Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 11
Offentligt
2107169_0001.png
18. november 2019
J.nr.
2019-6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsaf-
kastbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven (Vi-
deregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smidiggørelse af
regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reglerne om omdannelse af
pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkastbe-
skatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Videregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbetalinger, smi-
diggørelse af regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af reg-
lerne om omdannelse af pensionskasser til livsforsikringsselskaber m.v.) (L
25)
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
”Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
pensionsafkastbeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Videregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbe-
talinger, smidiggørelse af regler for flytning af pensionsindbetalinger, juste-
ring af reglerne om omdannelse af pensionskasser til livsforsikringsselskaber
og goodwillbeskatning m.v.)”
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4 og 7]
Til § 1
2)
I de under
nr. 5
foreslåede
§ 25 A, stk. 7, nr. 14-17,
indsættes i
nr. 17
efter ”0
pct.”:
”,
eller i det omfang, at den anvendte afkastforudsætning eller amortisations-
rente er mindre end 0 pct., men de årlige udbetalinger ikke ville have oversteget
500 kr. under anvendelse af en afkastforudsætning eller amortisationsrente på 0
pct.”
[Mulighed for anvendelse af bagatelgrænse for diskvalificerende pensionsudbeta-
linger, når afkastet er negativt]
Side 2 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0003.png
Til § 2
3)
I den indledende tekst til
nr. 7
ændres ”stk.
6”
til: ”stk.
6
og
7”,
og efter det un-
der
nr. 7
foreslåede
§ 18, stk. 6,
indsættes som
stk. 7:
”Stk.
7.
Uanset stk. 5 kan der ved omstrukturering som nævnt i stk. 1, nr. 1 eller 2,
hvor den overdragende institution er skattepligtig efter § 7 og den fortsættende in-
stitution er skattepligtig efter § 8, ved beregning af det beløb, der højst kan udbeta-
les efter § 17, stk. 4, for den fortsættende institution, også succederes i den over-
dragende institutions egenkapital opgjort den 31. december 2009, der stammer fra
overskud på renteelementerne.”
[Succession i loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat ved en skattefri om-
strukturering mellem en pensionskasse m.v. og et livsforsikringsselskab]
Til § 4
4)
Før
nr. 1
indsættes som nye numre:
”01.
I
§ 5
indsættes som
stk. 10:
”Stk. 10.
Ved et livsforsikringsselskabs overgang til undtagelse fra beskatning ef-
ter § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18, medregnes egen oparbejdet goodwill ikke ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst.
[Ingen ophørsbeskatning af ikke-afskrivningsberettiget goodwill ved forsikrings-
selskabers overgang til skattefritagelse som pensionskasse eller arbejdsmarkedsre-
lateret livsforsikringsaktieselskab]
02.
I
§ 5 D, stk. 6,
indsættes som
2. pkt.:
”Anskaffelsessummen for goodwill,
der før overgangen til skattepligt er erhvervet
af et selskab m.v., omfattet af selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18, udgør
dog 0 kr.””
[Ingen afskrivningsret for goodwill, der er erhvervet af en pensionskasse eller et
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab]
5)
Nr. 2 udgår.
Side 3 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0004.png
[Ændring som følge af, at selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, kun omfatter fusio-
ner gennemført med virkning til og med den 31. december 2019.]
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 13 H, stk. 2, 1, pkt.,
ændres ”Fusionen har skattemæssig virkning”
til:
”En
fusion som nævnt i stk. 1 og 4 har skattemæssig virkning” og
i
stk. 2, 3. pkt.,
ind-
sættes efter ”stk. 1”: ”og 4”.
[Præcisering af fusionsdatoen ved fusion mellem en pensionskasse m.v. og et livs-
forsikringsselskab]
Ny paragraf
7)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ӥ 01
I afskrivningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som ændret
ved § 5 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, § 6 i lov nr. 1555 af 19. december 2017, § 1 i
lov nr. 722 af 8. juni 2018 og § 2 i lov nr. 1729 af 27. december 2018, foretages
følgende ændring:
”1.
I
§ 40, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Det
gælder dog ikke goodwill, der er erhvervet fra et selskab m.v. omfattet af sel-
skabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18.””
[Ingen afskrivningsret for goodwill, der er erhvervet fra en pensionskasse eller et
arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab]
Til § 6
8)
I
§ 6
indsættes som
stk. 8:
”Stk.
8.
§ 01 har virkning for goodwill, der erhverves den 1. januar 2020 eller se-
nere.”
Side 4 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås lovens titel ændret som følge af ændringsforslag nr.
4 og 7.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det i pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk.
