Finansudvalget 2019-20
L 210 Bilag 1
Offentligt
2241236_0001.png
Korrektioner af de gældende udgiftslofter på FFL21
31. august 2020
I forbindelse med finanslovforslaget for 2021 er der foretaget en række korrektio-
ner af de gældende udgiftslofter for 2021-23. Korrektionerne følger dels af admi-
nistrative korrektioner i medfør af budgetlovens § 8 og § 2 i love om fastsættelse
af udgiftslofter og dels af de fremlagte lovforslag om ændring af de gældende ud-
giftslofter for 2021-23,
jf. Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kom-
muner og regioner for finansåret 2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023.
Tabel 1
Samlede korrektioner af de gældende udgiftslofter på FFL21
2021
Statsligt delloft for driftsudgifter
Delloft på FL20 (mia. kr.)
Administrative korrektioner (mio.kr.)
Korrektioner ved lovforslag (mio.kr.)
Statsligt delloft for driftsudgifter på FFL21 (mia. kr.)
209,4
-2.838
14.726
221,2
216,1
-2.810
14.937
228,3
225,7
-2.733
4.180
227,2
2022
2023
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Delloft på FL20 (mia. kr.)
Administrative korrektioner (mio.kr.)
Korrektioner ved lovforslag (mio.kr.)
Statsligt delloft for indkomstoverførsler på FFL21 (mia. kr.)
272,2
6.008
-7.282
271,0
283,1
6.274
-4.105
285,3
282,3
6.242
-2.420
286,1
Kommunalt udgiftsloft
Udgiftsloft på FL20 (mia. kr.)
Administrative korrektioner (mio.kr.)
Nyt kommunalt udgiftsloft på FFL21 (mia. kr.)
262,5
4.997
267,5
262,5
4.997
267,5
262,5
4.997
267,5
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Delloft på FL20 (mia. kr.)
Administrative korrektioner (mio.kr.)
Regionalt delloft for sundhedsområdet på FFL21 (mia. kr.)
118,6
3.247
121,8
118,6
3.247
121,8
118,6
3.247
121,8
Regionalt delloft for udviklingsopgaver
Delloft på FL20 (mia. kr.)
Administrative korrektioner (mio.kr.)
Regionalt delloft for udviklingsopgaver på FFL21 (mia. kr.)
2,6
27
2,6
2,6
27
2,6
2,6
27
2,6
Anm.: Der er foretaget afrunderinger.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0002.png
Side 2 af 20
Administrative korrektioner af udgiftslofter for 2021-2023
Der er med finanslovforslaget for 2021 foretaget en række administrative korrekti-
oner af de gældende udgiftslofter for 2021-2023 i medfør af budgetlovens § 8 og §
2, stk. 1 i hhv. lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og re-
gioner for finansåret 2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for finansåret 2023.
De samlede administrative korrektioner fremgår af tabel 2 og uddybes i det føl-
gende.
Tabel 2
Administrative korrektioner af udgiftslofter på FFL21
Mio. kr., 2021-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Korrektioner af delloft for driftsudgifter i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ændret prioritering mellem sektorer, jf. budget-
lovens § 8 stk. 1
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetloven § 8 stk. 4
Korrektion vedr. omfordeling mellem statslige dellofter, jf. lov om udgifts-
lofter § 2.
-2.838
-4.114
1.330
-54
-2.810
-4.114
1.385
-81
-2.733
-4.114
1.462
-82
2021
2022
2023
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Korrektioner af delloft for indkomstoverførsler i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetloven § 8 stk. 4
Korrektion vedr. omfordeling mellem statslige dellofter, jf. lov om udgifts-
lofter § 2.
6.008
5.934
74
6.274
6.172
102
6.242
6.154
88
Kommunalt udgiftsloft
Korrektioner af det kommunale udgiftsloft i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ændret prioritering mellem sektorer, jf. budget-
lovens § 8 stk. 1
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetloven § 8 stk. 4
4.997
1.727
3.269
4.997
1.727
3.269
4.997
1.727
3.269
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Korrektioner af det regionale delloft for sundhed i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ændret prioritering mellem sektorer, jf. budget-
lovens § 8 stk. 1
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetloven § 8 stk. 4
3.247
2.386
861
3.247
2.386
861
3.247
2.386
861
Regionalt delloft for udviklingsopgaver
Korrektioner af regionalt delloft for udviklingsopgaver i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af tekniske justeringer, jf. budgetloven § 8 stk. 4
27
27
27
27
27
27
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0003.png
Side 3 af 20
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 1
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 1 kan finansministeren med tilslutning fra Fol-
ketingets Finansudvalg i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke om fast-
sættelse af statens bloktilskud til kommuner og regioner mv. foretage en omforde-
ling mellem de gældende udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
I forbindelse med finanslovforslaget er der i henhold til akt. 233 af 17. juni 2020
(bloktilskudsaktstykket) sket en omprioritering fra det statslige delloft for driftsud-
gifter på 1.727 mio. kr. årligt i 2021 og frem til det kommunale udgiftsloft,
jf. tabel
3.
