudvaskning.
Udvaskning kan elimineres/reduceres ved at undgå de tilstande, der medfører udvaskning.
Jord, der er bearbejdet og derudover sammenkørt, har meget lille evne til at optage vand. Det
medfører, at vand samles i kørespor og i lavninger på marken. Pesticider flyttes med vandet
enten i opløst form eller bundet til jordpartikler.
Fra disse vandpytter
kan pesticider
transporteres gennem makroporer til dræn eller til de dybere jordlag. Den tyske undersøgelse
(kilde 3, side 97) fandt, at overfladeafstrømning som gennemsnit af mange målinger blev
reduceret med 80%, når jord blev dyrket med harvning i stedet for pløjning. Ved direkte
såning blev der slet ikke målt overflaeafstrømning.
Vand på jordoverfladen er altså en indikator for risiko for pesticidudvaskning.
Ifølge kilde 1 havde 25% af en forsøgsmarks areal opnået en meget lille infiltrationsevne, efter
jorden var pløjet. I målinger efter direkte såning fandt man god infiltrationsevne, også hvor
landbrugsmaskiner havde kørt.
CA kan altså udnyttes som et effektivt virkemiddel til at minimere risikoen for udvaskning af
pesticider.
FRDK, Foreningen for reduceret Jordbearbejdning i DanmarK
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0019.png
Baggrundskilder:
1.
Petersen, C. T., et al. (2016). Jordbearbejdningens indflydelse på pesticidudvaskning til
markdræn. Bekæmpelsesmiddelforskning nr. 167, Miljøstyrelsen: 158.
http://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2016/nov/jordbearbejdning-pesticidudvaskning
Hovedresultater vedr. jordbearbejdnings effekt på nedvaskningsrisiko kan findes i dette
kongresindlæg:
Petersen C.T: (2017) Jordbearbejdningens indflydelse på pesticidudvaskning til markdræn
https://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Plantekongres/Sider/pl_plk_2017_prog_tema_ConservationAgricultur
e.aspx#session_10
2.
Scherner, A., et al. (2017) "Effect of Tillage Systems on the Dissipation of Prosulfocarb
Herbicide." Weed Technology: 1-10.
http://dx.doi.org/10.1017/wet.2017.103
Resultater fra disse undersøgelser udført på AU-Flakkebjerg fremgår af dette kongresindlæg:
Scherner, A., et al. (2018)
Nye udfordringer med græsukrudt ved direkte såning
https://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Plantekongres/Filer/pl_plk18_52_01_Bo_Melander.pdf
3. Tysk undersøgelse vedr. erosion ved jordbearbejdning.
Feldwisch (2004). Maßnahmen zur Minderung von Bodenerosion und Stoffabtrag von
Ackerflächen Abschlussbericht des NRW-Verbundvorhabens
Boden-
und Stoffabtrag von
Ackerflächen - Ausmaß und Minderungsstrategien
.
Bind
19.
https://www.lanuv.nrw.de/fileadmin/lanuvpubl/0_lua/malbo19.pdf
FRDK, Foreningen for reduceret Jordbearbejdning i DanmarK
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0020.png
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0021.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Louise Due Dirksen Cifuentes ([email protected])
Torben Kastrup Petersen ([email protected])
Bemærkninger til høring om ændring af lov om vandforsyning
23-08-2019 12:18:22
Til Louise Due Dirksen Cifuentes
Hermed bemærkninger fra Dansk Golf Union (DGU) vedr. høring af forslag om ændring af lov om vandforsyning.
Først og fremmest støtter Dansk Golf Union helt op om formålet med den målrettede beskyttelse af grundvandet og en
sikker brug af pesticider i Danmark. Beskyttelsen af grundvandet er helt essentielt for vores allesammens sundhed, og vi
mener, at golfbanerne bidrager til en god beskyttelse af dette. Udpegningen og forvaltningen af BNBO-områder ser vi
derfor positivt på, herunder at kommunerne obligatorisk skal gennemgå BNBO områderne og har pligt til indberetning.
