Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 4
Offentligt
2092610_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
21. oktober 2019
For sla g t il lov om æ ndr ing a f
pe nsionsbe sk a t ningslove n,
pe nsionsa fk a st be sk a t ningslove n, ligningslove n,
se lsk a bssk a t t e love n og sk a t t e for va lt ningslove n
FSR - danske revisorer henviser til ovennævnte lovforslag om ændring af
pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, ligningsloven,
selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven, som skatteministeren fremsatte
den 2. oktober 2019.
FSR – danske revisorer har i forbindelse med lovforslagets høringsproces afgivet
bemærkninger til Skatteministeriet.
De følgende bemærkninger vedrører alene den del af lovforslaget, som
omhandler omstruktureringer.
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Ju st e r in g a f r e gle r ne om sk a t t e fr i om st r uk t u r er in g a f
pe n sion sin st it u t t e r
Ændr in g i r e gle r ne om sk æ r ingsda t o ( for sla ge t § 2 , nr . 5 )
FSR – danske revisorer er blevet opmærksomme på, at lovbemærkningerne til
den foreslåede § 18 a kan skabe usikkerhed om retstilstanden i en situation,
hvor en pensionskasse fusioneres ind i et selskabsskattepligtigt
livforsikringsselskab.
I lovforslagets generelle bemærkninger, afsnit 2.4.3.1, anføres således om
forståelsen af de
gældende regler:
"Eft er pensionsafkast beskat ningslovens § 18, st k. 3, er det en bet ingelse
for at anvende reglerne om skat t efri om st rukt urering, at
overdragelsesdat oen er sam m enfaldende m ed skæringsdat oen for den
m odt agende inst it ut ions regnskabsår. Regnskabsåret for pensionskasser
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0002.png
m .v. og livsforsikringsselskaber er kalenderåret . Skat t efri
om st rukt ureringer eft er pensionsafkast beskat ningsloven skal derfor ske
den 1. j anuar .
I de flest e om st rukt ureringssit uat ioner m ellem pensionsinst it ut t er giver
det t e krav ikke anledning t il problem er, ent en fordi der er t ale om
om st rukt urering m ellem pensionskasser m .v., der udelukkende er
skat t epligt ige eft er pensionsafkast beskat ningsloven, eller fordi
overdragelsen også kan ske m ed skat t em æssig virkning den 1. j anuar
eft er selskabsskat t elovens regler.
I t o sit uat ioner kan der im idlert id kun vanskeligt eft er
selskabsskat t elovens regler laves en om st rukt urering m ed
selskabsskat t em æssig virkning den 1. j anuar."
Disse bemærkninger kan desværre udlægges på en sådan måde, at
Skatteministeriet er af den opfattelse, at fusionen altid skal gennemføres med
samme skattemæssige virkningstidspunkt i begge skatteregimer, dvs. med
tilbagevirkende kraft pr. den 1. januar efter både PAL- og selskabsskatteregimet.
FSR – danske revisorer skal anføre, at såfremt Skatteministeriet er af den
opfattelse, at der er et generelt krav om sammenfald af skattemæssige
fusionsdatoer i PAL- og selskabsskatteregimet, så kan en udelukkende PAL-
pligtig pensionskasse (PAL 7) ikke med succession efter PAL-regimet fusioneres
ind i et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab (PAL § 8).
Dette skyldes, at begge institutter ikke er selskabsskattepligtige, hvilket
medfører, at fusionsskattelovens regler om skattefri fusion med tilbagevirkende
kraft i selskabsskatteregimet og selskabsskattelovens § 8 A om PAL-pligtig fusion
med tilbagevirkende kraft i selskabsregimet ikke finder anvendelse. Det vil derfor
i denne situation slet ikke være muligt, at en PAL-fri fusion får virkning fra den 1.
januar i året i begge skatteregimer, medmindre generalforsamlingen, hvor
fusionen vedtages, afholdes den 31. december, hvilket i praksis ikke er muligt.
