Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 Bilag 1, L 27 A Bilag 1, L 27 B Bilag 1
Offentligt
2084478_0001.png
Skatteudvalget 2018-19
L 223 Bilag 1
Offentligt
10. april 2019
J.nr. 2018 - 8110
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsaf-
gifter, lov om afgift af konsum-is, momsloven og registreringsafgiftsloven.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet anerkender ønsket
om afgiftslettelser i særlige situati-
oner. Advokatrådet mener dog, at
det pågældende forslag medfører,
at lovgivningen og regelsættet bli-
ver mere kompleks for borgere,
virksomheder og myndigheder
med risiko for, at der begås fejl.
Advokatrådet mener ikke, at øn-
sket om at forenkle lovgivning er
imødekommet.
Forslaget, om at godtgøre visse
punktafgifter betalt i tidligere led
til organisationer m.v., der udfører
humanitært arbejde, har til hensigt
at øge incitamentet til at undgå
madspild og støtte humanitært ar-
bejde. Af hensyn til kontrollen
med varernes anvendelse gives
godtgørelsen til de organisationer
m.v., som anvender varerne til hu-
manitære formål, hvilket indebæ-
rer, at disse får et vist administra-
tivt arbejde med regnskabsførelse
og ansøgning om godtgørelse.
Forslaget stiller derudover ikke nye
krav til virksomheder og borgere.
Advokatrådet bemærker, at lov-
forslagets § 5 henviser til lovbe-
kendtgørelse nr. 1062 af 7. sep-
tember 2017, som ses at være af-
løst af lovbekendtgørelse nr. 177
af 25. februar 2019.[Tekst]
Lovforslaget er tilrettet i overens-
stemmelse med den nyeste lovbe-
kendtgørelse.
Autobranchen Danmark
Autobranchen Danmark anfører,
at det fremgår af lovforslaget, at
det med afskaffelse af kompensa-
tion ved eksport og import af
brugte køretøjer ønskes tydelig-
gjort, at det er eksportørens ansvar
at sikre, at eksportkøretøjer opfyl-
der kravene til udbetaling af godt-
gørelse, og at det er importørens
ansvar at sikre, at brugte biler og
motorcykler er i registreringsklar
stand.
Autobranchen Danmark mener
ikke, at afskaffelse af kompensati-
onen er egnet til at opnå formålet
Reglerne om eksportgodtgørelse
giver en mulighed for, at afgiften
af et brugt køretøj kan godtgøres,
når køretøjet afmeldes fra registre-
ring og udføres fra Danmark. Det
er en forudsætning for udbetaling
af godtgørelsen, at køretøjet opfyl-
der visse krav, fx at køretøjet
fremstår i registreringsklar stand.
Med forslaget tydeliggøres det, at
det er eksportørernes henholdsvis
importørernes ansvar at sikre, at
eksport- eller importkøretøjerne
opfylder de lovmæssige krav, her-
under at køretøjerne er i registre-
ringsklar stand.
Side 2 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
om at tydeliggøre de ansvarsmæs-
sige forhold. I stedet vil afskaffelse
af kompensationen betyde, at virk-
somheder vil skulle afholde om-
kostninger til den kontrol, som i et
vist omfang er blevet privatiseret.
Autobranchen Danmark påpeger,
at der hermed skabes en retstil-
stand, hvor virksomheder ikke stil-
les lige i forhold til im- og eksport
af varer, da der ikke er andre bran-
cher, som bliver pålagt at afholde
særskilte omkostninger til kontrol.
Autobranchen Danmark henviser
endvidere til, at virksomheder, der
udfører køretøjer, allerede afregner
15 pct. af registreringsafgiften til
staten.
I forlængelse heraf bemærkes, at
den beregnede eksportgodtgørelse
fratrækkes 15 pct., idet beregnin-
gen tager udgangspunkt i værdien
af en brugt bil solgt fra en for-
handler. Fradraget på de 15 pct.
antages at svare til den normale
forhandleravance ved salg af
brugte køretøjer, og der bliver så-
ledes ikke godtgjort afgift af den
brugtbilforhandleravance, der ville
være indeholdt i salgsprisen, hvis
køretøjet var solgt i Danmark.
Autobranchen Danmark bemær-
ker endvidere, at der for køretøjer,
som har været indregistreret på
forholdsmæssig registreringsafgift,
ikke er krav om syn ved en efter-
følgende registrering i Danmark.
Det forhold, at importører af
brugte biler bliver pålagt en yderli-
gere omkostning til syn i forhold
til registrering af øvrige køretøjer,
kan rejse spørgsmål om forskels-
behandling, idet den grænseover-
skridende transaktion stilles rin-
gere end den rent interne transak-
tion.
Hvis alle aktører skal behandles
lige, foreslår Autobranchen Dan-
mark, at det overvejes at kompen-
sere importører for den faktiske
udgift til syn af køretøjerne, da der
er adgang til at indregistrere brugte
køretøjer, som tidligere har været
Det vurderes ikke, at der sker en
forskelsbehandling af importerede
brugte køretøjer og tidligere dansk
registrerede brugte køretøjer. For-
målet med et toldsyn er bl.a. at
fastslå køretøjets identitet, som
lægges til grund ved registrering af
køretøjet. Idet identiteten på køre-
tøjer, der har været registeret på
forholdsmæssig afgift, allerede er
fastslået, og køretøjet er oprettet i
Køretøjsregisteret, er det ikke nød-
vendigt at toldsyne disse køretøjer.
Yderligere vurderes det ikke at
være en hensigtsmæssig løsning at
kompensere alle importører for
den faktiske udgift til toldsyn af
importerede brugte køretøjer. Det
vil kræve finansiering og vil desu-
den ikke være i overensstemmelse
Side 3 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
registreret i Danmark, uden krav
om yderligere syn.
med formålet om, at det er impor-
tøren, der er ansvarlig for køretø-
jerne opfylder de lovmæssige krav.
