Finansudvalget 2019-20
L 3 Bilag 1
Offentligt
2083625_0001.png
Lovforslag nr.
L 3
Folketinget 2019-20
Fremsat den 2. oktober 2019 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2020, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2021 og lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2022
(Konsekvenser af regeringens forslag til finanslov for 2020)
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2020, jf. lovbekendtgørelse nr.
153 af 7. februar 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »471,0« til: »478,8«, »203,7« ændres
til: »205,2«, og »267,3« ændres til: »273,6«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »251,8« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,6« til: »121,2«, »114,5« ændres
til: »118,6«, og »3,1« ændres til: »2,6«.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2021, jf. lovbekendtgørelse nr.
154 af 7. februar 2019 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »473,5« til: »481,3«, »207,6« ændres
til: »209,3«, og »265,9« ændres til: »272,0«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »251,3« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,5« til: »121,2«, »114,4« ændres
til: »118,6«, og »3,1« ændres til: »2,6«.
§3
I lov nr. 1704 af 27. december 2018 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2022 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »491,7« til: »499,1«, »215,1« ændres
til: »216,4«, og »276,6« ændres til: »282,7«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »250,8« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,3« til: »121,2«, »114,3« ændres
til: »118,6«, og »3,0« ændres til: »2,6«.
§4
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti‐
dende.
AE002727
Finansmin., j.nr. 2019/5950
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer
for udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finans‐
årene 2020, 2021 og 2022, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af regeringsskiftet og afspej‐
ler regeringens økonomiske politik og prioriteringer på det
fremsatte forslag til finanslov for 2020.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i
særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om ændring
af de love, der nævnes i stk. 1 om fastsættelse af udgiftslof‐
ter for stat, kommuner og regioner. Bestemmelsen tager sig‐
te på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslof‐
ter under ét, altså ændringer i niveauet for de samlede of‐
fentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige
tilfælde dels at ændre de gældende udgiftslofter og dels at
gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folke‐
tingets vedtagelse af forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et folketings‐
valg, eller når der på baggrund af større politisk besluttede
reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskriv‐
ning, der giver grundlag for en ændret loftsfastsættelse. End‐
videre kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentli‐
ge diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2020-2022
De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter for stat,
regioner og kommuner fremgår af nedenstående tabel og
kan overordnet henføres til:
Ændringer af udgiftslofterne som følge af en fremrykket
udmøntning af det finanspolitiske råderum.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af konsekvenserne
af tiltag ifm. finanslovforslaget for 2020.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af afskaffelse af
det kommunale moderniserings- og effektiviseringspro‐
gram og afviklingen af omprioriteringsbidraget i regio‐
nerne.
Ændringer af udgiftslofterne som følge af ensretning af
kontering af kommunale lønudgifter til løntilskud.
Tabel 1 viser de samlede ændringer.
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for 2020-2022
2020
Det statslige delloft for driftsudgifter på teknisk FFL20 (mia. kr.)
Yderligere administrative korrektioner på FFL20 (mio. kr.)
Gældende delloft for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på
FFL20 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af fremrykket udmøntning af det finanspoliti‐
ske råderum
- Heraf korrektioner som følge af initiativer ifm. FFL20
- Heraf korrektioner som følge af afskaffelse af det kommunale moderniser‐
ings- og effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i regionerne
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter (mia. kr.)
206,4
-5.648
200,7
4.470
2.250
2.220
0
205,2
2021
210,3
-5.271
205,1
4.236
2.250
2.575
-589
209,3
2022
217,8
-5.148
212,7
3.666
2.250
2.595
-1.179
216,4
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på teknisk FFL20 (mia. kr.)
Yderligere administrative korrektioner på FFL20 (mio. kr.)
Gældende delloft for indkomstoverførsler inkl.
administrative korrektioner på FFL20 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
273,1
171
273,3
350
271,7
-85
271,6
350
282,6
-210
282,4
350
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0003.png
3
- Heraf korrektioner som følge af initiativer ifm. FFL20
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler (mia. kr.)