Ud af de 13 berørte golfklubber har vi identificeret 9 stk. som reelt kan blive berørt på deres spilareal. 7 stk. bliver berørt på
enkelte golfhuller og 2 stk. på en større del af deres bane. Dansk Golf Union bemærker, at det godt kan have økonomiske
konsekvenser for den enkelte golfklub, såfremt at det eksempelvis ikke bliver muligt at behandle greens mod eksempelvis
svampeangreb, da spillekvaliteten kan blive kraftig forringet.
Ud fra kortmaterialet ser det umiddelbart ikke ud til at eksisterende vaskepladser bliver berørt, men det må en mere konkret
besigtigelse afgøre.Såfremt at dette kommer til at påvirke eksisterende vaskepladser, hvor der herefter ikke må foregå
opblanding og vask, så forventer vi, at der gælder samme regler for erstatning som for landbruget.
DGU støtter op om, at der Inden for BNBO-områderne bør foretages en individuel vurdering i hvert enkelt tilfælde, og at
dette kommer til at foregå i tæt dialog med de berørte golfklubber. DGU bemærker også, at Miljø- og Fødevareministeriet
vurderer, at det ikke vil være alle BNBO-områder, hvor der vil være behov for iværksættelse af indsatser, hvilket selvsagt må
bero på en individuel vurdering og på dialogen mellem kommune og golfklub.
Til orientering har DGU gjort vores berørte golfklubber opmærksom på at kommunerne er klar over, at de skal gennemgå
deres udpegninger og tage stilling til indsats. DGU har derfor bedt klubberne om at gøre sig nogle overvejelser om de
mulige konsekvenser ved eksempelvis et sprøjteforbud i deres BNBO-område og opfordret til at der indledes en dialog med
den respektive kommune.
Med venlig hilsen/Best regards
TORBEN KASTRUP PETERSEN
Banechef
d +45 43 26 27 09
m +45 40 40 91 02
[email protected]
DANSK GOLF UNION
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
t +45 43 26 27 00
f +45 43 26 27 07
[email protected]
danskgolfunion.dk
golf.dk
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0022.png
NOTAT
Høringssvar til lov om ændring af lov om
vandforsyning
Det bemærkes indledningsvist, at KL ikke har modtaget invitation til at
kommentere lovudkastet. Det må bero på en fejl. Et opslag i ministeriets
høringsliste viser, at det har været ministeriets hensigt at inddrage KL.
KL finder overordnet, at udkastet understøtter nødvendige tiltag til at
forebygge forurening af det grundvand, der benyttes til drikkevand.
Det bemærkes, at den verserende DUT-forhandling vedrører den vejledning,
som Miljøstyrelsen har udsendt i juli 2019. KL beder om at få lovudkast og
udkast til kommende bekendtgørelser i økonomisk høring snarest.
KL’s følgende bemærkninger til lovforslaget vedrører dels fastholdelse og
sikring af ”grundvandsvenlig drift”, dels afgrænsning af indberetningspligten,
samt den udsendte vejlednings status.
Sammenhængende arealanvendelse i BNBO
Aktuelt kan der eksproprieres til rådighedsindskrænkning, gennem
ekspropriation kan landmanden forbydes at bruge sprøjtemidler i BNBO.
Rådighedsindskrænkning er i mange tilfælde det absolut bedste virkemiddel
samfundsøkonomisk, eksempelvis kan landmanden undgå at bruge
sprøjtemidler ved at omlægge fra majs til græs. I nogle tilfælde er
rådighedsindskrænkning ikke umiddelbart nødvendig, da den eksisterende
driftsform normalt ikke medfører risiko for forurening af grundvand med
pesticider.
