Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20, Skatteudvalget 2019-20
L 27 Bilag 14, L 27 A Bilag 14, L 27 B Bilag 14
Offentligt
2109324_0001.png
20. november 2019
J.nr. 2018-7307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse punktafgifter
til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring vedrørende konsignationslagre,
kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved EU-handel, overførsel af varer til andre
EU-lande, ændring af reglerne om udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af
EU-regel om levering mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rej-
sebureauer m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille uden for betænkning til 2. be-
handlingen af ovennævnte lovforslag. Samtidig hermed ønsker jeg at trække ændringsfor-
slag nr. 4 til det delte lovforslag A i udvalgets betænkning tilbage. Ændringsforslag nr. 4
indgår som en del af ændringsforslag nr. 13.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 27 - 2019-20 - Bilag 14: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2109324_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige for-
brugsafgifter, momsloven og forskellige andre love (Godtgørelse af visse
punktafgifter til godkendte humanitære organisationer m.v., ændring ved-
rørende konsignationslagre, kædehandel og bekæmpelse af momssvig ved
EU-handel, overførsel af varer til andre EU-lande, ændring af reglerne om
udtagning af varer, ydelser og aktiver, præcisering af EU-regel om leve-
ring mod vederlag og værnsregel mod misbrug af særordningen for rejse-
bureauer m.v.) (L 27)
Ad b
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets betænkning nævnte
lovforslag A.
Til § 4
12)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 5, stk. 4,
indsættes i
1. pkt.,
efter »anvendelse
af varer«: », der indgår i en virksomheds aktiver,«, og »formål.« ændres til
»formål«.
[Sproglig præcisering af bestemmelsen for at bringe den tættere på EU-retten]
13)
I de under
nr. 6
foreslåede
§ 5, stk. 4,
ændres i
2. pkt.,
»Det er en betin-
gelse, at der er opnået fradrag« til: », såfremt der er opnået fuld eller delvis fra-
dragsret« og »og ydelser« udgår.
[Sproglig præcisering af bestemmelsen for at bringe den tættere på EU-retten]
Ad c
Ændringsforslag til det i ændringsforslag nr. 1 i udvalgets betænkning nævnte
lovforslag B.
14)
I den under
nr. 28
foreslåede ændring af
§ 67 c
indsættes efter det foreslå-
ede stk. 2, som stk. 3:
»Stk. 3.
Hvis persontransportydelsen produceres af en persontransportvirksom-
hed, der indgår i et interessefællesskab med rejsebureauet, indregnes omkost-
ningerne til persontransport med normalværdien for transportydelserne ved be-
regningen af rejsebureauets fortjenstmargen.«
[Tilpasning af bestemmelsen]
Side 2 af 5
L 27 - 2019-20 - Bilag 14: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2109324_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 12
Med levering mod vederlag sidestilles efter momslovens § 5, stk. 3, udtagning
af ydelser til privat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes personale
eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål. Efter det foreslåede nye
stk. 4, i momslovens § 5, jf. lovforslagets § 4, nr. 6, sidestilles anvendelse af
varer, der indgår i virksomhedens aktiver, på samme måde med levering mod
vederlag.
Formålet med indsættelsen af det nye stk. 4 er at bringe momsloven tættere på
det bagvedliggende momssystemdirektiv (Rådets direktiv 2006/112/EF af 28.
november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem), hvorefter anvendelse af
en vare, der indgår i virksomhedens aktiver, til virksomheden uvedkommende
formål, sidestilles med levering af en ydelse mod vederlag, såfremt denne vare
har givet ret til fuldt eller delvist fradrag af momsen.
Det vurderes, at formuleringen af det forslåede stk. 4
kan
bringes endnu tættere
på momsdirektivets ordlyd, hvorfor det foreslås at præcisere, at de omtalte va-
rer skal indgå i virksomhedens aktiver.
Det foreslås, at der efter »anvendelse af varer« indsættes », der indgår i en virk-
somheds aktiver,« og »formål.« ændres til »formål« i det foreslåede stk. 4, 1.
pkt. Hensigten med denne del af nærværende ændringsforslag er at bringe
momslovens ordlyd tættere på momssystemdirektivets ordlyd.
Sammen med ændringsforslag nr. 13, til lovforslaget vil det forslåede nye stk.
4 til momslovens § 5 få følgende ordlyd: ”Med
levering af ydelser mod veder-
lag sidestilles anvendelse af varer, der indgår i en virksomheds aktiver, til pri-
vat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i øvrigt til
virksomheden uvedkommende formål, såfremt der er opnået fuld eller delvis
fradragsret i forbindelse med indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende va-
rer.”