350
273,6
350
272,0
350
282,7
Kommunalt udgiftsloft på teknisk FFL20 (mia. kr.)
Yderligere administrative korrektioner på FFL20 (mio. kr.)
Gældende kommunale udgiftsloft inkl. administrative korrektioner på
FFL20 (mio. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af afskaffelse af det kommunale moderniser‐
ings- og effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i regionerne
- Heraf korrektioner som følge af ensretning af kontering af kommunale løn‐
udgifter til løntilskud
Forslag til nyt kommunalt udgiftsloft, inkl. administrative korrektioner
på FFL20 (mia. kr.)
258,1
4.423
262,5
28
0
28
262,5
257,6
4.423
262,0
528
500
28
262,5
257,1
4.423
261,5
1028
1000
28
262,5
Regionalt delloft for sundhedsudgifter på teknisk FFL20 (mia. kr.)
Yderligere administrative korrektioner på FFL20 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative
korrektioner på FFL20 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af afskaffelse af det kommunale moderniser‐
ings- og effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i regionerne
Forslag til nyt regionalt delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative
korrektioner på FFL20 (mia. kr.)
116,8
1.725
118,6
0
0
118,6
116,8
1.725
118,5
59
59
118,6
116,7
1.725
118,5
118
118
118,6
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på teknisk FFL20 (mia. kr.)
Yderligere administrative korrektioner på FFL20 (mio. kr.)
Gældende regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative
korrektioner på FFL20 (mia. kr.)
Forslag til samlede korrektioner (mio. kr.)
- Heraf korrektioner som følge af afskaffelse af det kommunale moderniser‐
ings- og effektiviseringsprogram og omprioriteringsbidraget i regionerne
Forslag til nyt regionalt delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrati‐
ve korrektioner på FFL20 (mia. kr.)
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger.
3,2
-581
2,5
0
0
2,6
3,1
-581
2,5
30
30
2,6
3,1
-581
2,5
61
61
2,6
Korrektionerne er uddybet i dokumentationsnotatet »Kor‐
rektioner af gældende udgiftslofter«, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner som følge af fremrykket udmøntning af
finanspolitisk råderum
For at finansiere et løft af velfærden prioriterer regeringen
en fremrykning af udmøntningen af det finanspolitiske råde‐
rum fra 2024 til 2020. Fremrykningen tilvejebringer 2¼
mia. kr. til nye initiativer i 2020. Væksten i råderummet i
2024, der ellers er relativt høj, bliver mindsket tilsvarende.
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0004.png
4
Fremrykningen af udmøntningen af råderummet reducerer
isoleret set den strukturelle saldo med 0,1 pct. af BNP i
2020-2023.
Der lægges på denne baggrund op til, at delloftet for
driftsudgifter opjusteres med 2¼ mia. kr. i 2020, 2021 og
2022.
2.2.2. Korrektioner som følge af initiativer ifm.
finanslovforslaget for 2020
Regeringens forslag til finanslov for 2020 indeholder en
række initiativer, der har betydning for de fastsatte udgifts‐
lofter.
Finanslovforslaget indeholder bl.a. en række skatte- og af‐
giftsforhøjelser – herunder tilbagerulning af lempelser af bo-
og gaveafgiften, afskaffelse af skattefritagelse af fri telefon
og forhøjelse af afgifter på plastik og tobak mv. – der bidra‐
ger til at finansiere nye udgiftstiltag under det statslige del‐
loft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomst‐
overførsler.
Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for drifts‐
udgifter opjusteres med 2.220 mio. kr. i 2020, 2.575 mio. kr.
i 2021 og 2.595 mio. kr. i 2022. Delloftet for indkomstover‐
førsler opjusteres med 350 mio. kr. i 2020, 350 mio. kr. i
2021 og 350 mio. kr. i 2022.
2.2.3. Korrektioner som følge af afskaffelse af det
kommunale moderniserings- og effektiviseringsbidrag og
afvikling af omprioriteringsbidraget i regionerne
Som led i Aftale mellem regeringen og KL om kommu‐
nernes økonomiske rammer i 2020 er det aftalt, at det kom‐
munale moderniserings- og effektiviseringsbidrag afskaffes,
så det kommunale udgiftsloft fremover ikke indeholder en
årlig nedregulering på 0,5 mia. kr.
