Skatteudvalget 2019-20
L 25 Bilag 1
Offentligt
2084133_0001.png
3. oktober 2019
J.nr. 2019 - 6076
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, pensionsafkast-
beskatningsloven, ligningsloven, pensionsbeskatningsloven og selskabsskatteloven og
skatteforvaltningsloven (Videregivelse af oplysninger om diskvalificerende pensionsudbe-
talinger, og smidiggørelse af regler for flytning af pensionsindbetalinger og justering af
reglerne om omdannelse af pensionskasser).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger.
Datatilsynet
På baggrund af bemærkningerne til
lovforslaget er det uklart for Data-
tilsynet, om der tilsigtes en egentlig
fravigelse af databeskyttelsesfor-
ordningens og databeskyttelseslo-
vens bestemmelser om behandling
af personoplysninger, jf. forord-
ningens artikel 6, stk. 2-3, eller om
Skatteministeriet mener, at be-
handlingen kan rummes inden for
de almindelige behandlingsregler i
forordningens artikel 6, stk. 1, og
databeskyttelsesloven.
Datatilsynet henstiller til, at dette
præciseres i lovforslaget, herunder
at det præciseres, hvem der er da-
taansvarlig i forhold til de speci-
fikke behandlingsskridt, samt hvil-
ken konkret hjemmel de enkelte
dataansvarlige kan behandle oplys-
ningerne på baggrund af i de for-
skellige behandlingssituationer.
Det bør desuden overvejes, hvilke
tekniske og organisatoriske foran-
staltninger, der skal gennemføres i
forbindelse med behandlingen af
oplysningerne.
Den foreslåede regel om informa-
tionsudveksling om diskvalifice-
rende pensionsudbetalinger udgør
en national særregel for behandling
af ikke-følsomme personoplysnin-
ger, som fraviger databeskyttelses-
forordningens og databeskyttelses-
lovens bestemmelser om behand-
ling af personoplysninger, jf. for-
ordningens artikel 6, stk. 2-3.
Dette er præciseret i lovforslaget, i
hvilken forbindelse det samtidig er
præciseret, hvem der er dataan-
svarlig i forhold til de specifikke
behandlingsskridt m.v.
I forbindelse med implementerin-
gen af dataudvekslingsløsningen
vil der blive gennemført passende
tekniske og organisatoriske foran-
staltninger, som er designet med
henblik på at sikre, at behandlin-
gen opfylder kravene i forordnin-
gen, jf. databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 25.
Side 2 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet bemærker, at bemærk-
ningerne til forslaget kan forstås
således, at der etableres et særligt
tilsyn med behandlingen af per-
sonoplysninger foranlediget af lov-
forslaget. Datatilsynet kan imidler-
tid oplyse, at Datatilsynet er den
centrale uafhængige myndighed,
som fører tilsyn med, at reglerne
om databeskyttelse bliver over-
holdt. Datatilsynet fører således
generelt tilsyn med myndigheder
og virksomheder. Datatilsynet
henstiller til, at bemærkningerne
omformuleres, så Datatilsynets
rolle er klar, og således at bemærk-
ningerne ikke kan forstås således,
at der etableres et særligt tilsyn.
Det er ikke hensigten med forsla-
get, at der etableres et særligt til-
syn. Bemærkningerne til lovforsla-
get er blevet præciseret i overens-
stemmelse hermed.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
Dansk Arbejdsgiverforening har
ingen bemærkninger.
Dansk Industri (DI)
Dansk Industri har ingen bemærk-
ninger
Fagbevægelsens Hovedor-
ganisation (FH)
Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH) støtter lovforslaget og
lægger vægt på, at det bl.a. fjerner
hindringer for en god implemente-
ring af de nye muligheder for ind-
skud på aldersopsparing op til det
høje loft de sidste fem år inden
folkepensionsalderen.
FH hilser forslaget om mulighed
for udveksling af information mel-
lem pensionsinstitutter og skatte-
myndigheder om diskvalificerende
pensionsudbetalinger velkomment.
Side 3 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FH ser gerne, at lovgrundlaget for
informationsudveksling træder i
kraft tidligere end den 15. decem-
ber 2019, som der er lagt op til i
udkastet til lovforslag.
Implementeringen af informati-
onsudveksling vil først kunne ske i
løbet af 2020. Lovforslaget er på
den baggrund ændret således, at
der ikke vil blive beregnet afgift af
indbetalinger til aldersopsparing i
2019 omfattet af det aldersbetin-
gede loft for indbetaling til alders-
opsparing, uanset at de pågæl-
dende pensionsopsparere har
modtaget diskvalificerende pensi-
onsudbetalinger i 2018. Denne æn-
dring skal ses i lyset af, at institut-
terne uden informationsudvekslin-
gen ikke med virkning for 2019
vurderes at kunne foretage fyldest-
gørende rådgivning af de pågæl-
dende kunder, således at afgiften
vil kunne undgås, f.eks. ved over-
førsel af alle foretagne indbetalin-
ger til aldersopsparing til ratepen-
sion eller livrente.
Ændringerne betyder, at både pen-
sionsudbyderne og skatteforvalt-
ningen får mere tid til at få imple-
menteret og testet de tekniske løs-
ninger, som informationsudveks-
lingen skal hvile på, samtidig med
at udskydelsen ikke får konsekven-
ser for de pensionsopsparere, der
har foretaget indbetalinger til al-
dersopsparing i 2019, der er om-
fattet af det aldersbetingede loft
for indbetaling til aldersopsparing
på trods af eventuelle diskvalifice-
rende pensionsudbetalinger i 2018.
FH er fortsat kritisk over for afgif-
ten af indbetalinger til aldersop-
sparing, der pålægges, hvis pensi-
onsopspareren tidligere har modta-
get en diskvalificerende pensions-
Hvis det var muligt at påbegynde
udbetaling af en ratepension eller
livrente mv.
uden konsekvenser
for mulighederne for indskud på
aldersopsparing - ville det være
muligt at nedbringe eksisterende
Side 4 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udbetaling. Ifølge FH udgør afgif-
ten en barriere for delpension og
dermed arbejdsmarkedets parters
mulighed for at finde seniorløsnin-
ger, der kan hjælpe til at fastholde
de ældre på arbejdsmarkedet.
pensionsopsparing, som til sin tid
kan føre til aftrapning af offentlige
ydelser
og lade udbetalingerne fi-
nansiere indskuddene på aldersop-
sparing, der ikke medfører aftrap-
ning. Reelt ville der altså ikke være
tale om nye og ekstra pensionsind-
betalinger, men en omlægning af
eksisterende opsparing med hen-
blik på optimering af offentlige
ydelser ved pensionering. Dermed
ville målretningen af bl.a. pensi-
onstillæg mod de pensionister,
som har mindst, blive svækket.
Finans Danmark
Finans Danmark finder det glæde-
ligt, at mulighederne for at kunne
flytte årets indbetalinger mellem de
forskellige pensionsformer
ikke
mindst for private pensionsordnin-
ger
bliver gjort mere smidige.
