Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 213 Bilag 7
Offentligt
2242414_0001.png
Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2019-20
Ændringsforslag stillet den 9. september 2020 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om
sygedagpenge og barselsloven
(Midlertidig dagpengeret, højere dagpengemaksimum, beregning på grundlag af ikkemedlemsperioder, suspension af
dagpengeforbrug, bedre uddannelsesmuligheder til personer omfattet af en arbejdsfordelingsordning og fast arbejdsgiverbidrag
m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
3)
Før nr. 1 indsættes:
»04.
I
§ 41
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 1, nr. 2, har personer, som er omfattet
af den midlertidige ordning om arbejdsfordeling, jf. lov om
adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som
led i håndteringen af covid-19, jf. § 53, stk. 25, ret til opta-
gelse som medlem i en arbejdsløshedskasse efter reglerne i
dette kapitel.««
[Seniorers ret til optagelse i en arbejdsløshedskasse under
den midlertidige arbejdsfordeling]
4)
I det under
nr. 3
foreslåede
§ 53, stk. 25,
indsættes i
4.
pkt.
efter »stk. 1«: », eller medlemmer, som opfylder kravet
om 1 års medlemskab, jf. stk. 1, men som ikke opfylder ind-
komst- eller beskæftigelseskravet efter stk. 2 og 8«.
[Medlemmers ret til dagpenge på gunstige vilkår]
Bemærkninger
Til nr. 3
Det følger af § 41, stk. 1, nr. 2, i lov om arbejdsløsheds-
forsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11. marts
2020, at personer, som er mellem 18 år og 2 år under folke-
pensionsalderen, jf. lov om social pension, har ret til at blive
optaget i en arbejdsløshedskasse.
Bestemmelsen betyder, at en person, som har mindre end
2 år til sin folkepensionsalder, ikke kan optages i en arbejds-
løshedskasse og dermed ikke vil kunne få ret til arbejdsløs-
hedsdagpenge.
En person, som er medlem af en arbejdsløshedskasse, og
som bevarer sit medlemskab efter de 2 år før folkepensions-
alderen, har ret til dagpenge i tilfælde af ledighed. Medlem-
skabet og dermed retten til arbejdsløshedsdagpenge ophører
senest ved udgangen af den måned, hvori medlemmet når
folkepensionsalderen.
Det er en udfordring for de personer, som har mindre end
2 år til deres folkepensionsalder, og som kan deltage i en ar-
bejdsfordeling med ret til arbejdsløshedsdagpenge som følge
af adgangen til dagpenge umiddelbart, jf. forslaget til § 53,
stk. 25, i § 1, nr. 3, i L 213, at disse ikke vil kunne blive
medlemmer af en arbejdsløshedskasse og dermed ikke vil
kunne få ret til arbejdsløshedsdagpenge.
Det foreslås derfor, at der indføres en ny bestemmelse i §
41, stk. 8, hvorefter en person, som er omfattet af den mid-
lertidige arbejdsfordeling, jf. lov om adgang til iværksættel-
se af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af
covid-19, og som har mindre end 2 år til sin folkepensions-
alder, vil have ret til optagelse som medlem i en arbejdsløs-
hedskasse.
Forslaget betyder, at den nævnte gruppe af personer helt
undtagelsesvis vil kunne blive medlemmer af en arbejdsløs-
hedskasse og dermed vil kunne opnå ret til arbejdsløsheds-
dagpenge efter forslaget til § 53, stk. 25, jf. lovforslagets §
1, nr. 3.
Denne mulighed for optagelse vil gælde, så længe perso-
nen vil være omfattet af en midlertidig arbejdsfordeling, jf.
det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om adgang til
iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19 (L 212). Efter arbejdsfordelingens
AX024972
L 213 - 2019-20 - Bilag 7: Ændringsforslag til 2. behandling
2242414_0002.png
2
ophør kan personen bevare medlemskabet, og hvis personen
i øvrigt opfylder de almindelige betingelser for ret til ar-
bejdsløshedsdagpenge, vil personen kunne bevare eller opnå
ret til dagpenge indtil udgangen af den måned, hvori med-
lemmet når folkepensionsalderen.
