Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 28 Bilag 1
Offentligt
2084677_0001.png
NOTAT
Dyrevelfærd &
Veterinærmedicin og Økonomi
J.nr. 2019-15-30-00002
Ref. KISE
Den 30. september 2019
Høringsnotat vedrørende høring over udkast til lovforslag om
ændring af lov om dyrlæger (Afgift til finansiering af drift af
medicinregisteret VetStat m.v.)
Lovforslaget blev sendt i høring den 12. juli 2019 med frist for afgivelse af høringssvar den 22. august 2019.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar fra følgende høringsparter:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Danmarks Apotekerforening
Den Danske Dyrlægeforening
Det Veterinære Sundhedsråd
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Landbrug & Fødevarer, Afd. For Fødevare og Veterinærpolitik
Landbrug & Fødevarer, Fjerkræ, Danske Æg og Samarbejdsudvalget for Slagtefjerkræ
Veterinær- og Fødevaremyndigheden i Grønland
Danmarks Apotekerforening og Veterinær- og Fødevaremyndigheden i Grønland har anført, at de ikke har
bemærkninger til forslaget. Danmarks Apotekerforening nævner i foreningens høringssvar et emne
vedrørende aktindsigt i Fødevarestyrelsens IT-system VetStat, men idet dette emne ikke vedrører de
foreslåede ændringer i lov om dyrlæger har Miljø- og Fødevareministeriet ingen bemærkninger hertil i
høringsnotatet.
I det følgende redegøres for de væsentligste bemærkninger i høringssvarene. Miljø- og Fødevareministeriets
bemærkninger hertil er anført i kursiv. Der henvises til, at høringssvarene kan læses i deres helhed på
Høringsportalen, hvor de offentliggøres.
Høringssvarene har givet anledning til en enkelt justering i ordlyden i den bestemmelse, der er foreslået som
§ 4, stk. 4, samt enkelte justeringer og præciseringer i lovbemærkningerne.
Generelle bemærkninger
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (KU SUND) og Det Veterinær Sundhedsråd
udtrykker tilfredshed med, at det nu af lovgivningen klart vil fremgå, at veterinærstuderende under deres
uddannelse på Københavns Universitet må deltage i diagnostik og behandling af dyrene på universitetets
dyrehospitaler.
Den Danske Dyrlægeforening udtrykker ligeledes tilfredshed med, at der indføres en klar hjemmel til, at de
veterinærstuderende som led i deres studie kan udøve visse former for dyrlægegerning, fx indgivelse af
receptpligtig medicin til dyr og deltagelse i mindre kirurgiske indgreb under supervision af en dyrlæge, der er
ansat af universitetet og tilknyttet dyrehospitalet og under dennes ansvar.
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00
CVR 62534516
EAN 5798000986008
www.fvst.dk
L 28 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Landbrug & Fødevarer hilser forslaget om en modernisering af VetStat velkommen, da det nuværende system er
utidssvarende i forhold til besætningsstrukturen i dag.
Specielle bemærkninger
Ad lovforslagets nr. 1
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (KU SUND)
KU SUND foreslår,
at ”visse former for dyrlægegerning” ændres til ”dyrlægegerning”.
Det anføres, at det af
høringsbrevet fremgår, at de studerende efter opfyldelse af de ministerfastsatte studiekrav vil have erhvervet
tilstrækkelige grundlæggende færdigheder til at udøve visse former for dyrlægegerning. Det anføres, at
ordlyden ”visse former for dyrlægegerning” ikke er
entydig, og da det af den foreslåede bestemmelse fremgår,
at de veterinærstuderendes diagnostik og behandling af dyr altid vil foregå efter en dyrlæges anvisninger og
under dennes ansvar,
kan ordlyden ”visse former for dyrlægegerning” med fordel ændres til
”dyrlægegerning”.
Den Danske Dyrlægeforening
I forhold til bemyndigelsesbestemmelsen, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om studiekrav, anfører
Den Danske Dyrlægeforening, at i betragtning af, at dyrlægepraksis er aftager af de veterinærstuderende efter
endt uddannelse, finder Den Danske Dyrlægeforening, at det vil være hensigtsmæssigt, at såvel Københavns
Universitet som Den Danske Dyrlægeforening høres, når studiekrav til de veterinærstuderende skal
fastlægges.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer bemærker, at organisationen finder, at forslaget om, at de veterinærstuderende ved
Københavns Universitet som led i deres uddannelse kan deltage i diagnostik og behandling af dyr og i den
forbindelse udøve visse former for dyrlægegerning, ikke bør begrænses til universitetets dyrehospitaler.