7, at indføre to bagatelgrænser for diskvalificerende pensionsudbetalinger, hvorefter
for det første en engangsudbetaling af eller en disposition over en hel pensionsord-
ning på mindre end 1.000 kr. før pensionsafgift, og for det andet ratevise eller lø-
bende pensionsudbetalinger, der ikke overstiger 500 kr. årligt før indkomstskat, af
en hel pensionsordning, ikke vil blive anset som diskvalificerende pensionsudbeta-
linger.
Ved en hel pensionsordning forstås i et pengeinstitut en hel pensionskonto med til-
hørende depot. Ved en hel pensionsordning forstås i et forsikringsselskab eller en
pensionskasse den enkelte skattekode under et policenummer. En pensionsordning
i et forsikringsselskab kan under samme policenummer bestå f.eks. af en rateforsik-
ring og en livrente, og hvis rateforsikringen udbetales som et engangsbeløb, og dette
beløb ikke overstiger 1.000 kr. før pensionsafgift, vil denne udbetaling som følge af
den foreslåede bagatelgrænse for engangsudbetalinger ikke blive anset som en dis-
kvalificerende pensionsudbetaling, uanset størrelsen af livrenten under samme po-
licenummer.
De foreslåede bagatelgrænser vil betyde, at engangsudbetalinger mv., der ikke over-
stiger 1.000 kr. og ratevise eller løbende pensionsudbetalinger, der ikke overstiger
500 kr. årligt, ikke vil føre til, at den pågældende pensionsopsparer i senere ind-
komstår får begrænset sin mulighed for at foretage indbetalinger til aldersopsparing,
der overstiger den lave indbetalingsgrænse på 5.300 kr. årligt (2020-niveau).
Om de ratevise eller løbende udbetalinger overstiger 500 kr. årligt, opgøres efter
lovforslaget på det tidspunkt, hvor udbetalingerne påbegyndes. Det er efter lov-
forslaget en betingelse for undtagelsen, at den anvendte afkastforudsætning, som
ligger til grund for beregningen af den løbende udbetaling, jf. pensionsbeskatnings-
lovens § 2, stk. 2, henholdsvis den anvendte amortisationsrente, jf. pensionsbeskat-
ningslovens § 11 A, stk. 3, som ligger til grund for beregningen af den årlige rate,
når der er valgt udbetaling efter annuitetsprincippet, jf. pensionsbeskatningslovens
Side 5 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0006.png
§ 11 A, stk. 2, nr. 2, ikke kan være mindre end 0 pct. Hvis der gives mulighed for
frit at anvende en negativ afkastforudsætning eller amortisationsrente, kan udbeta-
lingen således gøres kunstigt lav det første år af udbetalingsforløbet, i princippet
således at selv meget store ratepensioner og livrenter m.v. kan blive omfattet af den
foreslåede undtagelse.
Der kan dog være tilfælde, hvor et pensionsinstitut rent faktisk anlægger en negativ
afkastforudsætning eller anvender en negativ amortisationsrente, fordi det enkelte
pensionsinstitut konkret skønner, at afkastet vil være negativt. Har pensionsinstitut-
tet anlagt et sådant skøn, vil den foreslåede bagatelgrænse efter lovforslaget ikke
kunne anvendes.
Det foreslås derfor ved dette ændringsforslag at ændre den foreslåede regel, så ba-
gatelgrænsen skal finde anvendelse, selv om der er anvendt en negativ afkastforud-
sætning eller amortisationsrente, hvis de årlige udbetalinger ikke ville have overste-
get 500 kr. under anvendelse af en afkastforudsætning eller amortisationsrente på 0
pct. Ændringsforslaget skal sikre, at løbende udbetalinger fra små ratepensioner og
livrenter ikke vil blive betragtet som diskvalificerende udbetalinger, alene fordi der
er anvendt en negativ afkastforudsætning eller amortisationsrente.
Pensionsinstituttet vil således ved siden af den reelle beregning af de løbende udbe-
talinger eller rater kunne beregne en syntetisk løbende udbetaling eller syntetisk ra-
teforløb under anvendelse af henholdsvis en afkastforudsætning eller en amortisati-
onsrente på 0 pct. Hvis denne beregning resulterer i syntetiske årlige udbetalinger
på højst 500 kr., anses udbetalingerne fra ratepensionen eller pensionsordningen
ikke som diskvalificerende udbetalinger. Dermed vil udbetalingerne ikke føre til, at
den pågældende pensionsopsparer i senere indkomstår får begrænset sin mulighed
for at foretage indbetalinger til aldersopsparing, der overstiger den lave indbeta-
lingsgrænse på 5.300 kr. årligt (2020-niveau).
