Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 , L 27 A , L 27 B
Offentligt
2097029_0001.png
31. oktober 2019
J.nr. 2018 - 7307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse punktafgifter
til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignationslagre,
kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre
EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af
EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rej-
sebureauer m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 21. oktober 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om danske rejsebureauer stilles dårligere end konkurrenter i alle andre EU-lande ved en eventuel enstemmig vedtagelse af den foreslåede værnsregel, til skatteministeren
2097029_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne, at en indførelse af en generel værnsregel, der rammer
samtlige danske rejsebureauer, skal vedtages enstemmigt af
EU’s Ministerråd på forslag af
EU-Kommissionen. Ministeren bedes i denne forbindelse redegøre for, om danske rejse-
bureauer stilles dårligere end konkurrenter i alle andre EU-lande ved en eventuel enstem-
mig vedtagelse af den foreslåede værnsregel.
Svar
EU’s momsregler giver mulighed for, at det enkelte EU-land
kan indføre regler, der afvi-
ger fra EU’s fælles momsregler med det formål at bekæmpe svig eller indføre forenklede
ordninger. Indførelse af sådanne særregler kræver godkendelse i EU, idet der skal foreta-
ges en vurdering af, om den pågældende særregel påvirker EU’s momsindtægter negativt.
Danske rejsebureauer kan blive stillet dårligere end rejsebureauer i andre EU-lande, så-
fremt rejsebureauer i andre EU-lande anvender samme selskabskonstruktion til at mini-
mere deres momsbetaling, og såfremt skattemyndighederne i andre EU-lande ikke vurde-
rer, at der er tale om misbrug. De kan omvendt også blive ligestillet, såfremt skattemyn-
dighederne i andre EU-lande ikke tillader rejsebureauer at minimere deres momsbetaling
fx gennem benyttelse af den samme selskabskonstruktion.
Skatteministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om andre EU-landes skattemyndighe-
ders konkrete kontroller i forbindelse med momssærordningen. Det bemærkes dog, at der
i EU-regi pågår et arbejde med at afdække udfordringer ved det nuværende regelsæt for
særordningen for rejsebureauer.
Uanset hvad andre lande gør eller ikke gør, er det min opfattelse, at jeg som skattemini-
ster selvfølgelig skal gribe ind, når Skatteforvaltningen konstaterer et misbrug af reglerne.
Side 2 af 2