Finans Danmark foreslår dog, at
den smidige flytteregel gøres bre-
dere. Efter den foreslåede nye for-
mulering af pensionsbeskatnings-
lovens § 22 D, er det et krav, at
flytningen sker mellem to ordnin-
ger, som er oprettet ”hos den
samme pensionsudbyder”. Ifølge
Finans Danmark er det dog ikke
unormalt, at en firmapensionsaf-
tale for en større virksomhed giver
medarbejderen mulighed for at
indbetale til mere end én pensions-
udbyder
typisk både et pensions-
selskab og et pengeinstitut.
Desuden tilbyder mange pengein-
stitutter en kombineret opsparing
til deres kunder, som består i, at
kundens indbetalinger bliver for-
Den foreslåede flytteregel hviler på
den grundlæggende forudsætning,
at flytning af pensionsindbetalinger
kun kan ske internt i det enkelte
institut. Det understøtter effektivt,
at placeringen af indbetalingerne
med eller uden afkast
på de for-
skellige pensionstyper sker korrekt,
og at placeringerne stemmer
overens med den indberetning af
indbetalingerne, der skal ske til
Skatteforvaltningen inden den 20.
januar i året efter indbetalingsåret.
En udvidelse som foreslået af Fi-
nans Danmark vil kræve en grun-
dig analyse af, hvordan det i givet
fald sikres, at placering og indbe-
retning af indbetalingerne vil
kunne ske korrekt. Forslaget er
derfor ikke imødekommet, men
Side 5 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
delt mellem en ratepension i ban-
ken og en livsvarig livrente i et
pensionsselskab. Typisk har pen-
geinstituttet en aftale med et pensi-
onsselskab, som gør det muligt at
formidle pensionsselskabets livren-
ter sammen med pengeinstituttets
egne produkter
Flytning mellem disse ordninger
vil efter den foreslåede § 22 D ikke
være mulig. Finans Danmark fore-
slår, at dette bliver muligt.
Finans Danmark anfører i øvrigt,
at selvom den nye affattelse af
pensionsbeskatningslovens § 22 D
vil være en administrativ lettelse,
vil der stadig være en række situati-
oner, hvor der opstår fejl, og hvor
der fortsat skal indhentes konkret
individuel tilladelse hos Skattefor-
valtningen, inden fejlen kan korri-
geres. Det er en administrativ tung
proces både hos pengeinstitutterne
og formentlig også hos Skattefor-
valtningen.
De typiske åbenlyse fejl, der p.t.
ikke kan rettes uden tilladelse, om-
fatter bl.a. arbejdsgiverindbetalin-
ger på ratepension, hvor beløbet
fejlagtigt bliver indbetalt på en pri-
vattegnet ordning, fordi kunden
har oplyst forkert kontonummer.
En anden typisk fejl er, hvor enten
kunden eller bankrådgiveren kom-
mer til at sætte et beløb ind på en
pensionskonto, hvor beløbet skulle
have været indsat på en almindelig
bankkonto. Rådgiver kan også
komme til fejlagtigt at indbetale på
kundens ægtefælles pensionskonto.
Skatteministeriet går dog gerne i
dialog med Finans Danmark om
forslaget.
Etablering af en hjemmel til at
rette åbenlyse fejl uden tilladelse
vil forudsætte en grundig analyse
af de mange situationer, som en
sådan regel i givet fald vil skulle
dække.
Finans Danmarks forslag er derfor
ikke imødekommet, men Skattemi-
nisteriet indgår også for så vidt an-
går dette forslag gerne i dialog med
pensionsbranchen.
Side 6 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark efterspørger en
lovhjemmel, så sådanne fejlposte-
ringer
og andre åbenlyse fejl -
mod behørig dokumentation vil
kunne rettes uden tilladelse, fx in-
den for en frist på 30 dage.
Finans Danmark anfører, at pensi-
onskunder er forhindret i at plan-
lægge deres udbetalingsforløb af
ratepensioner, hvis de indlednings-
vis kun ønsker at starte udbetaling
for en del af ordningen og vente
med resten. Dette kræver en opde-
ling af ordningen, men efter pensi-
onsbeskatningslovens § 41 kan der
ikke ske deloverførsel af en pensi-
onsordning oprettet før 1983.
Finans Danmark foreslår, at del-
overførsel fra en ratepension op-
rettet før 1983 gøres mulig betin-
get af, at der påbegyndes udbeta-
ling fra mindst den ene ordning i
overførselsåret.
Lovforslagets bemærkninger ses
ifølge Finans Danmark ikke at give
noget klart svar på, hvorfor der
skal indføres en prioriteringsregel,
hvorefter indbetalinger til arbejds-
giveradministrerede aldersopspa-
ringer går forud for indbetalinger
til private aldersopsparinger, når
det opgørs, om beløbsgrænserne
for indbetaling af aldersopsparing
er overholdt.
Efter pensionsbeskatningslovens §
41 kan der ikke ske deloverførsel
af en pensionsordning oprettet før
1983. Var der mulighed for det,
ville der kunne spekuleres i at
undgå pensionsafkastskat af afkast,
der efter pensionsafkastbeskat-
ningsloven er skattepligtigt. Finans
Danmarks forslag om at tillade
deloverførsler også af rateopspa-
ringer oprettet før 1983 på betin-
gelse af, at der påbegyndes udbeta-
ling fra mindst den ene ordning i
overførselsåret, ses ikke at kunne
forhindre den beskrevne spekula-
tion. Forslaget
der i øvrigt falder
udenfor lovforslaget
er derfor
ikke imødekommet.
Der indføres ikke en prioriterings-
regel. Med lovforslaget præciseres
det, at den gældende prioriterings-
regel for indbetalinger til aldersop-
sparing både gælder indbetalinger
omfattet af loftet på 5.200 kr. og
indbetalinger omfattet af det al-
dersbetingede, forhøjede loft på
48.000 kr. Prioriteringsreglen hvi-
ler på det almindelige princip, der
tidligere også gjaldt loftet for ind-
betalinger til kapitalpension og sta-
dig gælder loftet for indbetaling til
ratepension. Prioriteringsreglerne
sikrer en effektiv prioritering af, i
hvilken rækkefølge for store ind-
betalinger til ratepension og alders-
opsparing skal håndteres.
Side 7 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark ser med glæde
frem til, at der etableres mulighed
for udveksling af oplysninger om
diskvalificerende pensionsudbeta-
linger. Da kunder modtager pensi-
onsrådgivning på alle tider af året
og ofte fordeler deres indbetalin-
ger hen over året, bør oplysnin-
gerne fra Skatteforvaltningen om
de diskvalificerende udbetalinger
ifølge Finans Danmark stilles til rå-
dighed for pensionsinstitutterne på
et tidligere tidspunkt end den 1. ja-
nuar i det 5. indkomstår før de på-
gældende kunder når folkepensi-
onsalderen.
Finans Danmark henstiller til, at
pensionsbranchen inddrages ved
fastlæggelsen af de nærmere ret-
ningslinjer bl.a. for, hvornår pensi-
onsinstitutterne kan videregive
cpr-numre til Skatteforvaltningen.