Til nr. 3
Pensionsafkastbeskatningslovens § 18 giver under visse betingelser bl.a. mulighed
for, at en pensionskasse m.v., der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 7, kan omdanne sig til et livsforsikringsselskab omfattet af pensionsafkast-
beskatningslovens § 8, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1, nr. 1. En
pensionskasse m.v., der er skattepligtig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7,
og et livsforsikringsselskab, der er skattepligtigt efter pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 8, kan også fusionere skattefrit med livsforsikringsselskabet som det fortsæt-
tende selskab, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 1, nr. 2.
Side 6 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0007.png
Den skattefri omdannelse eller fusion indebærer bl.a., at det fortsættende livsforsik-
ringsselskab kan succedere i pensionskassens uudnyttede negative skat, der kan
fremføres til modregning i det fortsættende livsforsikringsselskabs efterfølgende po-
sitive skat, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1, og under visse betingel-
ser udbetales, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 2.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 2, kan bl.a. livsforsikringsselska-
ber få udbetalt den negative skat, der ikke er fradraget i de førstkommende fem ind-
komstår efter indkomståret, hvor den negative skat er beregnet.
Udbetalingen af uudnyttet negativ skat er begrænset af loftet i pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 17, stk. 3 og 4.
For pensionskasser m.v. omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 7 beregnes
loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat som summen af skatten betalt efter
pensionsafkastbeskatningsloven fra og med indkomståret 2010 og 15 pct. af en evt.
nedgang i den del af egenkapitalen og de ufordelte midler, der består af overskud på
renteelementerne nedsat med den andel, der den 31. december 2009 kan henføres til
ordninger omfattet af §§ 15 og 16 i lov om beskatning af visse pensionskapitaler
m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), og nedsat med den andel, der den 31. de-
cember 2009 kan henføres til opsparing før 1982, jf. § 7 i lov om beskatning af visse
pensionskapitaler m.v. (pensionsafkastbeskatningsloven), sammenlignet med stør-
relsen af disse midler ved udgangen af indkomståret, jf. pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 17, stk. 3. Loftet nedsættes med tidligere udbetalt negativ skat efter stk. 2.
For livsforsikringsselskaber omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens § 8 bereg-
nes loftet på samme måde, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 4, idet en
evt. nedgang i egenkapitalen dog ikke indgår i beregningen, da egenkapitalen ikke
indgår i opgørelsen af beskatningsgrundlaget for livsforsikringsselskaber efter pen-
sionsafkastbeskatningsloven.
Ved beregning af loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat for det fortsættende
livsforsikringsselskab, kan der ifølge praksis, jf. SKM2017.114SR, ved en skattefri
fusion eller omdannelse mellem en pensionskasse m.v., der er skattepligtig efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 7 og et livsforsikringsselskab, der er skatteplig-
tig efter pensionsafkastbeskatningslovens § 8, succederes i den overdragende pen-
sionskasses betalte skat efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7 fra og med 2010
efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 3, nr. 1, og den del af pensionskas-
sens loft, der består af pensionskassens ufordelte midler opgjort efter § 17, stk. 3,
nr. 2, litra a.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 6, kan der, ved en skattefri om-
strukturering mellem en pensionskasse m.v. omfattet af pensionsafkastbeskatnings-
lovens § 7 og et livsforsikringsselskab omfattet af pensionsafkastbeskatningslovens
Side 7 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0008.png
§ 8, kun succederes i de værdier, der indgår i opgørelsen af beskatningsgrundlaget
for den fortsættende institution.
Livsforsikringsselskaber beskattes ifølge pensionsafkastbeskatningslovens § 8 som
udgangspunkt af forskellen mellem de ufordelte midler ved indkomstårets udgang
og de ufordelte midler ved indkomstårets begyndelse. Livsforsikringsselskaber er
således ikke pensionsafkastskattepligtige af afkastet af egenkapitalen, og kan derfor
ikke succedere i den del af loftet for udbetaling af uudnyttet negativ skat, der udgø-
res af pensionskassens egenkapital opgjort den 31. december 2009.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at der indsættes en regel, der sikrer, at der ved
skattefri fusion eller omdannelse af en pensionskasse m.v. omfattet af pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 7 til et livsforsikringsselskab omfattet af pensionsafkastbe-
skatningslovens § 8 også skal kunne succederes i pensionskassens egenkapital op-
gjort den 31. december 2009 ved beregning af loftet for udbetaling af uudnyttet ne-
gativ skat.
