Skatteudvalget 2019-20
L 24 Bilag 5
Offentligt
2099292_0001.png
4. november 2019
J.nr. 2019 - 640
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 24 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige
andre love (Styrket regelefterlevelse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved overtræ-
delse af registreringsafgiftsloven og øvrige punktafgiftslove og øvrige tilpasninger af reg-
lerne på motorområdet).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven og forskellige andre
love (Styrket regelefterlevelse på motorområdet, skærpet bødepraksis ved
overtrædelse af registreringsafgiftsloven og øvrige punktafgiftslove og øvrige
tilpasninger af reglerne på motorområdet) (L 24)
Til § 1
1)
I
nr. 5
ændres »10 og 11« til: »9 og 10«.
[Korrektion af henvisning]
2)
I
nr. 21
ændres »stk. 10« til: »stk. 9«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 32
3)
I
stk. 1
ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
4)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-
dende og har virkning fra og med den 1. januar 2018.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5
[Indsættelse af nyt stykke, så § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende, og at disse dele af loven får virkning fra og med den
1. januar 2018]
5)
Efter stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes som:
Side 2 af 7
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0003.png
»Stk. 6.
Sager, hvor en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen har truffet afgø-
relse om afslag på fritagelse eller nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller
vægtafgift efter reglerne i brændstofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller § 16,
stk. 1, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., i perioden fra og med den 1. ja-
nuar 2018 til og med det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf.
stk. 3, kan efter anmodning blive behandlet hos den instans, som har meddelt af-
slaget. Sager, der bliver behandlet i medfør af 1. pkt., og som medfører fritagelse
eller nedsættelse af afgifter, vil kunne medføre tilbagebetaling af det afgiftsbeløb,
som er indbetalt i perioden fra det tidspunkt, hvor det oprindelige afslag blev med-
delt, og frem til fritagelsen eller nedsættelsen sker. Sager, hvor en kommunalbesty-
relse eller Ankestyrelsen har truffet afgørelse om fuldt medhold om fritagelse eller
nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne i brændstof-
forbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af motorkø-
retøjer m.v. i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med det tidspunkt, hvor
§ 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. stk. 3, tillægges virkning fra det tids-
punkt, hvor afgørelsen blev truffet. Ansøgninger, som er indgivet inden § 6, nr. 1,
og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, og hvor der på ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke
er truffet afgørelse af en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, skal behandles
efter de nye regler, jf. lovens § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1.«
[Indsættelse af nyt stykke for at fastslå, hvordan sager om fritagelse for brændstof-
forbrugsafgift og vægtafgift vil skulle håndteres, herunder i hvilket omfang disse
afgørelser kan fastholdes eller behandles på ny af en kommunalbestyrelse eller
Ankestyrelsen]
Side 3 af 7
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det at ændre registreringsafgiftslovens § 3 b, stk.
4, 1. pkt., så henvisningerne til bestemmelsens stk. 7 og 8 ændres til stk. 10 og 11.
Forslaget er en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås at
indsætte to nye stykker efter stk. 3 i § 4 b. Henvisningerne burde dog have været
foreslået ændret til stk. 9 og 10, da der ikke indsættes mere end to nye stykker i § 3
b. Ændringsforslaget har således til formål at sikre, at der sker korrekt henvisning i
§ 3 b, stk. 4, 1. pkt.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det at ændre registreringsafgiftslovens § 9 a,
stk. 3, 1. pkt., så henvisningen til § 3 b, stk. 7, ændres til § 3 b, stk. 10. Forslaget er
en konsekvensændring af lovforslagets § 1, nr. 4, hvor det foreslås at indsætte to
nye stykker efter stk. 3 i § 4 b. Henvisningen burde dog have været foreslået æn-
dret til stk. 9, da der ikke indsættes mere end to nye stykker i § 3 b. Ændringsfor-
slaget har således til formål at sikre, at der sker korrekt henvisning i § 9 a, stk. 3, 1.
pkt.
