Tak for det, formand, og tusind tak for modtagelsen af det her lovforslag, som jo bygger på en aftale, hvor et enigt folketingsflertal står bag et ønske om at styrke regelefterlevelsen på motorområdet.
Der har været et par spørgsmål. Hr. Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre spørger, hvordan det dog kan være, at der er et merprovenu, altså en statslig indtægt, på 10 mio. kr. årligt her, ved at man afskaffer kompensationen for udgiften til syn af de her eksportkøretøjer. Årsagen er vel meget enkelt den, at det er et billede på, at der har været et problem, at der er nogle, der har fået for meget i kompensation, og derfor kommer den her indtægt. Ja, det er vel det, der er forklaringen på det.
Derudover siger Nye Borgerlige så, at hvis bare man kunne fjerne registreringsafgiften, havde man løsningen på det hele. Det, man så mangler at svare på, er jo, hvordan hulen – undskyld, formand, jeg ved ikke, om det er et bandeord, men det er det vel næppe – man så har tænkt sig at finde, og det er det, der er pointen, de 20 mia. kr., man så kommer til at mangle. Det kan man så filosofere lidt over, indtil vi kommer til udvalgsarbejdet, men det er jo det, der ville være hovedproblemet. Spørgsmålet om differentieret sagsbehandling, og hvad det er, der er baggrunden for, at man lige nøjagtig er landet på den her gebyrstørrelse, som man er, synes jeg fint vi kan svare på i udvalgsbehandlingen. Jeg har ikke selv siddet med, da den her aftale blev indgået, men jeg går selvfølgelig ud fra, at det er noget, der er tygget ganske grundigt igennem i udvalgsarbejdet.
Men som sagt foreslås det her med lovforslaget at gennemføre en række initiativer, som har til formål at øge regelefterlevelsen og mindske risikoen for svig på motorområdet. Pointen er jo den, at afgifterne på motorområdet indbringer et provenu på ca. 35 mia. kr. om året, og desværre må man sige, at når der er så mange penge i spil, kan der også være en tendens til, at der er nogle, der for at slippe billigere vil prøve at snyde. Derfor er det vigtigt, at vi har en velfungerende skatteforvaltning og får skabt nogle robuste regler på det her område. Det er det, lovforslaget medvirker til. I dag er det f.eks. muligt at få tilbagebetalt en del af registreringsafgiften, når en bil bliver eksporteret til udlandet, også kaldet eksportgodtgørelsen. Den evaluering, der er foretaget på området, har vist, at en betydelig del af de virksomheder, der eksporterer brugte biler, får udbetalt mere, end de er berettiget til, fordi de ikke overholder de regler, der gælder. Der er med andre ord nogle, som for at sige det lige ud scorer en uberettiget gevinst på skatteborgernes regning.
Jeg må sige, at jeg grundlæggende er af den opfattelse, at vi skal sætte ind med effektive tiltag over for dem, der ikke overholder de regler, som flertallet i vores samfund spiller efter, og som vi jo her i Folketinget har vedtaget. Derfor synes jeg også, at det er en god politisk aftale, der er indgået tidligere her i foråret, fordi vi med aftalen som sagt strammer reglerne for udbetaling af eksportgodtgørelse og jo altså også styrker – og det er også vigtigt – skatteforvaltningens kontrolmuligheder.
Et af de centrale elementer i lovforslaget handler om den såkaldte selvanmelderordning, som også har været omtalt i debatten. De her selvanmeldere har i dag mulighed for at angive værdien af den bil, der skal eksporteres og på den baggrund udregne den godtgørelse, som de skal have udbetalt ved eksport. Det, der er virkeligheden med den her ordning, er, at den derfor stiller nogle ret store krav til virksomhedernes selvjustits, og det er det, evalueringen har vist, nemlig at nogle af virksomhederne ofte angiver et højere beløb i godtgørelse, end de reelt er berettiget til. Det synes jeg ikke – og det er jeg helt overbevist om også har været kernen i drøftelserne i aftalekredsen – på nogen som helst måde er acceptabelt eller rimeligt.
Som konsekvens af den her manglende regelefterlevelse for en betydelig del af virksomhederne foreslås det derfor, at selvanmelderordningen på eksportområdet afskaffes, og fremadrettet vil bileksportører ikke selv kunne angive størrelsen af den godtgørelse, som de skal have udbetalt. I stedet vil det så være skatteforvaltningen, der værdifastsætter eksportbilerne, og på den baggrund udregner størrelsen af den godtgørelse, som skal udbetales til bileksportøren. Det er en ny opgave, som ikke er gratis for skatteforvaltningen at udføre, og derfor foreslås det også, at der skal betales et gebyr, som også allerede har været omtalt, på de her 1.950 kr. pr. bil, hvis man altså ønsker at få udbetalt en godtgørelse, ligesom bileksportører altid vil skulle aflevere en synsrapport for bilen. Så der har man begrundelsen for, hvorfor gebyret er valgt og har den størrelse, som det har.
Forslaget vil derfor have nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, men det vil jo altså samtidig også medvirke til at sikre, at der fremadrettet bliver udbetalt godtgørelse på et mere ensartet og altså også korrekt grundlag. I lovforslaget vil man også se, at det også foreslås at skærpe bødepraksis på afgiftsområdet, så bødeniveauet forhøjes til det dobbelte ved unddragelse af registreringsafgift og de øvrige punktafgifter, som der kan være tale om, og det vil betyde, at bødeniveauet på motorområdet svarer til det, der generelt gælder ved unddragelse af skatter og moms. Også det må jeg sige jeg synes er ganske rimeligt.
Endnu en gang tak for en god debat, også om det her forslag, og jeg ser frem til, at vi fortsætter den gode og konstruktive dialog om forslaget i udvalgsarbejdet.