Det er FSR – danske revisorers opfattelse, at i PAL § 18, stk. 3, anses datoen for
den åbningsstatus, der udarbejdes for den modtagende institution i forbindelse
med overdragelsen, i skattemæssig henseende for overdragelsesdato. Dernæst
fastslår bestemmelsen, at det er en betingelse for, at der kan ske skattemæssig
Side 2
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0003.png
succession i PAL-regimet, at overdragelsesdatoen er sammenfaldende med
skæringsdatoen for den modtagende institutions regnskabsår.
FSR – danske revisorer er derfor af den opfattelse, at succession i PAL-regimet
alene er betinget af, at fusionen sker med tilbagevirkende kraft til den 1. januar,
det vil sige til skæringsdatoen for den modtagende institutions regnskabsår. FSR
– danske revisorer er således af den opfattelse, at der efter PAL-regimet ikke er
et specifikt krav om, at fusionen også har tilbagevirkende kraft i
selskabsskatteregimet.
I SKM2017.114.SR har Skatterådet konkret taget stilling til, hvilke betingelser,
der skal være opfyldt, for at et udelukkende PAL-pligtigt arbejdsmarkedsrelateret
livsforsikringsselskab (PAL § 7) kan omdannes til et selskabsskattepligtigt
livsforsikringsselskab (PAL § 8). Skatterådet kom i den afgørelse frem til, at
omdannelsen ikke kan ske med skattemæssig succession i PAL-regimet.
Det er FSR – danske revisorers opfattelse, at kernen i SKM2017.114.SR var, at
selskabsskattepligten og dermed skattepligten efter PAL § 8 først indtrådte på
vedtagelsestidspunktet og ikke allerede pr. den 1. januar i året. Selskabet kunne
ifølge Skatterådet dermed ikke omdanne sig med skattemæssig
virkning/succession i PAL-regimet pr. den 1. januar, idet selskabet i så fald ville
skifte status fra PAL § 7 til PAL § 8 på vedtagelsestidspunktet og dermed ikke
ville være beskattet efter samme paragraf i hele året.
FSR – danske revisorer skal anmode Skatteministeriet om at bekræfte, at en
fusion med skattemæssig succession mellem en PAL-pligtig pensionskasse (PAL
7) og et modtagende selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab (PAL § 8) er
mulig, selv om fusionen i selskabsskatteregimet først har virkning fra
vedtagelsestidspunktet. Baggrunden for adgangen til PAL-fri fusion er, at det
fortsættende institut er PAL-pligtig efter PAL § 8 pr. den 1. januar i året.
Hvis
Skatteministeriet mod forventning ikke kan bekræfte vores opfattelse, skal
FSR – danske revisorer med henvisning til lovforslagets formål om at smidiggøre
omstruktureringer foreslå, at der fremsættes et ændringsforslag, hvorefter der
tilføjes en bestemmelse til også at anvende selskabsskattelovens § 8 A i en PAL-
fri fusion, uanset om det ophørende institut er selskabsskattepligtigt eller ej. FSR
– danske revisorer skal i denne forbindelse pege på, at der ikke ses at være
særlige årsager til, at selskabsskattelovens § 8 A er forbeholdt PAL-pligtig
fusioner, jf. ordlyden af PAL § 19, stk. 2.
Side 3
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0004.png
Side 4
Alternativt skal FSR – danske revisorer foreslå, at der fremsættes et
ændringsforslag til den nye bestemmelse i PAL § 18 a, som giver mulighed for
skattefri succession i PAL-regimet ved
fusion mellem en pensionskasse (PAL § 7)
og et skattepligtigt livsforsikringsselskab (PAL § 8) med sidstnævnte som det
fortsættende, uanset at fusionen først har virkning fra et eventuelt
vedtagelsestidspunkt i selskabsskatteregimet.
Pr æ cise r in g a f r e gle r n e om su cce ssion i u dbe t a lin gsloft e t i PAL §
1 7 , st k . 4
Udbetalingsloftet for henholdsvis udelukkende PAL-pligtige
pensionskasser/arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber, som er
skattepligtige efter PAL § 7 og selskabsskattepligtige livsforsikringsselskaber,
som er skattepligtige efter PAL § 8, findes i henholdsvis PAL § 17, stk. 3 og § 17,
stk. 4.