Til nr. 3
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 32. Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så det fremgår, at loven træder i kraft den 1.
januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 4
Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 32. Det fremgår af stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2. Det fremgår af stk. 2, at §
1, nr. 20 og 22-25, træder i kraft den 1. juli 2020.
Det foreslås, at der i § 32 indsættes et nyt stykke efter stk. 2, hvor det i det foreslå-
ede stk. 3 foreslås, at lovens § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, der vedrører forslag om at
indsætte bestemmelser om afgørelseskompetence i henholdsvis brændstofforbrugs-
afgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., skal træde i kraft dagen
Side 4 af 7
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0005.png
efter, at loven bekendtgøres i Lovtidende, og at disse dele af loven skal have virk-
ning fra og med den 1. januar 2018. Ændringerne vil således få virkning for de sa-
ger, hvor der er truffet afgørelser uden hjemmel af en kommunalbestyrelse og An-
kestyrelsen fra og med den 1. januar 2018, hvor de to bemyndigelsesbestemmelser
blev ophævet, jf. lov nr. 1431 af 11. december 2017, og hvor afgørelseskompeten-
cen utilsigtet overgik til Skatteforvaltningen.
Til nr. 5
Lovforslagets ikrafttrædelses- og virkningsbestemmelser fremgår af § 32. Det fo-
reslås, at der i § 32 indsættes et nyt stk. 6. Det følger af det foreslåede stk. 6, hvor-
dan sager om fritagelse for brændstofforbrugsafgift og vægtafgift, hvor der er truf-
fet afgørelser uden hjemmel i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med
lovens bekendtgørelse i Lovtidende, vil skulle håndteres, herunder i hvilket om-
fang disse sager kan behandles på ny af enten en kommunalbestyrelse eller Anke-
styrelsen.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 1. pkt., at sager, hvor en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen har truffet afgørelse om afslag på fritagelse eller nedsættelse af
brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne i brændstofforbrugsafgifts-
lovens § 7, stk. 1, eller § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.,
uden hjemmel i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med det tidspunkt,
hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. det foreslåede stk. 3, jf. ændrings-
forslag nr. 4, efter anmodning fra en ansøger vil kunne få sagen behandlet hos den
instans, som har meddelt afslaget. Det foreslåede skal ses i sammenhæng med den
eksisterende praksis, hvor kommunalbestyrelser træffer afgørelse om fritagelse el-
ler nedsættelse af brændstofforbrugsafgift og vægtafgift på trods af, at der efter de
gældende regler ikke er hjemmel hertil i brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v.
Det vurderes, at sådanne sager, hvor der er blevet meddelt afslag af en kommunal-
bestyrelse eller Ankestyrelsen, lider af en væsentlig, retlig mangel, da der ikke har
været den fornødne hjemmel til, at kommunalbestyrelserne eller Ankestyrelsen har
kunnet træffe afgørelse om afgiftsfritagelse eller nedsættelse. Manglende hjemmel
må som udgangspunkt medføre, at afgørelserne om afslag er ugyldige. Der vurde-
res ikke at foreligge omstændigheder, der giver grundlag for at fravige dette ud-
gangspunkt.
Da afgørelserne er ugyldige, vurderes det, at ansøgningerne skal kunne behandles
på ny hos den instans, som meddelte afslaget i perioden fra og med 1. januar 2018
og frem til det tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft. Den instans,
som har meddelt afslaget i den pågældende periode, vil efter det foreslåede enten
være en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen. Den foreslåede bestemmelse
Side 5 af 7
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0006.png
skal således give mulighed for, at en afgørelse om afslag, som er blevet meddelt
uden hjemmel, og som behandles på ny, kan tillægges virkning fra det tidspunkt,
hvor afslaget blev meddelt.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 2. pkt., at sager, der er genoptaget i medfør af 1.
pkt., og som medfører fritagelse eller nedsættelse af afgifter, vil kunne medføre til-
bagebetaling af det afgiftsbeløb, som er indbetalt i perioden fra det tidspunkt, hvor
det oprindelige afslag blev meddelt, og frem til fritagelsen eller nedsættelsen sker.