Formålet med ændringsforslaget er at sikre, at det modtagende livsforsikringssel-
skab i ovenstående situation kan succedere i hele loftet for udbetaling af negativ skat
for pensionskassen m.v.
Efter ændringsforslaget vil et livsforsikringsselskab, der f.eks. har fusioneret skat-
tefrit med en pensionskasse, kunne få udbetalt den andel af den negative skat, som
ikke er udbetalt eller anvendt til modregning i pensionskassen, der svarer til ned-
gangen i pensionskassens egenkapital fra den 31. december 2009 til fusionstids-
punktet, da denne nedgang kan have resulteret i en uudnyttet negativ skat, som livs-
forsikringsselskabet har succederet i.
Livsforsikringsselskabet vil endvidere, såfremt visse betingelser er opfyldt, fem år
efter fusionen kunne få udbetalt den andel af den negative skat, der svarer til pensi-
onskassens egenkapital på fusionstidspunktet, som der er givet fradrag for i fusions-
året efter den foreslåede fradragsmodel i pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk.
6, jf. lovforslagets § 2, nr. 7, og som ikke er anvendt til modregning i livsforsik-
ringsselskabets positive skat.
Hvis loftet for udbetaling af livsforsikringsselskabets negative skat ikke som fore-
slået ved ændringsforslaget om at indsætte et nyt stk. 7 udvides med pensionskas-
sens egenkapital den 31. december 2009, vil livsforsikringsselskabet
i modsætning
til pensionskassen - ikke have mulighed for at få udbetalt den negativ skat, der svarer
til pensionskassens egenkapital den 31. december 2009, men ville kun kunne ud-
nytte den negative skat til at nedbringe efterfølgende års positive skat, jf. pensions-
afkastbeskatningslovens § 17, stk. 1.
Side 8 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0009.png
Pensionskassen ville dog - hvis den ikke havde fusioneret med livsforsikringssel-
skabet - først kunne få udbetalt den negative skat, der svarer til skatteværdien af den
egenkapital, der er overført til livsforsikringsselskabet, fem år efter, at pensionskas-
sen havde tilskrevet den overførte egenkapital til pensionsopsparernes depoter. Efter
ændringsforslaget vil livsforsikringsselskabet således ved anvendelse af den fore-
slåede fradragsmodel, jf. lovforslagets § 2, nr. 7, som udgangspunkt have mulighed
for at få udbetalt skatteværdien af den overførte egenkapital tidligere, end hvis pen-
sionskassen ikke havde fusioneret.
Til nr. 4
Ad nr. 01
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt stk. 10 i selskabsskattelovens
§ 5.
Efter de gældende regler sidestilles overgang fra skattepligt efter selskabsskattelo-
vens § 1 til fritagelse for skattepligt efter § 3 med ophør af virksomhed og salg til
handelsværdi af de aktiver og passiver, der er i behold hos selskabet m.v., jf. sel-
skabsskattelovens § 5, stk. 4. Ved ophør af selskabsskattepligt skal der således fo-
retages en ophørsbeskatning. Der skal foretages en opgørelse, så latente gevinster
og tab på skattepligtige aktiver og passiver medregnes ved opgørelsen af den skat-
tepligtige indkomst for det selskab, hvis selskabsskattepligt ophører. Ved overgan-
gen til selskabsskattefrihed efter de nævnte bestemmelser i selskabsskattelovens §
3, stk. 1, overgår selskabet herefter til alene at være skattepligtigt efter reglerne i
pensionsafkastbeskatningsloven.
Overgang til fritagelse for selskabsskattepligt kan f.eks. ske ved omdannelse af livs-
forsikringsselskabet eller ved fusion af selskabet med en pensionskasse eller et ar-
bejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, hvor livsforsikringsselskabet er
det ophørende selskab, og pensionskassen eller det arbejdsmarkedsrelaterede livs-
forsikringsaktieselskab er det fortsættende.
Reglerne i fusionsskatteloven om skattefri overgang med succession finder ikke an-
vendelse. Det skyldes, at det modtagende selskab i omstruktureringen ikke omfattes
af selskabsskattepligt og derfor ikke kan succedere i det overdragende selskabs skat-
temæssige stilling. Overgangen til fritagelse for skattepligt udløser derfor altid op-
hørsbeskatning.
Fortjeneste på goodwill, der måtte være i behold, skal ophørsbeskattes hos livsfor-
sikringsselskabet efter gældende regler. Det gælder både fortjeneste på goodwill,
som selskabet har erhvervet i forbindelse med køb af virksomhed, og fortjeneste på
goodwill, som virksomheden selv har oparbejdet gennem den løbende drift (egen
Side 9 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0010.png
oparbejdet goodwill). For så vidt angår egen oparbejdet goodwill, kan fortjenesten
opgøres til den samlede goodwillværdi, idet anskaffelsessummen udgør 0 kr.
