Dato
Side
23. august 2019
1 af 3
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Sendt per mail til:
Journalnummer: 19-0110-000003
Høring af lov om planter og plantesundhed m.v. og lov om ændring af lov om plantenyheder
og flere andre love
Hermed fremsendes Landbrug & Fødevarers bemærkninger til ovennævnte høring for så vidt angår
ændringerne i driftsloven og landbrugsstøtteloven vedrørende obligatorisk digital kommunikation.
Lovforslaget indeholder forslag om at udvide den eksisterende hjemmel om obligatorisk digital
kommunikation i landbrugsstøtteloven og at indføre en ny hjemmel til obligatorisk digital
kommunikation i driftsloven.
Landbrug & Fødevarer mener, at øget digitalisering er en af hjørnestenene i bestræbelserne på at
effektivisere den offentlige sektor, og Landbrug & Fødevarer ser derfor generelt positivt på den
øgede digitale kommunikation mellem det offentlige og landbrugerne.
Når der anvendes digitale løsninger, er det imidlertid alt afgørende, at der stilles digitale løsninger til
rådighed, som er brugervenlige og som virker upåklageligt. Det er desværre vores erfaring, at dette
i mange tilfælde ikke er tilfældet. Når der anvendes digitale løsninger, er det derfor ekstremt vigtigt,
landmænd, som anvender digital kommunikation og digitale indberetningsløsninger ikke kommer i
klemme som følge af utilstrækkelige IT-systemer eller fejl i systemerne.
Hvis den digitale kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne skal kunne gennemføres
med succes, er det vigtigt, at den digitale infrastruktur er til stede i en sådan grad, at der kan
skaffes effektive bredbåndsforbindelser til alle dele af landet. Eftersom der lægges op til at give
mulighed for at kommunikere med landmanden via en app på mobiltelefonen, aktualiseres behovet
for mobil bredbåndsdækning yderligere. På den baggrund er det også nødvendigt at sikre, at
eventuelle app-løsninger kan anvendes i områder uden tilstrækkelig mobil bredbåndsdækning.
Herunder bør det også være muligt at lave tilsvarende kommunikation via traditionelle
webbaserede indberetningsløsninger, som fx Tast-selv-service.
Når kravet om obligatorisk digital kommunikation skal udmøntes i praksis, er det endvidere vigtigt,
at foretage en nøje overvejelse af, hvad der skal håndteres via Landbrugsstyrelsens digitale
selvbetjeningsløsning, og hvad der skal håndteres via Offentlig Digital Post, og hvordan de to
systemer vil spille sammen. I den forbindelse er det helt centralt at have fokus på, at det skal
fungere for de landmænd og konsulenter, der kommunikerer med Landbrugsstyrelsen. Herunder
skal der også være fokus på, at der udarbejdes fornuftige fuldmagtsløsninger, så det sikres at
kommunikationen går til de rigtige, også fx hvis landmanden skifter rådgiver undervejs i et
sagsforløb.
Eftersom indberetningerne i Tast-selv-service typisk vedrører komplekse støtteansøgninger og
komplekse oplysninger om efterafgrøder, lader landmændene ofte deres professionelle rådgivere