Til forslag om at forlænge fristerne
for udbetaling af eksportgodtgø-
relse finder Autobranchen Dan-
mark ikke, at baggrunden for for-
slaget er tilstrækkelig beskrevet i
forslaget. Autobranchen Danmark
er desuden ikke bekendt med hen-
syn, der på dette område kan be-
grunde en udvidelse af udbeta-
lingskontrollen, da kontrollen af
udførselsdokumentation m.v. ikke
ses at være anderledes end ved fx
udbetaling af moms.
I forlængelse heraf mener Auto-
branchen Danmark ikke, at Mo-
torstyrelsens administration af reg-
lerne om eksportgodtgørelse er
hensigtsmæssig og opfordrer der-
for til, at Skatteforvaltningens IT-
systemer tilpasses den eksisterende
lovgivning, så selvanmeldere har
en reel mulighed for at efterleve
reglerne om godtgørelse af regi-
streringsafgift.
Autobranchen Danmark fremhæ-
ver de udfordringer, det medfører,
at et køretøj først må eksporteres
14 dage efter, at køretøjet er sat på
månedsangivelsen. Virksomhe-
derne kan ikke udlevere køretø-
jerne til en køber, før der er kend-
skab til, om Motorstyrelsen ønsker
køretøjet fremstillet, da det er om-
kostningstungt, hvis et køretøj er
udført og efterfølgende skal tilbage
til Danmark for at blive fremstillet
for Motorstyrelsen.
Ved Skatteministeriets evaluering
af eksportgodtgørelsesordningen
er det konstateret, at der er udfor-
dringer med regelefterlevelsen på
området. Den eksisterende udbeta-
lingsfrist på tre uger begrænser
Skatteforvaltningens muligheder
for at foretage tilstrækkelig kontrol
med anmodninger om udbetaling
af eksportgodtgørelse. En forlæn-
gelse af udbetalingsfristen til ni
uger vil give Skatteforvaltningen
bedre muligheder for at foretage
en grundigere kontrol af anmod-
ninger om udbetaling af eksport-
godtgørelse med henblik på at
sikre, at der ikke uberettiget udbe-
tales godtgørelse. Det foreslåede
vil således bidrage til at modvirke
misbrug af ordningen.
Køretøjer kan tidligst eksporteres
14 dage efter, at de er anført på
virksomhedens månedsangivelse,
fordi Skatteforvaltningen skal have
mulighed for at foretage en besig-
tigelse af køretøjerne. Dette er ikke
muligt, hvis virksomhederne først
angiver godtgørelsen, når køretø-
jerne allerede er udført fra Dan-
mark. En praksis, hvor selvanmel-
dere først skulle angive godtgørel-
sen, når køretøjerne var eksporte-
ret, har været praktiseret, men blev
Side 4 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Autobranchen Danmark opfordrer
derfor til, at praksis ændres, så
selvanmeldere først skal sætte kø-
retøjer på månedsangivelsen, når
køretøjerne er udført. Dette skal
ses i lyset af, at Motorstyrelsen pt.
har indført pligt til, at alle køretø-
jer uanset alder skal toldsynes in-
den udførsel. Når køretøjer er
toldsynet, synes der ikke at være
grundlag for, at køretøjer også skal
fremstilles for Motorstyrelsen,
hvor samme forhold besigtiges.
ændret i 2017 for at forbedre kon-
trolmulighederne.
Det er desuden uden betydning
for muligheden for at foretage be-
sigtigelse af køretøjerne, at de evt.
allerede har gennemgået et told-
syn.
Autobranchen Danmark mener
ikke, at der er redegjort for et be-
hov for at udvide muligheden for
at suspendere udbetalingsfristen i
forbindelse med undersøgelse af
restanceforhold. Autobranchen
Danmark påpeger, at enhver udbe-
taling fra Skatteforvaltningen er
underlagt samme restanceundersø-
gelse, hvorfor proceduren ikke er
anderledes ved registreringsafgift,
end efter andre regelsæt. Efter Au-
tobranchen Danmarks vurdering
bør der være ensartede tidsfrister
for undersøgelser af restancer.
Forlængelse af suspensionsmulig-
heden fra tre til seks måneder vil
give Skatteforvaltningen en reel
mulighed for at gøre brug af den
eksisterende mulighed for at fore-
tage modregning i eksportgodtgø-
relse, og det vil give Skatteforvalt-
ningen bedre mulighed for at fore-
tage kontrol af, om eksportøren
har restancer til det offentlige.
Fristen for suspension af udbeta-
lingen regnes fra modtagelsen af
anmodning om godtgørelse. Efter
gældende regler er det i visse til-
fælde ikke muligt at nå at foretage
en sådan kontrol, fx hvis det har
taget en længere periode at fore-
lægge tilstrækkelig dokumentation
for udbetalingen. Som en konse-
kvens af forslaget om at forlænge
udbetalingsfristen til ni uger fra det
tidspunkt, hvor tilstrækkelig doku-
mentation er modtaget, vurderes
det at være hensigtsmæssigt at for-
længe suspensionsmuligheden til
seks måneder. Det skal ses i lyset
Side 5 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af, at hvis den fulde udbetalings-
frist på ni uger anvendes, vil der
typisk være gået mindst to måne-
der, fra der blev anmodet om
godtgørelse. Den nuværende su-
spensionsmulighed vil derfor kun
efterlade ganske kort tid til at fore-
tage undersøgelse af restancefor-
hold.
Coop Danmark A/S
COOPs vurderer overordnet, at
forslaget om godtgørelse af punkt-
afgifter til visse organisationer m.v.
ikke giver øget incitament til, at
COOP donerer/sælger mere til
velgørende organisationer for at
undgå madspild, idet chokoladeva-
rer, kaffe og konsum-is ikke er ty-
piske varer, hvor der opleves
madspild.
COOP er primært bekymret for,
om de dokumentationskrav, der
efter lovens vedtagelse fastsættes i
bekendtgørelsesform, bl.a. vil be-
tyde, at organisationerne m.v. skal
kunne dokumentere den faktisk
betalte afgift af de produkter, der
søges om godtgørelse for. For
COOP vil det måske betyde, at
salg eller donation til disse organi-
sationer m.v. skal følges af en spe-
cifikation over de betalte afgifter.