Korrektionen i henhold til budgetlovens § 8, stk. 1 afspejler, at det kommunale
udgiftsloft er løftet med 1.500 mio. kr. mhp. at dække den demografiske udvikling
og ansætte flere velfærdsmedarbejdere, samt udvikle kernevelfærden med fokus på
kvalitet og resultater til gavn for borgerne. Hertil er det kommunale udgiftsloft
løftet med yderligere 227 mio. kr., herunder for at kompensere kommunerne for
at videreføre driften af Det Fælleskommunale Ejendomsstamregister og som følge
øvrige korrektioner med skæve profiler mellem 2020 og 2021.
På det regionale område er der i henhold til bloktilskudsaktstykket sket en ompri-
oritering fra det statslige delloft for driftsudgifter på 2.386 mio. kr. årligt i 2021 og
frem til det regionale delloft for sundhedsområdet, mens der ikke er foretaget om-
prioriteringer til det regionale delloft for udviklingsopgaver, der således fastholdes
uændret i 2021 og frem.
Det afspejler, at der med regionernes økonomiaftale for 2021 er aftalt et løft på
1.349 mia. kr. i 2021 til fortsat udvikling af sundhedsvæsenet. Med aftalen sikres
der finansiering af udgifterne, som følger af den demografiske udvikling. Samtidig
er der rum til at dække de stigende medicinudgifter med udgangspunkt i statens
skøn samt til ansættelse af mere personale.
Derudover er det regionale delloft for sundhedsområdet løftet med yderligere
1.037 mio. kr., som afspejler udmøntningen af allerede vedtagne prioriteringer
ifm. tidligere finanslovsaftaler til styrket kapacitet i psykiatrien og 1.000 flere syge-
plejersker mv.
Tabel 3
Ændring af udgiftslofter som følge af omprioriteringer mellem sektorer i kommune- og regionsaftalen
Mio. kr., 2021-pl
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det kommunale udgiftsloft
Det regionale delloft for sundhedsområdet
Det regionale delloft for udviklingsopgaver
2021
-4.114
1.727
2.386
0
2022
-4.114
1.727
2.386
0
2023
-4.114
1.727
2.386
0
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
Side 4 af 20
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 2
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 2 kan Finansministeren administrativt foretage
en forhøjelse eller reduktion af udgiftslofterne, hvis det er begrundet i ny lovgiv-
ning, der medfører en reduktion eller forøgelse af de ledighedsrelaterede udgifter.
Der er ikke foretaget korrektioner med ophæng i § 8 stk. 2.
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 3
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 3 kan Finansministeren administrativt foretage
en forhøjelse eller reduktion af udgiftslofterne, hvis det er begrundet i ny lovgiv-
ning, der medfører en reduktion eller forøgelse af skatteudgifter.
Der er ikke foretaget korrektioner med ophæng i § 8 stk. 3.
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 4
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 4 kan finansministeren administrativt foretage
en ændring i de gældende udgiftslofter i det omfang det er begrundet i en ændret
udgifts- og opgavefordeling mellem stat, kommuner og regioner eller en ændring
af den bindende statslige regulering af kommuners og regioners økonomi (Det
Udvidede Totalbalanceprincip), pris- og lønreguleringer eller lignende tekniske
korrektioner.
Korrektioner som følge af ændret udgifts- og opgavefordeling mellem sektorer
Der er på finanslovforslaget indarbejdet korrektioner af de gældende lofter som
følge af ændret opgavefordeling mellem stat, kommuner og regioner,
jf. Akt 233 af
17. juni 2020
(bloktilskudsaktstykket). Korrektionerne omfatter ud over de direkte
virkninger af lov- og cirkulæreprogrammet også en række andre tekniske korrekti-
oner af udgiftslofterne med hjemmel i budgetlovens § 8, stk. 4, herunder korrekti-
oner relateret til udmøntning af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi og virk-
ninger af DUT-sager mv. med skæv profil i udgifterne mellem årene.