For så vidt angår diskvalificerende
pensionsudbetalinger foreslås Fi-
nans Danmark i øvrigt, at der ind-
føres bagatelgrænser for diskvalifi-
cerende udbetalinger, så afgifts-
pligtige udbetalinger under 1.000
kr. før afgift og indkomstskatte-
pligtige udbetalinger under 500 kr.
årligt før skat, ikke anses som dis-
kvalificerende udbetalinger.
Finans Danmark foreslår, at bereg-
ningsrenten for pensionsordninger
med løbende ydelser og amortisati-
onsrenten for rateopsparinger ikke
som i forslaget baseres på det lang-
sigtede afkast af obligationer, der
fremgår af de til Finanstilsynet se-
Forslaget er imødekommet, såle-
des at oplysninger kan udsøges fra
og med den 1. juli i året før det
indkomstår, hvor den pågældende
kunde vil kunne foretage indbeta-
linger omfattet af det aldersbetin-
gede, forhøjede loft for indbetaling
til aldersopsparing på 48.000 kr.
(2019-niveau).
Som i andre tilfælde, hvor nye til-
tag implementeres, vil pensions-
branchen blive inddraget i nødven-
digt omfang.
Forslaget er imødekommet.
Ved beregning af den maksimale
afkastforudsætning og den maksi-
male amortisationsrente tages der
både efter gældende ret og efter
lovforslaget udgangspunkt i det
forventede langsigtede afkast af
obligationer mv., der fremgår af de
til Finanstilsynet senest meddelte
Side 8 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nest meddelte samfundsforudsæt-
ninger fastsat af det sagkyndige
råd, men derimod det kortsigtede
afkast. Finans Danmark anfører
således, at der i praksis ikke er
mange konti/forsikringer under
udbetaling, der har en (vægtet) va-
righed over 10 år. Ifølge Finans
Danmark bør der desuden overve-
jes at indregne omkostninger i
disse forudsætninger.
samfundsforudsætninger. Med for-
slaget sker der ingen ændringer i
den aktuelle amortisationsrente el-
ler maksimale afkastforudsætning,
som pt. udgør 4,6585 pct.
Tog man i stedet udgangspunkt i
det forventede kortsigtede afkast
på pt. 1 pct., ville den maksimale
afkastforudsætning og maksimale
amortisationsrente komme til at
udgøre 2,541 pct., altså en ikke
uvæsentlig
og i øvrigt ubegrun-
det - skærpelse af reglen. Opmærk-
somheden henledes således på, at
reglen for beregning af afkastfor-
udsætningen og amortisationsren-
ten er en maksimumsregel. Både
efter gældende ret og efter forsla-
get står det pengeinstitutterne frit
at anvende en amortisationsrente
på eksempelvis 2,541 pct. Forsla-
get er derfor ikke imødekommet.
FSR
Danske Reviso-
rer
FSR
danske revisorer er positiv
over for lovforslaget, der letter ad-
ministration i pensionsbranchen,
giver øget fleksibilitet i forbindelse
med omstrukturering ligesom til-
tag, der medvirker til at smidiggøre
flytninger af pensionsordninger,
hilses velkommen.
FSR
danske revisorer finder det
positivt, at pensionsbranchens ef-
terspørgsel om muligheden for at
få adgang til information, der kan
forbedre branchens mulighed for
at servicere kunderne og dermed
også skatteyderne i sidste ende,
imødekommes. Det forudsættes
dog, at oplysningerne alene kan vi-
Lovforslaget fastsætter snævre
rammer for brugen af oplysnin-
gerne om diskvalificerende pensi-
onsudbetalinger, som vurderes at
være nødvendig ud fra et sam-
fundsmæssigt hensyn om at kunne
understøtte udbredelsen af alders-
opsparing, der medvirker til at løse
Side 9 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
deregives, hvis der er givet sam-
tykke til, at informationerne kan
indhentes, så informationsudveks-
lingen ikke misbruges.
udfordringerne i relation til sam-
spillet mellem pensionsopsparing
og overførselsindkomst.
Med forslaget vil pensionsinstitut-
terne og Skatteforvaltningen alene
udveksle ikke-følsomme person-
oplysninger. Pensionsinstituttet vil
ikke vil få adgang til oplysninger
om, hvor meget den pågældende
kunde har fået udbetalt, eller hvil-
ken type pension, der har været
tale om. Pensionsinstituttet vil
udelukkende modtage et be- eller
afkræftende svar på, om en per-
son, der er kunde i det pågældende
pensionsinstitut, har modtaget en
diskvalificerende pensionsudbeta-
ling. Pensionsinstitutterne må ikke
bruge oplysningerne til andre for-
mål end rådgivning om aldersop-
sparing.
FSR
danske revisorer henstiller
til, at det overvejes, om det er mu-
ligt at medtage oplysning om ud-
betaling af diskvalificerende pensi-
onsudbetalinger i skattemappen.
Det vil blive muligt for den enkelte
borgerat se i skattemappen, om
der er foretaget diskvalificerende
pensionsudbetalinger.
FSR
danske revisorer beder
Skatteministeriet bekræfte, at den
på udbetalingstidspunktet gæl-
dende pensionsafkastskattesats fin-
der anvendelse på den samlede
uudnyttede negative institutskat,
uanset den individuelle pensionsaf-
kastbeskatning måtte være sket til
en anden sats.
Det kan bekræftes, at loftet bereg-
nes på udbetalingstidspunktet med
udgangspunkt i den gældende pen-
sionsafkastskattesats i det pågæl-
dende indkomstår. Bemærknin-
gerne er præciseret i overensstem-
melse hermed.
Side 10 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR
danske revisorer mener, at
kravet om, at primoreguleringen
skal være ”forudgående aftalt”
er
overflødigt, fordi håndteringen af
den overdragne egenkapital alle-
rede vil fremgå af de selskabsret-
lige fusionsdokumenter. Endvidere
vil et krav om aftale i året forud
for fusionsåret besværliggøre pro-
cessen.
FSR - danske revisorer foreslår at
kravet om forudgående aftale ud-
går, eller alternativt at hensynene
bag kravet angives, samt hvordan
denne aftale forholder sig til de
selskabsretlige dokumenter, herun-
der fusionsplanen.
Lovtekst og bemærkninger er æn-
dret, så det i stedet fremgår, at pri-
moreguleringen skal være aftalt i
fusionsdokumenterne.
FSR
danske revisorer foreslår, at
en tilsvarende adgang til primore-
gulering skal gælde ved overdra-
gelse fra et pensionsinstitut, der er
skattepligtig efter § 6.
Forslaget om primoregulering ved
fusion mellem en pensionskasse
m.v. og et livsforsikringsselskab,
med livsforsikringsselskabet som
det fortsættende institut, er blevet
udvidet til også at omfatte ophørs-
pensionskasser omfattet af § 1, stk.
2, nr. 9, der opgør beskatnings-
grundlaget efter pensionsafkastbe-
skatningslovens § 6.
Det vurderes ikke at være relevant
at udbygge bestemmelsen med de
andre skattepligtige institutter, der
er omfattet af pensionsafkastbe-
skatningslovens § 6.
