Folketingets Skatteudvalg
Frederiksberg, den 6. november 2019
Vedrørende L 27 Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love
ISOBRO ser overordnet positivt på den del af lovændringerne, som er relevante for de frivillige
organisationer, jf. høringssvaret fra foråret. Vi vil gerne understøtte regeringens ambition om et
mere bæredygtigt samfund. Derudover åbner lovforslaget op for en mulighed for godtgørelse af
punktafgifter på chokolade, is og andre sukkervarer mv. som uddeles gratis i forbindelse med
julehjælp, nødhjælp og på herberger samt i andre almennyttige sammenhænge, som er vigtigt for
den frivillige indsats. ISOBRO havde dog gerne set, at muligheden for godtgørelsen af
punktafgifterne også var gældende ved donation til videresalg i butikker med overskudsmad.
Endelig er det et fremskridt i forhold til bekæmpelse af madspild og giver nye muligheder for
egenfinansiering af den frivillige indsats, at fødevarebutikker ved overdragelse af fødevarer til
butikker med overskudsmad som fx Wefood, kan nøjes med at betale udtags-moms på grundlag af
varernes restværdi på udtagningstidspunktet.
Udtag til restværdi en barriere i forhold til restlagre på andre områder
Det er vigtigt, at L 27 også fremmer en mere bæredygtig og cirkulær håndtering af restlagre i andre
brancher. Det skal undgås, at restlagre af fx brugbart tøj, sko og ting til hjemmet mv. havner i
forbrændingsanlæg, sådan som vi for nyligt har set eksempler på i pressen. Også her kan løsningen
findes i et godt samarbejde mellem frivillige organisationer og butikskæder eller producenter. Der
er en stor interesse blandt virksomheder for at donere restlagre til de over 1.000 frivillige
genbrugsbutikker, ligesom de frivillige organisationer gerne indgår i sådant samarbejde både for at
bidrage til bæredygtige løsninger og ikke mindst for at sikre finansiering af den almennyttige
indsats i ind- og udland.
Bestemmelsen om et udtag til produkternes restværdi giver imidlertid komplikationer for et sådant
samarbejde, fordi momsbetalingen ensidigt belaster den donerende virksomhed, da hovedparten af
de frivillige genbrugsbutikker er momsfritagede og ikke må sælge varer, som de har betalt penge
for, jf. andre bestemmelser i momsloven. Problemet reduceres ganske betydeligt, hvis
Skatteministeriet vurderer, at momsfritagede frivillige genbrugsbutikkers dækning af donerende
virksomhedernes udgifter til udtags-momsen ikke anses som en betaling for de donerede varer som
sådan og derfor ikke ændrer på varernes status som donation.