Korrektionerne af udgiftslofterne som følge af lov- og cirkulæreprogrammet og
skæv DUT mv. fremgår nedenfor,
jf. tabel 4.
Korrektionerne indebærer samlet set en nedjustering af det statslige delloft for
driftsudgifter på 366 mio. kr. årligt i 2021-2023. Det kommunale udgiftsloft er op-
justeret med 370 mio. kr. årligt i 2021-2023, mens det regionale delloft for sund-
hedsområdet er nedjusteret med 47 mio. kr. årligt i 2021-2023 og det regionale
delloft for udviklingsopgaver er opjusteret med 34 mio. kr. årligt i 2021-2023.
Korrektionerne er udspecificeret nærmere i bilag 1.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0005.png
Side 5 af 20
Tabel 4
Samlede ændringer af udgiftslofter som følge af ændret opgavefordeling mellem sektorer mv.
Mio. kr., 2021-pl
Staten
Delloft for driftsudgifter
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv. kommuner
Skæv DUT mv. regioner
-366
-195
-247
76
-366
-195
-247
76
-366
-195
-247
76
2021
2022
2023
Delloft for indkomstoverførsler
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv. kommuner
Skæv DUT mv. regioner
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Kommuner
Kommunalt udgiftsloft
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv.
370
123
247
370
123
247
370
123
247
Regioner
Delloft for sundhedsområdet
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv.
-47
29
-76
-47
29
-76
-47
29
-76
Delloft for udviklingsopgaver
LCP-korrektioner
Skæv DUT mv.
34
34
0
34
34
0
34
34
0
PL-regulering af udgiftslofter
Der er på finanslovforslaget foretaget en opregning af de gældende udgiftslofter til
2021-pl. De afledte korrektioner fremgår nedenfor,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Loftskorrektioner som følge af pl-opregning
Mio. kr., 2021-pl.
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
2021
1.696
5.934
2.900
908
-7
2022
1.750
6.172
2.900
908
-7
2023
1.828
6.154
2.900
908
-7
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0006.png
Side 6 af 20
I opregningen af de statslige udgiftslofter er der ligeledes korrigeret for ændrede
pris- og lønforudsætninger vedr. 2020 (niveaukorrektion). Opregningsfaktoren for
de enkelte udgiftslofter fremgår af tabel 6.
Tabel 6
PL-regulering af udgiftslofter på FFL21
Pct.
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
0,8
2,2
1,1
0,8
-0,2
En nærmere beskrivelse af forudsætningerne for pl-reguleringen fremgår af bilag
2.
Korrektioner i henhold til love om udgiftslofter § 2, stk. 1
I henhold til § 2, stk. 1 i hhv. lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for finansåret 2021, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2022 og lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023 kan finansministeren admini-
strativt foretage en omfordeling mellem de to statslige dellofter, hvis dette er be-
grundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter mellem de to dellofter.
Der er foretaget omfordelinger mellem de to dellofter i forlængelse af
Aftale om ud-
møntning af reserve til initiativer inden for den kollektive trafik
af april 2020. Som led i af-
talen reduceres egenbetalingen på ungdomskort til kollektiv trafik for studerende
på videregående uddannelser.
Der er derudover foretaget omfordelinger mellem de to dellofter som følge af
Af-
tale om flere studiepladser på videregående uddannelser i lyset af COVID-19
af juni 2020.
Med aftalen udvides adgangen til erhvervsuddannelser og videregående uddannel-
ser uden deltagerbetaling til også at omfatte flygtninge med midlertidig beskyttel-
sesstatus.
Der er endvidere foretaget omfordelinger mellem de to dellofter som følge af
Af-
tale om udvidet ret til sorgorlov
af juni 2020. Med aftalen indføres en ret til 6 måneders
sorgorlov for alle forældre, der mister et barn under 18 år.
Med
Aftale om styrket opkvalificering
af juni 2020 er der derudover foretaget omfor-
delinger mellem de to dellofter i form af initiativer til at styrkelse af opkvalificerin-
gen af ledige.
