Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 29 Bilag 1
Offentligt
2085084_0001.png
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Sendt til:
Cc:
[email protected]
[email protected]
31. juli 2019
Høring over udkast til plantelovsforslagspakke – j.nr. 19-0110-000003
Ved brev af 8. juli 2019 har Landbrugsstyrelsen anmodet om Datatilsynets be-
mærkninger til udkast til forslag til lov om planter og plantesundhed m.v. og
udkast til forslag til lov om ændring af lov om plantenyheder og flere andre
love.
Datatilsynet har følgende bemærkninger:
1. Forslag til lov om planter og plantesundhed m.v.
Datatilsynet har noteret sig, at der i udkastet til lovforslag er foreslået indsat
en række bemyndigelsesbestemmelser. Særligt de foreslåede bestemmelser i §
3, § 19 og § 20 ses at kunne give anledning til fastsættelse af regler, der har
betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på
databeskyttelseslovens § 28, hvorefter der skal indhentes en udtalelse fra
Datatilsynet ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller
lignende generelle retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af
privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger.
Datatilsynet forudsættes dermed hørt ved udarbejdelsen af bekendtgørelser,
der indeholder regler om behandling af personoplysninger.
2. Forslag til lov om ændring af lov om plantenyheder og flere andre love
2.1. Sekretariatsbistand
I lov om plantenyheder foreslås indsat en bestemmelse med følgende ordlyd:
”Stk. 3. Ministeren stiller sekretariatsbistand til rådighed for
Plantenyhedsnævnet.
Ministeren
kan
henlægge
varetagelsen
af
sekretariatsbistanden til private juridiske personer. Den private juridiske person
er undergivet ministerens instruktion og tilsyn i forbindelse med varetagelse af
opgaver, som er henlagt efter denne bestemmelse.”
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail [email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2019-11-0241
Dok.nr. 116592
Sagsbehandler
Camilla Andersen
Af de specielle bemærkninger til denne bestemmelse fremgår følgende:
”Ved sekretariatsbistand forstår i denne sammenhæng løsning af opgaver, der
har karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed, i forbindelse med
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2
Plantenyhedsnævnets afgørelser efter plantenyhedslovens kapitel 2 og 3, som
omfatter sagsforberedelsen m.v. forbundet med:
[…]
I det omfang den private aktør under udførelsen af sine opgaver behandler per-
sonoplysninger, typisk ved behandling af oplysninger om personligt ejede virk-
somheder og I/S'er med fysiske personer som interessenter, skal bestemmel-
serne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne op-
lysninger (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af så-
danne oplysninger (databeskyttelsesloven). Om nødvendigt skal Plante-
nyhedsnævnet indgå en databehandleraftale med den private aktør, og nødven-
digheden heraf skal hvile på en konkret vurdering. Under hensyn til karakteren
af de opgaver, som den private aktør skal løse, må det dog konstateres, at selve
behandlingen af personoplysninger som altovervejende hovedregel ikke vil
være en hovedydelse, men blot vil være en nødvendig forudsætning for at løse
de opgaver, der er omfattet af delegationen. Som udgangspunkt må den private
aktør derfor forventes at optræde som selvstændig dataansvarlig for den be-
handling af personoplysninger, som udførelsen af den private aktørs opgaver
forudsætter, hvorfor der som udgangspunkt ikke skal indgås en databehandler-
aftale mellem Plantenyhedsnævnet og den private aktør.”
Modtagelse af anmeldelse efter lovens § 3, stk. 1
Sagsbehandling af anmeldelsen efter lovens § 3, stk. 3
Opkrævning af anmeldelsesgebyr efter lovens § 3, stk. 4
Indførelse af anmeldelsen i nævnets dagbog m.v., jf. lovens § 4, stk. 1,
1. pkt.
Offentliggørelse af meddelelse om anmeldelse, jf. lovens § 4, stk. 1, 2.
pkt.
Sletning af anmeldelser efter lovens § 5
Behandling af anmodning om fortrinsret efter lovens § 6
Undersøgelse af, om en sort opfylder betingelserne for beskyttelse
m.v., jf. lovens §§ 7 og 9
Behandling af indsigelser, jf. lovens § 8
Opkrævning af gebyr for afprøvning efter lovens § 9, stk. 2
Optagelser i Plantenyhedsregisteret m.v., jf. lovens § 10
Behandling af forslag til plantesortsnavn, jf. lovens § 11, stk. 1-3
Offentliggørelse af optagelsen af plantesorten i Plantenyhedsregisteret,
jf. § 12, stk. 1
Udfærdigelse og forlængelse af beskyttelsesbrev, jf. lovens § 12
Opkrævning af årligt registreringsgebyr efter lovens § 12, stk. 2
Efterkontrol af vedligeholdelse af plantenyheden, jf. lovens § 13
Sletning af plantenyheder af Plantenyhedsregistret, jf. lovens § 14, stk.
1 og 2
Offentliggørelse af sletning af Plantenyhedsregistret, jf. lovens § 15
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at en data-
ansvarlig i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 7, er defineret som en
fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution eller et an-
det organ, der alene eller sammen med andre afgør, til hvilke formål og med
hvilke hjælpemidler der må foretages behandling af personoplysninger.
