Skatteudvalget 2019-20
L 23 Bilag 1
Offentligt
2085222_0001.png
4. oktober 2019
J.nr. 2019 - 5617
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt de modtagne hø-
ringssvar vedrørende forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven (En ny anke-
nævnsstruktur og en hurtigere vej gennem klagesystemet) (L 23).
Høringen omfatter lovforslagets § 2 om forlængelse af funktionsperioden for de nuvæ-
rende vurderingsankenævn, skatteankenævn og fælles ankenævn samt tilpasning af virk-
ningstidspunktet for de nye klagesagsbehandlingsregler til virkningstidspunktet for en ny
struktur for vurderingsankenævn.
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ankestyrelsen
Ingen bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiver-
forening (DA)
Ingen bemærkninger.
Dansk Byggeri
Ingen bemærkninger.
Dansk Industri (DI)
DI henviser til sit høringssvar til L
212 (2018-19, 1. samling).
De nye elementer i lovforslaget gi-
ver ikke DI anledning til særlige
bemærkninger.
Danske Advokater
Klagesager om subjektiv skattepligt
Danske Advokater er enige i, at
klagesager om subjektiv skatte-
pligt, kursgevinster og tab samt ak-
tieavancer og -tab, bør afgøres af
Landsskatteretten, uanset om kla-
geren er en fysisk person eller et
dødsbo. Danske Advokater er så-
ledes enige i, at klagesager om sub-
jektiv skattepligt for fysiske perso-
ner kan indeholde komplekse juri-
diske problemstillinger vedrørende
flere retsgrundlag, der gør dem
velegnede til afgørelse i Landsskat-
teretten fremfor i et skatteanke-
nævn.
Danske Advokater er imidlertid af
den opfattelse, at der også på an-
dre områder kan være tale om sær-
deles komplicerede juridiske pro-
blemstillinger, som gør sager mere
egnede til afgørelse i Landsskatte-
retten fremfor i et skatteankenævn.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra FSR - danske revi-
sorer i høringsskemaet til L 212
(2018-19, 1. samling), hvoraf bl.a.
fremgår, at lovforslaget ikke æn-
drer på, at principielle sager fortsat
skal afgøres af Landsskatteretten.
Side 2 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette bør efter Danske Advoka-
ters opfattelse haves for øje, når
klagerne fordeles mellem Lands-
skatteretten og skatteankenæv-
nene. Danske Advokater peger på,
at der er grund til at overvåge ud-
viklingen nøje og tage denne op til
vurdering om eksempelvis to år,
når der har udkrystalliseret sig en
praksis for fordeling af sagerne.
Det bemærkes desuden, at det
med
Aftale om en ny ankenævnsstruk-
tur og en hurtigere vej gennem klagesyste-
met - Retssikkerhedspakke IV,
er af-
talt, at tiltagene i aftalen evalueres i
2022.
Sagsbehandlingstid
Det er ikke Danske Advokaters
opfattelse, at flaskehalsen i det nu-
værende system er Landsskatteret-
ten, men derimod Skatteankesty-
relsen som sekretariat.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra Advokatrådet i hø-
ringsskemaet til L 212 (2018-19, 1.
samling).
Det fremgår bl.a. heraf, at sagsbe-
handlingstiden i Skatteankestyrel-
sen er for lang. Derfor er aftale-
partierne bag
Aftale om en ny anke-
nævnsstruktur og en hurtigere vej gennem
klagesystemet
Retssikkerhedspakke
IV
enige om at tilføre klagesagsbe-
handlingen flere ressourcer. Parti-
erne er endvidere enige om at gen-
nemføre en række tiltag, der skal
gøre klageforløbet mere effektivt
og øge Skatteankestyrelsens pro-
duktivitet.
