Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 12
Offentligt
2109268_0001.png
Til lovforslag nr.
L 25
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2019
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
pensionsafkastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og
skatteforvaltningsloven
(Videregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af regler for flytning af
pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
3)
I den indledende tekst til
nr. 7
ændres »stk. 6« til: »stk.
6 og 7«, og efter det under
nr. 7
foreslåede
§ 18, stk. 6,
ind‐
sættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Uanset stk. 5 kan der ved omstrukturering som
nævnt i stk. 1, nr. 1 eller 2, hvor den overdragende institu‐
»Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
pensionsafkastbeskatningsloven, selskabsskatteloven og
forskellige andre love (Videregivelse af oplysninger om
diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger, justering af
reglerne om omdannelse af pensionskasser til
livsforsikringsselskaber og goodwillbeskatning m.v.)«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4 og 7]
Til § 1
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 25 A, stk. 7, nr. 17,
ind‐
sættes efter »0 pct.«: », eller i det omfang, at den anvendte
afkastforudsætning eller amortisationsrente er mindre end 0
pct., men de årlige udbetalinger ikke ville have oversteget
500 kr. under anvendelse af en afkastforudsætning eller
amortisationsrente på 0 pct.«
[Mulighed for anvendelse af bagatelgrænse for diskvalifice‐
rende pensionsudbetalinger, når afkastet er negativt]
Til § 2
DokumentId
Journalnummer
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0002.png
2
tion er skattepligtig efter § 7 og den fortsættende institution
er skattepligtig efter § 8, ved beregning af det beløb, der
højst kan udbetales efter § 17, stk. 4, for den fortsættende in‐
stitution, også succederes i den overdragende institutions
egenkapital opgjort den 31. december 2009, der stammer fra
overskud på renteelementerne.«
[Succession i loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat
ved en skattefri omstrukturering mellem en pensionskasse
m.v. og et livsforsikringsselskab]
Til § 4
4)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 5
indsættes som
stk. 10:
»Stk. 10.
Ved et livsforsikringsselskabs overgang til und‐
tagelse fra beskatning efter § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18, med‐
regnes egen oparbejdet goodwill ikke ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst.«
02.
I
§ 5 D, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
»Anskaffelsessummen for goodwill, der før overgangen
til skattepligt er erhvervet af et selskab m.v., omfattet af sel‐
skabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18, udgør dog 0
kr.««
[Ingen ophørsbeskatning af ikke-afskrivningsberettiget
goodwill ved forsikringsselskabers overgang til skattefrita‐
gelse som pensionskasse eller arbejdsmarkedsrelateret livs‐
forsikringsaktieselskab] [Ingen afskrivningsret for goodwill,
der er erhvervet af en pensionskasse eller et arbejdsmarkeds‐
relateret livsforsikringsaktieselskab]
5)
Nr. 2
udgår.
[Ændring som følge af, at selskabsskattelovens § 13 H, stk.
1, kun omfatter fusioner gennemført med virkning til og
med den 31. december 2019]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13 H, stk. 2, 1, pkt.,
ændres »Fusionen har skatte‐
mæssig virkning« til: »En fusion som nævnt i stk. 1 og 4 har
skattemæssig virkning« og i
stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter
»stk. 1«: »og 4«.«
[Præcisering af fusionsdatoen ved fusion mellem en pen‐
sionskasse m.v. og et livsforsikringsselskab]
Ny paragraf
7)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I afskrivningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29.
august 2016, som ændret ved § 5 i lov nr. 688 af 8. juni
2017, § 6 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 1 i lov nr.
722 af 8. juni 2018 og § 2 i lov nr. 1729 af 27. december
2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 40, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Det gælder dog ikke goodwill, der er erhvervet fra et sel‐
skab m.v. omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9
eller 18.««
[Ingen afskrivningsret for goodwill, der er erhvervet fra en
pensionskasse eller et arbejdsmarkedsrelateret livsforsik‐
ringsaktieselskab]
Til § 6
8)
Som
stk. 8
indsættes:
»Stk. 8.
§ 01 har virkning for goodwill, der erhverves den
1. januar 2020 eller senere.«
[....... ]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås lovens titel ændret som
følge af ændringsforslag nr. 4 og 7.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det i pensionsbe‐
skatningslovens § 25 A, stk. 7, at indføre to bagatelgrænser
for diskvalificerende pensionsudbetalinger, hvorefter for det
første en engangsudbetaling af eller en disposition over en
hel pensionsordning på mindre end 1.000 kr. før pensionsaf‐
gift, og for det andet ratevise eller løbende pensionsudbeta‐
linger, der ikke overstiger 500 kr. årligt før indkomstskat, af
en hel pensionsordning, ikke vil blive anset som diskvalifi‐
cerende pensionsudbetalinger.