Udbetalingsloftet fungerer på den måde, at der ikke skal kunne udbetales negativ
skat i det omfang en bestemt grænse er nået – heraf udbetalingsloftet.
Loftet for en udelukkende PAL-pligtig pensionskasse/arbejdsmarkedsrelateret
livsforsikringsselskab er i PAL § 17, stk. 3, fastlagt som summen af betalt skat,
jf. nr. 1, med tillæg af 15 pct. (ved lovforslaget foreslået justeret til 15,3%) af en
evt. nedgang i summen af egenkapital og midler hensat kollektivt til
pensionsopsparerne sammenlignet med størrelsen af disse midler ved
overgangen til de nye regler om pensionsafkastbeskatningen pr. 1. januar 2010.,
jf. nr. 2.
Udbetalingsloftet er for et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab som
udgangspunkt fastsat på samme måde i PAL § 17, stk. 4, dog bortset fra, at den
selskabsskattepligtige egenkapital ikke indgår i beregningen af tillægget, idet
egenkapitalen for så vidt angår disse selskaber selskabsbeskattes.
FSR – danske revisorer skal bede Skatteministeriet bekræfte, at den PAL-
beskattede egenkapital i en pensionskasse mv. som med PAL-fri succession
fusioneres ind i et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab indgår i opgørelsen
af udbetalingsloftet pr. 31. december 2009 i livsforsikringsselskabet, uanset at
egenkapitalen ikke indgår i den relevante bestemmelse for udbetalingsloftet i
selskabsskattepligtige livsforsikringsselskaber, jf. PAL § 17, stk. 4. Baggrunden
herfor er, at den pågældende egenkapital i fusionsåret enten vil have udløst et
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0005.png
PAL-fradrag efter lovforslagets bestemmelser herom eller i primo balancen være
overført til de ufordelte reserver i det forsættende § 8-institut.
Hvis Skatteministeriet mod forventning ikke kan bekræfte ovenstående, skal FSR
– danske revisorer anmode om, at der fremsættes et ændringsforslag, som
præciserer ovenstående.
Side 5
Ove r ga n g fr a be sk a t n in g e ft e r PAL § 8 t il PAL § 7
FSR – danske revisorer har konstateret, at Forsikring og Pension i sit høringssvar
har opfordret Skatteministeriet til at fjerne usikkerheden om, hvorvidt der ved
omdannelsen af et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab (PAL § 8) til et
udelukkende PAL-pligtigt institut (PAL § 7) skal ske ophørsbeskatning af
oparbejdet og ikke bogført goodwill i selskabsskatteregimet. FSR – danske
revisorer har samtidigt noteret, at Skatteministeriet i høringsskemaet ikke har
forholdt sig hertil.
Forsikring og Pension nævner i sit høringssvar, at der er opstået tvivl om,
hvorvidt der skattemæssigt kan ske omdannelse af et PAL § 8-
livsforsikringsselskab til et PAL § 7 institut omfattet af selskabsskattelovens § 3,
stk. 1 nr. 18 (såkaldte Arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber), uden
at dette udløser selskabsskabsbeskatning af eventuel/ikke-konstaterbar egen
oparbejdet, ikke bogført goodwill.
Det er FSR – danske revisorer opfattelse, at der efter danske skatteregler ikke
kan foreligge goodwill for livsforsikringsselskabet før en omdannelse, idet der i
denne situation må forventes at være tale om livsforsikringsselskaber, der ejes af
arbejdsmarkedets parter. Der kan på baggrund af omdannelsens konsekvenser
samtidig ikke være en goodwill i behold, idet en overgang til
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsselskab indebærer, at virksomheden ikke
længere drives på kommercielle vilkår, ligesom det ikke er muligt for
aktionærerne (arbejdsmarkedets parter) at tage midler ud af selskabet.
FSR – danske revisorer skal videre bemærke, at der tidligere er gennemført en
række omdannelser til arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber, uden
at der ses at være sket ophørsbeskatning af en eventuel oparbejdet goodwill, og
hvor der ikke har været tale om at beskatte en eventuel goodwill.