Momsskøn
Danske Advokater bemærker, at
det er en politisk beslutning, om
afgørelser om skønsmæssige an-
sættelser af moms for fysiske per-
soner og dødsboer skal træffes af
skatteankenævnene eller Lands-
skatteretten. Danske Advokater
opfordrer til, at der fortsat er fo-
kus på at sikre, at blandende sager,
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra FSR- danske revi-
sorer i høringsskemaet til L 212
(2018-19, 1. samling).
Det fremgår bl.a. heraf, at sagsbe-
handlingstiden i Skatteankestyrel-
sen er for lang. Derfor er aftale-
partierne bag
Aftale om en ny anke-
nævnsstruktur og en hurtigere vej gennem
Side 3 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvor der dels er tale om skøns-
mæssige forhold dels mere juridisk
komplicerede forhold, undergives
en passende og kompetent be-
handling hos afgørelsesmyndighe-
den.
klagesystemet
Retssikkerhedspakke
IV
enige om at tilføre klagesagsbe-
handlingen flere ressourcer. Parti-
erne er endvidere enige om at gen-
nemføre en række tiltag, der skal
gøre klageforløbet mere effektivt
og øge Skatteankestyrelsens pro-
duktivitet.
Særlige medlemmer af skatteankenæv-
nene
Danske Advokater forudsætter, at
bemyndigelsesbestemmelsen til at
udnævne et antal medlemmer af
skatteankenævnene med egentlig
skattefaglig indsigt og relevant ud-
dannelse på kandidatniveau anven-
des, og at disse personer med skat-
tefaglig indsigt involveres aktivt i
sagerne, herunder navnlig sager
med juridisk tyngde, der ikke be-
handles af Landsskatteretten.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra SEGES i hørings-
skemaet til L 212 (2018-19, 1. sam-
ling).
Det fremgår bl.a. heraf, at det vur-
deres, at udpegningen af særlige
medlemmer med skattefaglig viden
vil medvirke til at øge fagligheden i
skatteankenævnene.
Det fremgår desuden af lovforsla-
gets bemærkninger, at skattemini-
steren vil fastsætte nærmere regler
om de særlige medlemmer i med-
før af skatteforvaltningslovens §
10, stk. 5.
Danske Advokater fremhæver det
positive i, at skatteankenævnenes
faglighed styrkes. Der er imidlertid
fortsat en reel risiko for, at der kan
være et flertal blandt ankenævns-
medlemmerne, som ikke har den
faglige indsigt og viden om skatte-
faglige spørgsmål, der er nødven-
dig for at træffe en juridisk korrekt
afgørelse.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra Justitia i hørings-
skemaet til L 212 (2018-19, 1. sam-
ling). Det følger bl.a. heraf, at der
ifølge
Aftale om en ny ankenævns-
struktur og en hurtigere vej gennem kla-
gesystemet - Retssikkerhedspakke IV,
etableres et indslusningsforløb for
at styrke lægmændenes faglighed.
Side 4 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Fritvalgsordningen
Ud fra mere overordnede princip-
per finder Danske Advokater det
betænkeligt, at borgerne afskæres
fra at klage over en afgørelse til
den retsinstans, som borgerne selv
ønsker.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra Dansk Erhverv i
høringsskemaet til L 212 (2018-19,
1. samling). Det fremgår bl.a.
heraf, at med afskaffelsen af frit-
valgsordningen målrettes visiterin-
gen af sager, så det i højere grad er
faglige hensyn, der styrer valg af
afgørelsesmyndighed.
Klagegebyr
Danske Advokater kan ikke ude-
lukke, at gebyrforhøjelsen vil be-
tyde, at en del borgere vil undlade
at klage grundet økonomiske for-
hold.
Der henvises til kommentaren til
høringssvar fra Ejendom Danmark
i høringsskemaet til L 212 (2018-
19, 1. samling). Det fremgår bl.a.
heraf, at det er vigtigt, at hensynet
til borgere og virksomheders rets-
sikkerhed indgår med betydelig
vægt, når der skal findes den rette
balance mellem en effektiv klage-
behandling og hensynet til at
undgå bagatelsager.