Ved en hel pensionsordning forstås i et pengeinstitut en
hel pensionskonto med tilhørende depot. Ved en hel pensi‐
onsordning forstås i et forsikringsselskab eller en pensions‐
kasse den enkelte skattekode under et policenummer. En
pensionsordning i et forsikringsselskab kan under samme
policenummer bestå f.eks. af en rateforsikring og en livren‐
te, og hvis rateforsikringen udbetales som et engangsbeløb,
og dette beløb ikke overstiger 1.000 kr. før pensionsafgift,
vil denne udbetaling som følge af den foreslåede bagatel‐
grænse for engangsudbetalinger ikke blive anset som en dis‐
kvalificerende pensionsudbetaling, uanset størrelsen af liv‐
renten under samme policenummer.
De foreslåede bagatelgrænser vil betyde, at engangsudbe‐
talinger mv., der ikke overstiger 1.000 kr. og ratevise eller
løbende pensionsudbetalinger, der ikke overstiger 500 kr.
årligt, ikke vil føre til, at den pågældende pensionsopsparer i
senere indkomstår får begrænset sin mulighed for at foretage
indbetalinger til aldersopsparing, der overstiger den lave
indbetalingsgrænse på 5.300 kr. årligt (2020-niveau).
Om de ratevise eller løbende udbetalinger overstiger 500
kr. årligt, opgøres efter lovforslaget på det tidspunkt, hvor
udbetalingerne påbegyndes. Det er efter lovforslaget en be‐
tingelse for undtagelsen, at den anvendte afkastforudsæt‐
ning, som ligger til grund for beregningen af den løbende
udbetaling, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 2, hen‐
holdsvis den anvendte amortisationsrente, jf. pensionsbe‐
skatningslovens § 11 A, stk. 3, som ligger til grund for be‐
regningen af den årlige rate, når der er valgt udbetaling efter
annuitetsprincippet, jf. pensionsbeskatningslovens § 11 A,
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0003.png
3
stk. 2, nr. 2, ikke kan være mindre end 0 pct. Hvis der gives
mulighed for frit at anvende en negativ afkastforudsætning
eller amortisationsrente, kan udbetalingen således gøres
kunstigt lav det første år af udbetalingsforløbet, i princippet
således at selv meget store ratepensioner og livrenter m.v.
kan blive omfattet af den foreslåede undtagelse.
Der kan dog være tilfælde, hvor et pensionsinstitut rent
faktisk anlægger en negativ afkastforudsætning eller anven‐
der en negativ amortisationsrente, fordi det enkelte pensi‐
onsinstitut konkret skønner, at afkastet vil være negativt.
Har pensionsinstituttet anlagt et sådant skøn, vil den foreslå‐
ede bagatelgrænse efter lovforslaget ikke kunne anvendes.
Det foreslås derfor ved dette ændringsforslag at ændre
den foreslåede regel, så bagatelgrænsen skal finde anvendel‐
se, selv om der er anvendt en negativ afkastforudsætning el‐
ler amortisationsrente, hvis de årlige udbetalinger ikke ville
have oversteget 500 kr. under anvendelse af en afkastforud‐
sætning eller amortisationsrente på 0 pct. Ændringsforslaget
skal sikre, at løbende udbetalinger fra små ratepensioner og
livrenter ikke vil blive betragtet som diskvalificerende udbe‐
talinger, alene fordi der er anvendt en negativ afkastforud‐
sætning eller amortisationsrente.
Pensionsinstituttet vil således ved siden af den reelle be‐
regning af de løbende udbetalinger eller rater kunne beregne
en syntetisk løbende udbetaling eller syntetisk rateforløb
under anvendelse af henholdsvis en afkastforudsætning eller
en amortisationsrente på 0 pct. Hvis denne beregning resul‐
terer i syntetiske årlige udbetalinger på højst 500 kr., anses
udbetalingerne fra ratepensionen eller pensionsordningen ik‐
ke som diskvalificerende udbetalinger. Dermed vil udbeta‐
lingerne ikke føre til, at den pågældende pensionsopsparer i
senere indkomstår får begrænset sin mulighed for at foretage
indbetalinger til aldersopsparing, der overstiger den lave
indbetalingsgrænse på 5.300 kr. årligt (2020-niveau).
Til nr. 3
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18 giver under visse
betingelser bl.a. mulighed for, at en pensionskasse m.v., der
er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7,
kan omdanne sig til et livsforsikringsselskab omfattet af
pensionsafkastbeskatningslovens § 8, jf. pensionsafkastbe‐
skatningslovens § 18, stk. 1, nr. 1. En pensionskasse m.v.,
der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens §
7, og et livsforsikringsselskab, der er skattepligtigt efter pen‐
sionsafkastbeskatningslovens § 8, kan også fusionere skatte‐
frit med livsforsikringsselskabet som det fortsættende sel‐
skab, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1, nr. 2.