1
KL finder imidlertid det bør overvejes i lovforslaget at skabe mulighed for i
ekspropriationsvilkårene i visse situationer at foreskrive krav til
arealanvendelsen. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor en enkelt lodsejer ikke
ønsker at indgå i en aftale om skovrejsning, som nyder bred opbakning fra
øvrige lodsejere. Dette vil sikre sammenhæng i arealanvendelsen i det
pågældende område og fastholde den ønskede drift så længe det er
nødvendigt af hensyn til grundvandsbeskyttelsen.
Tidsmæssig afgrænsning af indberetningspligt til 2020-22
Det fremgår af lovbemærkningerne side 3, - 4 og - 6:
”Indberetningerne vil skulle tilvejebringe et grundlag for årlige
opgørelser og en endelig evaluering af den kommunale
beskyttelsesindsats i BNBO” og
Dato: 23. august 2019
Sags ID: SAG-2019-04282
Dok. ID: 2795465
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3750
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
1
på side 12 i lovbemærkningerne vurderes, ”at det ikke vil være alle BNBO,
hvor der vil være behov for iværksættelse af indsatser…”. Og, at visse
”driftsformer vil normalt ikke medføre en risiko for forurening af grundvand
med pesticider”.
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0023.png
NOTAT
” Der vil ultimo 2022 blive gennemført en endelig evaluering af den
kommunale indsats” og
” Der forventes fastsat regler, som pålægger kommunerne på årlig
basis at oplyse status på deres vurdering af BNBO”.
KL konkluderer på det grundlag, at bestemmelserne om indberetning alene
har relevans i årene 2020, 2021 og 2022.
Desværre opstår der tvivl om den tidsmæssige afgrænsning i
lovbemærkningerne side 13:
Bekendtgørelsen vil herudover indeholde en endelig frist for
indberetningsforpligtelsen til brug for miljø- og fødevareministeriets
endelige evaluering. Bemyndigelse kan imidlertid også udnyttes til at
fastsætte krav om at kommunerne indberetter vurderinger og
beskyttelsesindsatser, som ligger efter 2022.
Bemærkningerne om indberetning efter 2022 åbner for krav om udveksling
af oplysninger af ubestemt omfangs. Indberetningspligten vedrører efter KL’s
opfattelse 2020-22 og lovforslagets bemærkninger bør derfor ændres, så der
ikke opstår misforståelser herom og for at begrænse ressourceforbruget til
indberetning til det der følger af den politiske aftale.
KL er indstillet på dialog om behov for indberetning af vurderinger og
beskyttelsesindsatser knyttet til den kommunale indsatsplanlægning, når
forhandling om fortsat finansiering af denne opgave indledes.
Ad 2: Indberetningspligt skal alene knyttes ti BNBO
Det fremgår af lovbemærkningerne side 3, - 4 og - 6:
”Endvidere er det hensigten at fastsætte krav om indberetning af
oplysninger om iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser,
herunder indgåelse af frivillige aftaler og påbud eller forbud om
rådighedsindskrænkninger efter miljøbeskyttelseslovens §§ 24 eller
26 a, og andre indsatser, som har betydning for beskyttelse af
grundvandet i BNBO”
og
”Da indsatser udenfor BNBO i nogle tilfælde kan være relevante for
beskyttelsen indenfor BNBO, vil kommunerne også få mulighed for at
indrapportere indsatser uden for BNBO. Kommunerne kan herudover
indberette deres gældende indsatsplaner”
Den udvidede indberetningspligt vil medføre et øget ressourceforbrug og
henset til, at lovforslaget udmønter tillægsaftalen om BNBO finder KL, at
lovforslaget ikke blot tidsmæssigt, som anført ovenfor, men også geografisk
skal afgrænses til indsatsen i BNBO. Med lovforslagets krav om indberetning
af indsatser uden for BNBO rejses der tvivl herom.
