Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 214 Bilag 3
Offentligt
2250738_0001.png
Til lovforslag nr.
L 214
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [28. september 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af barselsloven
(Midlertidig ret til dagpenge ved pasning af børn som følge af covid-19)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedta‐
ges ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 26 b, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»En forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge, har ikke ret til dagpenge efter stk. 1«
[Præcisering af, hvilke regler, der finder anvendelse, når bå‐
de betingelserne for ret til sygedagpenge og for ret til bar‐
selsdagpenge efter § 26 b er opfyldt]
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 26 c, stk. 2, ændres i 2.
pkt.
»når barnet kan komme i skole eller institution igen« til:
»når barnet kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v. igen«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 7 i lov om sygedagpenge, jf. lovbekendt‐
gørelse nr. 107 af 2. februar 2020, at en person, der er uar‐
bejdsdygtig på grund af egen sygdom, har ret til sygedag‐
penge, hvis personen i øvrigt opfylder betingelserne for sy‐
gedagpenge, herunder beskæftigelseskravet.
Beskæftigelseskravet for ret til sygedagpenge er for løn‐
modtagere, at den pågældende f.eks. er i beskæftigelse og
har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de sene‐
DokumentId
Journalnummer
L 214 - 2019-20 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2250738_0002.png
2
ste 6 afsluttede kalendermåneder forud for første fraværsdag
og i mindst 5 af disse måneder har været beskæftiget i
mindst 40 timer i hver måned.
Arbejdsgiveren har i perioden 27. februar 2020 til 31. de‐
cember 2020 ret til refusion fra kommunen i de første 30 ka‐
lenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejds‐
dygtighed efter § 7 skyldes covid-19, jf. § 53 b, stk. 1.
En selvstændig har i perioden 27. februar 2020 til 31. de‐
cember 2020 ret til sygedagpenge fra kommunen i de første
2 uger af sygeperioden, hvis den selvstændiges sygefravær
skyldes covid-19, jf. § 43 a, stk. 1.
Bestemmelserne kom ind i lov om sygedagpenge ved lov
nr. 212 af 17. marts 2020 om ændring af lov om sygedag‐
penge. Det fremgår af bemærkninger til loven at:
»En person, der er konstateret smittet med covid-19, må
som udgangspunkt antages at være uarbejdsdygtig på grund
af egen sygdom og dermed have ret til sygedagpenge.
For en person, der er sat i karantæne på grund af smitteri‐
siko for covid-19 uden selv at være konstateret syg, men ef‐
ter en konkret lægelig vurdering antages sandsynligvis at
(kunne) være smittebærer, og det efter Sundhedsstyrelsens
vurdering er afgørende, at personen er i karantæne og der‐
med evt. ikke kan arbejde af hensyn til bl.a. at modvirke
spredning af smitte, kan karantænen sidestilles med, at per‐
sonen er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Det for‐
udsættes, at der er tale om en løbende og aktiv, individuel
opfølgning fra sundhedsmyndighederne af den karantæne-
satte person.«
Følgende fremgår af vejledning nr. 9343 af 22. juni 2020
om udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstæn‐
dige til sygedagpenge som følge af covid-19:
»Karantæne-situationen var bl.a. relevant, da der stadig
kun sås enkelte importerede tilfælde af covid-19 i Danmark.
Da arbejdede Sundhedsstyrelsen ud fra en såkaldt inddæm‐
ningsstrategi. Denne gik ud på hurtigt at få diagnosticeret
dem, der var smittet, foretage smitteopsporing af mulige
kontakter og karantænesætte personer, som vurderedes at
være i risiko. Formålet var at forsinke spredningen af co‐
vid-19 i det danske samfund.
I Sundhedsstyrelsens retningslinjer »COVID-19: Smitte‐
opsporing af nære kontakter« af den 16. juni 2020, som be‐
skriver rammerne for programmet for smitteopsporing af
nære kontakter til personer, som er testet positiv for ny coro‐
navirus, opfordres personer, der er testet positive for ny co‐
ronavirus, til hurtigst muligt at kontakte de personer, de har
været i nær kontakt med. Det kaldes »kontaktopsporing«.
De personer, der skal kontaktes, kaldes »nære kontakter«.
Ifølge retningslinjerne skal »nære kontakter« tage kontakt til
Coronaopsporing eller til deres egen læge med henblik på at
blive henvist til test for ny coronavirus. Herefter skal de selv
booke tid til to test via coronaprover.dk. Nære kontakter bør
iværksætte frivillig selvisolation, indtil der foreligger svar
på første testresultat. Hvis testen er negativ, kan de afslutte
selvisolation og f.eks. tage på arbejde, handle ind mv.