Til nr. 13
Med levering mod vederlag sidestilles efter momslovens § 5, stk. 3, udtagning
af ydelser til privat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes personale
eller i øvrigt til virksomheden uvedkommende formål.
Side 3 af 5
L 27 - 2019-20 - Bilag 14: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2109324_0004.png
Det foreslås bl.a. i lovforslagets § 4, nr. 6, at indsætte et nyt stk. 4 i momslo-
vens § 5, hvorefter anvendelse af varer til privat brug for virksomhedens inde-
haver eller dennes personale eller i øvrigt virksomheden uvedkommende for-
mål sidestilles med levering af ydelser mod vederlag. Anvendelsen af en vare
vil således blive sidestillet med ydelser. Anvendelse af f.eks. et aktiv til private
formål vil derfor blive sidestillet med levering af en ydelse mod vederlag og
derfor udtagningsbeskattet som en ydelse.
Formålet med indsættelsen af stk. 4 er bl.a. at bringe momsloven tættere på det
bagvedliggende momssystemdirektiv (2006/112/EF). Med det foreslåede stk. 4
er formuleringen dog kommet væk fra sprogbrugen i de øvrige bestemmelser i
momsloven, og formuleringen vurderes at kunne komme tættere på ordlyden i
momssystemdirektivet.
Det foreslås at ændre i det foreslåede
stk. 4, 2. pkt.,
»Det er en betingelse, at der
er opnået fradrag« til », såfremt der er opnået fuld eller delvis fradragsret«, og
»og ydelser« i det foreslåede stk. 4, 2. pkt., foreslås at udgå. Hensigten er bl.a.
at sikre en ordlyd, der er tilpasset den sproglige formulering i de øvrige be-
stemmelser i momsloven vedrørende udtagning, jf. momslovens § 5, stk. 1, og
lovforslagets nr. § 4, nr. 5. Der er fortsat tale om en tilpasning, der bringer
momslovens ordlyd tættere på det bagvedliggende momssystemdirektiv, hvor-
efter EU-landene kan udtagningsbeskatte i tilfælde, hvor varen har givet ret til
fuld eller delvis momsfradrag.
Sammen med ændringsforslag nr. 12, til lovforslaget vil det forslåede nye stk.
4
til momslovens § 5 få følgende ordlyd: ”Med levering af ydelser mod veder-
lag sidestilles anvendelse af varer, der indgår i en virksomheds aktiver, til pri-
vat brug for virksomhedens indehaver eller til dennes personale eller i øvrigt til
virksomheden uvedkommende formål, såfremt der er opnået fuld eller delvis
fradragsret i forbindelse med indkøb, fremstilling m.v. af de pågældende va-
rer.”
Til nr. 14
I lovforslagets § 4, nr. 28, foreslås det at indsætte en ny bestemmelse i moms-
lovens kapitel 16 a vedrørende særordningen for rejsebureauer. Efter lovforsla-
get skal omkostninger til persontransport, der kommer den rejsende direkte til
Side 4 af 5
L 27 - 2019-20 - Bilag 14: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2109324_0005.png
gode, ved opgørelsen af rejsebureauets fortjenstmargen indregnes med det ve-
derlag, som det sidste selskab i transaktionsrækkefølgen, der ikke er nært for-
bundet med rejsebureauet, modtog.
Formålet med denne del af lovforslaget er at hindre rejsebureauer i at mindske
deres momsbetaling igennem selskabskonstruktioner.
Hvis persontransportydelsen produceres af en persontransportvirksomhed, der
indgår i et interessefællesskab med rejsebureauet, vil der kun være et vederlag
fra en virksomhed, der indgår i interessefællesskab med rejsebureauet.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at hvis persontransportydelsen pro-
duceres af en persontransportvirksomhed, der indgår i et interessefællesskab
med rejsebureauet, indregnes omkostningerne til persontransport med normal-
værdien for transportydelserne ved beregningen af rejsebureauets fortjenstmar-
gen.
Ved persontransportvirksomhed forstås det selskab, der indgår i et interessefæl-
lesskab med rejsebureauet og faktisk udfører persontransporten, f.eks. et flysel-
skab eller et busselskab.
Herudover bemærkes, at ændringsforslaget
ligesom det fremsatte lovforslag
ikke skal finde anvendelse på den situation, hvor rejsebureauet udfører person-
transporten selv, eller hvor virksomheden, der udfører persontransporten, og
rejsebureauet er fællesregistreret. Sådanne egenproducerede ydelser er ikke
omfattet af særordningen for rejsebureauer, men er omfattet af de almindelige
momsregler.
Side 5 af 5