Kommunerne har hidtil haft til opgave at udarbejde indsatsplan for
grundvandsbeskyttelse. Den planlægning, som giver kommunerne mulighed
for at fastsætte højere krav til grundvandsbeskyttelsen, bør fastholdes. KL er
indstillet på dialog om indberetning af tiltag for grundvandsbeskyttelse
Dato: 23. august 2019
Sags ID: SAG-2019-04282
Dok. ID: 2795465
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3750
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0024.png
NOTAT
gennem den fremtidige kommunale indsatsplanlægning, når forhandling om
fortsat finansiering af denne opgave indledes.
Vejledninger er ikke bindende vejledning
Det fremgår af lovbemærkningerne side 12:
”Kommunalbestyrelsernes vurdering skal være i overensstemmelse
med den nye ”Vejledning om vurdering af indsatser rettet mod
erhvervsmæssig brug af pesticider i BNBO”,”
KL gør opmærksom på, at en vejledning netop er vejledende og
bemærkningerne kan udlægges så dan at vejledningen er bindende.
Bestemmelser, der forpligter kommunerne, skal optages i lov eller
bekendtgørelse. Bemærkningerne bør ændres, så denne misforståelse
undgås. KL ser frem til hurtig og grundig dialog om den bekendtgørelse, der
forventes udstedt på grundlag af den foreslåede bemyndigelse.
Der tages forbehold for politisk behandling af høringssvaret.
Dato: 23. august 2019
Sags ID: SAG-2019-04282
Dok. ID: 2795465
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3750
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Venlig hilsen
Niels Philip Jensen
konsulent
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0025.png
Miljø- og Fødevareministeriet
e-mail:
[email protected]
Att: Louise Dirkens Cifuenres
e-mail:
[email protected]
Amalievej 20
1875 Frederiksberg C
Danmark
Telefon 3324 4266
[email protected]
www.skovforeningen.dk
27. august 2019
Vedr.: Høring af forslag til lov om ændring af lov om vandforsyning (indberetningspligt BNBO)
Med e-mail af 23. august har ministeriet fremsendt ovennævnte i høring i Dansk Skovforening,
idet ministeriet er i tvivl om, hvorvidt foreningen er blevet hørt i forbindelse med den offentlige
høring. Dansk Skovforening kan ikke se, at foreningen har været omfattet af denne høring, idet
foreningen heller ikke fremgår af lovforslagets liste over hørte parter.
Vi takker for muligheden for at kommentere på forslaget frem til 27. august kl. 12.00
Ministeriet har på side 6 anført en opgørelse af eksempler på arealer
uden for
landbrugsområder,
hvor der er registreret arealer med BNBO. Skove er ikke nævnt i denne forbindelse. Det fremgår
således ikke tydeligt om der er registreret BNBO arealer på eksisterende skovarealer eller om
skovarealer tæller med under landbrugsarealer.
Dansk Skovforening skal gøre opmærksom på, at selvom anvendelsen af pesticider i skovbruget er
endog meget begrænset og især er knyttet til kulturetableringsfasen samt i forbindelse med jule-
træs- og pyntegrøntarealer, hvis arealmæssige udstrækning i fredskov er lovmæssigt begrænset,
så er det tilladt i et vist omfang at anvende pesticider. Skove beliggende i BNBO-områder bør der-
for indgå i vurderingen og på samme vilkår som landbruget tilbydes frivillige aftaler inden der
eventuelt udstedes påbud eller nedlægges forbud mod brug af pesticider.
Dansk Skovforening skal gøre opmærksom på, at tidligere tidens anvendelse af pesticider, der i
dag måtte være ulovlige, i fremtiden vil kunne findes i grundvandet. Det vil de foreslåede nye mu-
ligheder for begrænsninger i pesticidanvendelsen ikke ændre på. Eventuelle restriktioner, der på-
lægges ejendommene, bør derfor alene være rettet mod anvendelsen af i dag og i fremtiden lov-
lige pesticider.