Landbrug og Fødevarer opfordrer til, at hjemlen udbredes til at omfatte behandling af dyr ved enhver
gerning, der ledsages af en allerede uddannet dyrlæge, eller selvstændigt, såfremt den studerende har fået
grundig og tilstrækkelig undervisning samt praktisk udførsel forevist af den ansvarshavende dyrlæge. Det
anføres, at muligheden for at erhverve praktisk erfaring med diagnostik og behandling af dyr er afgørende for
veterinærstuderende, og derfor bør allerede uddannede dyrlæger få mulighed for at bidrage til dette i
forbindelse med f.eks. praktikophold i dyrlægepraksis eller i forbindelse med studierelevante ansættelser.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
I forhold til KU
SUND’s forslag om, at ordlyden ”visse former for dyrlægegerning” ændres til
”dyrlægegerning”
bemærkes, at den foreslåede ordlyd er valgt, idet det kan lægges til grund, at de
veterinærstuderende ikke foretager enhver form for dyrlægegerning. Ministeriet har dog af lovtekniske
grunde valgt at ændre ordlyden af den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4,
så ordlyden ”visse former for
dyrlægegerning” ændres til ”dyrlægegerning, som omfattet
af § 2,
stk. 2, nr. 2 og 3”. Derved vil det mere
klart fremgå af bestemmelsen, hvilke former for dyrlægegerning de veterinærstuderende må udøve.
Dyrlægegerning i henhold til lovens § 2, stk. 1, nr. 2, omfatter at tage andres dyr under behandling for
nogen anden sygdom, til hvis behandling der kræves veterinær indsigt. Ved nogen anden sygdom forstås
anden sygdom end de i lovens § 2, stk. 1, nr. 1, omhandlede smitsomme sygdomme. Dyrlægegerning i
henhold til lovens § 2, stk. 1, nr. 3, omfatter at tage dyr under behandling under anvendelse af lægemidler,
der efter apotekerlovgivningen kun må udleveres mod recept. Bestemmelsen indebærer, at ordinering og
udlevering af receptpligtige lægemidler med henblik på behandling af dyr er forbeholdt dyrlæger. De
veterinærstuderende må således indgive receptpligtige lægemidler, men de må ikke ordinere receptpligtige
lægemidler. De studerende må heller ikke attestere dokumenter, herunder attestere vaccinationer, idet
dette ligeledes er forbeholdt dyrlæger.
2
L 28 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Det er en betingelse, at de studerendes behandling af dyr altid sker efter en dyrlæges anvisninger og under
dennes ansvar. Som hidtil vil det være op til Københavns Universitet at vurdere, hvilke behandlinger af
dyr det vil være nødvendigt og forsvarligt, at de studerende deltager i som led i deres uddannelse, jf. tillige
den til enhver tid gældende studieordning for veterinæruddannelsen.
I forhold til Landbrug & Fødevarers forslag om, at de veterinærstuderendes adgang til at deltage i
diagnostik og behandling af dyr og udøve visse former for dyrlægegerning bør udbredes til at omfatte
behandling af dyr ved enhver gerning, der ledsages af en allerede uddannet dyrlæge, eller selvstændigt,
såfremt den studerende har fået grundig og tilstrækkelig undervisning samt praktisk udførsel forevist af
den ansvarshavende dyrlæge, bemærkes, at Miljø- og Fødevareministeriet ikke finder det formålstjenligt at
udvide den foreslåede bestemmelse til også at omfatte andre situationer end den foreslåede.