»Nære kontakter« i selvisolation som følge af smitteop‐
sporing kan sidestilles med, at personen er (helt eller delvist)
uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom efter § 7, hvis per‐
sonen ikke kan arbejde (fuldt ud) hjemmefra.«
I Sundhedsstyrelsens informationsskrivelse »Til dig, der
er nær kontakt til en person, der er testet positiv for ny coro‐
navirus« som opdateret den 18. september 2020, fremgår
det, at som såkaldt nær kontakt anses en person, som har
været tæt på en smittet person, dvs. en person, som er testet
positiv for ny coronavirus, i perioden fra 48 timer før, perso‐
nens symptomer startede og indtil 48 timer efter, at perso‐
nens symptomer er ophørt.
Det fremgår videre, at den forælder, som passer et barn,
som er testet positivt, bør gå i selvisolation fra resten af fa‐
milien sammen med barnet, vente til barnet er smittefri (dvs.
48 timer efter symptomerne er forsvundet eller 7 dage efter
at testen er taget, hvis barnet ikke har symptomer) og lade
sig teste hurtigst muligt som nær kontakt.
Ved § 1, nr. 1, i lovforslaget er det i § 26 b, stk. 1, fore‐
slået, at en lønmodtager i et ansættelsesforhold eller en selv‐
stændig erhvervsdrivende, som er forælder til et barn under
14 år, der er konstateret smittet med covid-19 og af denne
årsag ikke kan komme i dagtilbud, skole eller institution
m.v., har ret til dagpenge til pasning af barnet fra Udbetaling
Danmark, jf. § 26 c.
Det betyder, at en forælder, som for at passe barnet selv‐
isolerer sig med sit barn under 14 år, der er smittet med co‐
vid-19, vil kunne have ret til sygedagpenge efter lov om sy‐
gedagpenge, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt og
samtidig få ret til dagpenge efter den foreslåede § 26 b, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt, herunder beskæftigelses‐
kravene.
For lønmodtagere er beskæftigelseskravet for ret til bar‐
selsdagpenge, at den pågældende f.eks. dagen før fraværet
eller på første fraværsdag er i beskæftigelse og har været be‐
skæftiget i mindst 160 timer inden for de seneste 4 afslutte‐
de kalendermåneder forud for fraværsperioden og i mindst 3
af disse måneder har været beskæftiget i mindst 40 timer i
hver måned. Beskæftigelseskravet for ret til barselsdagpen‐
ge er således for lønmodtagere lempeligere end beskæftigel‐
seskravet for ret til sygedagpenge. Med det fremsatte forslag
vil der dermed kunne opstå tvivl om, hvilke regler der finder
anvendelse, når der med Sundhedsstyrelsens gældende ret‐
ningslinjer for smitteopsporing og selvisolation er sammen‐
fald i anvendelsesområdet for reglerne om sygedagpenge og
de foreslåede regler om dagpenge ved pasning af et co‐
vid-19 smittet barn.
Det foreslås derfor, at det indsættes i § 26 b, stk. 1, 2.
pkt., at en forælder, der har ret til sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge, ikke har ret til dagpenge efter stk. 1.
Ændringsforslaget præciserer, at en person ikke vil kunne
have ret til både sygedagpenge efter lov om sygedagpenge
og dagpenge efter de i lovforslag nr. L 214 foreslåede regler
i barselsloven (dobbeltforsørgelse).
Ændringsforslaget præciserer endvidere, at reglerne om
sygedagpenge vil have forrang for de foreslåede regler. Det
er således ikke hensigten med lovforslag nr. L 214 at ændre
ved den ret, som en forælder kan have efter sygedagpenge‐
loven, eller på en evt. pligt for en arbejdsgiver til at skulle
betale løn under sygefraværet. Hvis sygedagpengelovens be‐
stemmelser er opfyldt, er der således ret til sygedagpenge,
herunder evt. som refusion til en arbejdsgiver.
L 214 - 2019-20 - Bilag 3: Udkast til betænkning
2250738_0003.png
3
Ændringsforslaget betyder endvidere, at i det omfang, der
ikke er ret til sygedagpenge for en forælder, der passer et
barn, som er testet positivt for covid-19, kan der være ret til
barselsdagpenge ved pasning af barnet.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig præcisering som følge af, at
der i resten af de foreslåede §§ 26 a-26 c anvendes udtrykket
»dagtilbud, skole eller institution m.v.«.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. september 2020 og var
til 1. behandling den 24. september 2020. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses‐
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [2] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4