Om det er muligt uden væsentlig
administration afhænger af de do-
kumentationskrav, som skattemi-
nisteren efterfølgende definerer.
Et udkast til bekendtgørelse om
regnskabskrav til organisationer
m.v., der ønsker at søge om af-
giftsgodtgørelse, har været i høring
i næsten samme periode som lov-
forslaget. I udkastet til bekendtgø-
relsen er der ikke krav om doku-
mentation af den afgift, der er be-
talt i tidligere led. Det vil være de
godtgørelsesberettigede organisati-
oner m.v., der skal beregne den af-
gift, som de søger om godtgørelse
for. Det er ikke hensigten, at de
virksomheder, der sælger eller do-
nerer varer til organisationerne
m.v., skal have øgede administra-
tive byrder som følge af forslaget.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd finder det
glædeligt, at der iværksættes tiltag,
som vil kunne dæmme op for den
Den foreslåede forlængelse af ud-
betalingsfristerne vil give Skatte-
Side 6 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omgåelse af reglerne om eksport-
godtgørelse, der de facto foreligger
til skade for bilbranchens samlede
omdømme og renommé.
Dansk Bilbrancheråd finder dog,
at øget kontroltryk eller afskaffelse
af selvanmelderordningen på ek-
sportområdet vil være et bedre al-
ternativ til at forlænge udbetalings-
fristen.
Da det fuldstændige stop vil blive
udfaldet, mener Dansk Bilbran-
cheråd, at den foreslåede ”mellem-
landing” i bedste fald er lidt uhen-
sigtsmæssig for branchen.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
de ser frem til at få stoppet omgå-
elsen af eksportgodtgørelsen.
forvaltningen mulighed for at fore-
tage en grundigere kontrol af an-
modninger om udbetaling af ek-
sportgodtgørelse, før godtgørelsen
udbetales. Forlængelse af udbeta-
lingsfristerne vil ligeledes give
Skatteforvaltningen mulighed for
at øge kontroltrykket på eksport-
området. Forlængelsen af udbeta-
lingsfristerne er desuden en forud-
sætning for at kunne foretage for-
udgående kontrol af en større an-
del af selvanmelderes køretøjer til
eksport før udbetaling af godtgø-
relse.
Forlængelse af udbetalingsfristen
vil herudover også finde anven-
delse efter en eventuel afskaffelse
af selvanmelderordningen på ek-
sportområdet, da Skatteforvaltnin-
gen også herefter vil have bedre
muligheder for at foretage kontrol.
Dansk Bilforhandler
Union
Dansk Bilforhandler Union opfat-
ter forslagene om at ophæve kom-
pensation for syn ved import og
eksport af køretøjer og at forlænge
fristerne for udbetaling af eksport-
godtgørelse som en kollektiv af-
straffelse af hele branchen for syn-
der, som kun et fåtal af branchens
aktører har begået.
Ved Skatteministeriets evaluering
af eksportgodtgørelsesordningen
er det konstateret, at der er udfor-
dringer med regelefterlevelsen på
området, herunder ift. værdifast-
sættelse, dokumentation og køre-
tøjernes stand. Der er tale om ge-
nerelle udfordringer, som ikke
alene kan henføres til et fåtal af ak-
tører. Med henblik på at imødegå
de konstaterede udfordringer vur-
deres det at være hensigtsmæssigt
at gennemføre de foreslåede æn-
dringer, hvilket kan bidrage til at
modvirke misbrug af ordningen.
Side 7 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilforhandler Union mener
ikke, at baggrunden for reglerne
om kompensation for syn, som
fremgår af lovforslaget, har ændret
sig siden reglerne blev indført, og
Dansk Bilforhandler Union finder
ikke, at en ophævelse reglerne er
velbegrundet.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Dansk Bilforhandler Union finder
ikke, at forlængelse af fristerne for
udbetaling af eksportgodtgørelse,
samt forlængelse af suspensions-
perioden ved undersøgelse af re-
stanceforhold, nødvendigvis vil
øge sikkerheden for korrekt udbe-
taling af eksportgodtgørelse.
Dansk Bilforhandler Union finder,
at i det omfang, at Skatteforvalt-
ningens kontrolfunktion ikke er
udstyret med de nødvendige res-
sourcer til at udføre en effektiv
kontrol, vil forlængelse af fristerne
ikke i sig selv sikre en grundigere
kontrol, men blot udskyde proble-
merne.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Dansk Bilforhandler Union opfor-
drer til, at der i stedet for at gen-
nemføre forslagene i den nuvæ-
rende form, fortsættes den igang-
værende og konstruktive vidensde-
ling mellem Motorstyrelsen og
branchens aktører, for kun der-
igennem opnås de mest holdbare
løsninger for begge parter.
Dansk Boldspil-Union
Dansk Boldspil-Union har ingen
bemærkninger.
Side 8 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Industri (DI)
Dansk Industri beklager, at føde-
varevirksomheder og konfekture-
producenter m.v. med lovforslaget
ikke får mulighed for afgiftsfrita-
gelse ved donation, og at den fore-
slåede ordning alene vedrører for-
mål til ”humanitært hjælpear-
bejde”.
Den foreslåede ordning giver ikke
afgiftsfritagelse for virksomheder,
men er udformet som en afgifts-
godtgørelse til organisationerne
m.v. Det skyldes, at der ikke er et
ønske om at godtgøre afgifter af
varer, der sælges til forbrug, jf.
kommentarerne til De Samvir-
kende Købmænd og FSR
danske
revisorer. Ved at give godtgørelsen
til organisationerne m.v., kan an-
vendelsen af varerne kontrolleres.
Det er ikke hensigten med forsla-
get at afgiftsfritage al donation, og
kravet om, at formålet skal være
”humanitært hjælpearbejde”, fast-
holdes derfor.
