Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 7
Offentligt
2094653_0001.png
PenSam’s foretræde for Folketingets Skatteudvalg
vedr. L 25 om omstrukturering, jf. dagsordenspunkt
1,d) d. 24.10.19
Torsten Fels – administrerende direktør, PenSam
Hanne Frederiksen – chefjurist, PenSam
Kristoffer Kowalski – rådgiver, PwC
Torsten Schiøler – Forsikring & Pension
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0002.png
PenSam’s medlemmer
PenSam er et arbejdsmarkedspensionsselskab, der løser en vigtig samfundsopgave i form af
arbejdsmarkedspension til FOA’s faggrupper.
Medlemmerne er lønmodtagere;
• der udfører kerneopgaver i det danske velfærdssamfund i kommuner, regioner og i det private erhvervsliv
• SOSU-assistenter
• Hjemmehjælpere
• Pædagogmedhjælpere
• Portører
• Ambulanceførere
• Brandmænd
• Mfl.
• og som typisk er kvinde med en lav løn og med en årlig pensionsindbetaling på ca. 33.000 kr.
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0003.png
Ejer- og selskabsstruktur forenkles
FOA
10% ejerskab
Pensionskassen
PenSam
90% ejerskab
PenSam Holding
PenSam Liv
100% ejerskab
PenSam A/S
100% ejerskab
PenSam Bank
100% ejerskab
PenSam Forsikring
100% ejerskab
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0004.png
2 pensionsselskaber – samme medlemmer
Medlemmernes opsparing:
413.000 medlemmer
39.000
medlemmer
4.000
medlemmer
PenSam Liv 123 mia.kr.
Pensionskassen 29 mia.kr.
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0005.png
Pensionskassen under afvikling
Aldrende bestand - ingen indbetalinger siden 1990
Mange ældre medlemmer, der enten er på pension eller
forventeligt vil gå på pension de kommende år.
Ikke-pensionerede
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
< 20 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 50-54 55-59 60-64 65-69 70-74 75-79 80-84 85-89 90-94 95-99 100
>=
5
Pensionerede
Knap 70% er
på pension
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0006.png
Pensionsmedlemmerne efterlades med regningen
I størrelsesordenen et trecifret millionbeløb og helt op til
2,5 mia.kr. i skat -
alene
pga. omstrukturering
6
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0007.png
Skattereglerne forhindrer hensigtsmæssig og nødvendig
omstrukturering af arbejdsmarkedspensionsselskaber
• Vi har planlagt:
• At fusionere Pensionskassen PenSam med PenSam Liv for at samle pensionsaktiviteterne i en enhed, og
• At omdanne PenSam Liv til et arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, som ikke kan udbetale udbytte til
aktionærerne, jf. § 307 i lov om Finansiel virksomhed, og som drives på samme måde som en pensionskasse
• I processen har skattemyndighederne tilkendegivet, at vi ikke som planlagt kan anvende skattereglerne, så vi kan opnå
følgende:
• Ingen ophørsbeskatning af en ikke konstaterbar og ikke bogført goodwill ved PenSam Livs udtræden af
selskabsskatteregimet, og
• PAL-mæssig succession i det fulde udbetalingsloft for negativ PAL-skat
• L 25 løser desværre ikke problemerne, og vi kan derfor ikke følge Finanstilsynets opfordring til at omstrukturere
pensionsaktiviteterne. Vi har lavet ændringsforslag til L 25, som løser de skattemæssige problemer.
7
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0008.png
Skattelovgivningen forhindrer omdannelse til
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab
I vores løbende dialog med skattemyndighederne er de meget overraskende kommet frem til, at der skal ske
ophørsbeskatning af ikke konstaterbar og ikke bogført goodwill, som potentielt kan være meget stor, når
PenSam Liv udtræder af selskabsskatteregimet
Skattemyndighederne har opfordret os til at arbejde for en lovændring, men har nu afvist at løse problemet ved
L 25
En ophørsbeskatning af goodwill vil medføre en overbeskatning af medlemmerne i strid med lovgivningens
intentioner
Vi mener ikke, at der kan være nogen goodwill, når PenSam Liv overgår til at være udelukkende PAL-beskattet
på samme måde som en pensionskasse, og når aktionærerne som følge af overgangen ikke længere kan
modtage udbytter
Tidligere omdannelser i sektoren til arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskaber har ikke medført
ophørsbeskatning af goodwill, og vores medlemmer må have samme mulighed, så der opnås
konkurrencemæssig ligestilling
8
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0009.png
Overgangsløsning er heller ikke mulig
• Pga. skattemyndighedernes melding har vi været nødt til at arbejde mod en overgangsløsning, hvor pensionskassen i
første omgang skal fusioneres ind i livsforsikringsaktieselskabet uden omdannelse til arbejdsmarkedsrelateret
livsforsikringsaktieselskab
• I henhold til skattemyndighedernes bemærkninger til L 25 kan overgangsløsningen imidlertid heller ikke lade sig gøre,
fordi skattereglerne ikke giver mulighed for at fusionere med PAL-mæssig succession, når der ikke samtidigt
omdannes:
• Ifølge skattemyndighedernes fortolkning skal generalforsamlingen nemlig altid afholdes d. 31.12, hvilket ikke er
praktisk muligt!
• Konsekvenserne for vores medlemmer er, at de mister ca. 2,5 mia. kr. i udbetalingsloftet for negativ PAL, som
medfører en dobbeltbeskatning af medlemmerne i strid med lovgivningens intentioner
• Slutresultatet er, at vi ikke kan fusionere med eller uden omdannelse af PenSam Liv til et arbejdsmarkedsrelateret
livsforsikringsaktieselskab uden meget store negative skattemæssige konsekvenser, hvilket gør det praktisk umuligt at
efterleve Finanstilsynets opfordring
9
L 25 - 2019-20 - Bilag 7: Præsentation fra PenSams foretræde for udvalget den 24. oktober 2019 om lovforslagets konsekvenser for arbejdsmarkedspensionsselskaberne
2094653_0010.png
Vores konkrete løsningsforslag
• Vi har lavet de nødvendige konkrete ændringsforslag til L 25, der alle kan rummes inden for rammerne og formålet
med lovforslaget. Det bemærkes, at forslagene også vil kunne hjælpe andre aktører, som skal omstrukturere deres
pensionsaktiviteter. Ændringsforslagene er som følger:
Omdannelse til arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab uden ophørsbeskatning af ikke bogført
goodwill
• Selskabsskattelovens § 5, stk. 4, justeres således, at der ikke sker ophørsbeskatning af aktiver omfattet af
afskrivningslovens § 40, stk. 1, der ikke har været afskrivningsberettigede for selskabet, når
livsforsikringsaktieselskabet overgår til beskatning efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 18
• Dette kan eventuelt suppleres med en værnsregel i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 18, hvor det tilføjes, at
arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber er selskabsskattepligtige ved afståelse af aktiver omfattet af
afskrivningslovens § 40, stk. 1, i det omfang fortjenesten ikke tilfalder/hensættes til de forsikrede
Udbetalingsloft efter PAL reglerne
• PAL lovens § 18, stk. 3, justeres, så det fremgår, at selskabsskattelovens § 8 A også finder anvendelse ved PAL frie
fusioner
• PAL lovens § 17, stk. 4, justeres, så egenkapitalen i en pensionskasse indgår i udbetalingsloftet for et
livsforsikringsselskab efter PAL § 17, stk. 4
10