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0026.png
Dansk Skovforening går ud fra, at lovforslagets udmøntning ikke går videre end indholdet af den
politiske aftale, hvorefter der skal ydes lodsejerne
”fuld erstat i g på arkedsvilkår på baggru d
af e ko kret vurderi g”.
Dette harmonerer efter Dansk Skovforenings opfattelse meget dårligt med, at der i forslaget hen-
vises til en vejledning, der vil indeholde
”vejledende
erstatningssatser”.
Især for skovbruget kan sådanne vejledende satser være mere misvisende en vejledende, idet bl.a.
træart, alder m.m. spiller afgørende ind på behovet for anvendelsen af pesticider i
især - kultur-
fasen. Endvidere bør eventuelle udgifter til skovejerens anvendelse af konsulenter indgå i erstat-
ningen/betalingen til ejeren.
I forhold til beskyttelsesindsatser nævnes skovrejsning som en løsning der kan gennemføres ved
frivillige aftaler ud fra almindelige forvaltningsmæssige principper om proportionalitet og valg af
mindst indgribende indsats. Dansk Skovforening er glade for at skovrejsning nævnes som en mulig
indsats til at beskytte drikkevandet og det bør derfor tænkes ind i kommende betalingsordninger
for skovrejsning, ligesom ved fremtidig udpegning af områder hvor skovrejsning er ønsket.
Med venlig hilsen
Hans M. Hedegaard
Dansk Skovforening - skovbrugets brancheorganisation
2
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0027.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Louise Due Dirksen Cifuentes ([email protected])
Claus Kjøller ([email protected])
Heidi Christiansen Barlebo ([email protected])
SV Høring at lov om ændring at lov om vandforsyning (Id nr.: 632)
27-08-2019 11:12:16
Udkast til lovforslag om BNBOdocx: Høringsbrevdocx: Udkast til lovforslag om BNBO Høringssvar CLKJ.docx;
Kære Louise
Her får du GEUS kommentarer
til høringen.
Med venlig hilsen
Heidi C. Barlebo, Ph.D
Head & Departmen: o’ Hydrology
phone: (-45) 91333601
mail: [email protected]
web: wwwgeusdk
skype: heidibarlebo
Geological Survey at Deomark and Greenland (GLLJS)
Øster Voldgade 10, DK-1350 Copenhagen K
Den mark
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0028.png
1. Indledning og baggrund
Danmark har noget af det bedste drikkevand i verden, og danskerne skal kunne stole på, at der kommer rent drikkevand ud af
deres haner. Næsten alle steder i Danmark kan man indvinde grundvand, der er så rent, at det kan bruges som drikkevand
efter en simpel vandbehandling. Dansk grundvandspolitik bygger på at beskytte grundvandet mod forurening i stedet for at
rense det. Der er imidlertid flere steder fundet pesticider i grundvandet i Danmark, som kan forurene drikkevandet.
Der er derfor et særligt behov for en obligatorisk kommunal vurdering af beskyttelsesbehovet af nærområdet omkring de
boringer, hvor vi henter vores drikkevand, de såkaldte boringsnære beskyttelsesområder, herefter BNBO.
Det skyldes, at de geologiske forhold i BNBO giver en særlig risiko for nedsivning af pesticider. I BNBO kan selv små mængder
pesticider medføre en overskridelse af kvalitetskravene for drikkevand. Hertil kommer, at det indenfor BNBO kan være
vanskeligt at nå at afværge en forurening med pesticider, inden de når kildepladsens indvindingsboringer.
Lovforslaget er en del af udmøntningen af tillægsaftalen til pesticidstrategien, der den 11. januar 2019 blev indgået mellem
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for miljøministeren i lov om vandforsyning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 22.
februar 2018, herefter vandforsyningsloven, til at fastsætte regler, der forpligter kommunerne til at vurdere behovet for
indsatser til beskyttelse af nuværende eller fremtidige drikkevandsinteresser mod fare for forurening fra erhvervsmæssig
anvendelse af pesticider i BNBO, som er udpeget i regler udstedt i medfør af vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 6, og
indberette herom.
