Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 Bilag 5, L 27 A Bilag 5, L 27 B Bilag 5
Offentligt
2098205_0001.png
1. november 2019
J.nr. 2018-7307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse punktafgifter
til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignationslagre,
kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre
EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af
EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rej-
sebureauer m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige for-
brugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse
punktafgifter til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrø-
rende konsignationslagre, kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-
handel, overførsel af varer til andre EU-lande, ændring af reglerne om udtag-
ning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af EU-regel om levering mod
vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rejsebureauer
m.v.) (L 27)
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 1, stk. 2, nr. 1,
affattes således:
»1) Varer, som efter § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler er defineret
som lægemidler, og varer, som efter § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om forsøgsordning med
medicinsk cannabis er defineret som et cannabisslutprodukt.««
[Nyaffattelse af henvisning til lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven]
2)
Nr. 6
affattes således:
»6.
§ 8, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) Varer, der leveres til fremstilling af varer, som efter § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og
b, i lov om lægemidler er defineret som lægemidler, og varer, som efter § 3, stk. 1,
nr. 7, i lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis er defineret som et canna-
bisslutprodukt.««
[Nyaffattelse af henvisning til lægemidler omfattet af chokoladeafgiftsloven]
Til § 4
3)
I de under
nr. 6
foreslåede
§ 5, stk. 4
og
5,
ændres i
stk. 4, 2. pkt.,
»fradrag« til:
»fuld eller delvis fradragsret«, og »og ydelser« udgår.
[Tilpasning til momslovens sprogbrug]
Side 2 af 7
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0003.png
4)
Nr. 25
affattes således:
»25.
I
§ 44, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »registrering eller ved salg eller overdragelse«
til: »registrering, ved salg, ved udtagning eller ved overdragelse«.
[Sproglig præcisering af bestemmelsen]
5)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 84, stk. 4,
ændres »§ 34, stk. 1, nr. 1, 2. pkt.« til: »§ 34, stk. 1, nr. 1, 3.
pkt.«
[Konsekvens af lovforslagets § 4, nr. 17]
Til § 10
6)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 26, stk. 9,
ændres »Godtgørelsen efter § 5, stk. 17
og 23« til: »Godtgørelsen efter chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 5, og § 20, stk. 5,
som affattet ved § 5, nr. 17 og 23«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 11
7)
I
stk. 1
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
8)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 10, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
9)
Efter stk. 3, der bliver stk. 4, indsættes som
stk. 5
og
6:
»Stk. 5.
§ 10, nr. 1, har virkning fra og med den 1. april 2019.
Stk. 6.
§ 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14, finder ikke anven-
delse ved regulering af investeringsgoder, som er overgået til udelukkende at blive
anvendt til momsfrie aktiviteter i virksomheden før ikrafttrædelsen af § 4, nr. 3-7,
12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14. For regulering af sådanne investe-
ringsgoder finder reglerne i momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1021 af 26. sep-
tember 2019, fortsat anvendelse.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6 og overgangsbestemmelse for udtagning af
investereringsgoder]
Side 3 af 7
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at nyaffatte chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
2, nr. 1, med det formål at opdatere henvisningerne til lægemidler omfattet af cho-
koladeafgiftsloven. Med den i lovforslaget foreslåede nyaffattelse fremgår det dog
ikke klart, hvilke lægemidler som er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 2,
nr. 1.
Det forslås derfor at nyaffatte bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår,
hvilke varer der er fritaget for afgift. Bestemmelsen får herefter følgende ordlyd:
Varer, som efter § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler er defineret som
lægemidler, og varer, som i § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om forsøgsordning med medi-
cinsk cannabis er defineret som et cannabisslutprodukt.
I § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler (herefter lægemiddelloven) de-
fineres lægemidler.
I lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis reguleres en forsøgsordning med
cannabis. Cannabisslutprodukter, som omfattet af § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om for-
søgsordning med medicinsk cannabis, fremstilles på et apotek eller et sygehusapo-
tek ud fra et cannabismellemprodukt efter lægens ordination til en konkret patient.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at nyaffatte chokoladeafgiftslovens § 8, stk.
1, nr. 5, med det formål at opdatere henvisningerne til lægemidler omfattet af cho-
koladeafgiftsloven. Med den foreslåede nyaffattelse er det dog uklart, hvilke læge-
midler, som er omfattet af chokoladeafgiftsloven § 8, stk. 1, nr. 5.