Da beløbet fortsat vil skulle tilba-
gebetales, hvis f.eks. klagen afvises,
eller klageren får helt eller delvis
medhold, vurderes det, at forslaget
har den rette balance, også i for-
hold til den enkeltes retssikkerhed.
Danske A-kasser
Ingen bemærkninger.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regu-
lering (TER)
TER bemærker, at lovforslaget
ikke medfører administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere bemærk-
ninger.
Side 5 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Familieretshuset
Ingen bemærkninger.
Finanstilsynet
Ingen bemærkninger.
Foreningen af Dan-
ske Skatteankenævn
(FDS)
Vederlagsmodel
Som opfølgning på honorarmodel-
len, indstiller FDS, at der vælges
en model for den variable del af
vederlaget, som enten baseres på
antallet af behandlede sager i hvert
enkelt nævn, eller der vælges en
model, som baseres på antallet af
møder i de enkelte nævn.
For så vidt angår skatteankenævns-
medlemmernes vederlag, henvises
til den indgåede
Aftale om en ny an-
kenævnsstruktur og en hurtigere vej gen-
nem klagesystemet - Retssikkerheds-
pakke IV,
som er vedtaget af alle
Folketingets partier.
Der henvises desuden til kommen-
taren til Skatteankestyrelsens hø-
ringssvar i høringsskemaet til L
212 (2018-19, 1. samling), hvoraf
bl.a. fremgår, at det i dag er sådan,
at vederlaget er uafhængigt af ar-
bejdsbelastningen. Det betyder, at
medlemmer i nævn, der modtager
mange sager, bliver kompenseret
relativt mindre ift. medlemmer af
nævn, der modtager få sager. Det
lægger aftalen op til at ændre ved
at gøre vederlaget delvist afhængigt
af, hvor mange sager der afgøres af
det enkelte nævn. Det vurderes
hensigtsmæssigt, at der kommer en
større sammenhæng mellem ar-
bejdsbelastning og vederlag.
Fastsættelsen af vederlaget er ikke
en del af lovforslaget, men vil blive
fastsat ved bekendtgørelse, der
sendes i ekstern høring.
Medlemskab af to ankenævn
FDS anerkender, at de processu-
elle udfordringer bevirker, at de
Lovforslaget er ændret på dette
punkt. Med lovforslagets § 3, stk.
Side 6 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nye skatteankenævn først kan være
på plads den 1. juli 2020.
FDS bemærker, at den foreslåede
ankenævnsstruktur bl.a. indebærer,
at der skal flyttes medlemmer fra
fælles ankenævn til skatteanke-
nævn. Det forekommer uholdbart
og næppe tilsigtet, at disse med-
lemmer i en seks måneders peri-
ode i givet fald skal være medlem i
to nævn.
FDS bemærker tillige, at en løs-
ning, hvor medlemmer af fælles
ankenævn vælger at prioritere skat-
teankenævn er uholdbar.
FDS bemærker desuden, at det
heller ikke har været hensigten i
den politiske aftale at afskære nu-
værende medlemmer i fælles anke-
nævn fra at blive indstillet til de
nye skatteankenævn. Det er især
vigtigt for at kunne fastholde kon-
tinuiteten og erfaringen i de nye
skatteankenævn.
FDS foreslår derfor, at funktions-
perioden for de nuværende skatte-
ankenævn forlænges til den 31. de-
cember 2020, således at den brin-
ges i overensstemmelse med, hvad
der foreslås at gælde for de nuvæ-
rende fælles ankenævn.
11, foreslås en overgangsordning,
hvorefter medlemmer og supple-
anter i et fælles ankenævn, som ud-
nævnes som medlemmer eller sup-
pleanter i et skatteankenævn pr. 1.
juli 2020, samtidig udtræder som
medlemmer eller suppleanter i et
fælles ankenævn. Såfremt et med-
lem udtræder af fælles ankenævn
vil en suppleant indtræde i stedet.