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
3
Endvidere defineres en databehandler i forordningens artikel 4, nr. 8, som en
fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution eller et an-
det organ, der behandler personoplysninger på den dataansvarliges vegne.
Umiddelbart vil der i forbindelse med en uddelegering af sekretariatsbehand-
ling være tale om opgaver, som naturligt indebærer behandling af personop-
lysninger. Behandlingen af personoplysninger må dermed som udgangspunkt
anses for at være en del af hovedydelsen.
Imidlertid vil det bero på en konkret vurdering, om den private aktør vil være
at anse for databehandler eller selvstændig dataansvarlig.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at hvis den
private aktør anses for at være selvstændig dataansvarlig, skal denne aktør
iagttage de databeskyttelsesretlige regler, herunder forudsætningen om et be-
handlingsgrundlag. Endvidere skal Plantenyhedsnævnet have et grundlag for
at videregive de personoplysninger, som skal behandles af den private aktør.
2.2. Obligatorisk Digital Kommunikation
I lov om drift af landbrugsjorde foreslås indsat en bestemmelse med følgende
ordlyd:
”§ 12 a. Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan fastsætte regler om,
at skriftlig kommunikation til og fra Miljø- og Fødevareministeriet om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør heraf, skal foregå
digitalt.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation, her-
under om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digi-
tal signatur eller lignende.
Stk. 3. En digital meddelelse efter denne lov anses for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4. Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er et krav, at
et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for fødevarer, fiskeri og li-
gestilling, skal være underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt dokumentet, jf.
dog stk. 5. Sådanne dokumenter sidestilles med dokumenter med personlig un-
derskrift.
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyldelse af underskrifts-
krav, jf. stk. 4.”
I landbrugsstøttelovens forslås indsat en bestemmelse med en lignende ordlyd
i § 1 a.
Af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.4.2. fremgår følgende:
”Hvis landbrugeren derimod mener at have overholdt støttebetingelserne til are-
alet, eller hvis den pågældende kan nå at gøre dette i høringsperioden, skal dette
dokumenteres i et høringssvar. For at kunne give et meningsfuldt høringssvar
skal landbrugeren anvende en app, som Landbrugsstyrelsen stiller gratis til rå-
dighed. Ved hjælp af denne app skal landbrugeren tage et antal geo-refererede
fotos, der skal dokumentere overholdelsen af aktivitetskravet. For at kunne an-
vende app'en er landbrugeren således nødt til at downloade den på en passende
platform, f.eks. en smartphone eller en tablet, der kan tage de nævnte geo-refe-
rerede fotos. Landbrugeren, eller en af landbrugeren valgt repræsentant, er såle-
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
4
des nødt til at disponere over en sådan platform for at opfylde kravet om at
downloade og benytte app'en. App’en er endnu ikke færdigudviklet, men er
kravspecificeret til at fungere til både Android og iOS og til at indeholde en
fuldmagtsløsning. Endvidere skal app’en indeholde en række funktioner, hvor-
med Landbrugsstyrelsen løbende kan informere landbrugeren og tidligere veri-
ficere opfyldelse af aktivitetskravet på landbrugsarealet. Det er på denne bag-
grund Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at den nævnte forudsætning
om, at landbrugeren eller dennes repræsentant skal disponere over en passende
platform til download af app'en, i dag næppe vil være en praktisk hindring for
landbrugernes anvendelse af app'en.”
Det er Datatilsynets forståelse, at Landbrugsstyrelsen vil udvikle en app med
henblik på at lette muligheden for at afgive høringssvar. Det står ikke Datatil-
synet klart, om der i forbindelse med denne app vil ske behandling af perso-
noplysninger, men tilsynet lægger til grund, at dette er tilfældet.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på databeskyt-
telsesforordningens artikel 32, hvorefter den dataansvarlige og databehandle-
ren under hensyntagen til det aktuelle tekniske niveau, implementeringsom-
kostningerne og den pågældende behandlings karakter, omfang, sammenhæng
og formål samt risiciene af varierende sandsynlighed og alvor for fysiske per-
soners rettigheder og frihedsrettigheder gennemfører passende tekniske og
organisatoriske foranstaltninger for at sikre et sikkerhedsniveau, der passer til
disse risici.
Landbrugsstyrelsen bør overveje, hvilke tekniske og organisatoriske foran-
staltninger der skal gennemføres i forbindelse med udarbejdelsen af den på-
gældende app.
Datatilsynet skal desuden gøre opmærksom på kravet om databeskyttelse gen-
nem design og databeskyttelse gennem standardindstillinger. Det følger bl.a.
af databeskyttelsesforordningens artikel 25, at en dataansvarlig, allerede fra
tidspunktet, hvor midlerne for behandlingen, herunder et nyt it-system, fast-
lægges, skal gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltnin-
ger, som er designet med henblik på integrering af de fornødne garantier i
behandlingen for at opfylde kravene i forordningen.
Endelig forudsætter Datatilsynet at blive hørt over eventuelle bekendtgørelser
mv., som vil blive fastsat efter udkastets bemyndigelsesbestemmelser.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Camilla Andersen