Når et selskabsbeskattet livsforsikringsselskab overgår fra fuld skattepligt til at være
en pensionskasse eller et arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, over-
går selskabet til undtagelse fra selskabsskattepligt og beskattes herefter udelukkende
efter pensionsafkastbeskatningsloven. Ved overgangen skal selskabets aktiver og
passiver opgøres til handelsværdien. Denne værdi lægges til grund for ophørsbe-
skatningen.
For livsforsikringsselskaber kan ophørsbeskatningen imidlertid i vidt omfang imø-
degås derved, at selskabet i forbindelse med overgangen til selskabsskattefrihed kan
foretage hensættelser til dækning af forpligtelserne over for de forsikrede, jf. sel-
skabsskattelovens § 13, stk. 3.
Der er imidlertid alene mulighed for at foretage hensættelser på grundlag af de vær-
dier, som efter de regnskabsmæssige regler indgår som et aktiv på selskabets ba-
lance. Da både regnskabsreglerne og skattereglerne medfører, at investeringsakti-
verne indgår til dagsværdi og i al væsentlighed lagerbeskattes, vil der som udgangs-
punkt ikke være nogen videre afståelsesbeskatning på disse aktiver. Eventuelle ure-
aliserede værdistigninger, som ikke er beskattet, vil dog indebære ophørsbeskatning,
men hvor de regnskabsmæssigt balanceførte værdistigninger endnu ikke måtte være
hensat til de forsikrede, vil de kunne hensættes i forbindelse med overgangen til
selskabsskattefrihed, så ophørsbeskatningen reduceres eller elimineres.
Derimod er det ikke muligt at medregne selskabets egen oparbejdede goodwill som
et aktiv på selskabets balance. Der kan allerede af den grund ikke foretages forsik-
ringsmæssige hensættelser på grundlag af egen oparbejdet goodwill. Dermed kan en
ophørsbeskatning af egen oparbejdet goodwill ikke imødegås via hensættelser.
Med ændringsforslaget foreslås det at undtage livsforsikringsselskaber fra beskat-
ning af egen oparbejdet goodwill ved selskabets overgang til undtagelse fra beskat-
ning efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 (pensionskasser under tilsyn) eller
nr. 18 (arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskaber). Det er uden betyd-
ning, om der ydes vederlag for den afståede goodwill eller ej. Fortjeneste på andre
aktiver, herunder fortjeneste i form af genvundne afskrivninger på tilkøbt goodwill,
vil fortsat skulle ophørsbeskattes.
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om, at skattemæssige regler så vidt
muligt ikke står hindrende i vejen for forretningsmæssigt velbegrundede omstruk-
tureringer, som er til gavn for pensionsopsparerne. Ændringsforslaget skal ses i sam-
menhæng med lovforslaget i øvrigt, hvorefter der tilstræbes skabt større fleksibilitet
i forbindelse med gennemførelse af sådanne omstruktureringer.
Side 10 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0011.png
For så vidt angår udenlandske livsforsikringsselskaber, der driver livsforsikrings-
virksomhed fra en filial i Danmark og dermed omfattes af selskabsskattelovens § 2,
og som overgår til fritagelse for selskabsskattepligt efter selskabsskattelovens § 3,
foreslås indført samme skattefritagelse for egen oparbejdet goodwill, som foreslås
indført for danske livsforsikringsselskaber.
Efter ændringsforslaget er det således ikke kun danske livsforsikringsselskaber, om-
fattet af selskabsskattelovens § 1, men også udenlandske livsforsikringsselskabers
danske filialer omfattet af selskabsskattelovens § 2, der vil være omfattet af den
foreslåede regel om skattefritagelse for egen oparbejdet goodwill. Det vil være ak-
tuelt, hvis et udenlandsk livsforsikringsselskab med filial i Danmark overgår til at
være en pensionskasse omfattet af selskabsskattelovens § 3. De foreslåede værns-
regler, jf. ændringsforslag nr. 4, ændring nr. 02, og ændringsforslag nr. 7 vil ligele-
des finde anvendelse ved efterfølgende erhvervelse af goodwill fra det udenlandske
selskabs selskabsskattefritagne driftssted i Danmark.
Det har været overvejet, om undtagelsen fra ophørsbeskatning, der foreslås i æn-
dringsforslaget, vil kunne anses for statsstøtte til de livforsikringsselskaber, der vil
blive omfattet af undtagelsen.
