Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 Bilag 15, L 27 A Bilag 15, L 27 B Bilag 15
Offentligt
2109492_0001.png
Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2019-20
Ændringsforslag stillet den 20. november 2019 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love
(Godtgørelse af visse punktafgifter til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignationslagre,
kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre EU-lande, ændring af reglerne om
udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af
særordningen for rejsebureauer m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
Af
skatteministeren:
Ad b
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets
betænkning nævnte lovforslag A.
Til § 4
12)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 5, stk. 4,
indsættes i
1.
pkt.
efter »anvendelse af varer«: », der indgår i en virksom-
heds aktiver,«, og »formål.« ændres til »formål«.
[Sproglig præcisering af bestemmelsen for at bringe den tæt-
tere på EU-retten]
13)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 5, stk. 4,
ændres i
2. pkt.,
»Det er en betingelse, at der er opnået fradrag« til: », så-
fremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret«, og »og
ydelser« udgår.
[Sproglig præcisering af bestemmelsen for at bringe den tæt-
tere på EU-retten]
Ad c
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets
betænkning nævnte lovforslag B.
Til § 4
14)
I den under
nr. 28
foreslåede ændring af
§ 67 c
ind-
sættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Hvis persontransportydelsen produceres af en
persontransportvirksomhed, der indgår i et interessefælles-
skab med rejsebureauet, indregnes omkostningerne til per-
sontransport med normalværdien for transportydelserne ved
beregningen af rejsebureauets fortjenstmargen.«
[Tilpasning af bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 12
Med levering mod vederlag sidestilles efter momslovens
§ 5, stk. 3, udtagning af ydelser til privat brug for virksom-
hedens indehaver eller til dennes personale eller i øvrigt til
virksomheden uvedkommende formål. Efter det foreslåede
nye stk. 4 i momslovens § 5, jf. lovforslagets § 4, nr. 6, side-
stilles anvendelse af varer, der indgår i virksomhedens akti-
ver, på samme måde med levering mod vederlag.
Formålet med indsættelsen af det nye stk. 4 er at bringe
momsloven tættere på det bagvedliggende momssystemdi-
rektiv (Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006
om det fælles merværdiafgiftssystem), hvorefter anvendelse
af en vare, der indgår i virksomhedens aktiver, til virksom-
heden uvedkommende formål sidestilles med levering af en
ydelse mod vederlag, såfremt denne vare har givet ret til
fuldt eller delvist fradrag af momsen.
Det vurderes, at formuleringen af det foreslåede stk. 4
kan bringes endnu tættere på momssystemdirektivets ordlyd,
hvorfor det foreslås at præcisere, at de omtalte varer skal
indgå i virksomhedens aktiver.
Det foreslås, at der efter »anvendelse af varer« indsættes
», der indgår i en virksomheds aktiver,« og »formål.« æn-
dres til »formål« i det foreslåede stk. 4, 1. pkt. Hensigten
med denne del af nærværende ændringsforslag er at bringe
AX023848
L 27b - 2019-20 - Bilag 15: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 20. november 2019 af skatteministeren
2109492_0002.png
2
momslovens ordlyd tættere på momssystemdirektivets ord-
lyd.
Sammen med ændringsforslag nr. 13 til lovforslaget vil
det foreslåede nye stk. 4 til momslovens § 5 få følgende ord-
lyd: »Med levering af ydelser mod vederlag sidestilles an-
vendelse af varer, der indgår i en virksomheds aktiver, til
privat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes per-
sonale eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende for-
mål, såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret i for-
bindelse med indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende va-
rer.«
Til nr. 13
Med levering mod vederlag sidestilles efter momslovens
§ 5, stk. 3, udtagning af ydelser til privat brug for virksom-
hedens indehaver eller til dennes personale eller i øvrigt til
virksomheden uvedkommende formål.
