Skatteudvalget 2019-20
L 22
Offentligt
2097033_0001.png
31. oktober 2019
J.nr. 2019 - 7049
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 22 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, kursgevinstloven og pen-
sionsafkastbeskatningsloven (Ophævelse af visse regler om beskatning af renter og kurs-
gevinster og -tab på hybrid kernekapital m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 15. oktober 2019.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 22 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om kommentar til henvendelse af 14/10-19 fra FSR – danske revisorer om, at en ophævelse af særreglerne ikke forekommer hensigtsmæssig, til skatteministeren
2097033_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 14. oktober 2019 fra FSR
danske revisorer
om at en ophævelse af særreglerne ikke forekommer hensigtsmæssigt, jf. L 22
bilag 5.
Svar
FSR
danske revisorer anmoder om en uddybning af, i hvilke situationer der efter en
konkret vurdering kan foreligge et skattepligtigt tilskud eller gavedisposition i forhold til
udsteder af hybrid kernekapital. I tilknytning til dette spørgsmål anmodes om, at det be-
kræftes, at en sådan betragtning
allerede fordi der ikke indbetales nye penge
ikke kan
komme på tale i relation til et allerede eksisterende lån, som efter lovforslagets ikrafttræ-
delsesbestemmelser i skattemæssig henseende skal anses for afstået og generhvervet den
31. december 2019.
Kommentar
Som det ligeledes fremgår af mit svar på L 22
spørgsmål 1, vil udstedelse af hybrid ker-
nekapital efter en ophævelse af særreglerne i ligningslovens § 6 B og kursgevinstlovens §
1, stk. 5 og 6, skattemæssigt skulle behandles efter de almindelige regler i skattelovgivnin-
gen. Det indebærer, at udstedelse af hybrid kernekapital som udgangspunkt ikke vil ud-
løse beskatning hos udsteder. Dette udelukker dog ikke, at der efter en konkret vurdering
kan foreligge et skattepligtigt tilskud eller en gavedisposition i forhold til udsteder af hy-
brid kernekapital.
Da der skal foretages en konkret vurdering af vilkårene og omstændighederne i øvrigt i
forhold til den konkrete udstedelse af hybrid kernekapital, kan der ikke gives en udtøm-
mende beskrivelse af, i hvilke situationer en sådan udstedelse kan medføre tilskudsbeskat-
ning.
Det vil tale for, at udstedelsen ikke medfører skattepligt hos udsteder, at hybrid kerneka-
pital er tegnet ved offentligt udbud, at udsteder og investor er uafhængige parter, og at
indskudsbeviserne er genstand for sædvanlig omsætning.
Allerede udstedt hybrid kernekapital vil ikke skulle beskattes som tilskud eller gave hos
udstederen som følge af, at den hybride kernekapital skal anses for afstået og generhver-
vet den 31. december 2019, hvis der ikke i øvrigt sker ændring i vilkårene for den pågæl-
dende udstedelse ved overgangen til de ændrede beskatningsregler.
Side 2 af 2