Den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 10, er imidlertid en ge-
nerel undtagelse, som vil skulle gælde for alle selskabsbeskattede livsforsikrings-
selskaber, der overgår til selskabsskattefrihed efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1,
nr. 9 eller 18. Desuden er det vurderingen, at den foreslåede undtagelsesbestem-
melse er i overensstemmelse med de grundlæggende hensyn og principper i sel-
skabsskatteloven. Det bemærkes, at livforsikringsselskabets aktionærer i de situati-
oner, der vil blive omfattet af undtagelsesbestemmelsen, hverken direkte eller indi-
rekte vil realisere den værdi, som egen oparbejdet goodwill repræsenterer. Det er
således udelukkende som følge af, at sådan goodwill ikke kan indgå som et aktiv på
balancen, at der ikke er mulighed for at foretage forsikringsmæssige hensættelser
og dermed skattemæssige fradrag
på grundlag af værdien.
Den foreslåede undtagelsesbestemmelse vurderes derfor at være i overensstemmelse
med grundlæggende principper bag skattelovgivningen, hvorefter beskatning kun
finder sted, når der direkte eller indirekte realiseres en indtægt eller gevinst. Derud-
over vil de foreslåede værnsregler i ændringsforslag nr. 4, ændring nr. 02 og æn-
dringsforslag nr. 7 sikre, at der heller ikke på et senere tidspunkt vil være mulighed
for, at selskabsaktionærer (direkte eller indirekte) opnår en økonomisk fordel som
følge af den foreslåede undtagelse fra ophørsbeskatningen.
Ændringsforslagene vurderes derfor at være i overensstemmelse med statsstøttereg-
lerne.
Side 11 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0012.png
Provenumæssige konsekvenser
Med ændringsforslaget undtages forsikringsselskaber fra beskatning af egen opar-
bejdet goodwill ved selskabets overgang til undtagelse fra beskatning efter sel-
skabsskattelovens. Ændringen vurderes ikke at have nævneværdige provenumæs-
sige konsekvenser. I vurderingen lægges det til grund, at beskatningen efter gæl-
dende regler afholder forsikringsselskaberne fra at udtræde af selskabsbeskatning.
En ophævelse af beskatningen vurderes derfor ikke at medføre et mindreprovenu
for staten, når den foreslåede undtagelse fra beskatning sammenholdes med de fo-
reslåede værnsregler i ændringsforslag nr. 4, ændring nr. 02 og ændringsforslag nr.
7, hvorefter en senere selskabsskattepligtig erhverver ikke kan medregne den er-
hvervede goodwill til afskrivningsgrundlaget.
Ad nr. 02
Ved ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt punktum i selskabsskattelovens
§ 5 D, stk. 6.
De gældende regler i selskabsskattelovens § 5 D, stk. 6, regulerer den skattemæssige
opgørelse af anskaffelsessummen for bl.a. goodwill i forbindelse med, at et selskab
m.v. overgår fra skattefrihed til skattepligt efter selskabsskattelovens § 1. Efter
denne bestemmelse kan goodwill, som er erhvervet før overgangen til skattepligt,
afskrives på grundlag af anskaffelsessummen reduceret med de afskrivninger, som
kunne være foretaget siden anskaffelsesåret.
Ved ændringsforslaget foreslås det, at goodwill, som er erhvervet før overgangen til
selskabsskattepligt, ikke kan medregnes ved opgørelse af anskaffelsessummen efter
afskrivningslovens § 40, stk. 1, efter overgang til selskabsskattepligt, når den på-
gældende goodwill hidrører fra et selskab m.v., der er skattefritaget efter selskabs-
skattelovens § 3, stk. 1, nr. 9, eller 18
dvs. fra en pensionskasse eller et arbejds-
markedsrelateret livsforsikringsaktieselskab. Et sådant selskab m.v. vil før overgan-
gen til selskabsskattepligt hidtil have været udelukkende beskattes efter pensionsaf-
kastbeskatningsloven.
Den foreslåede ændring vil indebære, at erhververen ikke kan foretage skattemæs-
sige afskrivninger på den erhvervede goodwill, der hidrører fra en pensionskasse
eller et arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab, ligesom erhververen
skal beskattes fuldt ud ved videresalg, idet anskaffelsessummen udgør 0 kr.