FSR – danske revisorer skal derfor bede Skatteministeriet bekræfte, at der enten
ikke foreligger nogen goodwill i livsforsikringsselskabet eller der ikke anses at
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0006.png
foreligge egen oparbejdet goodwill ved overgang til arbejdsmarkedsrelateret
livsforsikringsselskab.
Alternativt vil FSR – danske revisorer foreslå, at der fremsættes et
ændringsforslag til selskabsskattelovens § 5, stk. 4, hvorefter der ved
omdannelse af et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab til et udelukkende
PAL-pligtigt arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsselskab, der er omfattet af
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 18, ikke sker ophørsbeskatning af egen
oparbejdet goodwill (der jf. ovenfor må anses at være 0).
Side 6
Ve dr ør e n de be r e gn in g a f PAL- fr a dr a g ve d se lsk a bsbe sk a t n in g a f
ove r før t e ge n k a pit a l
PAL-fradraget skal efter den foreslåede § 2, stk. 7 reduceres med den del af den
beskattede egenkapital, som består af opsparet overskud fra omkostnings-
og/eller risikoelementer.
Reduktionen med positive gennemsnitlige omkostnings- og risikoresultater
opgøres som udgangspunkt på grundlag af de faktiske resultater, og hvis der
ikke kan redegøres herfor, opgøres reduktionen efter en skematisk model.
Der foreslås en skematisk beregningsregel for reduktion af PAL-fradraget med
bidrag fra omkostnings- og risikoresultater, hvis pensionsinstituttet ikke kan gøre
rede for den faktiske fordeling.
FSR – danske revisorer takker i den forbindelse for de udarbejdede eksempler for
beregning efter den skematiske regel. Eksemplerne bekræfter desværre vores
forståelse af lovteksten om, at reduktionen af PAL-fradraget beregnet efter den
skematiske model desværre ikke tager hensyn til de positive, gennemsnitlige
resultater for de seneste 3 år forud for fusionsåret.
FSR – danske revisorer finder, at der ved beregningen bør anlægges en
nettobetragtning, og vi vil gerne anmode om en uddybning af, hvorfor
Skatteministeriet ikke har forslået denne mulighed.
N ye r e gle r om be sk a t n in g a f m odt a ge n e ge n k a pit a l ( for sla ge t §
4 , nr. 3 )
Den nye bestemmelse skal kun gælde for fusioner, der er gennemført med
skattemæssig virkning fra og med 1. januar 2020.
L 25 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 21/10-19 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets del om omstruktureringer
2092610_0007.png
Skatteministeriet har i lovforslaget anerkendt, at de eksisterende regler kan
indebære en dobbeltbeskatning, og FSR – danske revisorer har i vores
høringssvar foreslået en supplerende bestemmelse om, at de nye regler senest
ved indleveringen af selvangivelsen for 2020 kan tilvælges for fusioner, der er
gennemført før 1. januar 2020.
I modsat fald kan der blive tale om en forskelsbehandling, der ikke er rimelig.
Dette er afvist af Skatteministeriet med henvisning til, at det vil være urimeligt i
forhold til andre pensionsinstitutter, som eventuelt har afholdt sig fra en
omstrukturering på baggrund af de eksisterende regler, ligesom det ville medføre
et betydeligt mindre engangsprovenu.
D
FSR – danske revisorers foreslår, at pensionsinstitutter skal kunne tilvælge, at
reglerne skal gælde for fusioner gennemført før 1. januar 2020. Den udvidelse
kan ikke være urimelig for andre pensionsinstitutter, som har afholdt sig fra en
fusion på baggrund af eksisterende regler. De andre pensionsinstitutter vil jo
netop ved den forslåede udvidelse kunne blive omfattet af de nye regler. FSR –
danske revisorer vil derfor gerne bede Skatteministeriet uddybe argumentationen
for, hvorfor en udvidelse af reglen ikke kan lade sig gøre.
Side 7
Vi står naturligvis gerne til rådighed for en eventuel uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Skattekonsulent