Som følge af oprettelsen af Seniorpensionsenheden, der fra 1. januar 2021 får til
opgave at tilkende seniorpension, er der foretaget yderligere omfordelinger mel-
lem de to dellofter,
jf. lov nr. 184 af 29. april 2020.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0007.png
Side 7 af 20
Med regeringens forslag til finanslov for 2021 er der foretaget omprioriteringer på
tværs af de to dellofter som følge af bevillingsmæssige konsekvenser af en række
udlændingeinitiativer, herunder hjemrejseinitiativer og ændrede forhold for børne-
familier fra Udrejsecenter Sjælsmark. Dertil indføres en overgangsordning for lige-
delingen af børne- og ungeydelsen, som muliggør, at forældre, der efter gældende
regler allerede modtager fuld ydelse, fortsat kan få udbetalt den fulde ydelse i til-
fælde, hvor to forældremyndighedsindehavere ikke er samboende.
Ændringerne i de gældende udgiftslofter fremgår nedenfor,
jf. tabel 7.
Idet der er
taget højde for tilbageløb og adfærd, vil korrektionerne af de to statslige dellofter
ikke i alle tilfælde være 1:1 modsatrettede.
Tabel 7
Ændring af udgiftslofter sfa. omfordelinger mellem de statslige dellofter
Mio. kr., 2021-pl
2021
2022
2023
Udmøntning af reserve til initiativer inden for den kollektive
trafik
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-24
24
-24
24
-24
24
Flere studiepladser på videregående uddannelser i lyset af
COVID-19
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
1
4
1
6
1
7
Udvidet ret til sorgorlov
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-21
29
-21
29
-21
29
Styrket opkvalificering
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-6
27
-12
36
-4
13
Oprettelse af Seniorpensionsenheden
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-12
-1
-28
4
-38
13
Udlændingeinitiativer
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
9
-9
9
-9
9
-9
Overgangsordning for ligedelingen af børne- og ungeydel-
sen
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
0
0
-5
13
-5
12
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
Side 8 af 20
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Aftale
om udmøntning af reserve til initiativer inden for den kollektive trafik
er indbudgetteret på §
19.83.02.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Aftale
om flere studiepladser på videregående uddannelser i lyset af COVID-19
er indbudgetteret
på § 19.81.01. Mindreudgifter under delloftet for indkomstoverførsler er indbud-
getteret på § 14.71.12.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Aftale
om udvidet ret til sorgorlov
er indbudgetteret på § 17.37.01 og § 17.31.21. Mindreud-
gifter under delloftet for indkomstoverførsler er indbudgetteret på § 17.38.11.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Aftale
om styrket opkvalificering
er indbudgetteret på § 17.46.53.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af lov-
forslag om oprettelse af Seniorpensionsenheden er indbudgetteret på § 17.62.02, §
17.64.13, § 17.64.14 og § 17.64.15. Mindreudgifter under delloftet for indkomst-
overførsler er indbudgetteret på § 17.35.22, § 17.38.11, § 17.35.25, § 17.56.04, §
17.56.05, § 17.62.02 og § 17.46.04.
Mindreudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
udlændingeinitiativer er indbudgetteret på § 14.32.10.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af initia-
tivet om overgangsordning for ligedelingen af børne- og ungeydelsen er indbud-
getteret på § 38.12.01.
Korrektioner som følge af ændringsforslag til gældende udgifts-
lofter
Sammen med finanslovforslaget for 2021 har regeringen fremsat lovforslag om ændring
af de gældende udgiftslofter for 2021-23. Ændringerne afspejler,
at der i forbindelse
med tilrettelæggelsen af finanspolitikken i de kommende år er gennemført en række
genopretningstiltag mv. og foretaget en justering af de mellemfristede udgiftsram-
mer frem mod 2025 for at bidrage til en gradvis genopretning af dansk økonomi.
Regeringens øvrige prioriteringer på det fremsatte finanslovsforslag medfører lige-
ledes korrektioner af de gældende udgiftslofter.
Med ændringsforslagene opjusteres det statslige delloft for driftsudgifter med
14.726 mio. kr. i 2021, 14.937 mio. kr. i 2022 og 4.180 mio. kr. i 2023, mens det
statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 7.282 mio. kr. i 2021,
4.105 mio. kr. i 2022 og 2.420 mio. kr. i 2023,
jf. tabel 8.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0009.png
Side 9 af 20
Tabel 8
Korrektion af udgiftslofterne for 2021-23 sfa. lovforslag om ændring af gældende udgiftslofter
Mio. kr., 2021-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Korrektioner ved lovforslag (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstil-
tag og øvrige midlertidige tiltag mv.
Korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på regeringens
forslag til finanslov for 2021
14.726
14.933
-206
14.937
15.137
-199
4.180
4.390
-209
2021
2022
2023
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Korrektioner ved lovforslag (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstil-
tag og øvrige midlertidige tiltag mv.