Den foreslåede bestemmelse skal
ligesom den foreslåede bestemmelse i afskriv-
ningslovens § 40, stk. 1, 2. pkt.
hindre, at goodwill medregnes til den skattemæs-
sige anskaffelsessum, når der er tale om goodwill, der tidligere har været skattefri-
taget efter den ved ændringsforslag nr. 4, ændring nr. 01 foreslåede § 5, stk. 10, i
Side 12 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0013.png
selskabsskatteloven, eller goodwill, som selskabet m.v. selv har oparbejdet under
selskabsskattefrihed.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en ændring som følge af, at det i lovforslagets § 4, nr. 3, fore-
slås, at selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, begrænses til kun at omfatte fusioner,
der er gennemført med skattemæssig virkning til og med den 31. december 2019.
Til nr. 6
Selskabsskattelovens § 13 H regulerer opgørelsen af den skattepligtige indkomst
ved fusion mellem en indskydende pensionskasse eller arbejdsmarkedsrelateret livs-
forsikringsaktieselskab og et modtagende livsforsikringsselskab.
Efter selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1, kan en pensionskasse m.v. fusionere ind i
et selskabsskattepligtigt livsforsikringsselskab, uden at livsforsikringsselskabet sel-
skabsbeskattes af den modtagne egenkapital. Selskabsskattelovens § 13 H, stk. 3,
sikrer genbeskatning, når livsforsikringsselskabets egenkapital efterfølgende ned-
bringes i forhold til den egenkapital, der fremgik af åbningsbalancen for livsforsik-
ringsselskabet i forbindelse med fusionen.
Ifølge selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2, har fusionen skattemæssig virkning fra
skæringsdatoen for den åbningsbalance for det modtagende selskab, der er udarbej-
det i forbindelse med fusionen. Skæringsdatoen for det modtagende selskabs åb-
ningsbalance skal være sammenfaldende med skæringsdatoen for det modtagende
selskabs regnskabsår. Det følger endvidere af bestemmelsen, at selskabsskattelo-
vens § 8 A, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse ved fusion efter stk. 1.
I lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås selskabsskattelovens § 13 H, stk. 1 og 3, begrænset
til kun at omfatte fusioner, der er gennemført med skattemæssig virkning til og med
den 31. december 2019.
Lovforslaget indeholder imidlertid ingen begrænsninger i anvendelsen af selskabs-
skattelovens § 13 H, stk. 2. Selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2, finder derfor fortsat
anvendelse på fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og et modtagende
livsforsikringsselskab omfattet af det foreslåede nye stk. 4 i selskabsskattelovens §
13 H, jf. lovforslagets § 4, nr. 3.
Den foreslåede nye bestemmelse i § 13 H, stk. 4, i selskabsskabsskatteloven fastslår,
at modtager et livsforsikringsselskab ved en fusion med en indskydende pensions-
kasse eller et indskydende arbejdsmarkedsrelateret livsforsikringsaktieselskab
Side 13 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0014.png
egenkapitalen i pensionskassen eller det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikrings-
aktieselskab, så medregnes den andel af egenkapitalen, som livsforsikringsselskabet
i forbindelse med fusionen efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 2, 2.
pkt., har overført til de ufordelte midler, ikke ved opgørelsen af livsforsikringssel-
skabets skattepligtige indkomst.
Bestemmelsen regulerer fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og et
modtagende livsforsikringsselskab, hvor den modtagne egenkapital helt eller delvist
overføres til de ufordelte midler, jf. den foreslåede primoreguleringsmodel i pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 2, 2. pkt., jf. lovforslagets § 2, nr. 4.
Bestemmelsen omfatter også fusion mellem en indskydende pensionskasse m.v. og
et modtagende livsforsikringsselskab, hvor livsforsikringsselskabet modtager egen-
kapital i pensionskassen m.v. uden at overføre egenkapitalen til de ufordelte midler.
I ændringsforslaget foreslås der i selskabsskattelovens § 13 H, stk. 2, indsat en spe-
cifik henvisning til den nye foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 13 H,
stk. 4. Formålet med ændringsforslaget er at undgå tvivl om, at selskabsskattelovens
§ 13 H, stk. 2, også skal finde anvendelse på fusioner omfattet af det foreslåede stk.
4 i selskabsskattelovens § 13 H.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 18, stk. 3, er det en betingelse for anven-
delsen af reglerne om pensionsafkastskattefri fusion, at fusionsdatoen er den 1. ja-
nuar i fusionsåret.
Med ændringsforslaget tydeliggøres det, at en indskydende pensionskasse m.v. og
et modtagende livsforsikringsselskab, der ønsker at gennemføre en skattefri fusion
efter pensionsafkastbeskatningsloven, og som skal foretage en selskabsskattepligtig
fusion efter selskabsskatteloven, ikke er nødt til at holde generalforsamling den 31.
december året før fusionsåret for at kunne opfylde kravet om, at fusionsdatoen skal
være sammenfaldende efter pensionsafkastbeskatningsloven og selskabsskattelo-
ven.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås det at indsætte et nyt 2. pkt. i afskrivningslovens §
40, stk. 1.
