Tak for det, formand. Må jeg ikke starte med at sige, at den del af lovforslaget, som handler om godtgørelse af visse punktafgifter til godkendte humanitære organisationer, som det hedder i teksten, faktisk er en del af et lovforslag, som stammer fra den tidligere regering, og derfor håber jeg da, at den positive modtagelse, som den her del af lovforslaget i hvert fald har fået af de humanitære organisationer, stadig vil finde opbakning blandt partierne fra den tidligere regering, når vi kommer til udvalgsbehandlingen, og det gælder jo her Liberal Alliance og De Konservative. Så det er bare lige for i parentes bemærket at sige, at det er noget, som I selv har været med til at lave, og at jeg da derfor håber, at I stadig væk bakker op om det. Man kan sige, at den positive stemning om det ude i organisationsverdenen er meget, meget stor, så det håber jeg bestemt I vil bakke op om.
Så kan man sige, hvis man ellers ser på lovforslaget som sådan, at det jo er klart, at det er et kompliceret lovforslag – og selvfølgelig først og fremmest tak for modtagelsen. Der er ingen tvivl om, at lovforslagene på skatteområdet – om man vil – ofte er pakket med flere elementer, som også kan være uafhængige af hinanden, og det er jo kompliceret stof, som også hr. Lars Boje Mathiesen gentagne gange i dag har fået lov til at understrege. Det, der er pointen med det her, er dog, at de alle sammen medvirker til rimelige regler på moms- og afgiftsområdet og sikrer, at de danske regler kan være i overensstemmelse med EU-retten.
Nogle af elementerne vil som sagt, håber jeg, stadig væk vække genkendelsens glæde, da de har været fremsat før folketingsvalget, men altså faldt bort på grund af udskrivelsen af valget. Det drejer sig som sagt om godtgørelsen af punktafgifter på overskudsfødevarer, som er og har været et stort ønske fra indsamlingsorganisationerne, og så er der også tale om noget andet, som man vil kunne genkende, nemlig en implementering af ændringen af momsdirektivet, som forenkler og præciserer en række regler ved EU-handel, som har været et ønske fra erhvervslivets side. Andre elementer er nye og omhandler bl.a. ændringer af momsloven. De her ændringer har til formål at bringe momsreglerne i overensstemmelse med EU's momsregler og sikre, at der sker beskatning på et rimeligt grundlag for varer indkøbt i den momspligtige virksomhed, altså når de f.eks. tages med hjem til privat brug.
Lovforslaget indeholder som sagt for det første et forslag om, at visse organisationer og foreninger kan få godtgjort afgifter på chokolade, kaffe og is, når varerne uddeles gratis, f.eks. i forbindelse med uddeling af julehjælp eller til brug på herberger. Det skal give virksomhederne et større incitament til at donere eller også sælge de her varetyper billigt til organisationerne i stedet for at kassere varerne. Regeringen har jo sammen med kredsen bag det såkaldte forståelsespapir lagt meget vægt på, at vi ønsker at styrke indsatsen mod madspild, som også SF's ordfører var inde på, og der må man sige, at det her forslag populært sagt er spot on . For det skal som sagt netop give virksomhederne et større incitament til at donere eller sælge de her varetyper billigt til organisationer frem for at kassere dem. Samtidig får organisationerne jo så indirekte flere midler til deres humanitære arbejde, når afgiften godtgøres, og det er en anden vigtig pointe ved det her lovforslag. Jeg er selvfølgelig tilfreds med, at man med forslaget både gør en indsats for at mindske madspild, og at man samtidig tilgodeser de organisationer, som hjælper dem, der har brug for det.
For det andet indeholder forslaget et forslag om at implementere ændringer af momsdirektivet, som både forenkler og præciserer reglerne på momsområdet. Det letter virksomhedernes administrative byrder, og det øger også retssikkerheden ved grænseoverskridende handel med varer. De her regler er og har også været efterspurgt af erhvervslivet, og jeg er samtidig godt tilfreds med, at forslaget gør det vanskeligere for dem, der forsøger at omgå momsreglerne. For med forslaget kræves det så, at køber altid skal oplyse sit momsnummer til sælger, for at sælger kan sælge momsfrit til købere over EU's grænser.