Indberetningerne vil skulle tilvejebringe et grundlag for årlige opgørelser og en endelig evaluering af den kommunale
beskyttelsesindsats i BNBO.
Lovforslaget indeholder endvidere bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte nærmere regler om hvilke forhold, der skal
indgå i kommunernes vurdering, og hvilke oplysninger der skal indberettes, herunder oplysninger om beskyttelsesindsatser,
som er iværksat eller planlagt i BNBO.
Beskyttelsesindsatserne sker ud fra eksisterende hjemler i blandt andet
vandforsyningsloven og lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 13. marts 2019, herefter
miljøbeskyttelsesloven.
Efter den foreslåede bemyndigelse kan ministeren også fastsætte tidsfrister for vurderingen og for kommunernes indberetning.
Endelig indeholder lovforslaget hjemmel til at kræve, at indberetning om resultatet af kommunernes vurdering, herunder
oplysninger om iværksatte og planlagte beskyttelsesindsatser, skal ske ved anvendelse af bestemte IT-systemer.
Kommentar [CK1]:
Der er intet i de
seneste fund af pesticider i grundvandet,
der kan begrunde, at det særligt er i BNBO
områder at stofferne er trængt ned i
grundvandet. Tværtimod må det forventes
at de nyeste fund af pesticider i stort
omfang er relateret til anvendelse i hele
det grundvandsdannende opland.
GEUS vurderer derfor, at en obligatorisk
kommunal vurdering af
beskyttelsesbehovet i BNBO er et
udmærket tiltag, men det giver kun i et vist
omfang en øget beskyttelse.
Kommentar [CK2]:
Hvorvidt de
geologiske forhold i BNBO giver en særlig
risiko for nedsivning af pesticider må
variere fra BNBO til BNBO, hvorfor denne
generalisering ikke anbefales.
Kommentar [CK3]:
Der er intet fagligt
belæg for dette i øvrigt upræcise udsagn.
Den samme mængde pesticid vil ultimativt
give den samme forurening i en
indvindingsboring – forudsat at pesticidet
ikke nedbrydes væsentligt i et givet
grundvandsmagasin.
1.1. Tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti, indgik den 11. januar 2019 en Tillægsaftale til Aftale om Pesticidstrategi 2017-2021. Tillægsaftalen udgør rammen
for at reducere risiko for nedsivning af pesticider i BNBO og sikre en fornuftig og sikker brug af pesticider i Danmark.
Med tillægsaftalen er der enighed mellem aftaleparterne om at nedbringe risikoen for forurening af grundvand fra
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO. Aftaleparterne er på den baggrund enige om en handlingsplan for bedre
grundvandsbeskyttelse i BNBO baseret på en indsats i to faser.
Efter tillægsaftalen indebærer fase 1, at kommunerne frem til og med 2022 pålægges at gennemgå alle BNBO på landbrugsjord
og BNBO på øvrige arealer, hvor der anvendes pesticider til erhvervsmæssige formål med henblik på at vurdere behovet for
yderligere indsatser.
Indsatsen kan f.eks. udmønte sig ved at flytte boringen, stop for dyrkning af jorden eller egentligt opkøb af jorden.
Tillægsaftalen angiver endvidere, at en del af vurderingen vil være at tage stilling til, om der er eksisterende vaskepladser inden
for BNBO, der skal flyttes.