Det foreslås bl.a. i lovforslagets § 4, nr. 6, at indsætte et
nyt stk. 4 i momslovens § 5, hvorefter anvendelse af varer til
privat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes per-
sonale eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål
sidestilles med levering af ydelser mod vederlag. Anvendel-
sen af en vare vil således blive sidestillet med ydelser. An-
vendelse af f.eks. et aktiv til private formål vil derfor blive
sidestillet med levering af en ydelse mod vederlag og derfor
udtagningsbeskattet som en ydelse.
Formålet med indsættelsen af stk. 4 er bl.a. at bringe
momsloven tættere på det bagvedliggende momssystemdi-
rektiv (2006/112/EF). Med det foreslåede stk. 4 er formule-
ringen dog kommet væk fra sprogbrugen i de øvrige bestem-
melser i momsloven, og formuleringen vurderes at kunne
komme tættere på ordlyden i momssystemdirektivet.
Det foreslås at ændre i det foreslåede stk. 4, 2. pkt., »Det
er en betingelse, at der er opnået fradrag« til », såfremt der
er opnået fuld eller delvis fradragsret«, og »og ydelser« i det
foreslåede stk. 4, 2. pkt., foreslås at udgå. Hensigten er bl.a.
at sikre en ordlyd, der er tilpasset den sproglige formulering
i de øvrige bestemmelser i momsloven vedrørende udtag-
ning, jf. momslovens § 5, stk. 1, og lovforslagets § 4, nr. 5.
Der er fortsat tale om en tilpasning, der bringer momslovens
ordlyd tættere på det bagvedliggende momssystemdirektiv,
hvorefter EU-landene kan udtagningsbeskatte i tilfælde,
hvor varen har givet ret til fuldt eller delvist momsfradrag.
Sammen med ændringsforslag nr. 12 vil det foreslåede
nye stk. 4 til momslovens § 5 få følgende ordlyd: »Med le-
vering af ydelser mod vederlag sidestilles anvendelse af va-
rer, der indgår i en virksomheds aktiver, til privat brug for
virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i
øvrigt til virksomheden uvedkommende formål, såfremt der
er opnået fuld eller delvis fradragsret i forbindelse med ind-
køb, fremstilling m.v. af de pågældende varer.«
Ændringsforslaget træder i stedet for ændringsforslag nr.
4 i Skatteudvalgets betænkning af 19. november 2019.
Til nr. 14
I lovforslagets § 4, nr. 28, foreslås det at indsætte en ny
bestemmelse i momslovens kapitel 16 a vedrørende særord-
ningen for rejsebureauer. Efter lovforslaget skal omkostnin-
ger til persontransport, der kommer den rejsende direkte til
gode, ved opgørelsen af rejsebureauets fortjenstmargen ind-
regnes med det vederlag, som det sidste selskab i transak-
tionsrækkefølgen, der ikke er nært forbundet med rejsebu-
reauet, modtog.
Formålet med denne del af lovforslaget er at hindre rejse-
bureauer i at mindske deres momsbetaling igennem sel-
skabskonstruktioner.
Hvis persontransportydelsen produceres af en person-
transportvirksomhed, der indgår i et interessefællesskab med
rejsebureauet, vil der kun være et vederlag fra en virksom-
hed, der indgår i interessefællesskab med rejsebureauet.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at hvis person-
transportydelsen produceres af en persontransportvirksom-
hed, der indgår i et interessefællesskab med rejsebureauet,
indregnes omkostningerne til persontransport med normal-
værdien for transportydelserne ved beregningen af rejsebu-
reauets fortjenstmargen.
Ved persontransportvirksomhed forstås det selskab, der
indgår i et interessefællesskab med rejsebureauet og faktisk
udfører persontransporten, f.eks. et flyselskab eller et bus-
selskab.
Herudover bemærkes, at ændringsforslaget – ligesom det
fremsatte lovforslag – ikke skal finde anvendelse på den si-
tuation, hvor rejsebureauet udfører persontransporten selv,
eller hvor virksomheden, der udfører persontransporten, og
rejsebureauet er fællesregistreret. Sådanne egenproducerede
ydelser er ikke omfattet af særordningen for rejsebureauer,
men er omfattet af de almindelige momsregler.