Efter de gældende regler kan erhververen af goodwill foretage skattemæssige af-
skrivninger på anskaffelsessummen for goodwill med 1/7 om året, jf. afskrivnings-
lovens § 40, stk. 1. Den, der afstår goodwill, skal tilsvarende beskattes af fortjene-
sten, jf. afskrivningslovens § 40, stk. 6. Efter de gældende regler er der således i vidt
omfang symmetri i beskatningen af goodwill hos overdrager og fradrag hos erhver-
ver.
Side 14 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0015.png
Med ændringsforslaget foreslås det, at der ikke kan foretages skattemæssige afskriv-
ninger på anskaffelsessummen for goodwill, der erhverves fra et selskab m.v., som
er undtaget fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 9 eller 18.
Den foreslåede bestemmelse er en værnsregel, der skal sikre mod, at en skattefrita-
get goodwill på et senere tidspunkt gøres til genstand for skattemæssige afskrivnin-
ger. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 4, ændring
nr. 01, hvor der foreslås indsat en ny bestemmelse i selskabsskattelovens § 5, stk.
10, om, at afståelse af egen oparbejdet goodwill i visse situationer ikke udløser be-
skatning hos overdrager. For at fastholde symmetrien er der behov for en regel om,
at erhververen i samme situationer ikke kan medregne den samme goodwill ved
opgørelsen af den skattemæssige anskaffelsessum.
Den foreslåede bestemmelse skal således hindre afskrivningsadgang for goodwill,
der tidligere har været skattefritaget efter det foreslåede § 5, stk. 10, i selskabsskat-
teloven. Bestemmelsen vil endvidere indebære, at erhververen heller ikke kan af-
skrive på goodwill, som det overdragende selskabsskattefri selskab m.v. har opar-
bejdet under skattefrihed.
Bestemmelsen vil også sikre, at den senere selskabsskattepligtige erhverver vil blive
beskattet fuldt ud, hvis den pågældende goodwill efterfølgende videresælges. Det
skyldes, at den skattemæssige anskaffelsessum efter forslaget udgør 0 kr.
Et selskabsbeskattet forsikringsselskab kan eksempelvis via en fusion eller omdan-
nelse være overgået til et selskabsskattefritaget arbejdsmarkedsrelateret livsforsik-
ringsaktieselskab. I denne forbindelse er forsikringsselskabets egen oparbejdede
goodwill blevet overdraget til det modtagende selskab og dermed skattefritaget efter
den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 5, stk. 10.
Hvis det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsaktieselskab efterfølgende over-
drager den pågældende virksomhed herunder den tidligere skattefritagne goodwill
til et almindeligt selskabsbeskattet selskab, vil erhververen efter ændringsforslaget
ikke kunne medregne den erhvervede goodwill som anskaffelsessum. Den skatte-
mæssige anskaffelsessum udgør således 0 kr.
Det samme vil eksempelvis gælde, hvis det arbejdsmarkedsrelaterede livsforsik-
ringsselskab ved en mellemliggende afståelse har overdraget den pågældende virk-
somhed inkl. goodwill til et andet rent pensionsafkastbeskattet selskab
f.eks. en
pensionskasse
hvorefter pensionskassen videreoverdrager virksomheden med
goodwill til et almindeligt selskabsbeskattet selskab. Dermed kan den erhvervede
goodwill efter forslaget ikke medregnes som skattemæssig anskaffelsessum efter
afskrivningslovens § 40, stk. 1.
Side 15 af 16
L 25 - 2019-20 - Bilag 11: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2107169_0016.png
Hvis det selskabsbeskattede selskab videreoverdrager den erhvervede goodwill til
et andet almindeligt selskabsbeskattet selskab, vil der ikke indtræde yderligere be-
grænsninger for senere erhververe efter den foreslåede bestemmelse i afskrivnings-
lovens § 40, stk. 1, 2. pkt. Overdrageren beskattes efter de almindelige regler, og
senere erhververe vil kunne medregne anskaffelsessummen til afskrivningsgrundla-
get for goodwill efter de almindelige regler.
Til nr. 8
Det foreslås, at det i ændringsforslag nr. 7 foreslåede nye § 40, stk. 1, 2. pkt., i
afskrivningsloven skal have virkning for goodwill, der erhverves den 1. januar 2020
eller senere.
Side 16 af 16