Det vurderes ikke som en hen-
sigtsmæssig løsning, som foreslået
af FDS, at funktionsperioden for
de nuværende skatteankenævn for-
længes til og med den 31. decem-
ber 2020.
Baggrunden herfor er bl.a., at der
på skatteankenævnsområdet ikke
er samme behov for en yderligere
forlængelse som på vurderingsom-
rådet.
Uden en forlængelse på vurde-
ringsområdet vil antallet af med-
lemmer stige fra 67 til 350 allerede
fra den 1. januar 2020, selv om ud-
sendelsen af vurderinger af ejerbo-
liger, som det fremgår af afsnit 1.1.
i de almindelige bemærkninger til
lov nr. 1729 af 27. december 2018
(L 115), først påbegyndes omkring
medio 2020.
For skatteankenævn er der alene
behov for en forlængelse til og
med den 30. juni 2020 mhp., at
Skatteankestyrelsen har den påkræ-
vede procestid for indstilling og
udnævnelse af nye medlemmer.
Det har været overvejet, om der
som alternativ til den foreslåede
Side 7 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ordning om automatisk udtræden,
i perioden 1. juli 2020 til og med
den 31. december 2020 kunne ind-
føres en undtagelse til skattefor-
valtningslovens § 15, stk. 2, som
fastsætter et forbud mod en række
dobbeltfunktioner.
Det vurderes imidlertid ikke som
en hensigtsmæssig løsning, da
skatteforvaltningslovens § 15, stk.
2, er udtryk for grundlæggende
forvaltningsretlige grundsætninger
om ankeorganer. En undtagelse,
selv i en begrænset periode, vil
derfor udgøre et brud på princip-
pet om, at man ikke kan være
medlem i flere ankenævn på
samme tid.
FSR
danske reviso-
rer
Ingen bemærkninger.
Landsskatteretten
Ingen bemærkninger.
Ledernes Hovedor-
ganisation
Ingen bemærkninger.
Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen er enig i, at der
er behov for en forlængelse både
af de nuværende skatteankenævns,
vurderingsankenævns og fælles an-
kenævns funktionsperiode med
henblik på at sikre, at styrelsen har
den påkrævede tid til at gennem-
føre indstillings- og udnævnelses-
processen for de nye ankenævns-
medlemmer i den nye ankenævns-
struktur. Skatteankestyrelsen er
derfor positiv over for, at udkastet
Side 8 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
netop håndterer denne udfordring,
ligesom styrelsen er positiv over
for den valgte løsning.
Skatteankestyrelsen har ikke her-
udover umiddelbart bemærkninger
til det fremsendte udkast.
Skatterevisorforenin-
gen
Ingen bemærkninger.
Spillemyndigheden
Ingen bemærkninger.
Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Re-
kruttering
Ingen bemærkninger.
Vurderingsanke-
nævnsforeningen
(VAF)
VAF bemærker, at lovforslaget
ikke forholder sig til sammenhæn-
gen med skatteforvaltningslovens
§ 15, stk. 2, hvorefter ingen kan
være medlem af et skatteankenævn
og et vurderingsankenævn.
VAF forventer, at en del af de nu-
værende medlemmer af fællesan-
kenævnene vil blive indstillet som
medlemmer af skatteankenævnene
til den periode, der starter den 1.
juli 2020.
Det er VAFs opfattelse, at det bør
gøres klart i lovforslaget eller be-
mærkningerne, at fortsat medlem-
skab af et fællesankenævn indtil
udgangen af 2020 ikke bør være til
hinder for, at et medlem kan ind-
Lovforslaget er ændret på dette
punkt. Der henvises til kommenta-
ren til høringssvaret fra Forenin-
gen af Danske Skatteankenævn
(FDS).
Side 9 af 10
L 23 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2085222_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stilles til og udnævnes som med-
lem af et skatteankenævn fra den
1. juli 2020.
Ældresagen
Ingen bemærkninger.
Side 10 af 10