Skatteudvalget 2019-20
L 25
Offentligt
2106126_0001.png
15. november 2019
J.nr. 2019 - 6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven. (Vi-
deregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af
pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 1. november 2019.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-19 fra AP Pension om foretræde vedr. dobbeltbeskatning ved fusion af en pensionskasse og et livsforsikringsselskab, til skatteministeren
2106126_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. oktober 2019 fra AP Pension, jf. L 25
- bilag 8.
Svar
I henvendelsen påpeger AP Pension, at L 25 ikke løser deres problemer med dobbeltbe-
skatning af overført egenkapital ved fusion mellem en pensionskasse m.v. og et livsforsik-
ringsselskab. AP Pension anmoder i forlængelse heraf om foretræde for Skatteudvalget
for at forklare problemet og anvise et muligt løsningsforslag.
Kommentar
I L 25 foreslås reglerne for PAL-skattefri fusion mellem en indskydende pensionskasse
m.v. og et fortsættende livsforsikringsselskab ændret, således at pensionskassens egenka-
pital ikke pensionsafkastbeskattes igen ved overførsel af den overdragede egenkapital til
de ufordelte midler eller kunderne.
Efter forslaget skal de foreslåede regler kun gælde for fusioner, der gennemføres med
skattemæssig virkning den 1. januar 2020 eller senere. De gældende regler finder således
fortsat anvendelse for fusioner, der er gennemført med skattemæssig virkning til og med
den 31. december 2019.
Jeg har kommenteret denne problemstilling i mit svar på spørgsmål 4 til lovforslaget. Det
fremgår heraf, at de pensionsinstitutter, der har valgt at gennemføre en skattefri fusion
før 1. januar 2020, har valgt det på baggrund af gældende regler med de fordele og ulem-
per, der er forbundet hermed.
Det er ikke urimeligt, at pensionsinstitutter, der fusionerede for flere år siden, ikke kan til-
vælge de nye regler. Tværtimod vil det være højst usædvanligt, hvis der indføres en skatte-
begunstigelse med flere års tilbagevirkende kraft.
Herudover vil det som nævnt i høringsskemaet også være urimeligt over for de pensions-
institutter, der eventuelt har afholdt sig fra at omstrukturere på grund af de gældende reg-
ler, og som eventuelt ville kunne have fået administrative fordele herved for år tilbage.
Side 2 af 2