-7.282
-7.282
-4.105
-4.105
-2.420
-2.420
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Korrektioner som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige
midlertidige tiltag mv.
Med afsæt en ny 2025-ramme i
DK2025 – En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af
dansk økonomi
tilvejebringes et midlertidigt provenu til nye initiativer i 2021-2023.
Provenuet medgår dels til tiltag mhp. genopretning af dansk økonomi, dels til
håndtere midlertidige udfordringer i lyset af covid-19, herunder til køb af vacciner
mod COVID-19, styrket beredskab på sundhedsområdet mv. På baggrund af den
nye 2025-ramme er der desuden foretaget en genfastsættelse af det statslige delloft
for indkomstoverførsler for 2021-23.
Der lægges på den baggrund op til, at delloftet for driftsudgifter (netto) opjusteres
med 14.933 mio. kr. i 2021, 15.137 mio. kr. i 2022 og 4.390 mio. kr. i 2023. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres med 7.282 mio. kr. i 2021,
4.105 mio. kr. i 2022 og 2.420 mio. kr. i 2023.,
jf. tabel 9
.
I det følgende gennemgås de konkrete korrektioner af udgiftslofterne sfa. hen-
holdsvis allerede gennemførte genopretningstiltag mv. samt nye tiltag som led i fi-
nanslovforslaget for 2021 og
DK2025 – En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af
dansk økonomi.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0010.png
Side 10 af 20
Tabel 9
Korrektioner af udgiftslofterne som følge af ny 2025-ramme, genopretningstiltag og øvrige
midlertidige tiltag mv.
Mio. kr., 2021-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Indgåede politiske aftaler om genopretningstiltag mv.
Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder
mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark
Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge
samt virksomheder (håndtering af ubalance i AUB)
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen
Aftale om ekstraordinært løft af ledige
Aftale om hjælpepakke til erhvervsuddannelserne og EGU
Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og ek-
sportinitiativer
Klimaaftale for energi og industri mv.
Tiltag som led i FFL21 og ny 2025-ramme
Finanspolitisk lempelse
Øget ramme til offentlige investeringer
Aflysning af indeksering af punktafgifter
21.200
-3.800
-60
17.600
-3.200
-120
10.300
-7.400
-181
125
-1.200
2.300
-136
-13
-2.045
-1.439
0
-1.200
3.200
-44
-2
430
-1.528
0
-1.200
2.500
-5
0
470
-94
2021
14.933
2022
15.137
2023
4.390
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
-7.282
-4.105
-2.420
Genfastsættelse på baggrund af ny 2025-ramme
-7.382
-4.105
-2.420
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Indgåede politiske aftaler om genopretningstiltag mv.
Med
Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark
af april 2020 er der under det statslige delloft for drift afsat
en eksport- og investeringspakke til understøttelse af virksomheders rammer for
handel og eksport og fortsat finansiering til iværksættere og vækstvirksomheder.
På den baggrund foreslås det statslige delloft for driftsudgifter opjusteret med 125
mio. kr. i 2021.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er med
Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til
elever og lærlinge samt virksomheder
af maj 2020 enige om en række initiativer for at
holde hånden under lærlinge og elever på erhvervsuddannelser, herunder ved at
finansiere opretholdelsen af praktikpladser i kommuner og regioner i regi af AUB.
Det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres på den baggrund med 1.200 mio.
kr. årligt i 2021-2023.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
Side 11 af 20
Forligspartierne bag
Tryghed om Boligbeskatningen
af maj 2017 (boligskatteforliget)
har med
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om boligbeskatningen
af
maj 2020 besluttet at udskyde implementeringen af boligskatteforliget, således
boligskatteomlægningen udskydes til 2024. Som følge af aftalen opjusteres det
statslige delloft for drift med 2.300 mio. kr. i 2021, 3.200 mio. kr. i 2022 og 2.500
mio. kr. i 2023
Med
Aftale om ekstraordinært løft af ledige
af juni 2020 investeres der i nye
uddannelses- og opkvalificeringsinitiativer. Forsikrede ledige får derudover ret til
at påbegynde en erhvervsuddannelse med 110 pct. af den hidtidige dagpengesats,
hvis uddannelsen er inden for et område, hvor der er behov for arbejdskraft.
Aftalen indebærer merudgifter uden for loft, således at det statslige delloft for
driftsudgifter nedjusteres med 136 mio. kr. i 2021, 44 mio. kr. i 2022 og 5 mio. kr.
i 2023.
