Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 29 Bilag 1
Offentligt
2085085_0001.png
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K
Planteenheden
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
13. august 2019
KDR/krnio
J.nr. 2019 - 3745
Til Planteenheden
Sekretariatet for digitaliseringsklar lovgivning har modtaget udkast til forslag til lov
om Lov om ændring af lov om plantenyheder og flere andre love (Miljø- og Føde-
vareministeriets lovkompas og obligatorisk digital kommunikation m.v.) i høring.
Sekretariatet har til opgave at vurdere, om ministeriet på tilstrækkelig vis har be-
skrevet lovforslagets implementeringskonsekvenser og, om lovforslaget efterlever
principperne for digitaliseringsklar lovgivning. Gennemgangen af lovforslaget gi-
ver på det foreliggende grundlag anledning til følgende bemærkninger:
Sekretariatet finder det overordnet positivt, at lovforslaget har til formål at udvide
og forbedre den digitale sagsbehandling i Landbrugsstyrelsen.
Vurdering af offentlige implementeringskonsekvenser
Implementeringskonsekvenser skal være velbelyste med henblik på at understøtte,
at lovgivningen efter vedtagelse kan administreres hensigtsmæssigt og understøttes
digitalt.
Landbrugsstyrelsen anfører i lovforslaget, at lovforslaget ikke medfører offentlige
implementeringskonsekvenser.
It-risici
Det fremgår imidlertid af lovforslaget, at Landbrugsstyrelsen har til sinde at ud-
vikle en app, som fremover skal varetage dele af den digitale kommunikation og
sagsbehandling. Sekretariatet vurderer, at Landbrugsstyrelsen med fordel kan be-
skrive, hvorvidt app-udviklingen indebærer it-risici. Desuden anbefaler sekretaria-
tet, at ministeriet redegør nærmere for de økonomiske konsekvenser af tiltaget, da
omfanget af omkostningerne for udviklingen af
app’en ikke er beskrevet i lov-
forslaget.
Lovforslaget har desuden til formål at understøtte Miljø- og Fødevareministeriets
kundeportal ”Tast
selv-service”, som digitaliserer en række kommunikationssager.
Da denne overgang til digital kommunikation kræver systemtilretninger af porta-
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2085085_0002.png
Side 2 af 3
len, anbefaler sekretariatet, at ministeriet redegør for implementeringskonsekven-
serne ved dette, særligt ifm. de it-risici, som tilpasning af eksisterende offentlige it-
systemer kan medføre.
Principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslagets efterlevelse af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
skal beskrives i bemærkningerne til et lovforslag og en eventuel fravigelse af prin-
cipperne skal begrundes.
Sekretariatet bemærker, at ministeriet ikke har angivet en vurdering af, om lov-
forslaget er i overensstemmelse med de syv principper for digitaliseringsklar lov-
givning.
Princip #1 om enkle og klare regler
Sekretariatet vurderer, at lovforslaget, i overensstemmelse med princip #1 om
enkle og klare regler, sammenlægger en række eksisterende love i en samlet lovgiv-
ning, f.eks. ved at samle samstemmende love såsom EF-sortsbeskyttelsesloven og
plantenyhedsloven.
Princip #2 om digital kommunikation
Lovforslaget indebærer, at der stilles øgede krav om obligatorisk digital kommuni-
kation på landbrugsstøtteområdet. Dette stemmer overens med princip 2 om digi-
tal kommunikation. Sekretariatet finder det endvidere positivt, at ministeriet gør
det tydeligt i lovforslaget, at fritagelse for tilslutning til Offentlig Digital Post ikke
samtidig medfører fritagelse for pligten til at benytte en af Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet etableret portalløsning til kommunikation vedrørende forhold omfattet af
loven.
Princip #3 om automatisk sagsbehandling
Lovforslaget indebærer endvidere, at en øget mængde af sagsbehandlingen i Land-
brugsstyrelsen vil foregå automatisk, herunder den automatiske behandling af ind-
sendte arealfotos, hvilket stemmer overens med princip 3 om at gøre sagsbehand-
ling automatisk. Sekretariatet finder det positivt, at beslutninger om landbrugsstøt-
tesager i fremtiden kan træffes helt eller delvist automatisk.
Princip #6 om anvendelse af offentlig infrastruktur
Sekretariatet finder, at Landbrugsstyrelsen kan overveje nærmere at redegøre for,
hvilke løsninger, der danner grundlag
for den nye app’s fotoanalyse af satellitfotos
af landbrugsarealer. Særligt kan der redegøres for, om der findes eksisterende løs-
ninger, som Landbrugsstyrelsen agter at gøre brug af ved udviklingen af de geo-
spatiale dele af den påtænkte indberetningsløsning.
Princip #7 om forebyggelse af snyd og fejl
Endeligt indebærer lovforslaget at sikre hjemmel til at kræve, at borgerne anven-
der de af Landbrugsstyrelsen tilgængeliggjorte apps til indberetning af digitale fo-
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2085085_0003.png
Side 3 af 3
tos af landbrugsarealer, idet brug af disse apps sikrer, at billederne samt tilhører-
ende metadata ikke kan manipuleres. Dette stemmer overens med princip 7 om
forebyggelse af snyd og fejl, og sekretariatet finder det derfor positivt, at der be-
nyttes digitale løsninger i kontroløjemed.
Der henvises i øvrigt til
Vejledning om digitaliseringsklar lovgivning,
ligesom I na-
turligvis er velkomne til at kontakte sekretariatet for råd og vejledning. Nyttig in-
formation om digitaliseringsklar lovgivning og værktøjer til lovskrivere kan også
tilgås via
sekretariatets hjemmeside.
Med venlig hilsen
Kristoffer Nilaus Olsen
Specialkonsulent
Kontor for digitaliseringsret
Sekretariat for digitaliseringsklar lovgivning
T 4178 6034
E [email protected]