FSR
danske revisorer foreslår i
relation til den foreslåede ophæ-
velse af kravet om at overdragel-
sesdatoen skal være sammenfal-
dende med skæringsdatoen for det
Bestemmelsen fastsætter princip-
perne for opgørelse af beskat-
ningsgrundlaget for pensionsinsti-
tutter, der ønsker at anvende de
særlige regler om omdannelse med
Side 11 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
modtagende instituts regnskabsår,
at det præciseres, at henvisningen
til pensionsafkastbeskatningslo-
vens § 24 ved den afsluttende op-
gørelse af pensionsafkastbeskat-
ningsgrundlaget efter § 7 ikke be-
tyder, at der ikke succederes.
succession i løbet af indkomståret i
stedet for pr. 1. januar. Det kan
derfor bekræftes, at henvisningen
til § 24 i opgørelsesmetoden ikke
forhindrer succession.
FSR
danske revisorer foreslår i
relation til det foreslåede fradrag i
beskatningsgrundlaget efter pensi-
onsafkastbeskatningsloven for
overført egenkapital fra et pensi-
onsinstitut, der er skattepligtig ef-
ter § 7, til et pensionsinstitut, der
er skattepligtig efter § 8, ved en
skattefri fusion, at det præciseres i
lovbestemmelsen, at fradraget i be-
skatningsgrundlaget opstår i det
indkomstår, hvori egenkapitalen
beskattes.
Tidspunktet for selskabsbeskat-
ning af egenkapitalen og fradrag i
beskatningsgrundlaget efter pensi-
onsafkastbeskatningsloven følger
de almindelige periodiseringsprin-
cipper. Det modtagende livsforsik-
ringsselskab selskabsbeskattes der-
for af den overførte egenkapital i
fusionsåret, ligesom det også kan
foretage fradrag i beskatnings-
grundlaget for den overførte egen-
kapital i fusionsåret. Der henvises i
den forbindelse til eksemplerne i
bemærkningerne til fradragsmodel-
len.
FSR
danske revisorer foreslår i
relation til den skematisk bereg-
ningsregel for reduktion af fradra-
get i beskatningsgrundlaget efter
pensionsafkastbeskatningsloven, at
beregningen af reduktionen for
positive bidrag for omkostnings-
og risikoresultater beskrives nær-
mere, herunder med eksempler på
beregningen.
FSR
danske revisorer anfører
endvidere, at når der i lovforslaget
bliver talt om egenkapitaleffekt,
må det lægges til grund, at fradra-
get ikke bør begrænses, hvis der fx
er et positivt bidrag fra omkost-
Bemærkningerne er udbygget med
eksempler på, hvordan fradraget
beregnes, når der både er negative
og positive omkostnings- og risi-
koresultater.
I de tilfælde, hvor pensionskassen
m.v. ikke kan redegøre for, hvor
stor en del af den overførte egen-
kapital, der består af opsparet om-
kostnings- og risikooverskud, skal
henholdsvis opsparet omkost-
Side 12 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningsresultatet på 100 og et nega-
tivt bidrag fra risikoresultatet på
100, da der netto ikke har været til-
vækst i egenkapitalen fra omkost-
nings- og risikoresultaterne.
ningsoverskud og opsparet risiko-
overskud opgøres efter en skema-
tisk model.
Efter den skematiske model fore-
tages der en forholdsmæssig bereg-
ning af henholdsvis opsparet om-
kostnings- og risikooverskud på
baggrund af de positive årlige gen-
nemsnitlige resultater for de sene-
ste tre indkomstår. Et omkost-
ningsoverskud skal ikke nedsættes
med et risikounderskud eller om-
vendt, da det ville give et for stort
fradrag for overført egenkapital i
de tilfælde, hvor risikounderskud-
det var dækket med overskud på
renteresultatet.
FSR
danske revisorer foreslår, at
det præciseres i lovbestemmelsen,
at indgangsværdien for fast ejen-
dom ved overgang fra pensionsaf-
kastbeskatning efter § 7 til beskat-
ning efter § 8, der efter forslaget
skal være handelsværdien, skal
svare til den ejendomsværdi, der er
lagt til grund ved den afsluttende
pensionsafkastbeskatning efter § 7.
Det kan bekræftes, at det er den
samme handelsværdi, der anven-
des ved den afsluttende § 7 opgø-
relse, der anvendes som indgangs-
værdi efter selskabsskatteloven.
Bemærkningerne er præciseret i
overensstemmelse hermed.
FSR
danske revisorer anfører, at
de foreslåede ændringer bygger li-
gesom den eksisterende § 13 H på
et princip om, at det er egenkapita-
len i det indskydende institut, der
udgør det beløb, der kan tilskuds-
beskattes hos det modtagende in-
stitut. FSR
danske revisorer be-
der Skatteministeriet bekræfte, at
der herved skal forstås, at det er
den regnskabsmæssigt opgjorte
egenkapital, der modtages, som led
Efter selskabsskattelovens § 13 H
skal overført egenkapital ved fu-
sion mellem en pensionskasse m.v.
og et livsforsikringsselskab med
livsforsikringsselskabet som det
fortsættende selskab ikke selskabs-
beskattes. Med forslaget ophæves
denne skattefritagelse. Det vil her-
efter være de almindelige regler for
beskatning af tilskud, der finder
anvendelse. Det kan bekræftes, at
der ikke sker tilskudsbeskatning af
Side 13 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
i fusionen, der danner grundlaget
for en tilskudsbeskatning, således
at tilskudsbeskatning helt undgås,
såfremt egenkapitalen efter den fo-
reslåede ændring til pensionsaf-
kastbeskatningslovens § 18, stk. 2,
opløses fuldt ud via primoregule-
ring i åbningsbalancen.
den andel af egenkapitalen, der ved
brug af primoreguleringsmodellen
overføres til de ufordelte midler.
FSR
danske revisorer foreslår, at
bemærkningen om, at der ikke er
fradrag efter selskabsskattelovens
13, stk. 3, for den skattefrie hen-
læggelse til de ufordelte reserver,
flyttes til selskabsskattelovens § 13,
stk. 3.
Der er tale om en særbestemmelse,
som kun finder anvendelse når et
livsforsikringsselskab ved en fu-
sion med en pensionskasse eller et
arbejdsmarkedsrelateret livsforsik-
ringsaktieselskab benytter primore-
guleringsmodellen. Den mest hen-
sigtsmæssige placering vurderes
derfor at være i den bestemmelse,
der i øvrigt regulerer opgørelsen af
livsforsikringsselskabets skatteplig-
tige indkomst i den pågældende si-
tuation ved anvendelse af primore-
guleringsmodellen, frem for i sel-
skabsskattelovens generelle regel
om forsikringsselskabers fradrag
for hensættelser.