Udøvelse af dyrlægegerning er forbeholdt personer, der er autoriseret som dyrlæger, jf. lov om dyrlæger §
2, stk. 2. Lov om dyrlæger indeholder enkelte undtagelser hertil, jf. lovens § 4, stk. 1-3. Den foreslåede
bestemmelse er en yderligere undtagelse til hovedreglen i lovens § 2, stk. 2, og foreslås udelukkende med
baggrund i, at det er nødvendigt, at de veterinærstuderende, som led i deres uddannelse kan opnå de
fornødne færdigheder til efter bestået kandidateksamen at kunne udøve dyrlægegerning på fuldt forsvarlig
vis. Veterinærstuderende har som andre personer mulighed for at blive autoriseret som veterinærteknikere
med henblik på at assistere en praktiserende dyrlæge som led i en specifik plan for sygdomsbekæmpelse
eller sygdomskontrol, jf. de nærmere vilkår i bekendtgørelse om autorisation af veterinærteknikere.
Den Danske Dyrlægeforening anfører i sit høringssvar, at foreningen finder, at det vil være
hensigtsmæssigt, at foreningen også høres, når det skal fastlægges, hvilke studiekrav der skal være opfyldt
for, at de studerende kan deltage i behandling af dyr og udøve visse former for dyrlægegerning. Hertil
bemærker Miljø- og Fødevareministeriet, at hensigten med bemyndigelsesbestemmelsen ikke er, at
Fødevarestyrelsen som sådan skal fastsætte studiekrav. Studiekravene fremgår af den til enhver tid
gældende studieordning. Hensigten er, at Fødevarestyrelsen i bekendtgørelsesform og ud fra den til enhver
tid gældende studieordning fastsætter, hvilke studiekrav der skal være opfyldt for, at de studerende som
led i deres uddannelse kan deltage i behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Som det fremgår af
lovbemærkningerne, afsnit 2.1.2, er gældende praksis, at KU SUND kræver, at de veterinærstuderende har
gennemført bachelordelen på 3 år og første halvår af kandidatdelen i veterinærmedicin for at kunne
deltage i diagnostik og behandling af dyr og udøve dyrlægegerning. Hensigten er for nuværende at
fastsætte
studiekrav svarende til KU SUND’s nuværende praksis.
Den Danske Dyrlægeforening vil blive
hørt i forbindelse med høring over den bekendtgørelse, i hvilken kravene fastlægges. Miljø- og
Fødevareministeriet finder derfor ikke, at der er behov for at inddrage Den Danske Dyrlægeforening forud
herfor, idet det er KU SUND, der er ansvarlig for den danske veterinæruddannelse.
Ad lovforslagets nr. 4
Den Danske Dyrlægeforening
Den Danske Dyrlægeforening foreslår, at også ejere af besætninger med fjerkræ, mink, akvakultur, får og
geder mv. bidrager forholdsmæssigt i forhold til deres antibiotikaforbrug til dækning af
driftsomkostningerne på 3 mio. kr. årligt forbundet med VetStat. Den Danske Dyrlægeforening anfører i
tillæg hertil, at foreningen desuden mener, at opgørelsen af antibiotikaforbruget i den forbindelse bør
baseres på doser i stedset for mængde antibiotika i kg for at modvirke potentiel skævvridning som følge af
forskellige præparaters dosering.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det beklageligt, at der med forslaget er lagt op til, at fremtidige
driftsomkostninger af VetStat skal finansieres af erhvervet. Det anføres, at registrering og overvågning af
forbruget af veterinære lægemidler er en offentlig opgave, og at VetStat er myndighedernes værktøj for
politiske beslutninger, reguleringer og initiativer. Det anføres, at VetStat derudover udgør et vigtigt redskab
3
L 28 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
for forskning i veterinære lægemidler, der også tjener i offentlighedens interesse. Landbrug & Fødevarer
opfordrer derfor til, at den fremtidige finansiering af driftsomkostningerne fortsat afholdes af Miljø- og
Fødevareministeriet. Det anføres videre, at forslaget lægger op til, at finansieringen af omkostningerne skal
bæres af bedrifter med kvæg og grise. Det anføres, at det er uhensigtsmæssigt, at udgiften på den måde
pålægges udvalgte dyregrupper og at en fortsat offentlig finasiering af driftsomkostningerne vil løse dette
problem og sikre en mere ligelig fordeling af omkostningerne på dyrearterne. I tillæg anføres det dog, at