Det forslås derfor at nyaffatte bestemmelsen, således at det tydeligt fremgår,
hvilke varer der skal fremstilles for at opnå fradrag efter bestemmelsen. Bestem-
melsen får herefter følgende ordlyd: Varer, der leveres til fremstilling af varer,
som efter § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, i lov om lægemidler er defineret som læge-
midler, og varer, som i § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis er defineret som et cannabisslutprodukt.
I lægemiddellovens § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, defineres lægemidler.
I lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis reguleres en forsøgsordning med
cannabis. Cannabisslutprodukter, som omfattet af § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om for-
søgsordning med medicinsk cannabis, fremstilles på et apotek eller et sygehusapo-
tek ud fra et cannabismellemprodukt efter lægens ordination til en konkret patient.
Side 4 af 7
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0005.png
Til nr. 3
Med levering mod vederlag sidestilles efter momslovens § 5, stk. 3, udtagning af
ydelser til privat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller
i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål.
Det foreslås i lovforslagets § 4, nr. 6, at indsætte bl.a. et nyt stk. 4 i momslovens §
5, hvorefter anvendelse af varer til privat brug for virksomhedens indehaver eller
dennes personale eller i øvrigt virksomheden uvedkommende formål sidestilles
med levering af ydelser mod vederlag. Anvendelsen af en vare vil således blive
sidestillet med ydelser. Anvendelse af f.eks. et aktiv til private formål, vil derfor
blive sidestillet med levering af en ydelse mod vederlag, og derfor udtagningsbe-
skattet som en ydelse.
Formålet med indsættelsen af stk. 4 er bl.a. at bringe momsloven tættere på det
bagvedliggende momssystemdirektiv (2006/112/EF). Med det foreslåede stk. 4 er
formuleringen dog kommet væk fra sprogbrugen i de øvrige bestemmelser i
momsloven, og formuleringen ses at kunne komme tættere på ordlyden i momssy-
stemdirektivet.
Det foreslås, at
”fradrag”
ændres
til ”fuld eller delvis fradragsret”,
og at
”og ydel-
ser” i det foreslåede stk.
4, 2. pkt., udgår. Hensigten er bl.a. at sikre en ordlyd, der
er tilpasset den sproglige formulering i de øvrige bestemmelser i momsloven ved-
rørende udtagning, jf. momslovens § 5, stk. 1, og lovforslagets nr. § 4, nr. 5. Der er
fortsat tale om en tilpasning, der bringer momslovens ordlyd tættere på det bag-
vedliggende momssystemdirektiv, hvorefter EU-landene kan udtagningsbeskatte
tilfælde, hvor varen har givet ret til fuld eller delvis momsfradrag.
Til nr. 4
I lovforslagets § 4, nr. 25, foreslås
det at ændre ”registrering eller ved salg” til ”re-
gistrering, ved salg, ved udtagning”.
Formålet er at sikre, at der ved udtagning
også kan ske en samlet regulering for den resterende reguleringsperiode.
Det foreslås at nyaffatte lovforslagets § 4, nr. 25, således at forslaget får følgende
ordlyd: I § 44, stk. 2, 3. pkt., ændres »registrering eller ved salg eller overdra-
gelse« til: »registrering, ved salg, ved udtagning eller ved overdragelse«.
Baggrunden for nyaffattelsen er en sproglig forbedring, idet det, udover det alle-
rede foreslåede, foreslås, at
ordet ”ved”
indsættes foran
”overdragelse”
i momslo-
vens § 44, stk. 2, 3. pkt., således at momslovens § 44, stk. 2, 3. pkt., kommer til at
lyde som følgende:
”Ved regulering i tilfælde af afmeldelse fra registrering, ved
salg, ved udtagning eller ved overdragelse foretages regulering dog for den reste-
rende del af reguleringsperioden.”
Side 5 af 7
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0006.png
Til nr. 5
I lovforslagets § 4, nr. 17, foreslås det, at der i momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, ind-
sættes et nyt punktum efter 1. pkt. Herefter bliver det gældende 2. pkt. til 3. pkt.
Da der i lovens § 84, stk. 4, er en henvisning til § 34, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., foreslås
denne henvisning konsekvensændret til § 34, stk. 1, nr. 1, 3. pkt.
Til nr. 6
Den godtgørelsesordning, som giver virksomheder mulighed for at få afgiftsgodt-
gørelse i overgangsperioden, hvor virksomheder blev afgiftspålagt efter både cho-
koladeafgiftsloven og isafgiftsloven, som lovforslagets § 10, nr. 1, vedrører, er
fastsat og reguleret i chokoladeafgiftsloven. Dette fremgår ikke tydeligt af det fo-
reslåede.