Den skattefri omdannelse eller fusion indebærer bl.a., at
det fortsættende livsforsikringsselskab kan succedere i pen‐
sionskassens uudnyttede negative skat, der kan fremføres til
modregning i det fortsættende livsforsikringsselskabs efter‐
følgende positive skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens
§ 17, stk. 1, og under visse betingelser udbetales, jf. pensi‐
onsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 2.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 2, kan
bl.a. livsforsikringsselskaber få udbetalt den negative skat,
der ikke er fradraget i de førstkommende fem indkomstår ef‐
ter indkomståret, hvor den negative skat er beregnet.
Udbetalingen af uudnyttet negativ skat er begrænset af
loftet i pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 3 og 4.
For pensionskasser m.v. omfattet af pensionsafkastbe‐
skatningslovens § 7 beregnes loftet for udbetaling af uudnyt‐
tet negativ skat som summen af skatten betalt efter pensi‐
onsafkastbeskatningsloven fra og med indkomståret 2010 og
15 pct. af en evt. nedgang i den del af egenkapitalen og de
ufordelte midler, der består af overskud på renteelementerne
nedsat med den andel, der den 31. december 2009 kan hen‐
føres til ordninger omfattet af §§ 15 og 16 i lov om beskat‐
ning af visse pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskat‐
ningsloven), og nedsat med den andel, der den 31. december
2009 kan henføres til opsparing før 1982, jf. § 7 i lov om be‐
skatning af visse pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbe‐
skatningsloven), sammenlignet med størrelsen af disse mid‐
ler ved udgangen af indkomståret, jf. pensionsafkastbeskat‐
ningslovens § 17, stk. 3. Loftet nedsættes med tidligere ud‐
betalt negativ skat efter stk. 2.
For livsforsikringsselskaber omfattet af pensionsafkast‐
beskatningslovens § 8 beregnes loftet på samme måde, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 4, idet en evt.
nedgang i egenkapitalen dog ikke indgår i beregningen, da
egenkapitalen ikke indgår i opgørelsen af beskatningsgrund‐
laget for livsforsikringsselskaber efter pensionsafkastbeskat‐
ningsloven.
Ved beregning af loftet for udbetaling af uudnyttet nega‐
tiv skat for det fortsættende livsforsikringsselskab, kan der
ifølge praksis, jf. SKM2017. 114SR, ved en skattefri fusion
eller omdannelse mellem en pensionskasse m.v., der er skat‐
tepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7 og et
livsforsikringsselskab, der er skattepligtig efter pensionsaf‐
kastbeskatningslovens § 8, succederes i den overdragende
pensionskasses betalte skat efter pensionsafkastbeskatnings‐
lovens § 7 fra og med 2010 efter pensionsafkastbeskatnings‐
lovens § 17, stk. 3, nr. 1, og den del af pensionskassens loft,
der består af pensionskassens ufordelte midler opgjort efter
§ 17, stk. 3, nr. 2, litra a.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, kan
der, ved en skattefri omstrukturering mellem en pensions‐
kasse m.v. omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 7
og et livsforsikringsselskab omfattet af pensionsafkastbe‐
skatningslovens § 8, kun succederes i de værdier, der indgår
i opgørelsen af beskatningsgrundlaget for den fortsættende
institution.
Livsforsikringsselskaber beskattes ifølge pensionsafkast‐
beskatningslovens § 8 som udgangspunkt af forskellen mel‐
lem de ufordelte midler ved indkomstårets udgang og de
ufordelte midler ved indkomstårets begyndelse. Livsforsik‐
ringsselskaber er således ikke pensionsafkastskattepligtige
af afkastet af egenkapitalen, og kan derfor ikke succedere i
den del af loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat, der
udgøres af pensionskassens egenkapital opgjort den 31. de‐
cember 2009.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at der indsættes en
regel, der sikrer, at der ved skattefri fusion eller omdannelse
af en pensionskasse m.v. omfattet af pensionsafkastbeskat‐
ningslovens § 7 til et livsforsikringsselskab omfattet af pen‐
sionsafkastbeskatningslovens § 8 også skal kunne succede‐
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0004.png
4
res i pensionskassens egenkapital opgjort den 31. december
2009 ved beregning af loftet for udbetaling af uudnyttet ne‐
gativ skat.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at det modta‐
gende livsforsikringsselskab i ovenstående situation kan
succedere i hele loftet for udbetaling af negativ skat for pen‐
sionskassen m.v.