Afskaffelsen af moderniserings- og effektiviseringsbidra‐
get i 2020 er indarbejdet i de administrative korrektioner på
finanslovforslaget for 2020, der følger af akt. 162 om statens
bloktilskud til kommunerne for finansåret 2020 af 24. sep‐
tember 2019.
Afskaffelsen af det kommunale moderniserings- og effek‐
tiviseringsprogram efter 2020 indebærer, at det kommunale
udgiftsloft foreslås forhøjet med 500 mio. kr. i 2021 og
1.000 mio. kr. i 2022, og at det statslige delloft for driftsud‐
gifter reduceres tilsvarende.
Som led i Aftale mellem regeringen og Danske Regioner
om regionernes økonomi i 2020 er det hidtidige årlige om‐
prioriteringsbidrag på både sundhedsområdet og det regio‐
nale udviklingsområde afviklet.
Afviklingen af omprioriteringsbidraget i 2020 er indarbej‐
det i de administrative korrektioner på finanslovforslaget for
2020, der følger af akt. 162 om statens bloktilskud til kom‐
munerne for finansåret 2020 af 24. september 2019.
9. Sammenfattende skema
Afviklingen af omprioriteringsbidraget i regionerne efter
2020 indebærer, at det regionale delloft for sundhedsudgifter
foreslås forhøjet med 59 mio. kr. i 2021 og 118 mio. kr. i
2022, at det regionale delloft for udviklingsopgaver foreslås
forhøjet med 30 mio. kr. i 2021 og 61 mio. kr. i 2020, samt
at det statslige delloft for driftsudgifter reduceres tilsvaren‐
de.
2.2.4. Korrektioner som følge af ensretning af kontering af
kommunale lønudgifter til løntilskud
I forbindelse med de indgåede økonomiaftaler med kom‐
munerne er der foretaget en ensretning af konteringen af
kommunale lønudgifter til løntilskud, hvormed løntilskud‐
sudgifter svarende til 27,7 mio. kr. fremadrettet er omfattet
af det kommunale serviceloft.
Der lægges på den baggrund op til, at det kommunale ud‐
giftsloft opjusteres med 27,7 mio. kr. i 2020, 2021 og 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring inden fremsættelsen, da ændringerne af de
gældende udgiftslofter blandt andet følger af beslutninger,
der først blev truffet i efteråret 2019. Dertil kommer, at for‐
slaget endvidere tager højde for de administrative korrektio‐
ner i medfør af budgetlovens § 8, der medtages på finans‐
lovforslaget. Det har således ikke tidsmæssigt været muligt
at sende lovforslaget i høring forinden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høring
med frist den 30. oktober 2019 hos følgende myndigheder,
organisationer mv.: Danmarks Nationalbank, Formandska‐
bet for De Økonomiske Råd og Rigsrevisionen.
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0005.png
5
Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-
regulering/Går videre end minimums‐
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser / merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Til § 2
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
471,0 mia. kr. til 478,8 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 203,7 mia. kr. til 205,2 mia. kr. samt det
statslige delloft indkomstoverførsler fra 267,3 mia. kr. til
273,6 mia. kr. for finansåret 2020.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
251,8 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for finansåret 2020.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 117,6 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 114,5 mia. kr. til 118,6 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,1 mia. kr.
til 2,6 mia. kr. for finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
473,5 mia. kr. til 481,3 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 207,6 mia. kr. til 209,3 mia. kr. samt det
statslige delloft for indkomstoverførsler fra 265,9 mia. kr. til
272,0 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
251,3 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for finansåret 2021.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 117,5 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 114,4 mia. kr. til 118,6 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,1 mia. kr.
til 2,6 mia. kr. for finansåret 2021.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Til § 3
Til nr. 1
Bestemmelsen ændrer det samlede statslige udgiftsloft fra
491,7 mia. kr. til 499,1 mia. kr., det statslige delloft for
driftsudgifter fra 215,1 mia. kr. til 216,4 mia. kr. samt det
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0006.png
6
statslige delloft indkomstoverførsler fra 276,6 mia. kr. til
282,7 mia. kr. for finansåret 2022.