For så vidt angår ændringerne til
momsloven anerkender DI, at
Skatteministeriet ønsker tidligt at
implementere de nye EU-regler i
dansk ret. Der er imidlertid rejst en
række forståelsesproblemer om
bestemmelserne, som skal drøftes i
forskellige EU fora. Det forventes,
at Kommissionen på baggrund
heraf vil udarbejde en vejledning,
der skal støtte en ensartet imple-
mentering. DI anbefaler, at lov-
forslaget ikke fremsættes inden
denne afklaring er foretaget. Be-
mærkningerne skal ses i lyset heraf.
Lovforslaget, herunder bemærk-
ningerne, er i overensstemmelse
med de nye direktivændringer. Det
er Skatteministeriets forventning,
at både Kommissionen og Skatte-
forvaltningen vil udarbejde vejled-
ninger om de nye regler. For Skat-
teforvaltningens vedkommende
som en del af Den juridiske vejled-
ning. Skatteministeriet vil deltage i
drøftelserne i EU om en fælles for-
ståelse af de nye fælles regler. Skat-
teministeriet finder det dog vigtigt,
at lovforslaget, af hensyn til Skatte-
forvaltningens og virksomheder-
nes forberedelse til de nye regler,
ikke afventer, at arbejdet med vej-
ledningerne er færdigt.
For så vidt angår konsignations-
lagre er DI positiv overfor lov-
forslaget, idet der indføres fælles
Side 9 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU regler, som bør medvirke til, at
der bliver færre situationer, hvor
momsregistrering i et andet land er
påkrævet. Dette vil være en admi-
nistrativ forenkling for virksomhe-
derne.
DI anfører, at de foreslåede regler
for konsignationslagre også vil give
en bedre forudsigelighed for virk-
somhederne i forhold til at kunne
vurdere compliance krav og risici i
forbindelse med varehandlen i EU.
Endvidere finder DI det positivt,
at det er defineret, hvilke lagerty-
per, der er omfattet af ordningen.
DI anfører, at lovforslaget giver
skatteministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler for det re-
gister for overførsler af varer, der
kræves efter reglerne, samt til den
liste, der efter reglerne skal indbe-
rettes til Skattestyrelsen. DI aner-
kender behovet for kontrol med
ordningen, men finder det væsent-
ligt at sikre, at selve udmøntningen
af de konkrete krav til register og
liste ikke bliver en ny administrativ
belastning for virksomhederne og
medfører en stor EU-variation i
tiltaget, som ellers sigter på at har-
monisere reglerne og forenkle
virksomhedernes administration.
I relation til registret foreslår DI
det specifikt nævnt i momsloven,
at det f.eks. kan dannes ved udtræk
fra virksomhedernes eksisterende
ERP-systemer.
De vedtagne gennemførelsesbe-
stemmelser (Rådets gennemførel-
sesforordning (EU) nr.
2018/1912) fastsætter nærmere
regler for det register, som bru-
gerne af ordningen skal føre.
Skatteministeriet vil, i forbindelse
med arbejdet i EU-regi i relation til
den nærmere udmøntning af vej-
ledninger, arbejde for, at forståel-
sen af krav til register og liste bli-
ver så harmoniserede og så lidt ad-
ministrativt byrdefulde for virk-
somhederne som muligt.
Forslaget er ikke medtaget, da de
vedtagne gennemførelsesbestem-
melser ikke fastsætter krav til, hvil-
ken teknologi mv., der anvendes i
forbindelse med registret.
Reglerne er direktivbestemt, og
alle EU-lande skal sikre en korrekt
implementering af reglerne i natio-
nal ret.
Side 10 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI finder det positivt, at lovforsla-
get definerer, hvornår det moms-
mæssige leveringstidspunkt finder
sted samt, hvorledes returvarer,
svind og brækage håndteres. DI
lægger til grund, at de øvrige EU-
lande implementerer samme defi-
nition af leveringstidspunktet, da
en ensartet fastsættelse af dette
tidspunkt er helt centralt for, at
moms håndteres korrekt i både af-
sender- og modtagerland.
For så vidt angår forslaget om kæ-
dehandler finder DI det positivt, at
der lægges op til, at der skal være
ensartede regler i EU for kæde-
handler, men det foreslåede løser
ikke fuldt ud de udfordringer, som
virksomhederne oplever i praksis
med kædehandler på tværs af EU.
Eksempelvis løser forslaget ikke
handler i længere kæder.
Lovforslaget vil bringe den danske
momslov i overensstemmelse med
de vedtagne forenklinger for kæde-
handel, som skal træde i kraft. 1.
januar 2020. Skatteministeriet vil
gerne flage praktiske udfordringer
med handler på tværs af EU og
med handler i længere kæder ifm.
udarbejdelsen af vejledningsmate-
rialet. DI opfordres derfor til at
indsende evt. mere detaljeret input.
Det foreslåede er kun et lille skridt
på vejen til forenkling, da det kun
gælder i tilfælde, hvor mellem-
handleren står for transporten, el-
ler transporten foregår på mellem-
handlerens vegne. Forslaget fast-
holder hovedreglen om, at den
momsfri EU-vareleverance sker fra
sælger 1, hvis transporten udføres
af denne eller sker for dennes reg-
ning. Det medfører, at alle efterføl-
gende mellemhandlere skal regi-
streres i destinationslandet, med-
mindre mellemhandleren kan an-
vende de eksisterende forenklinger
for trekantshandel. Tilsvarende
De vedtagne EU-regler, der imple-
menteres med lovforslaget, finder
også anvendelse på kædehandler,
hvor der medvirker flere mellem-
mænd i ordets almindelige betyd-
ning. Forslaget blev fremsat af
Kommissionen efter ønske fra
både EU-landenes myndigheder
og en række repræsentanter fra er-
hvervslivet. Reglerne sikrer, at der
ikke længere vil være uens praksis i
EU-landene, hvilket anses som en
forenkling.
Side 11 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fastholdes, at alle led frem til den
sidste kunde i kæden skal momsre-
gistreres i afsenderlandet, hvis
transporten udføres af sidste led i
kæden eller forsendes for dennes
regning.