Det foreslås derfor præciseret, at det er godtgørelsesordningen, som er fastsat i
chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 5, og § 20, stk. 5, og affattet ved § 5, nr. 17 og 23,
i lov nr. 1728 af 27. december 2018, som det foreslåede vedrører.
Formålet med ændringen er at præcisere, at det foreslåede gælder godtgørelsesord-
ningerne, som er fastsat i chokoladeafgiftslovens § 9, stk. 5, og § 20, stk. 5.
Til nr. 7
Ved ændringsforslag nr. 7 foreslås, at der i lovforslagets § 11, stk. 1, indsættes en
henvisning til det stk. 3, som foreslås indsat ved ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 8
I ændringsforslag nr. 8 foreslås det, at lovens § 10, nr. 1, skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det sker i et nyt stykke, der foreslås indsat ef-
ter stk. 2. Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Formålet med ændringen er, at lovens § 10, nr. 1, skal træde i kraft, før chokolade-
afgiftslovens kapitel 2 (og dermed chokoladeafgiftslovens § 20, stk. 5) ophæves
pr. 1. januar 2020. Chokoladeafgiftslovens kapitel 2 blev ophævet ved § 1, nr. 2, i
lov nr. 1686 af 26. december 2017. Ophævelsen træder i kraft den 1. januar 2020,
jf. § 7, stk. 2, i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
Lovforslagets § 10, nr. 1, henviser til chokoladeafgiftslovens § 20, stk. 5, som er
placeret i chokoladeafgiftslovens kapitel 2, og bestemmelsen ophæves den 1. ja-
nuar 2020. Det er således nødvendigt at lade lovens § 10, nr. 1, træde i kraft inden
denne dato.
Til nr. 9
Ved ændringsforslag nr. 9 foreslås som et nyt stk. 5 i lovforslagets § 11 fastsat, at
lovens § 10, nr. 1, skal have virkning fra og med den 1. april 2019.
Side 6 af 7
L 27 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra skatteministeren
2098205_0007.png
Baggrunden herfor er, at det ved lovforslagets § 10, nr. 1, foreslås at ændre i lov
nr. 1728 af 27. december 2018. Lovforslagets § 10, nr. 1, henviser til godtgørelses-
ordningen, som er affattet ved § 5, nr. 17 og 23, i lov nr. 1728 af 27. december
2018. Det fremgår af denne lovs § 26, stk. 6, at § 5, nr. 17 og 23, har virkning fra
og med den 1. april 2019. Derfor foreslås det, at lovens § 10, nr. 1, skal have virk-
ning fra den samme dato, så udvidelsen af godtgørelsesordningen angår samme pe-
riode som godtgørelsesordningen, som affattet ved § 5, nr. 17 og 23, i lov nr. 1728
af 27. december 2018. Der er tale om en begunstigende ændring for borgerne.
Efter lovforslaget vil investeringsgoder skulle pålægges moms ved udtagning i det
omfang, leveringen kan sidestilles med en momspligtig levering mod vederlag.
Samtidig vil der ved udtagningen skulle foretages regulering for den resterende re-
guleringsperiode i det omfang, der ikke er opnået fuldt fradrag.
Ved ændringsforslag nr. 9 foreslås det som et nyt stk. 6 at indsætte en overgangs-
bestemmelse, hvorefter investeringsgoder, som er overgået til udelukkende at blive
anvendt i virksomheden til momsfrie formål før lovens § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-
25 og 29, samt nr. 13 eller 14, er trådt i kraft, fortsat ville skulle være omfattet af
den reguleringsordning, som var gældende indtil ikrafttræden af lovens § 4, nr. 3-
7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14.
For at imødegå usikkerhed om behandlingen af investeringsgoder, der er udtaget,
før lovens §§ 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14, er trådt kraft,
foreslås det præciseret, at investeringsgoder, som er overgået til udelukkende at
blive anvendt i virksomheden til momsfrie formål før ikrafttrædelse af lovens § 4,
nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14, fortsat skal være omfattet af
investeringsgodets igangværende reguleringsforpligtigelse også efter ikrafttræden
af lovens § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29, samt nr. 13 eller 14.
Det bemærkes, at det alene vil være lovens § 4, nr. 13 eller 14, der vil blive sat i
kraft sammen med § 4, nr. 3-7, 12, 15, 16, 20-25 og 29. Når denne del af loven er
sat i kraft, vil det nummer
13 eller 14
–,
der ikke er blevet sat i kraft, blive fore-
slået ophævet.
Side 7 af 7