For det tredje foreslås det at ændre udtagningsreglerne på momsområdet. Med forslaget ændres grundlaget for beregningen af moms ved udtagning af varer, aktiver eller investeringsgoder. Udtagningen skal så sikre, at en virksomhed, der tager en vare, et aktiv eller et investeringsgode ud af virksomheden for at benytte det til et andet formål end det, det oprindelig var tiltænkt, nu får en anden beskatning af det.
Når det sker, skal der som sagt ske en beskatning, og reglerne i forslaget omhandler altså, til hvilken værdi og hvordan denne beskatning fremadrettet skal ske. For så vidt angår udtagningen af varer, vil momsgrundlaget fremover i højere grad svare til varens reelle værdi på udtagningstidspunktet, hvilket vil give et langt mere retvisende beskatningsgrundlag end hidtil, da der i dag skal betales udtagningsmoms af indkøbsprisen eller fremstillingsprisen – det er det, der er forskellen ved det – og den her ændring har bl.a. betydning for virksomheder, der donerer varer til velgørende organisationer. Efter lovforslaget vil der kun skulle betales moms af varens restværdi, hvilket som sagt øger incitamentet til en donation, da der altså her skal betales en mindre moms.
Endelig indeholder lovforslaget, som det også har været fremme, en værnsregel vedrørende rejsebureauer. Skatteforvaltningen har desværre kunnet konstatere, at de nuværende regler bliver misbrugt, hvormed rejsebureauerne minimerer deres momsbetaling. Det er på ingen måder i orden, at virksomheder forsøger at konstruere sig ud af det og betaler lavere skatter og afgifter. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at vi nu kan dæmme op for det, så rejsebureauerne ikke kan lave smarte løsninger for at slippe billigere i moms, og det her er jo så samtidig med til at bekæmpe den ulige konkurrence mellem de rejsebureauer, der bruger modellen, og dem, der ikke bruger modellen.
Så med de her indledende bemærkninger vil jeg takke for en god og konstruktiv behandling af lovforslaget. Det er helt sikkert et lovforslag, som vi kommer til at vende tilbage til. Det er kompliceret skattelovgivning – det indrømmer jeg gerne – og de spørgsmål, der er stillet her efterfølgende, kan vi selvfølgelig også redegøre for teknisk.
SF stillede et spørgsmål om baggrunden for justeringen af udtagningsreglen, og det redegør jeg selvfølgelig meget gerne for i udvalgsarbejdet. Så spørger SF's ordfører også om problemet med kakaomælk, der er plantebaseret. Jeg kan sige, at jeg i går fik 10 l, tror jeg, plantebaseret kakaomælk, tilsendt; jeg tror, det var en gave for, at jeg faktisk har svaret meget positivt på de spørgsmål, som SF's ordfører har stillet i Folketinget, i forhold til at det er noget, vi gerne vil se på, og det kan vi eventuelt gå i dybden med i udvalgsarbejdet. Jeg vil sige, at jeg ikke har nået at uddele alle de 10 l endnu, så hvis SF's ordfører på et eller andet tidspunkt kommer forbi, står der en liter plantebaseret kakaomælk, som vi kan nyde i fællesskab.
Madspild har vi været inde på, og jeg tror, at det er noget, som vi i hvert fald i forståelseskredsen kommer til at vende tilbage til. Det er et kæmpe problem, og de tal, som SF's ordfører nævner her, peger jo bare på, hvor stort et problem det i grunden er, og kan vi, som vi gør her, med relativt smidige greb, trods alt – selv om det selvfølgelig skal registreres for at undgå snyd og svindel – både minimere madspild, men også gøre hverdagen lidt nemmere for dem, der gerne vil hjælpe andre, så synes jeg, at det er en perfekt måde at tænke de her ting sammen på.
Så var der et par andre spørgsmål, også fra De Konservative. DI's kommentar vender vi tilbage til, og den vil jeg meget gerne svare på i udvalgsbehandlingen; og diskussionen om velgørende organisationer var også noget, der rejste spørgsmål hos Nye Borgerlige og Liberal Alliance. Jeg håber i hvert fald som sagt på, at svarene, som jeg har givet her, men som også kan blive gentaget i udvalgsbehandlingen, vil betyde, at Liberal Alliance stadig væk står ved det, man mente, da man var i regering, når nu der skal trykkes på de grønne knapper i forbindelse med den tredjebehandling, som kommer af det her forslag. Men jeg håber på en god drøftelse i udvalgsarbejdet. Tak for debatten.