3
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0029.png
Det er aftaleparternes ønske, at kommunerne i så vidt omfang som muligt skal vurdere muligheden for at lave frivillige aftaler
med lodsejerne, således at der opnås lokalt forankrede løsninger i et samarbejde mellem kommune, vandværk og lodsejer. Det
kan f.eks. være aftale om pesticidfri/økologisk dyrkning, dyrkningsfrie arealer, naturprojekter eller skovrejsning i de
pågældende områder. Tillægsaftalen fremhæver, at kommunerne kan indgå aftale med Økologisk Landsforening om økologisk
omlægningstjek - særligt på arealer, hvor kommunerne skal beskytte borgernes drikkevandsressourcer. Tillægsaftalen nævner
desuden, at kommunerne har mulighed for at benytte de eksisterende regler i miljøbeskyttelseslovens §§ 24 og 26 a til at
meddele påbud eller nedlægge forbud for at undgå forurening af grundvand eller at pålægge en lodsejer
rådighedsindskrænkninger, som er nødvendige for at beskytte drikkevandet mod forurening med pesticider.
Aftaleparterne vil hvert år modtage en opgørelse med henblik på at følge fremdriften for indsatsen. Der vil ultimo 2022 blive
gennemført en endelig evaluering af den kommunale indsats, hvor Miljø- og Fødevareministeriet vil opgøre, hvor mange BNBO,
der er blevet gennemgået og hvilke nye beskyttelsesinitiativer, der er iværksat. For de BNBO, hvor kommunerne har besluttet,
at der ikke skal foretages en yderligere indsats, vil Miljø- og Fødevareministeriet foretage en vurdering af, om kommunernes
vurdering er i overensstemmelse med en skærpet vejledning om BNBO og bekendtgørelsen, såfremt denne fastsætter
parametre for risikovurderingen, herunder om der fortsat er BNBO med risiko for fare for forurening som følge af
erhvervsmæssig anvendelse pesticider af grundvandet.
Aftaleparterne vil ud fra de årlige opgørelser vurdere, om fremdriften i kommunernes indsats er tilstrækkelig eller om der skal
iværksættes et generelt sprøjteforbud. Det fremgår af aftalen, at såfremt aftaleparterne på baggrund af evalueringen finder, at
kommunerne ikke er kommet i mål med beskyttelsen mod forurening af BNBO, er aftaleparterne enige om at gennemføre et
generelt forbud mod sprøjtning i BNBO.
Kommentar [CK4]:
Der menes
formentlig:”…fare for forurening af
grundvandet som følge af…”.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Obligatorisk kommunal vurdering af BNBO og pligt til indberetning
2.1.1. Gældende ret
Vurdering og indsatsplanlægning
Med hjemmel i vandforsyningslovens § 11 a, stk. 1, nr. 5 og 6, udpeger Miljøministeren henholdsvis indsatsområder og BNBO til
boringer, der indvinder grundvand til almene vandforsyninger.
Til brug for kommunernes vurdering af behovet for yderligere indsatser i BNBO har Miljøstyrelsen i juli 2019 udstedt en skærpet
vejledning, som supplerer den eksisterende BNBO-vejledning Nr. 2 fra 2007 og efterfølgende præciseringer. ”Vejledning om
vurdering af indsatser rettet mod erhvervsmæssig brug af pesticider i boringsnære beskyttelsesområder (BNBO)” gennemgår en
række parametre, som overordnet set er relevante at lade indgå i kommunernes risikovurdering, eksempler på indsatser samt
anvisning på, hvorledes indsatser kan gennemføres i praksis. Vejledningen indeholder desuden vejledende erstatningstakster
og eksempler på opgørelse af markedsværdi samt forholdet til landbrugsstøtte.
BNBO er aktuelt udpeget i bekendtgørelse om nr. 1420 af 28. november 2018 om drikkevandsressourcer. Der er udpeget
omkring 4.869 BNBO med et areal på i alt 20.313 hektar. Omkring 2.860 af dem er beliggende på arealer, hvor der er
erhvervsmæssig anvendelse af pesticider. Ca. en tredjedel af BNBO-arealerne er omfattet af en indsatsplan. Det mindste BNBO
har et areal på 0,011 hektar og det største er på 547,16 hektar. Et BNBO udgør typisk ca. 2,5 hektar.
