Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 29 Bilag 1
Offentligt
2085086_0001.png
19. august 2019
/ANNSEC-erst
Høringssvar vedrørende lov om planter og plantesundhed m.v. og lov
om ændring af lov om plantenyheder og flere andre love
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) har modtaget lov-
forslagene i høring.
TERs vurdering af forslagenes administrative konsekvenser for erhvervs-
livet samt bemærkninger til Landbrugsstyrelsens vurdering af principper-
ne for agil erhvervsrettet regulering fremgår individuelt for hvert lov-
forslag nedenfor.
Lov om planter og plantesundhed m.v.
Administrative konsekvenser
TER har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
TER bemærker, at planteloven er en ny hovedlov, der sammenfatter og
viderefører nugældende regler samt supplerer kontrolforordningen og
plantesundhedsforordningen. Lovforslaget forventes ikke i sig selv at ha-
ve administrative konsekvenser for erhvervslivet. TER bemærker, at lov-
forslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som kan inde-
bære administrative konsekvenser for erhvervslivet. TER vil foretage en
nærmere vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet i
forbindelse med høringen af ny regulering, der følger af disse bemyndi-
gelser.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
TER har følgende bemærkninger om Landbrugsstyrelsens vurdering af
principperne for agil erhvervsrettet regulering.
TER har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget afgivet bemærk-
ninger til Landbrugsstyrelsens vurdering af efterlevelsen af principperne
for agil erhvervsrettet regulering. TER har ingen yderligere bemærknin-
gerne.
Lov om ændring af lov om plantenyheder og flere andre love
Administrative konsekvenser
TER har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
ERHVERVSSTYRELSEN
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf
Fax
35 29 10 00
35 46 60 01
CVR-nr. 10 15 08 17
[email protected]
www.erst.dk
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2/3
TER vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr. år-
ligt, hvorfor de ikke kvantificeres nærmere. TER bemærker, at lovforsla-
get giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser, som vil kunne inde-
bære administrative konsekvenser for erhvervslivet, bl.a. jf. lovforslagets
§ 5 om ændring af landbrugsstøttelovens § 1a, der giver bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Miljø- og Fø-
devareministeriet skal foregå digitalt. TER vil foretage en nærmere vur-
dering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet i forbindelse
med høringen af ny regulering, der følger af denne eller andre bemyndi-
gelser.
TER bemærker, at Landbrugsstyrelsen i den offentlige høring har vurde-
ret, at der ikke er administrative konsekvenser forbundet med lovforsla-
get. Efter dialog med Landbrugsstyrelsen har Landbrugsstyrelsen tilken-
degivet, at de er enige i ovenstående vurdering.
TER minder om, at vurderingen af de administrative konsekvenser skal
fremgå af den samlede konsekvensvurdering af lovforslagets erhvervs-
økonomiske konsekvenser i forbindelse med fremsættelsen af lovforsla-
get. Konsekvenserne anføres i afsnittet Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
TER har følgende bemærkninger om Landbrugsstyrelsens vurdering af
principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Landbrugsstyrelsen har vurderet, at ingen af principperne for agil er-
hvervsrettet regulering er relevante for de konkrete ændringer i lovforsla-
get. TER bemærkede i forbindelse med præ-høringen, at lovforslagets § 5
om ændring af landbrugsstøttelovens § 1a giver ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling bemyndigelse til at fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Miljø- og Fødevareministeriet skal foregå digi-
talt. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at denne bemyndigelse planlægges at
opfyldes med en særlig IT-løsning, dvs. i form af en telefonapplikation.
Landbrugsstyrelsen blev i forbindelse med præ-høringen opfordret til at
overveje om princip 5 `om at sikre brugervenlig digitalisering´ er relevant
for ovennævnte bemyndigelsesbestemmelse og beskrive, hvordan ud-
møntning af IT-løsningen efterlever princippet. TER skal minde om, at
Landbrugsstyrelsen vurdering af principperne skal fremgå af de alminde-
lige bemærkninger ved den offentlige høring og ved lovforslagets frem-
sættelse. TER opfordrer derfor Landbrugsstyrelsen til at indsætte vurde-
ringen i lovbemærkningerne forud for fremsættelsen.
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2085086_0003.png
3/3
Kontaktperson vedr. ovenstående bemærkninger:
Terkel Riis-Jørgensen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291657
E-post
[email protected]
Med venlig hilsen
Anne-Sofie Secher
Stud.jur., Team Jura
ERHVERVSSTYRELSEN
Team Jura
Telefon: 35291289
Mail:
[email protected]