såfremt det fastholdes, at finansieringen af driftsomkostningerne skal afholdes af erhvervet, bakker den
danske fjerkræbranche op om forslaget om, at finansieringen af omkostningerne skal bæres af bedrifter med
kvæg og svin, idet det anføres, at registreringerne i VetStat fra fjerkræsektoren er meget få.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
Finansieringen af driftsudgifterne vedrørende et nyt VetStat er et led i den politiske aftale om
Veterinærforlig III 2018-2021, indgået i december 2017 mellem den daværende regering og samtlige
daværende partier i Folketinget. Det er i den forbindelse besluttet, at drift efter idriftsættelse af det
fornyede VetStat skal finansieres ved opkrævning hos ejere af dyrehold med kvæg og svin registreret i
CHR. Med den foreslåede bestemmelse vil der årligt blive opkrævet 3,0 mio. kr. (2018-niveau) hos ejere af
dyrehold med kvæg eller svin registreret i CHR. Modellen, der vil blive opkrævet efter, baseres på at ejere
af dyrehold med svin eller kvæg bidrager relativt til betaling af de 3,0 mio. kr. i forhold til disses andel af
det samlede antibiotikaforbrug for disse to dyrearter registreret i VetStat. Fordelingen opgøres på
baggrund af forbruget af antibiotika i senest afsluttede periode 1. juli til og med 30. juni. For ejere af
dyrehold med svin vil der blive opkrævet et beløb pr. besætning. For ejere af dyrehold med kvæg opkræves
et beløb pr. årsdyr. Det foreslås, at de 3,0 mio. kr. pris- og lønreguleres en gang årligt.
I forhold til Den Danske Dyrlægeforenings bemærkning om, at opgørelsen af antibiotikaforbruget bør
baseres på doser i stedet for mængde antibiotika i kg for at modvirke potentiel skævvridning som følge af
forskellige præparaters dosering bemærkes, at dette ikke vedrører det aktuelle lovforslag, men derimod
selve udviklingen af et nyt VetStat. Den Danske Dyrlægeforening vil senere på linje med andre
interessenter blive inddraget i dette arbejde.
Ad lovforslagets nr. 5
Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (KU SUND)
KU SUND påpeger, at de dyrlæger, der omtales som beskæftiget ved Københavns Universitets
dyrehospitaler, ikke formelt er ansat ved hospitalerne, men ved universitetets Institut for Klinisk
Veterinærmedicin, hvorfor ordlyden i forslaget ikke er entydig.
KU SUND foreslår derfor, at 2. punktum i stedet omformuleres til
”Dog er
dyrlæger ved statslige
undervisnings- og forskningsinstitutioner, for så vidt angår deres behandling af dyr som led i deres
ansættelse ved den pågældende statslige undervisnings- og forskningsinstitution, undergivet tilsyn af
ministeren for fødevarer, fiskeri,
og ligestilling”.
Det Veterinære Sundhedsråd
Det Veterinære Sundhedsråd anfører, at den nuværende tekst kun refererer til dyrlæger ansat ved de to
dyrehospitaler. Det anføres, at der ikke er ansat dyrlæger ved hospitalerne, men ved Institut for Klinisk
Veterinærmedicin, hvorfor de dyrlæger, der tager dyr i behandling på de to hospitaler, ikke er omfattet af
forslaget. Rådet foreslår derfor, at ordlyden af den foreslåede § 32, stk. 2, 2. pkt. omformuleres.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
Miljø- og Fødevareministeriet er opmærksomme på, at de dyrlæger, der er beskæftiget ved universitetets to
dyrehospitaler, er ansat af universitetets Institut for Klinisk Veterinærmedicin, og at dyrehospitalerne
organisatorisk er en del af universitetets Institut for Klinisk Veterinærmedicin. Derfor er der i den
4
L 28 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
foreslåede bestemmelse anvendt ordlyden ”dyrlæger beskæftiget ved Københavns Universitets
dyrehospitaler”. I forhold til KU SUNDS forslag til ændret ordlyd
af bestemmelsen bemærkes, at hensigten
med den foreslåede bestemmelse alene har været at udvide Fødevarestyrelsens tilsynsbeføjelse til at
omfatte dyrlæger, der er beskæftiget ved Københavns Universitets dyrehospitaler, ikke dyrlæger ved andre
statslige undervisnings- og forskningsinstitutioner. Baggrunden herfor er, at der på de to dyrehospitaler
tages privatejede dyr under behandling på linje med behandling af dyr på privatejede dyrehospitaler eller
af praktiserende dyrlæger i øvrigt.
5