Omkring alle indvindingsboringer til almene vandforsyningsanlæg er der efter miljøbeskyttelseslovens § 21 b udlagt en 25
meters beskyttelseszone, svarende til ca. 0,2 hektar, hvor der er obligatorisk pesticid-, gødsknings- og dyrkningsforbud til
erhvervsmæssige og offentlige formål. Inden for et BNBO, der er udpeget efter regler udstedt i medfør af § 11 a, stk. 1, nr. 6,
må der endvidere ikke efter miljøbeskyttelseslovens § 21 c, stk. 1, til erhvervsmæssige og offentlige formål etableres nye
vaskepladser eller ske opblanding af pesticider, påfyldning af pesticider på pesticidsprøjter eller udvendig vask af
pesticidsprøjter, traktorer og andet materiel, der har været anvendt til udbringning af pesticider.
Kommunerne er efter vandforsyningslovens § 13, stk. 1, forpligtede til at udarbejde indsatsplaner i udpegede indsatsområder.
Indsatsplanen skal udarbejdes på baggrund af en nærmere kortlægning af arealanvendelsen, forureningstrusler, og naturlig
beskyttelse af de pågældende vandressourcer. Indsatsplanen skal indeholde en detaljeret opgørelse over behovet for
4
L 31 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2084618_0030.png
ira: 5anskevandIb [mao:BVdanskévériiIdéb.dk]
Sendt:
28.
august
2019 15:06
Til:
Louise Due Dirksen Cifuentes
Emne: SV: Høring at lov om ændring af lov om vandforsyning
Jeg sender
den videre!
Mvh Lene
Hvis du ikke hører noget, kommer der ikke noget.
Fra: Louise Due
Dirksen Cifuentes <lodcic1mfvm.dk>
Sendt: 28. august 2019 15:05
Til:
‘søren hansen’ <[email protected]>; Lene Christiansen <LECHIf.dk>
Cc:
Danskevandløb <[email protected]>
Emne: SV: 1-løring at lov om ændring at lov om vandforsyning
Kære Lene Christiansen
Vi vil gerne modtage jeres eventuelle bemærkninger til høring af lov om ændring af lov om vandforsyning mv.
(Obligatorisk kommunal vurdering at
boringsnære
beskyttelsesområder og pligt til indberetning) snarest muligt og
allersenest
30.
august kl.
12.00.
Jeg beklager den korte frist.
Du
meget gerne stile bemærkninger til mig på [email protected].
Hvis der er evt, spørgsmål er I velkomne til at kontakte mig på 22748590.
Med venlig hilsen
Louise Cifuentes
AC fuldmægtig I Kemikalier
+4522748590 I lodcim(vm.dk
Miljø- og Fødevareministeriet
Departementef Slotsholmsgade 12! 1216 København Kl Tlf. ‘-4538 1421 42:
Fra: Danskevandløb [mailto:DVdanskevandIoeb.dk]
Sendt: 28. august 2019 15:00
Til: ‘søren hansen’; Louise Due Dirksen Cifuentes
Emne: VS: Høring at lov om ændring at lov om vandforsyning
Prioritet:
Høj
i
Kære Louise Cifuentes
Danske Vandløb (bestyrelsen) har ikke modtaget denne og har brug for en yderligere udvidet heringsfrist, siden du
sendte mailen sent i torsdags.
Jeg tjekker webpostkassen, men havde fri fredag, andre opgaver mandag, og ude af huset hele tirsdag. Din mail er
derfor ikke sendt videre til bestyrelsen.
Hvilken horingsfrist kan du give bestyrelsen? Du er velkommen til at svare tilbage på min direkte mail: eller tit Søren
Hansen.
Venlig hilsen
Lene Christiansen
Ornràdekoordinator & PA
Bæredyglighed, Miljø & EU
Landbrug & Fødevarer
T +45 3339 4046
M +45 6124 0048
F +45 3311 2545
E [email protected]