Efter ændringsforslaget vil et livsforsikringsselskab, der
f.eks. har fusioneret skattefrit med en pensionskasse, kunne
få udbetalt den andel af den negative skat, som ikke er udbe‐
talt eller anvendt til modregning i pensionskassen, der svarer
til nedgangen i pensionskassens egenkapital fra den 31. de‐
cember 2009 til fusionstidspunktet, da denne nedgang kan
have resulteret i en uudnyttet negativ skat, som livsforsik‐
ringsselskabet har succederet i.
Livsforsikringsselskabet vil endvidere, såfremt visse be‐
tingelser er opfyldt, fem år efter fusionen kunne få udbetalt
den andel af den negative skat, der svarer til pensionskas‐
sens egenkapital på fusionstidspunktet, som der er givet fra‐
drag for i fusionsåret efter den foreslåede fradragsmodel i
pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, jf. lovforsla‐
gets § 2, nr. 7, og som ikke er anvendt til modregning i livs‐
forsikringsselskabets positive skat.
Hvis loftet for udbetaling af livsforsikringsselskabets ne‐
gative skat ikke som foreslået ved ændringsforslaget om at
indsætte et nyt stk. 7 udvides med pensionskassens egenka‐
pital den 31. december 2009, vil livsforsikringsselskabet – i
modsætning til pensionskassen - ikke have mulighed for at
få udbetalt den negativ skat, der svarer til pensionskassens
egenkapital den 31. december 2009, men ville kun kunne
udnytte den negative skat til at nedbringe efterfølgende års
positive skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk.
1.
Pensionskassen ville dog - hvis den ikke havde fusioneret
med livsforsikringsselskabet - først kunne få udbetalt den
negative skat, der svarer til skatteværdien af den egenkapi‐
tal, der er overført til livsforsikringsselskabet, fem år efter,
at pensionskassen havde tilskrevet den overførte egenkapital
til pensionsopsparernes depoter. Efter ændringsforslaget vil
livsforsikringsselskabet således ved anvendelse af den fore‐
slåede fradragsmodel, jf. lovforslagets § 2, nr. 7, som ud‐
gangspunkt have mulighed for at få udbetalt skatteværdien
af den overførte egenkapital tidligere, end hvis pensionskas‐
sen ikke havde fusioneret.
Til nr. 4
Ad nr. 01
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk.
10 i selskabsskattelovens § 5.
Efter de gældende regler sidestilles overgang fra skatte‐
pligt efter selskabsskattelovens § 1 til fritagelse for skatte‐
pligt efter § 3 med ophør af virksomhed og salg til handels‐
værdi af de aktiver og passiver, der er i behold hos selskabet
m.v., jf. selskabsskattelovens § 5, stk. 4. Ved ophør af sel‐
skabsskattepligt skal der således foretages en ophørsbeskat‐
ning. Der skal foretages en opgørelse, så latente gevinster og
tab på skattepligtige aktiver og passiver medregnes ved op‐
gørelsen af den skattepligtige indkomst for det selskab, hvis
selskabsskattepligt ophører. Ved overgangen til selska‐
bsskattefrihed efter de nævnte bestemmelser i selskabsskat‐
telovens § 3, stk. 1, overgår selskabet herefter til alene at
være skattepligtigt efter reglerne i pensionsafkastbeskat‐
ningsloven.
Overgang til fritagelse for selskabsskattepligt kan f.eks.
ske ved omdannelse af livsforsikringsselskabet eller ved fu‐
sion af selskabet med en pensionskasse eller et arbejdsmar‐
kedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, hvor livsforsik‐
ringsselskabet er det ophørende selskab, og pensionskassen
eller det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktiesel‐
skab er det fortsættende.
Reglerne i fusionsskatteloven om skattefri overgang med
succession finder ikke anvendelse. Det skyldes, at det mod‐
tagende selskab i omstruktureringen ikke omfattes af selska‐
bsskattepligt og derfor ikke kan succedere i det overdragen‐
de selskabs skattemæssige stilling. Overgangen til fritagelse
for skattepligt udløser derfor altid ophørsbeskatning.
Fortjeneste på goodwill, der måtte være i behold, skal op‐
hørsbeskattes hos livsforsikringsselskabet efter gældende
regler. Det gælder både fortjeneste på goodwill, som selska‐
bet har erhvervet i forbindelse med køb af virksomhed, og
fortjeneste på goodwill, som virksomheden selv har oparbej‐
det gennem den løbende drift (egen oparbejdet goodwill).
For så vidt angår egen oparbejdet goodwill, kan fortjenesten
opgøres til den samlede goodwillværdi, idet anskaffelses‐
summen udgør 0 kr.