DI ser gerne et forenklingsforslag,
hvor mellemhandlerne ikke skal
momsregistreres i hverken afsen-
derland eller destinationsland, hvis
visse dokumentationskrav
f.eks.
at varerne er solgt til en momsregi-
streret virksomhed, og varerne er
transporteret til denne
opfyldes.
DI anbefaler, at et sådant forslag
søges udmøntet som konkret lov-
givning gældende allerede fra 2020.
Det vil med gennemførelsen af
lovforslaget fortsat være sådan, at
der kun vil være momsfritagelse i
et led i kæden og ikke i flere led,
som ønsket af DI. Dette ønske
kan dog indgå i drøftelserne om
det endelige momssystem for vare-
handel i EU. Det vurderes dog
ikke realistisk, at sådanne regler
kan færdigbehandles i EU-regi, så-
ledes at de kan træde i kraft alle-
rede fra 2020.
Dansk Industri ser positivt på, at
fristerne for udbetaling af eksport-
godtgørelse på motorområdet for-
længes, så Skatteforvaltningen gi-
ves mulighed for at foretage grun-
digere kontrol af en anmodning
om udbetaling af eksportgodtgø-
relse, før godtgørelsen udbetales.
Dansk Retursystem
A/S
Dansk Retursystem A/S har ingen
bemærkninger.
Danske Advokater
Danske Advokater foreslår, at det
overvejes at afgrænse de godtgø-
relsesberettigede organisationer
bredere, idet flere lokale organisati-
oner, der ikke kan godkendes efter
ligningslovens § 8 A, indsamler
overskudsvarer og udleverer disse
til humanitære formål.
Den foreslåede afgrænsning af de
godtgørelsesberettigede organisati-
oner mv. bibeholdes. Godtgørelse
af punktafgifter betalt i tidligere
led af varer, som bruges til huma-
nitære formål uden betaling, kræ-
ver både visse ressourcer til bereg-
ningen af afgiftsgodtgørelsen og
Side 12 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regnskabsførelsen, der gør Skatte-
forvaltningens kontrol af udbeta-
lingen af godtgørelse mulig. Lokale
mindre indsamlingsforeninger og
lignende, der ikke kan blive god-
kendt efter ligningslovens § 8 A,
vurderes ikke at have tilstrækkelige
ressourcer til rådighed. Det skal
herudover bemærkes, at der ikke
er punktafgifter på størstedelen af
fødevarer såsom kød, brød, meje-
riprodukter, frugt, grønt, sodavand
m.v., som udgør langt hovedpar-
ten af butikkers overskudsfødeva-
rer.
Hvis formålet med indførelse af
godtgørelsesbestemmelsen skal
være effektivt i forhold til at
stoppe madspild, mener Danske
Advokater, at det bør overvejes at
give afgiftsgodtgørelsen på de va-
rer, som skulle være kasseret, men
i stedet udleveres til humanitært
formål, til de virksomheder, der er
registreret for punktafgiften over-
for Skatteforvaltningen, hvilket vil
sige producenter og importører.
Det er kun producenten eller im-
portøren, der kender det betalte af-
giftsbeløb for de enkelte varer. De
almennyttige foreninger vil som
udgangspunkt ikke have indsigt i
varesammensætningen for produk-
ter, der er omfattet af dækningsaf-
gift, hvorfor de meget sjældent vil
kunne opgøre den godtgørelsesbe-
rettigede afgift for varerne.
Som anført i kommentaren til
Dansk Industri, De Samvirkende
Købmænd og FSR
danske revi-
sorer, er det afgørende for Skatte-
forvaltningens kontrol med godt-
gørelsen, at den gives til dem, der
rent faktisk udleverer varen til det
humanitære formål. Herudover
kommer mange af overskudsføde-
varerne fra butikker, der på linje
med organisationerne m.v. heller
ikke kender den konkrete afgift
betalt af producent eller importør.
Organisationerne vil efter forslaget
skulle beregne afgiften efter
samme metode som producenter
og importører, og ydermere skal
det anføres, at godtgørelsesordnin-
gen ikke omfatter dækningsafgif-
ten i chokoladeafgiftslovens kapi-
tel 3, jf. kommentaren til FSR
danske revisorer.
For så vidt angår forslagene til æn-
dring af momsloven foreslår
Det er korrekt, når Danske Advo-
kater skriver, at lovændringen ikke
er i overensstemmelse med den
Side 13 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Advokater, at det præcise-
res i selve lovbestemmelsen - § 34,
stk. 2 - at der skal være mulighed
for at rette fejl indenfor den almin-
delige ansættelsesfrist, uden at
dette udløser moms til Danmark.
Det er Danske Advokaters vurde-
ring, at bestemmelsen om, at kø-
bers momsregistrering skal indbe-
rettes korrekt af leverandøren, skal
ses i sammenhæng med misbrugs-
bestemmelserne. Der bør således
ikke kunne nægtes brug af 0-satsen
ved grænseoverskridende salg til
virksomheder, hvis der er realitet i
transaktionen.
hidtidige forståelse af momsdirek-
tivet, jf. EU-Domstolens praksis.
Formålet med ændringsdirektivet
er netop at ændre denne retstil-
stand, idet EU-landene har vurde-
ret, at den gældende retstilstand
ikke i alle henseender er hensigts-
mæssig i relation til bekæmpelse af
grænseoverskridende momssvig.
Hensigten med direktivændringen
er således at ændre gældende rets-
tilstand. Den foreslåede lovæn-
dring svarer til direktivændringen.
Det vil dog som anført i lovforsla-
get være muligt for leverandøren
at bibeholde fritagelsen (0-satsen),
hvis leverandøren er i god tro og
således behørigt kan begrunde sine
mangler vedrørende listen.
Danske Advokater anfører, at det
fremgår af lovforslaget, at det med
afskaffelse af kompensation ved
eksport og import af brugte køre-
tøjer ønskes tydeliggjort, at det er
eksportørens ansvar at sikre, at ek-
sportkøretøjer opfylder kravene til
udbetaling af godtgørelse, og at det
er importørens ansvar at sikre, at
brugte biler og motorcykler er i re-
gistreringsklar stand.