FSR
danske revisorer mener, at
det vil udgøre urimelig forskelsbe-
handling, hvis ikke de nye regler
for beskatning af modtagen egen-
kapital kan tilvælges af pensionsin-
stitutter, som har gennemført om-
struktureringer før den 1. januar
2020. FSR
danske revisorer fore-
slår derfor en supplerende bestem-
melse om, at de nye regler senest
ved indleveringen af selvangivelsen
for 2020 kan tilvælges for fusioner,
der er gennemført før den 1. ja-
nuar 2020. Dette begrundes med,
at Skatteministeriet i lovforslaget
Ved udformningen af lovforslaget
er der lagt vægt på, at allerede fo-
retagne omstruktureringer er fore-
taget med gældende regler som
forudsætning, og at det omvendt
ville være urimeligt over for pensi-
onsinstitutter, som eventuelt har
afholdt sig fra omstruktureringer
på grund af gældende regler, hvis
enkelte institutter får mulighed for
at tilvælge en skatterabat. Det
skønnes desuden at ville medføre
et betydeligt engangsmindrepro-
venu.
Side 14 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
har anerkendt, at de eksisterende
regler indebærer en dobbeltbeskat-
ning.
FSR
danske revisorer har derud-
over efterspurgt en række ændrin-
ger, som ikke er med i lovforslags-
udkastet. Det drejer sig om præci-
sering af reglerne for skattefri om-
dannelse af pensionsinstitutter, der
overgår fra pensionsafkastbeskat-
ning efter § 8 til § 7, justering af
reglerne om succession i udbeta-
lingslofterne for uudnyttet negativt
skat, udbetaling ad uudnyttet nega-
tiv skat ved pensionsinstituttets
ophør og mulighed for pensionsaf-
kastskattefri porteføljeoverdragelse
i løbet af indkomståret.
Det er søgt at imødekomme de
forslag, hvor der ses en mulig,
holdbar løsning for nuværende.
Derfor er der tilføjet et forslag om
at muliggøre pensionsafkastskatte-
fri porteføljeoverdragelse mellem
livsforsikringsselskaber i løbet af
indkomståret.
FSR
danske revisorers forslag
om lempeligere regler for udbeta-
ling af uudnyttet negativ skat ved
pensionsinstituttets ophør af skat-
tepligt indebærer en risiko for, at
pensionsinstitutter foretager et
skattepligtigt ophør alene for at
fremrykke udbetalingen af uudnyt-
tet negativ skat. Forslaget er derfor
ikke imødekommet. Det bemær-
kes, at lovforslaget indeholder en
række tiltag, der væsentligt forbed-
rer pensionsinstitutternes mulig-
hed for at foretage skattefri om-
struktureringer, der dermed bliver
et godt alternativ til den skatteplig-
tige omstrukturering med deraf
følgende ophør af skattepligt.
Skatteministeriet indgår fortsat
gerne i dialog for afklaring af, om
der kan findes solide løsninger på
de øvrige rejste problemstillinger.
Forsikring og Pension
(F&P)
For så vidt angår lovforslagets del
om ændringer af pensionsbeskat-
ningsloven er Forsikring og Pen-
sion (F&P) overordnet tilfreds
med forslaget, da det giver den
Side 15 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nødvendige mulighed for udveks-
ling af oplysning om diskvalifice-
rende udbetalinger. Desuden rum-
mer forslaget en række præciserin-
ger, og en smidiggørelse af mulig-
heden for at flytte indbetalinger
mellem de forskellige typer af pen-
sionsordninger. Alle ændringerne
er i forbrugernes interesse.
Med ikrafttrædelse den 15. decem-
ber 2019 er der ifølge F&P meget
kort tid til at udsøge og forespørge
på allerede diskvalificerede udbeta-
linger, samt kontakte og rådgive
relevante kunder
og ikke mindst
ændre kundernes pensionsordning
- inden kørsel af skatteindberetnin-
ger primo uge 3 i 2020. F&P fore-
slår, at loven træder i kraft tidligere
og/eller at de tekniske løsninger
gøres klar og offentliggøres i god
tid forinden, så selskaberne kan fo-
respørge straks fra lovens ikraft-
trædelse.
Implementeringen af informati-
onsudveksling vil først kunne ske i
løbet af 2020. Lovforslaget er på
den baggrund ændret således, at
der ikke vil blive beregnet afgift af
indbetalinger til aldersopsparing i
2019 omfattet af det aldersbetin-
gede loft for indbetaling til alders-
opsparing, uanset at de pågæl-
dende pensionsopsparere har
modtaget diskvalificerende pensi-
onsudbetalinger i 2018.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans Danmark.
F&P finder, at da diskvalificerende
udbetalinger først har betydning
for indbetalinger i kalenderåret ef-
ter den diskvalificerende udbetalin-
ger, bør det præciseres, hvornår
skatteforvaltningen returnerer en
forespørgsel fra pensionsinstituttet
med svaret "diskvalificeret".
Det er planen, at forespørgslen vil
blive returneret med oplysning
om, fra og med hvilket år den på-
gældende kunde ikke længere af-
giftsfrit kan foretage indbetalinger
omfattet af det aldersbetingede,
forhøjede loft for indbetaling til al-
dersopsparing på 48.000 kr. (2019-
niveau).
Forslaget er justeret, således at op-
lysninger kan udsøges fra og med
den 1. juli i året før det ind-
komstår, hvor den pågældende
kunde vil kunne foretage indbeta-
Efter forslaget kan det enkelte
pensionsinstitut ikke videregive
cpr-numre til skatteforvaltningen
for kunder, der endnu ikke har op-
nået ret til indbetaling på op til
48.000 kr. (dvs. kun fra og med det
Side 16 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
5. år før det år, hvor kunden når
folkepensionsalderen). F&P anfø-
rer, at pensionsinstitutter har be-
hov for at kunne få det oplyst også
i en periode inden, til brug for råd-
givning af kunderne om pensions-
planlægning.
Efter forslaget præciseres afgræns-
ningen af børnepension, således at
også børnepension, som i kollek-
tive aftaler kan komme til udbeta-
ling i forbindelse med pensionsop-
sparerens, dvs. forælderens, invali-
ditet eller alderspensionering, an-
ses for at opfylde betingelserne for
at blive anset som en pensionsord-
ning med løbende udbetalinger.
F&P anfører, at det er usikkert,
om bestemmelsen vil omfatte pri-
vatoprettede pensionsordninger,
samt pensionsordninger med en
sådan børnepension, der oprinde-
ligt er oprettet som led i en kollek-
tiv aftale, men som den forsikrede
person har videreført med private
indbetalinger efter, at personen er
fratrådt den ansættelse, som den
kollektive aftale omfattede.
Efter forslaget bliver det muligt at
overføre ratepensioner og livrenter
under udbetaling til en efterle-
vende. F&P anfører, branchen er
glad for denne nye mulighed, men
har en række spørgsmål og forslag
hertil.
F&P spørger, om det er et krav ef-
ter den foreslåede regel, at den før-
ste udbetaling til den efterladte
skal være sket, eller om ordlyden
også dækker tilfælde, hvor den for-
linger omfattet af det aldersbetin-
gede, forhøjede loft for indbetaling
til aldersopsparing på 48.000 kr.
(2019-niveau).