Når et selskabsbeskattet livsforsikringsselskab overgår
fra fuld skattepligt til at være en pensionskasse eller et ar‐
bejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, overgår
selskabet til undtagelse fra selskabsskattepligt og beskattes
herefter udelukkende efter pensionsafkastbeskatningsloven.
Ved overgangen skal selskabets aktiver og passiver opgøres
til handelsværdien. Denne værdi lægges til grund for op‐
hørsbeskatningen.
For livsforsikringsselskaber kan ophørsbeskatningen
imidlertid i vidt omfang imødegås derved, at selskabet i for‐
bindelse med overgangen til selskabsskattefrihed kan foreta‐
ge hensættelser til dækning af forpligtelserne over for de
forsikrede, jf. selskabsskattelovens § 13, stk. 3.
Der er imidlertid alene mulighed for at foretage hensæt‐
telser på grundlag af de værdier, som efter de regnskabs‐
mæssige regler indgår som et aktiv på selskabets balance.
Da både regnskabsreglerne og skattereglerne medfører, at
investeringsaktiverne indgår til dagsværdi og i al væsentlig‐
hed lagerbeskattes, vil der som udgangspunkt ikke være no‐
gen videre afståelsesbeskatning på disse aktiver. Eventuelle
urealiserede værdistigninger, som ikke er beskattet, vil dog
indebære ophørsbeskatning, men hvor de regnskabsmæssigt
balanceførte værdistigninger endnu ikke måtte være hensat
til de forsikrede, vil de kunne hensættes i forbindelse med
overgangen til selskabsskattefrihed, så ophørsbeskatningen
reduceres eller elimineres.
Derimod er det ikke muligt at medregne selskabets egen
oparbejdede goodwill som et aktiv på selskabets balance.
Der kan allerede af den grund ikke foretages forsikrings‐
mæssige hensættelser på grundlag af egen oparbejdet good‐
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0005.png
5
will. Dermed kan en ophørsbeskatning af egen oparbejdet
goodwill ikke imødegås via hensættelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at undtage livsforsik‐
ringsselskaber fra beskatning af egen oparbejdet goodwill
ved selskabets overgang til undtagelse fra beskatning efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 (pensionskasser under
tilsyn) eller nr. 18 (arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikrings‐
aktieselskaber). Det er uden betydning, om der ydes veder‐
lag for den afståede goodwill eller ej. Fortjeneste på andre
aktiver, herunder fortjeneste i form af genvundne afskrivnin‐
ger på tilkøbt goodwill, vil fortsat skulle ophørsbeskattes.
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om, at
skattemæssige regler så vidt muligt ikke står hindrende i ve‐
jen for forretningsmæssigt velbegrundede omstrukturerin‐
ger, som er til gavn for pensionsopsparerne. Ændringsforsla‐
get skal ses i sammenhæng med lovforslaget i øvrigt, hvor‐
efter der tilstræbes skabt større fleksibilitet i forbindelse
med gennemførelse af sådanne omstruktureringer.
For så vidt angår udenlandske livsforsikringsselskaber,
der driver livsforsikringsvirksomhed fra en filial i Danmark
og dermed omfattes af selskabsskattelovens § 2, og som
overgår til fritagelse for selskabsskattepligt efter selska‐
bsskattelovens § 3, foreslås indført samme skattefritagelse
for egen oparbejdet goodwill, som foreslås indført for dan‐
ske livsforsikringsselskaber.
Efter ændringsforslaget er det således ikke kun danske
livsforsikringsselskaber, omfattet af selskabsskattelovens §
1, men også udenlandske livsforsikringsselskabers danske
filialer omfattet af selskabsskattelovens § 2, der vil være
omfattet af den foreslåede regel om skattefritagelse for egen
oparbejdet goodwill. Det vil være aktuelt, hvis et uden‐
landsk livsforsikringsselskab med filial i Danmark overgår
til at være en pensionskasse omfattet af selskabsskattelovens
§ 3. De foreslåede værnsregler, jf. ændringsforslag nr. 4,
ændring nr. 02, og ændringsforslag nr. 7 vil ligeledes finde
anvendelse ved efterfølgende erhvervelse af goodwill fra det
udenlandske selskabs selskabsskattefritagne driftssted i
Danmark.
Det har været overvejet, om undtagelsen fra ophørsbe‐
skatning, der foreslås i ændringsforslaget, vil kunne anses
for statsstøtte til de livforsikringsselskaber, der vil blive om‐
fattet af undtagelsen.