Til nr. 4
Efter gældende regler i § 53, stk. 1, i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 11.
marts 2020, kan en person opnå ret til arbejdsløshedsdag-
penge efter 1 års medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Det følger videre af gældende regler i § 53, stk. 15, i lo-
ven, at retten til dagpenge er betinget af opfyldelse af et ind-
komst- eller beskæftigelseskrav, jf. § 53, stk. 2 og 8.
For at opfylde indkomstkravet skal medlemmet inden for
de sidst 3 år have haft en indkomst på mindst 238.512 kr.
(2020-niveau) Medlemmet kan højst medregne 19.876 kr.
pr. måned. For deltidsforsikrede er beløbene henholdsvis
159.012 kr. om året og 13.251 kr. pr. måned (2020-niveau).
For at opfylde beskæftigelseskravet skal et fuldtidsforsik-
ret medlem inden for de sidste 3 år have haft mindst 1.924
løntimer, og et deltidsforsikret medlem mindst 1.258 lønti-
mer. For selvstændig erhvervsdrivende gælder, at deres
overskud af selvstændig virksomhed omregnes til timer med
en omregningssats på 123,96 kr. (2020-niveau).
Gældende regler betyder, at hvis indkomsten, løntimerne
eller overskuddet af selvstændig virksomhed ikke er erhver-
vet i en medlemsperiode, kan det ikke medregnes til opgø-
relsen af ret til arbejdsløshedsdagpenge.
Ved § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, L 213, er det
foreslået, at personer, som er omfattet af den midlertidige
arbejdsfordelingsordning, jf. det samtidig hermed fremsatte
lovforslag om adgang til iværksættelse af arbejdsfordeling
som led i håndteringen af covid-19, vil kunne anmode om
optagelse i en anerkendt arbejdsløshedskassen og vil kunne
opnå ret til dagpenge, på trods af at personen ikke vil have 1
års medlemskab af en arbejdsløshedskasse eller ikke vil
kunne opfylde indkomst- eller beskæftigelseskravet for ret
til dagpenge.
Det er endvidere foreslået, at denne ret til dagpenge også
vil kunne omfatte personer, som allerede er medlem af en
arbejdsløshedskasse, men som endnu ikke opfylder kravet
om medlemskab eller opfylder indkomst- eller beskæftigel-
seskravet.
Det fremsatte lovforslag omhandler imidlertid ikke med-
lemmer af en arbejdsløshedskasse, som har mere end 1 års
medlemskab af en arbejdsløshedskasse, men som ikke op-
fylder indkomst- eller beskæftigelseskravet.
Disse medlemmer kan derfor ikke få ret til dagpenge
under en midlertidig arbejdsfordeling på de lempelige vil-
kår, som vil gælde for persongruppen omfattet af lovforsla-
gets § 1, nr. 3, ad § 53, stk. 25, på trods af at de har været
medlem i en længere periode end 1 år.
Det foreslås derfor, at medlemmer, som opfylder kravet
om 1 års medlemskab, men som ikke opfylder indkomst- el-
ler beskæftigelseskravet, vil kunne opnå ret dagpenge, hvis
medlemmet er omfattet af den midlertidige arbejdsfordeling,
jf. lov om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfor-
deling som led i håndteringen af covid-19.
Forslaget betyder, at medlemmer med mere end 1 års
medlemskab vil kunne opnå ret til arbejdsløshedsdagpenge
på samme vilkår som personer, som hidtil ikke har været
medlem af en arbejdsløshedskasse, eller medlemmer, som
endnu ikke har opnået 1 års medlemskab af en arbejdsløs-
hedskasse.
Retten til dagpenge vil gælde, så længe personen vil være
omfattet af en midlertidig arbejdsfordeling, jf. det samtidig
hermed fremsatte forslag til lov om adgang til iværksættelse
af midlertidig arbejdsfordeling som led i håndteringen af co-
vid-19 (L 212). Efter arbejdsfordelingens ophør kan perso-
nen bevare retten til dagpenge, hvis vedkommende i øvrigt
opfylder de almindelige betingelser for ret til arbejdsløs-
hedsdagpenge, herunder indkomst- eller beskæftigelseskra-
vet.
Ændringsforslaget forventes at indebære begrænsede
merudgifter, men der er ikke lagt særskilt virkning ind som
følge af usikkerheden.