Som præciseringen er formuleret i
lovforslaget, vil den ikke omfatte
privatoprettede pensionsordnin-
ger, men alene kollektive aftaler,
herunder pensionsordninger med
en sådan børnepension, der oprin-
deligt er oprettet som led i en kol-
lektiv aftale, men som den forsik-
rede person har videreført med
private indbetalinger efter, at per-
sonen er fratrådt den ansættelse,
som den kollektive aftale omfat-
tede.
Som den foreslåede regel er for-
muleret i høringsudkastet vil det
være et krav, at den første udbeta-
ling til den efterladte skal være sket
i det afgivende pensionsinstitut.
Side 17 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sikrede person er død og den ef-
terladte derved er blevet berettiget
til udbetaling, men den første ud-
betaling til den efterladte endnu
ikke er sket. Det bør ifølge F&P
være muligt at overføre pensionen,
selvom den første udbetaling til
den efterladte endnu ikke er sket.
Såfremt det bliver muligt, vil der
ikke nødvendigvis være aftalt ud-
betalingsperiode eller udbetalings-
terminer for ratepensionen med
det afgivende selskab, ligesom den
efterlevende generelt kan ændre
udbetalingsvilkår, indtil første ud-
betaling har fundet sted. Det bør
derfor overvejes, om begrænsnin-
gerne for ændringer at udbetalings-
periode og terminer bør gælde ved
overførsel, der sker inden første
udbetaling er sket.
Det vil dog være naturligt, at over-
førsel også kan ske, selvom den
første udbetaling endnu ikke er
sket. Lovforslaget er justeret i
overensstemmelse hermed.
Det vil ikke være et krav, at læng-
den af udbetalingsperioden og ter-
miner i det modtagende institut
skal fastlægges med respekt af en
aftalt udbetalingsperiode eller ter-
miner i det afgivende selskab, hvis
sådan aftale ikke er indgået, jf. det
justerede forslag, hvortil der henvi-
ses. Det bemærkes i den forbin-
delse, at den efterlevende ikke ge-
nerelt vil kunne ændre udbetalings-
vilkår, herunder udbetalingstids-
punktet, indtil den første udbeta-
ling har fundet sted, jf. det gæl-
dende princip i pensionsbeskat-
ningslovens § 30, stk. 1, hvorefter
en efterlevende alene kan forlænge
udbetalingsperioden og ændre ter-
minerne m.v. for de enkelte rate-
udbetalinger.
En ophørende livrente bortfalder
som udgangspunkt ved den pensi-
onsberettigedes død. Der vil såle-
des ikke være en ophørende liv-
rente, der kan overføres. Er der
tale om en ophørende livrente
med garanti, jf. pensionsbeskat-
ningslovens § 5, der udbetales til
en efterlevende, er der efter gæl-
dende ret ikke mulighed for at æn-
dre på denne i det afgivende insti-
tut. Denne mulighed vil derfor hel-
ler ikke foreligge i det modtagende
institut.
F&P foreslår desuden, at en efter-
levende skal have mulighed for at
forlænge og ændre termin for en
ophørende livrente, der overføres.
Side 18 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
F&P efterspørger desuden, at det
bliver tydeliggjort, om lovtekstens
krav om ”hel overførsel” mulig-
gør, at en efterladt kan overføre
den del af en ordnings pensions-
opsparing/depot, der dækker en
ud af flere rateydelser (som fx skal
begynde udbetaling på forskellige
tidspunkter), som er i ordningen,
og den del af en ordnings pensi-
onsopsparing/depot, der dækker
en ud af flere ydelser med løbende
udbetalinger (fx enkepension eller
børnepension), som er i ordnin-
gen.
Baggrunden for forslaget om at
gøre det muligt for efterladte at
flytte en ratepension eller en pensi-
onsordning med løbende udbeta-
linger til et andet pensionsinstitut
er, at de gældende skatteregler i
princippet kan medvirke til at fast-
holde den efterlevende i et pensi-
onsinstitut, som den pågældende
ikke måtte være tilfreds med. Den
overførselsadgang uden skatte-
mæssige konsekvenser, der med
forslaget foreslås gjort mulig, skal
ses i lyset heraf. Dækker en pensi-
onsordning flere rateydelser, skal
alle rateydelserne derfor flyttes.
Dækker en pensionsordning flere
ydelser med løbende udbetalinger,
skal den enkelte berettigede efter-
levende flytte hele den del af ord-
ningen, som den pågældende er
berettiget til udbetalinger fra. Men
er der både en enkepension og en
børnepension under udbetaling til
en efterlevende, er det ikke en be-
tingelse, at begge pensioner over-
flyttes.
Det er ikke hensigten med den fo-
reslåede flyttemulighed for efterle-
vende, at de pågældende får andre
muligheder i det modtagende insti-
tut, end de har i det afgivende in-
stitut. Det betyder, at da en livsva-
rig ægtefællepension ikke af den
efterlevende ægtefælle kan omlæg-
ges til en ophørende ægtefællepen-
sion i det afgivende institut, kan
den heller ikke overføres til en op-
hørende ægtefællepension i det
modtagende institut. Da en ophø-
rende ægtefællepension ikke af den
efterlevende ægtefælle omlægges til
F&P anfører, at det bør tydeliggø-
res, hvad der forstås ved ”samme
type”
pensionsordning med lø-
bende udbetalinger. Er det f.eks.
muligt at overføre fra livsvarig æg-
tefællepension til ophørende ægte-
fællepension eller omvendt, og at
overføre ophørende udbetalinger
med forskellige udbetalingsperio-
der (f.eks. børnepension med ud-
løb 18/21/24 år).
Side 19 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en livsvarig ægtefællepension i det
afgivende institut, kan den tilsva-
rende ikke overføres til en livsvarig
ægtefællepension i det modtagende
institut. Da den aftalte udbeta-
lingsperiode i en børnepension
ikke kan ændres i det afgivende in-
stitut, kan den aftalte udbetalings-
periode ikke ændres i det modta-
gende institut.
Lovforslaget er udformet således,
at efterladtes overførsel af en pen-
sionsordning til et andet institut gi-
ver mulighed for, at den nye pensi-
onsordning kan blive udformet på
en anden måde i visse henseender
end den oprindelige ordning. For
at pensionsmarkedet kan fungere
hensigtsmæssigt, er der ifølge F&P
behov for, at pensionsskattereg-
lerne giver de samme muligheder
for, at efterladte kan ændre ved
udbetalinger i en ordning, der ikke
overføres, som i en ordning, der
overføres.
F&P anfører, at der ikke kun bør
være mulighed for at overføre rate-
pensioner og livrenter, men også
aldersforsikringer, hvor der er
valgt rate- eller renteudbetaling.
Som nævnt er det ikke hensigten
med den foreslåede flyttemulighed
for efterlevende, at de pågældende
får andre muligheder i det modta-
gende institut end de har i det afgi-
vende institut.
Forslaget er imødekommet, såle-
des at en efterlevende, der har op-
nået ret til udbetaling af en alders-
opsparing efter pensionsopspare-
rens død, uden skattemæssige kon-
sekvenser vil kunne overføre al-
dersopsparingen til et andet pensi-
onsinstitut.