Den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 5,
stk. 10, er imidlertid en generel undtagelse, som vil skulle
gælde for alle selskabsbeskattede livsforsikringsselskaber,
der overgår til selskabsskattefrihed efter selskabsskattelo‐
vens § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18. Desuden er det vurderingen,
at den foreslåede undtagelsesbestemmelse er i overensstem‐
melse med de grundlæggende hensyn og principper i selska‐
bsskatteloven. Det bemærkes, at livforsikringsselskabets ak‐
tionærer i de situationer, der vil blive omfattet af undtagel‐
sesbestemmelsen, hverken direkte eller indirekte vil realise‐
re den værdi, som egen oparbejdet goodwill repræsenterer.
Det er således udelukkende som følge af, at sådan goodwill
ikke kan indgå som et aktiv på balancen, at der ikke er mu‐
lighed for at foretage forsikringsmæssige hensættelser – og
dermed skattemæssige fradrag – på grundlag af værdien.
Den foreslåede undtagelsesbestemmelse vurderes derfor
at være i overensstemmelse med grundlæggende principper
bag skattelovgivningen, hvorefter beskatning kun finder
sted, når der direkte eller indirekte realiseres en indtægt eller
gevinst. Derudover vil de foreslåede værnsregler i ændrings‐
forslag nr. 4, ændring nr. 02, og ændringsforslag nr. 7 sikre,
at der heller ikke på et senere tidspunkt vil være mulighed
for, at selskabsaktionærer (direkte eller indirekte) opnår en
økonomisk fordel som følge af den foreslåede undtagelse fra
ophørsbeskatningen.
Ændringsforslagene vurderes derfor at være i overens‐
stemmelse med statsstøttereglerne.
Provenumæssige konsekvenser
Med ændringsforslaget undtages forsikringsselskaber fra
beskatning af egen oparbejdet goodwill ved selskabets over‐
gang til undtagelse fra beskatning efter selskabsskattelo‐
vens. Ændringen vurderes ikke at have nævneværdige pro‐
venumæssige konsekvenser. I vurderingen lægges det til
grund, at beskatningen efter gældende regler afholder forsik‐
ringsselskaberne fra at udtræde af selskabsbeskatning. En
ophævelse af beskatningen vurderes derfor ikke at medføre
et mindreprovenu for staten, når den foreslåede undtagelse
fra beskatning sammenholdes med de foreslåede værnsreg‐
ler i ændringsforslag nr. 4, ændring nr. 02 og ændringsfor‐
slag nr. 7, hvorefter en senere selskabsskattepligtig erhver‐
ver ikke kan medregne den erhvervede goodwill til afskriv‐
ningsgrundlaget.
Ad nr. 02
Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt
punktum i selskabsskattelovens § 5 D, stk. 6.
De gældende regler i selskabsskattelovens § 5 D, stk. 6,
regulerer den skattemæssige opgørelse af anskaffelsessum‐
men for bl.a. goodwill i forbindelse med, at et selskab m.v.
overgår fra skattefrihed til skattepligt efter selskabsskattelo‐
vens § 1. Efter denne bestemmelse kan goodwill, som er er‐
hvervet før overgangen til skattepligt, afskrives på grundlag
af anskaffelsessummen reduceret med de afskrivninger, som
kunne være foretaget siden anskaffelsesåret.
Ved ændringsforslaget foreslås det, at goodwill, som er
erhvervet før overgangen til selskabsskattepligt, ikke kan
medregnes ved opgørelse af anskaffelsessummen efter af‐
skrivningslovens § 40, stk. 1, efter overgang til selska‐
bsskattepligt, når den pågældende goodwill hidrører fra et
selskab m.v., der er skattefritaget efter selskabsskattelovens
§ 3, stk. 1, nr. 9 eller 18 – dvs. fra en pensionskasse eller et
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab. Et så‐
dant selskab m.v. vil før overgangen til selskabsskattepligt
hidtil have været udelukkende beskattes efter pensionsaf‐
kastbeskatningsloven.
Den foreslåede ændring vil indebære, at erhververen ikke
kan foretage skattemæssige afskrivninger på den erhvervede
goodwill, der hidrører fra en pensionskasse eller et arbejds‐
markedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, ligesom er‐
hververen skal beskattes fuldt ud ved videresalg, idet an‐
skaffelsessummen udgør 0 kr.
Den foreslåede bestemmelse skal – ligesom den foreslåe‐
de bestemmelse i afskrivningslovens § 40, stk. 1, 2. pkt. –
hindre, at goodwill medregnes til den skattemæssige anskaf‐
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0006.png
6
felsessum, når der er tale om goodwill, der tidligere har væ‐
ret skattefritaget efter den ved ændringsforslag nr. 4, æn‐
dring nr. 01 foreslåede § 5, stk. 10, i selskabsskatteloven, el‐
ler goodwill, som selskabet m.v. selv har oparbejdet under
selskabsskattefrihed.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en ændring som følge af, at det i
lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås, at selskabsskattelovens §
13 H, stk. 1, begrænses til kun at omfatte fusioner, der er
gennemført med skattemæssig virkning til og med den 31.
december 2019.
