Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 29 Bilag 1
Offentligt
2085083_0001.png
Dato
Side
23. august 2019
1 af 3
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Sendt per mail til:
[email protected]
Journalnummer: 19-0110-000003
Høring af lov om planter og plantesundhed m.v. og lov om ændring af lov om plantenyheder
og flere andre love
Hermed fremsendes Landbrug & Fødevarers bemærkninger til ovennævnte høring for så vidt angår
ændringerne i driftsloven og landbrugsstøtteloven vedrørende obligatorisk digital kommunikation.
Lovforslaget indeholder forslag om at udvide den eksisterende hjemmel om obligatorisk digital
kommunikation i landbrugsstøtteloven og at indføre en ny hjemmel til obligatorisk digital
kommunikation i driftsloven.
Landbrug & Fødevarer mener, at øget digitalisering er en af hjørnestenene i bestræbelserne på at
effektivisere den offentlige sektor, og Landbrug & Fødevarer ser derfor generelt positivt på den
øgede digitale kommunikation mellem det offentlige og landbrugerne.
Når der anvendes digitale løsninger, er det imidlertid alt afgørende, at der stilles digitale løsninger til
rådighed, som er brugervenlige og som virker upåklageligt. Det er desværre vores erfaring, at dette
i mange tilfælde ikke er tilfældet. Når der anvendes digitale løsninger, er det derfor ekstremt vigtigt,
landmænd, som anvender digital kommunikation og digitale indberetningsløsninger ikke kommer i
klemme som følge af utilstrækkelige IT-systemer eller fejl i systemerne.
Hvis den digitale kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne skal kunne gennemføres
med succes, er det vigtigt, at den digitale infrastruktur er til stede i en sådan grad, at der kan
skaffes effektive bredbåndsforbindelser til alle dele af landet. Eftersom der lægges op til at give
mulighed for at kommunikere med landmanden via en app på mobiltelefonen, aktualiseres behovet
for mobil bredbåndsdækning yderligere. På den baggrund er det også nødvendigt at sikre, at
eventuelle app-løsninger kan anvendes i områder uden tilstrækkelig mobil bredbåndsdækning.
Herunder bør det også være muligt at lave tilsvarende kommunikation via traditionelle
webbaserede indberetningsløsninger, som fx Tast-selv-service.
Når kravet om obligatorisk digital kommunikation skal udmøntes i praksis, er det endvidere vigtigt,
at foretage en nøje overvejelse af, hvad der skal håndteres via Landbrugsstyrelsens digitale
selvbetjeningsløsning, og hvad der skal håndteres via Offentlig Digital Post, og hvordan de to
systemer vil spille sammen. I den forbindelse er det helt centralt at have fokus på, at det skal
fungere for de landmænd og konsulenter, der kommunikerer med Landbrugsstyrelsen. Herunder
skal der også være fokus på, at der udarbejdes fornuftige fuldmagtsløsninger, så det sikres at
kommunikationen går til de rigtige, også fx hvis landmanden skifter rådgiver undervejs i et
sagsforløb.
Eftersom indberetningerne i Tast-selv-service typisk vedrører komplekse støtteansøgninger og
komplekse oplysninger om efterafgrøder, lader landmændene ofte deres professionelle rådgivere
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2085083_0002.png
Side 2 af 3
håndtere indberetningerne. Derfor er det meget vigtigt at det overvejes nøje, om kommunikation fra
Landbrugsstyrelsen vedrørende forhold, der ikke har med disse indberetninger at gøre, men fx
vedrører forhold under driftsloven, hører hjemme i Tast-selv service, eller om der hellere skal
anvendes andre digitale kommunikationskanaler. Eftersom, der findes flere forskellige platforme for
kommunikation med det offentlige, øger det risikoen for, at der er frister og høringsbreve som kan
blive overset. Kompleksiteten er for nuværende meget høj, og det kan være meget svært for
landmanden at gennemskue, hvad der kommunikeres hvor. Derfor bør der altid være én postkasse
hvor landmanden får notifikation om alle de breve der bliver sendt fra offentlige myndigheder
og
som så evt. linker til de digitale platforme hvor kommunikationen ligger. Det er også vigtigt, at det er
muligt at skabe sig et let overblik over status for fx klagesager, selvom disse vil blive håndteret på
tværs af forskellige myndigheder.
Det fremgår af høringsmaterialet, at Landbrugsstyrelsen kun vil anse digitale fotos taget og
uploadet gennem den hertil udviklede app som valide data. Hertil skal Landbrug & Fødevarer
bemærke, at det til enhver tid skal være muligt at anvende andre former for dokumentation,
herunder også andet billedmateriale i tilfælde af høringer eller tvister om en konkret sag. På den
baggrund finder Landbrug & Fødevarer, at den foreslåede formulering er for snæver, idet også vil
være et væsentligt led i myndighedens overholdelse af officialmaksimen, at der skabes den
nødvendige fleksibilitet.
Det er for Landbrug & Fødevarer væsentligt at sikre, at landmanden har tilstrækkelig adgang til
kontradiktion. Landmanden kan for at sikre sig ved (kommende) uenighed i et kontrolfund være
nødt til løbende at indsamle data og dokumentation for driften af arealerne, for at kunne have et
fornuftigt modsvar til myndighedernes kontrol. Det er afgørende, at der skabes mulighed for at
dokumentere uenighed. Det er derfor for snævert med det nuværende udkast alene at give adgang
til geo-refererede billeder uploadet gennem en særlig app.
Landbrug & Fødevarer mener desuden, at det altid bør være muligt at dispensere for digital
kommunikation, og at det fortsat skal være muligt at kommunikere med Landbrugsstyrelsen fx ved
at indsende indscannede underskrevne dokumenter per mail.
I driftslovens § 12a, stk. 3 og landbrugsstøttelovens § 1a, stk. 3 anføres det, at en digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Landbrug & Fødevarer mener, at risikoen, for om en digital meddelelse kommer frem, ikke skal
placeres hos landbrugeren, men må placeres hos myndigheden. Derfor bør bestemmelsen ændres,
så en meddelelse afsendt fra en landbruger anses for at være sket rettidigt, når landbrugeren har
sendt den inden for den angivne frist. I tilfælde af tekniske problemer, bør det være det tidspunkt,
hvor landbrugeren har forsøgt at afsende meddelelsen, som skal afgøre, om fristen er overholdt. I
den forbindelse bør det ikke kun være tekniske problemer som følge af Landbrugsstyrelsens IT-
systemer, men også andre tekniske problemer, som er udenfor landbrugerens indflydelse, fx
internetnedbrud eller nedbrud af landbrugerens egen computer eller telefon/tablet eller
konsulentvirksomhedens IT-system.
Omvendt set bør det af hensyn til landbrugerens retssikkerhed også være sådan, at meddelelser
fremsendt af Landbrugsstyrelsen forsat først anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig
for landbrugeren i en digital postkasse.
I er naturligvis velkomne til at kontakte os, hvis I har brug for en uddybning af ovenstående.
L 29 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevare-, fiskeri- og ligestilling
2085083_0003.png
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Maria Skovager Østergaard
Chefkonsulent
D +4533394227
M +4527245627
E [email protected]