For så vidt angår lovforslagets del
om justering af reglerne om skatte-
fri omstrukturering af pensionsin-
stitutter tilslutter F&P sig overord-
net lovforslagsudkastet, som imø-
dekommer et stort, konstateret be-
Lovforslaget imødekommer en
række af de behov, der er ønsket
af pensionsbranchen, hvor der i di-
alogen er fundet fornuftige og
holdbare løsninger. Lovforslaget
indeholder ikke alle forslag fra
branchen, men Skatteministeriet
Side 20 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hov for revision af omstrukture-
ringsvilkårene for pensionsinstitut-
ter, idet F&P dog har enkelte be-
mærkninger og justeringsforslag
samt en række forslag som efter
F&P’s
opfattelse er væsentlige at
medtage i lovforslaget for at opnå
den tilsigtede fleksibilitet i forbin-
delse med omstruktureringer og
sikre fuldt mod dobbelt beskatning
af pensionsafkastet.
indgår fortsat fremadrettet gerne i
dialog med Forsikring og Pension.
Der henvises i den forbindelse til
kommentaren til FSR
danske re-
visorer.
F&P tilslutter sig forslaget om at
udvide kredsen af pensionsinstitut-
ter med adgang til kontant udbeta-
ling af uudnyttet negativ pensions-
afkastskat og forslaget om, at ud-
betalingsloftet beregnes med ud-
gangspunkt i gældende pensionsaf-
kastskattesats.
I relation til primoregulering af åb-
ningsbalancen i det fortsættende
pensionsinstitut i fusionsåret be-
mærker F&P, at det ikke er til-
strækkeligt begrundet eller forkla-
ret, hvordan kravet om forudgå-
ende aftale skal forstås. Forsikring
og Pension foreslår endvidere, at
ordet ”kun” udgår
fra bemærknin-
gerne, idet det fremgår, at omdan-
nelse af egenkapitalen kun er be-
tinget af godkendelse på general-
forsamlingen og Finanstilsynet.
Lovteksten er justeret, så det frem-
går, at primoreguleringen skal være
aftalt i fusionsdokumenterne. Der-
udover er det præciseret i bemærk-
ningerne, at det af fusionsdoku-
menterne, som ligger til grund for
vedtagelsen af fusionen på general-
forsamlingen og Finanstilsynets
godkendelse af fusionen, og som
skal indsendes til Skatteforvaltnin-
gen, skal fremgå, hvor stor en an-
del af egenkapitalen, der omdan-
nes til de ufordelte midler. Det er
således præciseret, at der ikke fore-
slås et krav om en særskilt, forud-
gående aftale før fusionsåret.
Det følger af bestemmelsens pla-
cering som 2. pkt. i pensionsaf-
kastbeskatningslovens 18, stk. 2,
F&P foreslår desuden, at det bør
fremgå direkte af lovteksten, at
primoreguleringen er pensionsaf-
kastskattefri.
Side 21 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som muliggør succession, at pri-
moreguleringen kan foretages
uden pensionsafkastbeskatning.
Bemærkningerne er justeret med
henblik på, at dette fremstår tyde-
ligt.
F&P tilslutter sig de foreslåede æn-
dringer, der indebærer mulighed
for skattefri omdannelse af pensi-
onsinstitutter, der medfører, at in-
stituttet bliver pensionsafkastskat-
tepligtig efter § 8 frem for § 7, på
andre datoer end skæringsdatoen
for det modtagende instituts regn-
skabsår. F&P tilslutter sig endvi-
dere også forslagene, som mulig-
gør skattefri fusion mellem livsfor-
sikringsselskaber, når der sker op-
hør eller etablering af en koncern-
forbindelse.
Det bemærkes dog, at diskrepans
mellem lovtekst og bemærkninger
kan give indtryk af, at pensionskas-
ser m.v. ikke kan gøre brug af den
forslåede regel. F&P beder desu-
den om en præcision af, at henvis-
ningen til pensionsafkastbeskat-
ningslovens § 24 ikke indebærer, at
det omdannede institut ikke succe-
derer i forskellige saldi.
Bemærkningerne er justeret, så det
tydeligere fremgår, at der blot er
tale om eksempler på omdannel-
ser, som ikke udelukker andre pen-
sionsinstitutter omfattet af pensi-
onsafkastbeskatningslovens § 7 fra
at anvende bestemmelsen, såfremt
de opfylder betingelserne herfor.
Det kan bekræftes, at henvisnin-
gen til § 24 ikke forhindrer succes-
sion. Der henvises til kommenta-
ren til FSR
danske revisorer.
F&P tilslutter sig den foreslåede
ophævelse af kravet om skattefri-
hed både efter selskabsskatteloven
og pensionsafkastbeskatningsloven
Side 22 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ved fusion mellem pensionsinsti-
tutter, der er pensionsafkastskatte-
pligtige efter § 8.
F&P tilslutter sig forslaget om et
fradrag i beskatningsgrundlaget ef-
ter pensionsafkastbeskatningslo-
ven ved overførsel af egenkapital
fra et pensionsinstitut, der er skat-
tepligtige efter § 7 til et pensions-
institut, der er skattepligtig efter §
8, i forbindelse med skattefri fu-
sion. Der ønskes dog en præcise-
ring af i hvilket indkomstår fradra-
get opstår.
Det foreslås ydermere, at reduk-
tion af fradrag efter den skemati-
ske regel alene skal ske med netto-
overskud fra omkostnings- og risi-
koresultaterne.
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer.
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer.
F&P bemærker, at der ikke er an-
ført nærmere regler om fastsæt-
telse af handelsværdi, som foreslås
at skulle lægges til grund ved fast-
sættelse af indgangsværdier for fast
ejendom ved overgang fra pensi-
onsafkastbeskatning efter § 7 til §
8 og samtidig indtræden af sel-
skabsskattepligt. Det antages, at
ejendomsværdien, der anvendes
ved den afsluttende opgørelse af
pensionsafkastskat efter § 7 skal
anvendes som indgangsværdi.
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer.
F&P bemærker, at fradragsbe-
grænsningen af den skattefri hen-
læggelse til de ufordelte midler ved
anvendelse af primoregulerings-
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer.
Side 23 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
modellen skattesystematisk bør an-
føres i selskabsskattelovens § 13,
stk. 3.
F&P foreslår, at omstruktureringer
gennemført før den 1. januar 2020
skal tilbydes muligheden for at få
fradraget i pensionsafkastskatten
mod, at den indfusionerede egen-
kapital selskabsbeskattes i samme
indkomstår.
Der henvises til kommentaren til
FSR
danske revisorer.
F&P har derudover efterspurgt en
række ændringer, som ikke er med
i lovforslagsudkastet. Det drejer
sig om justering af reglerne om
succession i udbetalingslofterne
for uudnyttet negativt skat, udbe-
taling ad uudnyttet negativ skat
ved pensionsinstituttets ophør,
mulighed for pensionsafkastskatte-
fri porteføljeoverdragelse i løbet af
indkomståret og præcisering af
regler for omdannelse af et pensi-
onsinstitut, der medfører at insti-
tuttet bliver skattepligtig efter pen-
sionsafkastbeskatningslovens § 7
frem for § 8, herunder evt. sel-
skabsbeskatning af goodwill ved
denne overgang.