Det foreslåede har til formål at tilgodese de ansøgere, som modtog et afslag i peri-
oden fra og med den 1. januar 2018 og frem til det tidspunkt, hvor ændringen er
trådt i kraft, og som, efter at sagen bliver genoptaget, opnår en afgiftsfritagelse el-
ler -nedsættelse. Disse ansøgere bliver dermed stillet som om, at der ikke var ble-
vet truffet afgørelse om afslag fra en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i
den pågældende periode. Det vurderes umiddelbart, at omfanget af sådanne sager
vil være relativt begrænset, da afgørelsen vil skulle baseres på de samme krav og
træffes af den samme instans, som oprindelig traf afgørelsen uden hjemmel. Det
vurderes, at der ikke behov for at tilskrive renter til det indbetalte afgiftsbeløb, da
der vil være tale om relativt mindre rentebeløb, og som vil overstige den admini-
strative byrde, det er at opgøre disse.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 3. pkt., at sager, hvor en kommunalbestyrelse
eller Ankestyrelsen har truffet afgørelse om fuldt medhold om afgiftsfritagelse el-
ler -nedsættelse af brændstofforbrugsafgift eller vægtafgift efter reglerne i brænd-
stofforbrugsafgiftslovens § 7, stk. 1, eller § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af mo-
torkøretøjer uden hjemmel i perioden fra og med den 1. januar 2018 til og med det
tidspunkt, hvor § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft, jf. det foreslåede stk. 3, jf.
ændringsforslag nr. 4, tillægges retsvirkning fra det tidspunkt, hvor afgørelserne
blev truffet. Hvis der kun er givet delvist medhold, må afgørelsen i denne sam-
menhæng betragtes som et afslag og behandles efter den foreslåede bestemmelses
1. pkt.
På trods af, at disse afgørelser lider af en væsentlig, retlig mangel pga. manglende
hjemmel, der som udgangspunkt medfører ugyldighed, fastholdes disse afgørelser.
Det skyldes, at det vil være til gunst for de ansøgere, som modtog en afgørelse fra
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i perioden fra og med den 1. januar og
frem til det tidspunkt, hvor ændringen er trådt i kraft, og hvor deres ansøgning blev
imødekommet. Derudover har de pågældende ansøgere, som har fået fuldt ud med-
hold af enten en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen i perioden, haft beretti-
gede forventninger om, at afgørelserne blev truffet af den rette myndighed, og de
har indrettet sig på baggrund af disse afgørelser, hvilket taler for at fastholde disse
afgørelser på trods af, at de lider af en væsentlig, retlig mangel. Det skal tillige
lægges til grund, at afgørelserne formentlig ikke ville have fået et andet udfald, så-
fremt de var blevet truffet af den rette myndighed i den pågældende periode, da en
Side 6 af 7
L 24 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2099292_0007.png
afgørelse fra Skatteforvaltningen ville være blevet truffet på baggrund af afgørel-
ser om, hvorvidt ansøgeren var berettiget til at modtage støtte til køb af bil efter
reglerne i lov om social service, som træffes af en kommunalbestyrelse.
Det følger af det foreslåede stk. 6, 4. pkt., at ansøgninger om afgiftsfritagelse eller
-nedsættelse, som er indgivet inden lovens § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1, er trådt i kraft,
og hvor der på ikrafttrædelsestidspunktet endnu ikke er truffet afgørelse af enten
en kommunalbestyrelse eller Ankestyrelsen, vil skulle behandles efter de nye reg-
ler, jf. lovforslagets § 6, nr. 1, og § 30, nr. 1. Det foreslåede har til formål at sikre,
at ansøgninger, som endnu ikke er blevet færdigbehandlet af en kommunalbesty-
relse eller Ankestyrelsen, vil skulle behandles efter de nye regler. Sager om af-
giftsfritagelse eller nedsættelse, som er ved at blive behandlet af en kommunalbe-
styrelse eller Ankestyrelsen, vil dermed fortsat kunne behandles, og der vil kunne
træffes en hjemlet afgørelse om afgiftsfritagelse eller nedsættelse.
Side 7 af 7