Til nr. 6
Selskabsskattelovens § 13 H regulerer opgørelsen af den
skattepligtige indkomst ved fusion mellem en indskydende
pensionskasse eller arbejdsmarkedsrelateret livsforsikrings‐
aktieselskab og et modtagende livsforsikringsselskab.
Efter selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, kan en pen‐
sionskasse m.v. fusionere ind i et selskabsskattepligtigt livs‐
forsikringsselskab, uden at livsforsikringsselskabet selska‐
bsbeskattes af den modtagne egenkapital. Selskabsskattelo‐
vens § 13 H, stk. 3, sikrer genbeskatning, når livsforsik‐
ringsselskabets egenkapital efterfølgende nedbringes i for‐
hold til den egenkapital, der fremgik af åbningsbalancen for
livsforsikringsselskabet i forbindelse med fusionen.
Ifølge selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2, har fusionen
skattemæssig virkning fra skæringsdatoen for den åbnings‐
balance for det modtagende selskab, der er udarbejdet i for‐
bindelse med fusionen. Skæringsdatoen for det modtagende
selskabs åbningsbalance skal være sammenfaldende med
skæringsdatoen for det modtagende selskabs regnskabsår.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at selskabsskattelo‐
vens § 8 A, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse ved fu‐
sion efter stk. 1.
I lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås selskabsskattelovens §
13 H, stk. 1 og 3, begrænset til kun at omfatte fusioner, der
er gennemført med skattemæssig virkning til og med den 31.
december 2019.
Lovforslaget indeholder imidlertid ingen begrænsninger i
anvendelsen af selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2. Selska‐
bsskattelovens § 13 H, stk. 2, finder derfor fortsat anvendel‐
se på fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og
et modtagende livsforsikringsselskab omfattet af det foreslå‐
ede nye stk. 4 i selskabsskattelovens § 13 H, jf. lovforslagets
§ 4, nr. 3.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 13 H, stk. 4, i selska‐
bsskabsskatteloven fastslår, at modtager et livsforsikrings‐
selskab ved en fusion med en indskydende pensionskasse el‐
ler et indskydende arbejdsmarkedsrelateret livsforsikrings‐
aktieselskab egenkapitalen i pensionskassen eller det ar‐
bejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskab, så med‐
regnes den andel af egenkapitalen, som livsforsikringssel‐
skabet i forbindelse med fusionen efter pensionsafkastbe‐
skatningslovens § 18, stk. 2, 2. pkt., har overført til de ufor‐
delte midler, ikke ved opgørelsen af livsforsikringsselska‐
bets skattepligtige indkomst.
Bestemmelsen regulerer fusion mellem en indskydende
pensionskasse m.v. og et modtagende livsforsikringsselskab,
hvor den modtagne egenkapital helt eller delvist overføres
til de ufordelte midler, jf. den foreslåede primoregulerings‐
model i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 2, 2.
pkt., jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Bestemmelsen omfatter også fusion mellem en indsky‐
dende pensionskasse m.v. og et modtagende livsforsikrings‐
selskab, hvor livsforsikringsselskabet modtager egenkapital
i pensionskassen m.v. uden at overføre egenkapitalen til de
ufordelte midler.
I ændringsforslaget foreslås der i selskabsskattelovens §
13 H, stk. 2, indsat en specifik henvisning til den nye fore‐
slåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 4.
Formålet med ændringsforslaget er at undgå tvivl om, at sel‐
skabsskattelovens § 13 H, stk. 2, også skal finde anvendelse
på fusioner omfattet af det foreslåede stk. 4 i selskabsskatte‐
lovens § 13 H.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 3, er det
en betingelse for anvendelsen af reglerne om pensionsaf‐
kastskattefri fusion, at fusionsdatoen er den 1. januar i fusi‐
onsåret.
Med ændringsforslaget tydeliggøres det, at en indskyden‐
de pensionskasse m.v. og et modtagende livsforsikringssel‐
skab, der ønsker at gennemføre en skattefri fusion efter pen‐
sionsafkastbeskatningsloven, og som skal foretage en sel‐
skabsskattepligtig fusion efter selskabsskatteloven, ikke er
nødt til at holde generalforsamling den 31. december året før
fusionsåret for at kunne opfylde kravet om, at fusionsdatoen
skal være sammenfaldende efter pensionsafkastbeskatnings‐
loven og selskabsskatteloven.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt 2.
pkt. i afskrivningslovens § 40, stk. 1.