Til nr. 2
Bestemmelsen ændrer det kommunale udgiftsloft fra
250,8 mia. kr. til 262,5 mia. kr. for finansåret 2022.
Til nr. 3
Bestemmelsen ændrer det samlede regionale udgiftsloft
fra 117,3 mia. kr. til 121,2 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsudgifter fra 114,3 mia. kr. til 118,6 mia. kr. samt
det regionale delloft for udviklingsopgaver fra 3,0 mia. kr.
til 2,6 mia. kr. for finansåret 2022.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af be‐
stemmelsen henvises til lovforslagets almindelige bemærk‐
ninger pkt. 2.2.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter at loven træder i kraft dagen ef‐
ter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finans‐
ministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de gæl‐
dende udgiftslofter for 2020-2022 samt forslaget til udgifts‐
lofter for det nye fjerdeår 2023 til grund for budgetteringen
af forslagene til finanslove for finansårene 2020 til 2023.
Det er således nødvendigt, at loven træder i kraft samtidig
med finansloven for 2020, så de på finansloven indeholdte
udgiftslofter svarer til de gældende udgiftslofter.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet hoved‐
lovene ikke gælder for Færøerne og Grønland. Budgetloven
gælder heller ikke for Færøerne og Grønland.
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0007.png
7
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2020, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 153 af 7. februar 2019, foreta‐
ges følgende ændringer:
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2020
fastsættes til 471,0 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 203,7 mia. kr. og
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
267,3 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2020 fastsættes til 251,8 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2020 fastsættes til 117,6 mia. kr., hvoraf det regio‐
nale delloft for sundhedsområdet udgør 114,5 mia.
kr. og det regionale delloft for regionale udvik‐
lingsopgaver udgør 3,1 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »471,0« til: »478,8«,
»203,7« ændres til: »205,2«, og »267,3« ændres
til: »273,6«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »251,8« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,6« til: »121,2«,
»114,5« ændres til: »118,6«, og »3,1« ændres til:
»2,6«.
§2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2021, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 154 af 7. februar 2019, foreta‐
ges følgende ændringer:
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2021
fastsættes til 473,5 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 207,6 mia. kr. og
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
265,9 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2021 fastsættes til 251,3 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2021 fastsættes til 117,5 mia. kr., hvoraf det regio‐
nale delloft for sundhedsområdet udgør 114,4 mia.
kr. og det regionale delloft for de regionale udvik‐
lingsopgaver udgør 3,1 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »473,5« til: »481,3«,
»207,6« ændres til: »209,3«, og »265,9« ændres
til: »272,0«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »251,3« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,5« til: »121,2«,
»114,4« ændres til: »118,6«, og »3,1« ændres til:
»2,6«.
§3
L 3 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsbrev, fra finansministeren
2083625_0008.png
8
I lov nr. 1704 af 27. december 2018 om fastsæt‐
telse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio‐
ner for finansåret 2022 foretages følgende ændrin‐
ger:
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2022
fastsættes til 491,7 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 215,1 mia. kr. og
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
276,6 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret
2022 fastsættes til 250,8 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret
2022 fastsættes til 117,3 mia. kr., hvoraf det regio‐
nale delloft for sundhedsområdet udgør 114,3 mia.
kr. og det regionale delloft for de regionale udvik‐
lingsopgaver udgør 3,0 mia. kr.
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres »491,7« til: »499,1«,
»215,1« ændres til: »216,4«, og »276,6« ændres
til: »282,7«.
2.
I
§ 1, stk. 2,
ændres »250,8« til: »262,5«.
3.
I
§ 1, stk. 3,
ændres »117,3« til: »121,2«,
»114,3« ændres til: »118,6«, og »3,0« ændres til:
»2,6«.