Danske Advokater mener ikke, at
afskaffelse af kompensationen er
egnet til at opnå formålet om at ty-
deliggøre de ansvarsmæssige for-
hold, men at det vil resultere i, at
virksomheder vil skulle afholde
omkostninger til den kontrol, som
i et vist omfang er blevet privatise-
ret. Danske Advokater påpeger, at
der hermed skabes en retstilstand,
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Side 14 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvor virksomheder ikke stilles lige
i forhold til im- og eksport af va-
rer, da der ikke er andre brancher,
som bliver pålagt at afholde sær-
skilte omkostninger til kontrol.
Danske Advokater henser endvi-
dere til, at virksomheder, der udfø-
rer køretøjer, allerede afregner 15
pct. af registreringsafgiften til sta-
ten.
Danske Advokater anfører, at der
for køretøjer, som har været indre-
gistreret på forholdsmæssig regi-
streringsafgift, ikke er krav om syn
ved en efterfølgende registrering i
Danmark. Det forhold, at impor-
tører af brugte biler bliver pålagt
en yderligere omkostning til syn i
forhold til registrering af øvrige
køretøjer, kan rejse spørgsmål i re-
lation til forskelsbehandling, idet
den grænseoverskridende transak-
tion stilles ringere end den rent in-
terne transaktion. Hvis alle aktører
skal behandles lige, foreslår Dan-
ske Advokater, at det overvejes at
kompensere importører for den
faktiske udgift til syn af køretø-
jerne, da der er adgang til at indre-
gistrere brugte køretøjer, som tidli-
gere har været registreret i Dan-
mark, uden krav om yderligere syn.
Til forslaget om at forlænge fri-
sterne for udbetaling af eksport-
godtgørelse, finder Danske Advo-
kater ikke, at baggrunden for Skat-
teforvaltningens behov for at fore-
tage grundigere kontrol af en an-
modning, før godtgørelsen udbeta-
les, er angivet nærmere i forslaget.
Danske Advokater er desuden ikke
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Side 15 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bekendt med hensyn, der på dette
område kan begrunde en udvidelse
af udbetalingskontrollen. Kontrol-
len af udførselsdokumentation
m.v. ses ikke at være anderledes
end ved fx udbetaling af moms.
Det er Danske Advokaters erfa-
ring, at Motorstyrelsens admini-
stration af reglerne om eksport-
godtgørelse ikke er hensigtsmæs-
sig. Danske Advokater opfordrer
derfor til, at Skatteforvaltningens
IT-systemer tilpasses den eksiste-
rende lovgivning, så selvanmeldere
har en reel mulighed for at efter-
leve reglerne om godtgørelse af re-
gistreringsafgift.
Danske Advokater fremhæver de
udfordringer, det medfører, at et
køretøj først må eksporteres 14
dage efter, at køretøjet er sat på
månedsangivelsen. Virksomhe-
derne kan ikke udlevere køretø-
jerne til en køber, før der er kend-
skab til, om Motorstyrelsen ønsker
køretøjet fremstillet, da det er om-
kostningstungt, hvis et køretøj er
udført, og efterfølgende skal til-
bage til Danmark for at blive frem-
stillet for Motorstyrelsen.
Danske Advokater opfordrer til, at
det overvejes at ændre praksis, så
selvanmeldere først skal sætte kø-
retøjer på månedsangivelsen, når
køretøjerne er udført. Dette ses i
lyset af, at Motorstyrelsen pt. har
indført pligt til, at alle køretøjer
uanset alder skal toldsynes inden
udførsel. Når køretøjer er toldsy-
net, synes der ikke at være grund-
Side 16 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lag for, at køretøjer også skal frem-
stilles for Motorstyrelsen, hvor
samme forhold besigtiges.
Desuden bør anmodningen om
godtgørelse af registreringsafgift
efter Danske Advokaters opfat-
telse behandles pr. køretøj og ikke
samlet.
Danske Advokater mener ikke, at
der er redegjort for et behov for at
udvide muligheden for at suspen-
dere udbetalingsfristen i forbin-
delse med undersøgelse af restan-
ceforhold. Danske Advokater på-
peger, at enhver udbetaling fra
Skatteforvaltningen er underlagt
samme restanceundersøgelse,
hvorfor proceduren ikke er ander-
ledes ved registreringsafgift end ef-
ter andre regelsæt. Efter Danske
Advokaters vurdering bør der være
ensartede tidsfrister for undersø-
gelser af restancer.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
Datatilsynet
Datatilsynet forudsætter, at reg-
lerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven vil
blive iagttaget i forbindelse med
eventuelle behandlinger af person-
oplysninger foranlediget af lov-
forslaget.
Datatilsynet har i øvrigt ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Det er Skatteministeriets vurde-
ring, at det foreslåede er i overens-
stemmelse med databeskyttelses-
reglerne.
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører takker
for muligheden for at afgive hø-
ringssvar. De Danske Bilimportø-
Side 17 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rer har imidlertid ingen bemærk-
ninger til de foreslåede ændringer
vedr. import og eksport af brugte
køretøjer og kan overordnet støtte
de i forslaget anførte begrundelser.
De Samvirkende Køb-
mænd - DSK
DSK, som repræsenterer mere end
1.400 dagligvarebutikker, anfører,
at de har en naturlig og aktiv inte-
resse for reguleringen i relation til
såvel afgifter på dagligvarer som af
mindre madspild.
I forbindelse med forslaget om af-
giftsgodtgørelse til visse organisati-
oner m.v. finder DSK det afgø-
rende, at den ”modtagende” orga-
nisation m.v. ikke modtager beta-
ling for varerne, da det så de facto
vil åbne en ladeport for ”tax-free”
handel og dermed potentielt på-
virke konkurrencen i et givent om-
råde. DSK anerkender, at Skatte-
ministeriet har forholdt sig til dette
i lovforslaget og anbefaler, at de i
udkastet nævnte krav om, at der
ikke kan gives godtgørelse for va-
rer, som organisationerne m.v. får
betaling for, fastholdes.