Efter de gældende regler kan erhververen af goodwill fo‐
retage skattemæssige afskrivninger på anskaffelsessummen
for goodwill med 1/7 om året, jf. afskrivningslovens § 40,
stk. 1. Den, der afstår goodwill, skal tilsvarende beskattes af
fortjenesten, jf. afskrivningslovens § 40, stk. 6. Efter de gæl‐
dende regler er der således i vidt omfang symmetri i beskat‐
ningen af goodwill hos overdrager og fradrag hos erhverver.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der ikke kan fore‐
tages skattemæssige afskrivninger på anskaffelsessummen
for goodwill, der erhverves fra et selskab m.v., som er und‐
taget fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr.
9 eller 18.
Den foreslåede bestemmelse er en værnsregel, der skal
sikre mod, at en skattefritaget goodwill på et senere tids‐
punkt gøres til genstand for skattemæssige afskrivninger.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændrings‐
forslag nr. 4, ændring nr. 01, hvor der foreslås indsat en ny
bestemmelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 10, om, at af‐
ståelse af egen oparbejdet goodwill i visse situationer ikke
udløser beskatning hos overdrager. For at fastholde symme‐
trien er der behov for en regel om, at erhververen i samme
situationer ikke kan medregne den samme goodwill ved op‐
gørelsen af den skattemæssige anskaffelsessum.
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0007.png
7
Den foreslåede bestemmelse skal således hindre afskriv‐
ningsadgang for goodwill, der tidligere har været skattefrita‐
get efter det foreslåede § 5, stk. 10, i selskabsskatteloven.
Bestemmelsen vil endvidere indebære, at erhververen heller
ikke kan afskrive på goodwill, som det overdragende selska‐
bsskattefri selskab m.v. har oparbejdet under skattefrihed.
Bestemmelsen vil også sikre, at den senere selskabsskat‐
tepligtige erhverver vil blive beskattet fuldt ud, hvis den på‐
gældende goodwill efterfølgende videresælges. Det skyldes,
at den skattemæssige anskaffelsessum efter forslaget udgør
0 kr.
Et selskabsbeskattet forsikringsselskab kan eksempelvis
via en fusion eller omdannelse være overgået til et selska‐
bsskattefritaget arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktie‐
selskab. I denne forbindelse er forsikringsselskabets egen
oparbejdede goodwill blevet overdraget til det modtagende
selskab og dermed skattefritaget efter den foreslåede be‐
stemmelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 10.
Hvis det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktie‐
selskab efterfølgende overdrager den pågældende virksom‐
hed herunder den tidligere skattefritagne goodwill til et al‐
mindeligt selskabsbeskattet selskab, vil erhververen efter
ændringsforslaget ikke kunne medregne den erhvervede
goodwill som anskaffelsessum. Den skattemæssige anskaf‐
felsessum udgør således 0 kr.
Det samme vil eksempelvis gælde, hvis det arbejdsmar‐
kedsrelaterede livsforsikringsselskab ved en mellemliggende
afståelse har overdraget den pågældende virksomhed inkl.
goodwill til et andet rent pensionsafkastbeskattet selskab –
f.eks. en pensionskasse – hvorefter pensionskassen videreo‐
verdrager virksomheden med goodwill til et almindeligt sel‐
skabsbeskattet selskab. Dermed kan den erhvervede good‐
will efter forslaget ikke medregnes som skattemæssig an‐
skaffelsessum efter afskrivningslovens § 40, stk. 1.
Hvis det selskabsbeskattede selskab videreoverdrager den
erhvervede goodwill til et andet almindeligt selskabsbeskat‐
tet selskab, vil der ikke indtræde yderligere begrænsninger
for senere erhververe efter den foreslåede bestemmelse i af‐
skrivningslovens § 40, stk. 1, 2. pkt. Overdrageren beskattes
efter de almindelige regler, og senere erhververe vil kunne
medregne anskaffelsessummen til afskrivningsgrundlaget
for goodwill efter de almindelige regler.
Til nr. 8
Det foreslås, at det i ændringsforslag nr. 7 foreslåede nye
§ 40, stk. 1, 2. pkt., i afskrivningsloven skal have virkning
for goodwill, der erhverves den 1. januar 2020 eller senere.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2019 og var til
1. behandling den 8. oktober 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 9. juli 2019
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 11, folke‐
tingsåret 2018-19, 2. samling. Den 3. oktober 2019 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval‐
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputati‐
oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministeren
har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 25 - 2019-20 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2109268_0008.png
8
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
43
16
16
14
13
12
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1