Skatteudvalget 2019-20
L 27 B
Offentligt
2121714_0001.png
10. december 2019
J.nr. 2018 - 7307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27B - forslag til lov om ændring af momsloven (Værnsregel mod misbrug
af særordningen for rejsebureauer).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 9. december 2019.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 27b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om henvendelsen af 9/12-19 fra KPMG Acor Tax om værnsregler mod momsmisbrug i rejsebureaubranchen, til skatteministeren
2121714_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. december 2019 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 27 B - bilag 19.
Svar
Henvendelsen fra KPMG Acor Tax (KPMG) består overordnet af to temaer. For det før-
ste mener KPMG ikke, at indførelsen af værnsreglen er proportional og anfører, at værn-
reglen vil udgøre en belastning for andre rejsebureauer. For det andet har KPMG be-
mærkninger til ændringsforslaget til L 27 B.
Manglende proportionalitet i indførelsen af værnsreglen, og værnsreglen vil gene-
relt udgøre en belastning for virksomheder
KPMG anfører, at det er betænkeligt, at
værnsreglen har til formål at lette Skatteforvaltningen
i deres arbejde, at det ikke er proportionalt at indføre en værnsregel på grund af 10 virksomheders
misbrug samt at det ikke kan undgås, at det vil være en belastning for de fleste virksomheder i rej-
sebureaubranchen.
Hertil bemærkes
Indledningsvis bemærkes, at Skattestyrelsen har konstateret, at der er flere selskaber, der
anvender den omtalte selskabskonstruktion, og Skattestyrelsen har vurderet, at det væ-
sentligste incitament til denne konstruktion er at minimere rejsebureauernes momsbeta-
ling, jf. også kommentarerne i høringsskemaet (L 27 bilag 1 2019-20).
Skattestyrelsen har foreløbig konstateret, at der er 10 selskaber, der benytter den pågæl-
dende konstruktion, og det kan ikke udelukkes, at der er flere, eller at der i fremtiden vil
være flere, der benytter konstruktionen for at minimere deres momsbetaling.
Værnsreglen er møntet på selskaber, der opretter indskudte selskaber, der fx agerer som
flybilletformidlingsselskaber. Rejsebureauer, der køber personbefordring fra ikke interes-
seforbundne parter, uanset om det er et flybilletformidlingsselskab eller et flytransportsel-
skab, bliver ikke berørt af lovforslaget.
Det er min opfattelse, at jeg som skatteminister selvfølgelig skal gribe ind, når Skattefor-
valtningen konstaterer et misbrug af reglerne. Jeg har således ikke tænkt mig at tillade, at
visse virksomheder misbruger momsreglerne, og jeg håber, at Folketinget er enig med
mig i, at vi ikke skal tillade misbrug af reglerne, som mindsker statens indtægter, jf. også
mit svar på L 27, spm. 17 (2019/20).
Af denne årsag har jeg fremsat et lovforslag, der indeholder en værnsregel, der skal hindre
misbruget i fremtiden.
Ændringsforslagets betydning
KPMG anfører, at i det oprindelige lovforslag skulle købsværdien af indkøbt transport
hos rejsebureauet medregnes med den værdi, som det sidste led i kæden, der ikke var
Side 2 af 3
L 27b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om henvendelsen af 9/12-19 fra KPMG Acor Tax om værnsregler mod momsmisbrug i rejsebureaubranchen, til skatteministeren
2121714_0003.png
økonomisk forbundet med rejsebureauet, havde modtaget. Dette er med Skatteministeri-
ets ændringsforslag ændret til, at rejsebureauet skal medregne normalværdien for trans-
portydelserne til købsværdien.
Hertil bemærkes
I henhold til det fremsatte lovforslag skal købsværdien af indkøbt transport medregnes i
beregningen af rejsebureauets fortjeneste med den værdi, som det sidste led i kæden, der
ikke var interesseforbundet med rejsebureauet, havde modtaget som betaling for trans-
portydelsen.
Ændringsforslaget vedrører den situation, hvor der i handelskæden kun indgår virksom-
heder, som rejsebureauet er interesseforbundet med, fx fordi rejsebureauet er koncernfor-
bundet med et flyselskab. I denne situation skal der fastsættes en normalværdi for trans-
portydelsen.
Der er således tale om to forskellige situationer.
Side 3 af 3