Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 212 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 212
Ændringsforslag
til 2. behandlingen af
Lov om adgang til iværksættelse af midlertidig arbejdsfordeling som led i
håndteringen af covid-19
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]:
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af...:
Til § 2
1)
Stk. 1, 1. pkt.
affattes således:
»
En arbejdsgiver, der ønsker at iværksætte arbejdsfordeling i overensstemmelse med § 1, stk. 1, skal
oplyse alle ansatte, der kan blive omfattet af arbejdsfordelingen, herom samt oplyse om de vilkår, der vil
være gældende under arbejdsfordelingen, og arbejdsfordelingens forventede starttidspunkt samt
sluttidspunkt.
«
[Præcisering af, at arbejdsgiveren også skal oplyse sluttidspunkt]
2)
Stk. 1, 2.
pkt. udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I
stk. 2,
indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»
I den forbindelse medregnes timer, der falder på søndage, juleaftensdag, 1. juledag og 2. juledag,
nytårsaftensdag, nytårsdag, skærtorsdag, langfredag, påskedag samt 2. påskedag ikke
[Præcisering af, hvilke dage der ikke medregnes i de 24 timer, som ansatte får til at tage stilling til om de
vil omfattes af arbejdsfordelingen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres § 2, stk. 1, således, at det nu fremgår af bestemmelsen, at arbejdsgiveren også skal
oplyse sluttidspunkt.
Med forslaget præciseres det, at alle ansatte både skal informeres om det forventede starttidspunkt og det
forventede sluttidspunkt for arbejdsfordelingen. Hermed sikres det, at arbejdsgiveren også skal oplyse om,
hvornår arbejdsfordelingen forventes at ophøre. Oplysningspligten i relation til forventet sluttidspunkt er
ikke til hinder for, at arbejdsgiver eksempelvis afslutter arbejdsfordelingen før det udmeldte forventede
sluttidspunkt.
L 212 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 2
Forslaget er en konsekvensrettelse af ændringsforslag nr. 3. Det, der var reguleret i § 2, stk. 1, 2. pkt.,
foreslås reguleret i § 2, stk. 2.
Til nr. 3
Med forslaget ændres § 2, stk. 2 således, at det nu er præciseret, hvilke dage der ikke medregnes i de 24
timer, som ansatte får til at tage stilling til om de vil omfattes af arbejdsfordelingen. Der er endvidere
tilføjet dage i 2021 som en konsekvens af, at der kan finde ændringer af en iværksat arbejdsfordeling sted i
de første måneder af 2021, hvorved den i § 2 nævnte procedure igen skal følges.