Tusind tak for det, formand. Og tak for debatten her om forslaget. Der var et par spørgsmål til forslaget, der jo som allerede påpeget rigtigt nok i store træk er en genfremsættelse af den tidligere regerings aftale om retssikkerhedspakke IV.
Venstres ordfører spørger, om der, når der nu i lovforslaget er indbygget et forbud mod visse dobbeltfunktioner, som det hedder sig, så vil være medlemmer nok. Det er nu min overbevisning, at det vil der være, og jeg tror, at man skal se det her forbud i lyset af de drøftelser, der også har været, i udarbejdelsen af den her aftale. For det har jo hele tiden været et sigte at sikre både en mere effektiv sagsbehandling, men også en fortsat lokal forankring, og det tror vi man har fundet den rigtige balance med.
I forlængelse af det vil jeg også sige til hr. Dennis Flydtkjær: Det er jo rigtigt, at da Socialdemokratiet ikke var i regering, var Socialdemokratiet med til at lave den her aftale. Når man ser på det udspil, der kom fra regeringen, i forhold til der, hvor det landede – både med hensyn til antallet af nævn og andre ting – kan man roligt sige, at der er fundet et kompromis. Det var jo et meget tæt samarbejde mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og også Enhedslisten på det her område, som var med til at give det en ganske fornuftig balance, synes jeg. Jeg må sige, at jeg er meget glad for, at vi faktisk har fundet den bredde i aftalen her.
Så spørger hr. Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige om konsekvenserne af, at man nu siger, at der ikke længere skal være omkostningsgodtgørelse i forbindelse med tilbagekaldelse af afgørelser om refusion af udbytteskat. Altså, jeg synes sådan set, det er helt rimeligt. Når vi taler om tilbagekaldelser, tror jeg, man må sige, at det ikke er fru Jönsson ovre på den anden side af sundet, det handler om, men de store pensionskasser, udenlandske selskaber og fonde, som jo her har haft en mulighed for at få en godtgørelse, altså et tilskud til at køre en prøvesag i forbindelse med ønsket om at tilbagekalde den her udbytterefusion. Det synes jeg er helt rimeligt, hvis jeg skal være helt ærlig. Vi kan sagtens bore det ud i udvalgsbehandlingen, men jeg synes bare, at man skal tænke sådan på det, at dem, vi taler om her, typisk er udenlandske selskaber, pensionskasser og store fonde.
Hvad er måltallene så for hele konceptet og aftalen på nogle af de her områder med sagsbehandling osv.? Får vi den effektivitet, som vi gerne vil have? Det synes jeg også vi kan prøve at give et bud på i udvalgsbehandlingen.
Men først og fremmest vil jeg sige tak for den positive modtagelse her af lovforslaget, som jo er en delvis genfremsættelse. Jeg synes, at lovforslaget tager fat på det grundlæggende problem, som vi har stået med i for lang tid, nemlig at det har taget alt for lang tid at behandle klagesager. Det er et problem både for den enkelte borger og også for virksomhederne, og det giver usikkerhed, når behandlingen af klagerne trækker ud. Og derfor er jeg glad for, at et bredt flertal i Folketinget har taget fat på det her. Der er ingen tvivl om, at det kan udgøre en stor økonomisk belastning for den enkelte – det er jo både borgere, men også virksomheder – når oplevelsen er, at ventetiden i de her sager trækker ud, og det kan være en fuldstændig urimelig situation at stå i.
Samtidig er det også vigtigt for mig, som jeg har sagt tidligere, at få styrket tilliden til skattemyndighederne. Der tror jeg også, jeg må sige, at det i sig selv at nedbringe sagsbehandlingstiden i de her sager også er noget, der kan være med til at styrke både sagsbehandlingstiden – det giver sig selv – men også tilliden til skattemyndighederne.
Derfor er jeg glad for, at det er lykkedes at lave en bred aftale om retssikkerhedspakke IV, som jo altså alle Folketingets partier på daværende tidspunkt støttede op om. Og i dag behandler vi så lovforslaget, som indeholder en række tiltag, der bidrager til både at gøre klageforløbet mere effektivt, men også at øge skattemyndighedernes produktivitet, samtidig med at den skattefaglige indsigt – det var også en vigtig diskussion i den her sammenhæng – øges. Det er som sagt både godt for borgerne og for virksomhederne, og det kan være med til at øge tilliden til skattemyndighederne.
Lovforslaget skal desuden ses i sammenhæng med den nye struktur for skatteankenævnene, som skal bevare og fremtidssikre et stærkt lægmandselement med fokus på – som flere af jer allerede har været inde på – den lokale forankring.
Det er som sagt en genfremsættelse, vi her behandler i dag, og da lovforslaget ikke blev vedtaget inden udskrivelsen af folketingsvalget, har det været nødvendigt at tilføje et par elementer til genfremsættelsen her. Og det har også allerede været fremme i debatten, at der er indbygget et forslag om, at det pr. 1. januar 2020 ikke længere skal være muligt at få omkostningsgodtgørelse i klager eller retssager om tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat. Som jeg har sagt tidligere, mener jeg og regeringen ikke, det er rimeligt, at som sagt typisk udenlandske selskaber, pensionskasser og fonde har adgang til at anvende en dansk tilskudsordning til at få prøvet tilbagekaldelser af afgørelser om refusion af udbytteskat ved den administrative klagemyndighed og jo i øvrigt eventuelt også ved domstolene. Så også hvad angår den her del af forslaget, er jeg meget glad for, at der ser ud til at være en særdeles bred opbakning til det.
Der kom en række nye elementer med i forslaget som konsekvens af, at det jo ikke nåede at blive færdigbehandlet inden valgudskrivelsen, men i bund og grund er det jo et forslag, hvis formål fortsat er, at vi sikrer en ny ankenævnsstruktur; at vi sikrer, at der kommer en hurtigere vej igennem klagesystemet; at vi får styrket den lokale forankring; og at vi får nedbragt sagsbehandlingstiden i det administrative klagesystem.
Så endnu en gang vil jeg sige tak for en god debat. Og jeg ser frem til en god og konstruktiv drøftelse og behandling af lovforslaget i folketingsudvalget herefter.