Af samme grund, som DSK næv-
ner, fastholdes det i forslaget, at
der ikke kan gives godtgørelse for
varer, som organisationerne m.v.
har modtaget betaling for. Godt-
gørelsesordningen vil således ikke
kunne omfatte varer, der f.eks.
sælges af organisationerne m.v. i
deres butikker.
DSK foreslår, at bemærkningerne
til forslaget i afsnit 2.1.2 formule-
res bredere således, at f.eks. også
importører nævnes sammen med
producenter, grossister og butik-
ker.
Forslaget er tilrettet således, at det
fremgår, at importører på linje
med producenter, grossister og bu-
tikker vurderes at få øget incita-
ment til at donere eller sælge va-
rerne billigt til organisationer m.v.
i stedet for at kassere dem.
FDM
FDM har ingen bemærkninger.
Side 18 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer
For så vidt angår forslaget om af-
giftsgodtgørelse til visse organisati-
oner m.v. anerkender FSR hensig-
ten med forslaget, men vurderer, at
ordningen vil få en meget begræn-
set effekt.
FSR’s vurdering er noteret, idet
det samtidig med tilfredshed kan
konstateres, at ISOBRO, som er
interesseorganisation for de fleste
af de organisationer m.v., der efter
forslaget kan få afgiftsgodtgørelse,
er positivt indstillet overfor forsla-
get.
FSR anfører, at ordningen vil være
administrativ tung for organisatio-
ner med humanitære formål, idet
regnskab og årlige ansøgninger,
samt vurdering af de afgiftspligtige
varer, vil være tidskrævende.
Af hensyn til kontrol med varernes
anvendelse samt korrektheden af
det ansøgte godtgørelsesbeløb er
det nødvendigt, at organisatio-
nerne m.v. fører et rimeligt detalje-
ret regnskab.
FSR vurderer, at forslaget ikke vil
ændre eller få indflydelse på grossi-
ster og butikkers incitament til at
donere og sælge afgiftsbelagte va-
rer, da de både før og efter forsla-
get kan donere og sælge varer og
støtte humanitært arbejde, uden
andet incitament end af markeds-
føringsmæssige årsager.
Butikker m.v. vil have et markeds-
føringsmæssigt incitament til at
donere eller sælge varer billigt til
brug for f.eks. humanitært hjælpe-
arbejde. Med forslaget får butik-
kerne et yderligere incitament til
ikke at kassere varer og dermed et
incitament til at undgå madspild.
Når f.eks. en butik i dag kasserer
en punktafgiftsbelagt vare, får den
ikke godtgjort de tidligere betalte
punktafgifter. Butikken belastes
dermed af de betalte punktafgifter.
Forslaget betyder, at hvis butikken
i stedet sælger varen billigt, vil den
(alt efter størrelsen på salgsprisen)
få en mindre afgiftsbelastning end
ved at kassere varen.
FSR anfører, at forslaget betyder,
at der skal ske fakturering til orga-
nisationerne, uden at organisatio-
nerne i praksis vil søge godtgørelse
Et udkast til bekendtgørelse om
regnskabskrav til organisationer
m.v., der ønsker at søge om af-
giftsgodtgørelse, har været i høring
Side 19 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på grund af de store krav til regn-
skabsførelse m.v.
i næsten samme periode som lov-
forslaget. I udkastet til bekendtgø-
relsen foreslås det, at regnskabet
blandt
andet skal indeholde ”Fak-
tura, bon eller lignende for ind-
købte varer og dokumentation for
donationen i tilfælde, hvor organi-
sationen m.v. har fået varer done-
ret”. Der forventes derfor ikke
fastsat krav om egentlig fakture-
ring, idet en kassebon eller lig-
nende dokumentation for erhver-
velse af varerne kan anvendes.
FSR anbefaler, at godtgørelsen til-
falder de virksomheder, som done-
rer afgiftspligtige varer til organisa-
tionerne. Det kan være et doku-
mentationskrav, at virksomhe-
derne indhenter erklæringer o.l. fra
organisationerne.
Den foreslåede ordning giver ikke
afgiftsfritagelse for virksomheder,
men er udformet som en afgifts-
godtgørelse til organisationerne
m.v. Det skyldes, at der ikke skal
godtgøres afgifter af varer, der sæl-
ges til forbrug, jf. kommentaren til
De Samvirkende Købmænd og
Dansk Industri. Kun ved at give
godtgørelsen til organisationerne
m.v., kan anvendelsen af varerne
kontrolleres. En erklæringsordning
vil ikke give tilstrækkelig kontrol-
mulighed i organisationerne.
FSR foreslår endvidere, at ordnin-
gen omfatter alle varer efter cho-
koladeafgiftsloven og ikke kun va-
rer efter kapitel 1.
Det vurderes ikke hensigtsmæssigt
at medtage en godtgørelsesmulig-
hed for råstofafgiften i chokolade-
afgiftslovens kapitel 2, da råstofaf-
giften er afskaffet pr. 1. januar
2020, eller for dækningsafgiften i
kapitel 3, da dette vurderes at inde-
bære for store administrative byr-
der til afgiftsberegning m.v.
Side 20 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR oplyser, at FSR forstår, at
flere virksomheder ikke forventer
at benytte ordningen grundet de
tunge administrative byrder og det
manglende incitament til at benytte
ordningen.
Lovforslaget pålægger ikke virk-
somhederne nye byrder ved salg
eller donation til de omfattede or-
ganisationer m.v. Det skal endvi-
dere anføres, at organisationerne
m.v. vil kunne opnå afgiftsgodtgø-
relsen, uanset om de får doneret
varerne, køber dem billigt, eller
køber dem til markedspris. Kravet
er alene, at varerne anvendes til de
humanitære formål
f.eks. jule-
hjælp
og at de ikke bliver an-
vendt i tilfælde, hvor organisatio-
nerne m.v. modtager betaling for
varerne.
