Skatteudvalget 2019-20
L 23 Bilag 1
Offentligt
2085226_0001.png
4. oktober 2019
J.nr. 2019 - 8337
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt de modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny anke-
nævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet samt ingen omkostningsgodtgø-
relse ved klage over tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat) (L 23).
Høringen omfatter forslaget i lovforslagets § 1, nr. 19, hvorefter der fra årsskiftet ikke
ydes omkostningsgodtgørelse i klage- og retssager om afgørelser om tilbagekaldelser af
afgørelser om refusion af udbytteskat.
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085226_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har forståelse for
forslaget. Rådet finder dog, at for-
slaget rammer bredt, idet det også
afskærer omkostningsgodtgørelse i
sager, hvor udbyttemodtager har
modtaget udbyttet med rette, lige-
som forslaget rammer fysiske og
juridiske personer generelt.
Det er korrekt, at forslaget bety-
der, at alle klage- og retssager om
tilbagekaldelse af refusion af ud-
bytteskat generelt og med fremti-
dig virkning holdes uden for godt-
gørelsesordningen. Det gælder,
hvad enten udbyttemodtager er en
juridisk eller fysisk person.
Ankestyrelsen
Ingen bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
Ønsker ikke at afgive høringssvar.
Danske Advokater
Danske Advokater finder, at reg-
lerne om omkostningsgodtgørelse
gennem årene er blevet komplice-
rede, og at reglerne er vanskeligt
tilgængelige. Danske Advokater
peger på, at ordningen over årenes
løbende er blevet begrænset og
flere sagskategorier holdt uden for
ordningen. Som eksempler herpå
nævner Danske Advokater klager
over ejendomsvurdering, sager om
transfer pricing og sager om klage
over afslag på omkostningsgodtgø-
relse. Med forslaget lægges der op
til endnu en begrænsning.
Der har gennem årene været be-
hov for at foretage justeringer af
den oprindelige ordning med om-
kostningsgodtgørelse. Det er navn-
lig sket for at sikre, at reglerne ikke
blev misbrugt. Indførelsen af så-
danne værnsregler er i sagens natur
medvirkende til at gøre reglerne
mere komplicerede.
Det er i øvrigt ikke sådan, at klager
om ejendomsvurdering og sager
om transfer pricing er holdt uden
for ordningen. Hvis en sag om
ejendomsvurdering henvises til be-
handling ved Landsskatteretten,
ydes der omkostningsgodtgørelse,
ligesom der ydes omkostnings-
godtgørelse, hvis en vurderingssag,
som vurderingsankenævnet eller
Landsskatteretten har truffet afgø-
relse i, indbringes for domstolene.
Sager om transfer pricing er godt-
gørelsesberettigede. Der ydes dog
ikke godtgørelse for udgifter til ud-
Side 2 af 5
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085226_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
arbejdelse af dokumentationsmate-
riale i sådanne sager efter skatte-
forvaltningslovens § 54, stk. 1, nr.
4.
Danske Advokater har forståelse
for forslaget, men mener, at det vil
ramme bredt og også ramme sager,
hvor modtagelsen af udbytteskat
er sket med rette og i flere sager
end sådanne om udenlandske sel-
skaber, pensionskasser og fonde.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Danske Advokater finder anled-
ning til at pege på de retssikker-
hedsmæssige betænkeligheder, der
er knyttet til en løbende udhuling
af anvendelsesområdet for om-
kostningsgodtgørelse, som forsla-
get efter Danske Advokaters op-
fattelse er udtryk for, og at opfor-
dre til, at sådanne aspekter drøftes
i forbindelse med forslagets be-
handling i Folketinget.
Forslaget har været overvejet i et
retssikkerhedsmæssigt lys. Det fo-
rekommer imidlertid ikke rimeligt,
at staten skal have betydelige ud-
gifter til ordningen med omkost-
ningsgodtgørelse i sager af den på-
gældende karakter.
Danske A-kasser
Ingen bemærkninger.
DI
DI opforder til, at der foretages en
nærmere vurdering af potentielle
EU-retlige problemstillinger i for-
slaget, som primært er rettet mod
udenlandske selskaber, pensions-
kasser og fonde.
Skatteministeriet har vurderet for-
slaget i lyset af EU-retten. Forsla-
get relaterer sig til en sagstype,
som holdes uden for ordningen,
ikke en persongruppe afgrænset på
nationalitet. Sagstypen er alene re-
levant for udenlandske udbytte-
modtagere og en tilsvarende refu-
sionsordning eksisterer ikke for
danske udbyttemodtagere. Grun-
den til at holde sagstypen uden for
godtgørelsesordningen er således
ikke de pågældendes nationalitet,
Side 3 af 5
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085226_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
men derimod de helt særlige hen-
syn, der gør sig gældende i sager
om tilbagekaldelse af refusion af
udbytteskat.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer ikke, at
forslaget medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet og
har ikke yderligere bemærkninger.
Familiehuset
Ingen bemærkninger.
FOA
FOA kan støtte forslaget.
FSR - danske revisorer
FSR
danske revisorer har forstå-
else for forslaget, hvis der er risiko
for at have ”to skud i bøssen”.
I de sager, hvor staten søger sit
krav sikret ved sagsanlæg ved
udenlandske domstole samtidig
med, at udbyttemodtager påklager
afgørelsen om tilbagekaldelse til
den administrative klagemyndig-
hed her i landet eller indbringer af-
gørelsen for domstolene, vil udbyt-
temodtager kunne gøre sine syns-
punkter gældende ved både den
udenlandske og danske klage- eller
retsinstans og derved have ”to
skud i bøssen”.
FSR
danske revisorers forslag til
ændret ikrafttrædelsesbestemmelse
betyder, at der ville kunne opnås
omkostningsgodtgørelse i samtlige
tilbagekaldssager ved den admini-
strative klagemyndighed i det eksi-
sterende udbyttesagskompleks.
Det vil kunne medføre en udgift
på op til 30 mio. kr.
FSR
danske revisorer mener
dog, at der bør være adgang til fuld
omkostningsgodtgørelse i de sager,
som er påklaget inden 31. decem-
ber 2019.
Side 4 af 5
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085226_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Lederne
Ingen bemærkninger.
Rigspolitichefen
Ingen anledning til at afgive hø-
ringssvar.
Rigsrevisionen
Ingen anledning til at afgive hø-
ringssvar.
Skatterevisorforeningen
Ingen bemærkninger.
SMVdanmark
Ingen bemærkninger.
Statsadvokaten for Sær-
lig Økonomisk og Inter-
national Kriminalitet
(SØIK)
Ønsker ikke at afgive høringssvar.
Side 5 af 5