Det er søgt at imødekomme de
forslag, hvor der ses en mulig,
holdbar løsning for nuværende.
Der henvises i den forbindelse til
kommentaren til FSR
danske re-
visorer.
Skatteministeriet indgår som
nævnt fortsat gerne i dialog om de
øvrige rejste problemstillinger.
Ledernes Hovedorganisa-
tion
Ledernes Hovedorganisation har
ingen bemærkninger.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer finder det
meget hensigtsmæssigt, at reglerne
for flytning af årets indbetalinger
mellem pensionsordninger gøres
mere smidige. Fejl i forbindelse
med indbetalinger bør kunne rettes
Side 24 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til gavn for skatteyder, uden at det
medfører afgift.
Landbrug & Fødevarer finder dog,
at en del af den foreslåede om-
skrivning af pensionsbeskatnings-
lovens § 22 D er uhensigtsmæssig.
Efter forslaget anses den indbeta-
ling på den modtagende pensions-
ordning, der sker som led i over-
førslen, for sket med det beløb,
som blev indbetalt på den afgi-
vende pensionsordning
men det
giver anledning til tvivl, hvilket be-
løb, der anses for indbetalt til den
modtagende ordning, hvis der
alene foretages en deloverførsel,
hvilket også er muligt efter den fo-
reslåede flytteregel.
Hvis der alene foretages en del-
overførsel, kan det deloverførte
beløb efter forslaget ske med eller
uden afkast. Uanset om delover-
førslen sker med eller uden afkast,
vil effekten af den foreslåede over-
førselsadgang være, at den indbeta-
ling på den modtagende pensions-
ordning, der sker som led i over-
førslen, anses for sket med beløbet
uden afkast. Dette er præciseret i
forslaget.
Landbrug & Fødevarer spørger,
om det kan bekræftes, at overfør-
sel kan ske til en ordning, der først
oprettes i forbindelse med over-
førslen.
Det kan bekræftes.
Efter § 21 A kan indbetalinger til
kapitalpension udbetales (eller
overføres til ratepension eller liv-
rente), hvis der ikke er fradrag. Be-
stemmelsen omfatter ikke indbeta-
linger på aldersopsparinger, der
overstiger beløbsgrænserne. Land-
brug & Fødevarer foreslår, at pen-
sionsbeskatningslovens § 21 A ud-
vides, således at også for meget
indbetalte beløb på aldersopspa-
ring kan tilbagebetales.
Landbrug & Fødevarer foreslår
desuden, at der kan ske afgiftsfri
tilbagebetaling, hvor indbetalingen
Indbetalinger til aldersopsparing,
der overstiger beløbsgrænserne for
indbetaling til aldersopsparing, er
reguleret i § 25 A. Efter § 25 A,
stk. 6, kan det for meget indbetalte
beløb overføres til en ratepension
eller en pensionsordning med lø-
bende udbetalinger. Adgangen til
overførsel til en fradragsberettiget
pensionsordning var en imøde-
kommelse af et ønske fra pensi-
onsbranchen rejst under behand-
lingen af lov nr. 922 af 18. septem-
ber 2012, hvormed aldersopsparin-
gen blev indført. Der blev i den
Side 25 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
viser sig at være afgiftspligtig, fordi
der tidligere er sket diskvalifice-
rende pensionsudbetalinger.
forbindelse ikke indført en mulig-
hed for tilbagebetaling
En tilbagebetalingsmulighed vil
bl.a. forudsætte, at der etableres en
hensigtsmæssig procedure for til-
bagebetaling af indbetalinger til ar-
bejdsgiveradministrerede aldersop-
sparinger, hvor arbejdsgiveren ef-
ter gældende ret ikke indeholder
kildeskat af indbetalingen til al-
dersopsparing, selvom indbetalin-
gen er skattepligtig. Det skal såle-
des sikres, at der beregnes korrekt
skat og arbejdsmarkedsbidrag i
forbindelse med tilbagebetalingen.
Indførelsen af en tilbagebetalings-
mulighed vil forudsætte en nær-
mere analyse af, om og hvordan
denne situation
og andre tilbage-
betalingssituationer
vil kunne
håndteres på en hensigtsmæssig
måde. Forslaget er derfor ikke
imødekommet, men vil kunne ind-
drages i dialogen med pensions-
branchen om rettelse af åbenlyse
fejl, i hvilken forbindelse pensions-
branchen samtidig vil kunne give
udtryk for sin holdning til forsla-
get.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Finans Danmark.
Efter den foreslåede § 22 D vil en
indbetaling, der er sket til en al-
dersopsparing, men som flyttes til
ratepension, betyde, at det over-
førte beløb anses for indbetalt til
ratepensionen på indbetalingstids-
punktet. Landbrug & Fødevarer
ønsker det bekræftet, at hvis der
Det kan bekræftes.
Side 26 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
på ratepensionen i forvejen er ind-
betalt det maksimale fradragsberet-
tigede, vil pensionsopspareren
kunne få udbetalt den del af de
samlede indbetalinger på ratepen-
sionen, der overstiger rateloftet.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Ældre Sagen
Ældre Sagen kan tilslutte sig de fo-
reslåede ændringer til pensionsbe-
skatningsloven, der gør reglerne
mere smidige og giver et bedre
grundlag for rådgivning.
Ældre Sagen anfører dog, at de fo-
reslåede ændringer af pensionsbe-
skatningsloven viser, hvor stor en
kompleksitet, der er føjet til skatte-
systemet ved at søge at løse sam-
spilsproblemet over skattereglerne
frem for at reducere den modreg-
ning i de sociale ydelser, der giver
anledning til samspilsproblemet.
Håndteringen af samspilsproble-
met gennem et skattefradrag er i
højere grad målrettet mod nye
pensionsindbetalinger. Skattemini-
steriet og pensionsbranchen er op-
mærksom på, at reglerne kan øge
behovet for rådgivning. Forslaget
om øget informationsudveksling
vedrørende diskvalificerende pen-
sionsudbetalinger er et udslag
heraf.
Ældre Sagen anfører, at adgangen
til udveksling af oplysninger mel-
lem pensionsinstitutter og skatte-
myndighederne om diskvalifice-
rende pensionsudbetalinger er en
hensigtsmæssig løsning, der sikrer,
at flest mulig kan få gavn af mulig-
hederne for indbetaling til alders-
opsparing.
Side 27 af 28
L 25 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2084133_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ældre Sagen foreslår, at det tilføjes
til den foreslåede regel om infor-
mationsudveksling, at borgerne
skal have mulighed for at se, hvis
et pensionsinstitut har fået oplys-
ninger om diskvalificerende udbe-
talinger, fx i skattemappen. Ældre
Sagen efterspørger i den forbin-
delse, at borgerne får adgang til de-
taljerede oplysninger om hver en-
kelt diskvalificerende udbetaling,
når der er indberettet flere af så-
danne i den relevante tidsperiode.
Det er planen, at den enkelte bor-
ger i sin skattemappe vil kunne se
oplysninger om alle diskvalifice-
rende pensionsudbetalinger.
Side 28 af 28