For så vidt angår forslaget om at
ændre momsloven hilser FSR det
velkomment, at Danmark nu får
regler for konsignationslagre. End-
videre hilses det velkomment, at
alle øvrige EU-lande får tilsva-
rende regler. FSR vurderer, at for-
slaget vil indebære markante admi-
nistrative besparelser og fjerne en
del tvivl blandt virksomhederne i
alle EU-lande om regler for kon-
signationslagre.
FSR beder Skatteministeriet be-
kræfte, at hvis virksomheder laver
banale fejl i forbindelse med note-
ringer m.v. om overførsel af egne
varer, vil der være mulighed for at
bringe sig i overensstemmelse med
reglerne, inden der skrides til efter-
opkrævninger m.v.
Lovforslaget, herunder bemærk-
ningerne, er i overensstemmelse
med de nye direktivændringer.
Som anført i kommentaren til
Dansk Industri forventes det, at
både Kommissionen og Skattefor-
valtningen vil udarbejde vejlednin-
ger om de nye regler. Skattemini-
steriet vil deltage i drøftelserne i
EU om en fælles forståelse af de
nye regler, og Danmark vil i den
forbindelse arbejde for, at utilsig-
tede fejl i registreringer i registret
Side 21 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke skal tillægges betydning, hvis
afsender berigtiger fejlene.
FSR er ikke negativ over for skær-
pelsen af krav om købers moms-
nummer, men anfører, at langt de
fleste EU-handler allerede i dag er
i overensstemmelse med dette.
FSR er derfor skeptisk overfor, om
lovændringen vil medvirke i næv-
neværdigt omfang til at begrænse
momssvig.
Skatteministeriet er enig i vurde-
ringen af, at de fleste EU-handler i
dag er i overensstemmelse med
forslaget. Forslaget anses dog for
at have sin berettigelse, idet det i
tilfælde af svig eller unddragelse
med de nugældende regler ikke har
været muligt at lægge vægt på et
manglende momsnummer.
FSR anfører, at den foreslåede in-
korporering i momsloven af EU-
reglerne om midlertidig overførsel
af varer m.v. ikke ses at give anled-
ning til ændret praksis. Præciserin-
gen af, at der skal føres særskilt
regnskab over varer, der befinder
sig i andre lande, vil dog måske in-
debære en vis ekstra administrativ
byrde. Da de fleste virksomheder
dog nok alligevel har styr på, hvor
deres varer befinder sig, vurderes
byrden begrænset.
For så vidt angår de foreslåede reg-
ler om kædehandel, er FSR af den
opfattelse, at det er vigtigere for
virksomhederne, at de gældende
regler er/fortolkes ens i EU, end
hvad reglerne går ud på. FSR vur-
derer derfor, at forslaget er et
skridt i den rigtige retning.
ISOBRO
IOBRO takker Skatteministeriet
for samarbejdet om samt invitatio-
nen til at afgive høringssvar, særligt
Side 22 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vedrørende godtgørelse af punkt-
afgifter til visse organisationer m.v.
ISOBRO støtter lovforslagets for-
mål, som blandt andet er at øge in-
citamentet til at støtte humanitært
hjælpearbejde. Organisationer m.v.
kan få godtgjort afgifter på choko-
lade- og sukkervarer, kaffe m.v. og
konsum-is, når varerne anvendes
til f.eks. julehjælp og forbrug på
varmestuer, herberger m.v.
ISOBRO finder, at ordningens af-
grænsning til organisationer m.v.,
der er godkendt efter ligningslo-
vens § 8 A, og hvis formål helt el-
ler delvist er at foretage humani-
tært hjælpearbejde, er formålstjen-
lig. ISOBRO påskønner, at der
med organisationer m.v. menes
alle, der er godkendt efter lignings-
lovens § 8 A, uanset om der er tale
om en organisation, forening, stif-
telse eller andet.
ISOBRO finder det endvidere for-
målstjenligt, at der kun kan gives
afgiftsgodtgørelse for varer, som
organisationen m.v. ikke har mod-
taget betaling for ved brugen.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger.
Lokale og Anlægsfonden
Lokale og Anlægsfonden har ingen
bemærkninger.
Motorcykel Forhandler
Foreningen
Motorcykel Forhandler Forenin-
gen har ingen bemærkninger.
Side 23 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Motorcykel Importør
Foreningen
Motorcykel Importør Foreningen
har ingen bemærkninger.
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd takker for
muligheden for at afgive bemærk-
ninger til høringen.
Motorhistorisk Samråd påpeger, at
der for veterankøretøjer, og andre
køretøjer ældre end 35 år, ikke kan
udbetales godtgørelse ved eksport,
hvilket Motorhistorisk Samråd fin-
der meget urimeligt og uheldigt.
Motorhistorisk Samråd kender
ikke til baggrunden for denne und-
tagelse i lovgivningen.
Motorhistorisk Samråd bemærker,
at hvis forklaringen på undtagelsen
er, at det er en omfattende bereg-
ning der skal foretages ift. at fast-
sætte godtgørelsen for ældre køre-
tøjer, fjernes dette argument nu
ved, at fristen til kontrol og bereg-
ning foreslås forlænget.
Motorhistorisk Samråd foreslår, at
der ved forlængelse af udbetalings-
fristen samtidig indføres mulighed
for eksportgodtgørelse for køretø-
jer ældre end 35 år.
Forslaget om at indføre mulighed
for eksportgodtgørelse for køretø-
jer ældre end 35 år ligger uden for
rammerne af dette lovforslag.
Jeg er dog enig i kritikken, og for-
slaget om muligheden for eksport-
godtgørelse for køretøjer ældre
end 35 år vil derfor blive under-
søgt nærmere, mhp. at det kan
indgå i et lovforslag, der kan frem-
sættes i den kommende Folke-
tingssamling.
Patienterstatningen
Patienterstatningen har ingen be-
mærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 24 af 25
L 27a - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084478_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Team Danmark
Team Danmark har ingen be-
mærkninger.
Tinglysningsretten
Tinglysningsretten har ingen be-
mærkninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen har ingen bemærknin-
ger.
Side 25 af 25