Som led i
Aftale om hjælpepakke til erhvervsuddannelserne og EGU
af juni 2020 er der
disponeret midler til øgede stipendieudgifter og taxametertilskud forbundet med
den supplerende grundforløbsundervisning og ekstra uddannelsesstart på
erhvervsuddannelsernes grundforløb. Det statslige delloft for driftsudgifter
nedjusteres på den baggrund med 13 mio. kr. i 2021 og 2 mio. kr. i 2022.
Med
Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer
af juni
2020 er aftalepartierne enige om at gennemføre en række tiltag til understøttelse af
den økonomiske aktivitet. Tiltagene omfatter forlængelser af
kompensationsordningerne for selvstændige, freelancere mv., mens selvstændige
samtidig får mulighed for at få ret til dagpenge uden 12 måneders forudgående a-
kassemedlemsskab. Derudover suspenderes anciennitetstællingen i
dagpengesystemet, mens 3 uger af de indefrosne feriemidler udbetales og
fradraget for virksomhedernes udgifter til forskning og udvikling forhøjes. Det
statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres på den baggrund med 2.045 mio. kr. i
2021 og opjusteres med 430 mio. kr. i 2022 og 470 mio. kr. i 2023.
Som følge af
Aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
af juni
2020 og
Klimaaftale for energi og industri
af juni 2020 er der disponeret midler til at
integrere grønne teknologier i energisektoren og industrien, der skal sikre en
drivhusgasreduktion frem mod i 2030. Det er endvidere besluttet at udskyde
indfasningen af den forudsatte midlertidige energiafgift fra
Energiaftale
af juni 2018
fra 2021 til 2023. På den baggrund nedjusteres det statslige delloft for
driftsudgifter samlet med 1.439 mio. kr. i 2021, 1.528 mio. kr. i 2022 og 94 mio.
kr. i 2023.
Tiltag som led i FFL21 og nye mellemfristede udgiftsrammer (DK2025)
Som følge af den midlertidige finanspolitiske lempelse i 2021-24 tilvejebringes et
midlertidigt provenu til nye initiativer i 2021-2023. På den baggrund opjusteres det
statslige delloft for drift med 21.200 mio. kr. i 2021, 17.600 mio. kr. i 2022 og
10.300 mio. kr. i 2023.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
Side 12 af 20
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0013.png
Side 13 af 20
I forbindelse med
DK2025 – En grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk
økonomi
er der besluttet et samlet løft af rammen til offentlige investeringer på [15]
mia. kr. frem mod 2025. På den baggrund nedjusteres det statslige delloft for drift
med 3.800 mio. kr. i 2021, 3.200 mio. kr. i 2022 og 7.400 mio. kr. i 2023.
Den forudsatte indeksering af en række punktafgifter fra
Aftale om finansloven for
2020
er aflyst i forbindelse med tilrettelæggelsen af udgifts- og finanspolitikken i
2021. På den baggrund nedjusteres det statslige delloft for drift med 60 mio. kr. i
2021, 120 mio. kr. i 2022 og 181 mio. kr. i 2023.
Genfastsættelse af det statslige delloft for indkomstoverførsler
På baggrund af den nye 2025-ramme er det statslige delloft for indkomstoverfør-
sler genfastsat i 2021-23. Idet udgifts- og finanspolitikken med de nye udgifts-
rammer planlægges helt til budgetlovens underskudsgrænse i 2021, er det statslige
delloft for indkomstoverførsler i 2021 fastsat svarende til de samlede budgetterede
udgifter under delloftet. I 2022-2023 er delloftet fastsat med en udsvingsbuffer
svarende til 1 pct. af de samlede budgetterede udgifter under delloftet. Det
statslige delloft for indkomstoverførsler nedjusteres på den baggrund med 7.282
mio. kr. 2021, 4.105 mio. kr. og 2.420 mio. kr. i 2023.
Korrektioner som følge af øvrige prioriteringer på regeringens forslag til
finanslov for 2021
Regeringens forslag til finanslov for 2021 mv. indeholder en række prioriteringer
med betydning for de fastsatte udgiftslofter, herunder implementeringen af afskaf-
felsen af deltagerbetaling og ændrede regler for depositum for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.
På baggrund af prioriteringerne lægges der op til, at delloftet for driftsudgifter
nedjusteres med 206 mio. kr. i 2021, 199 mio. kr. i 2022 og 209 mio. kr. i 2023,
jf.
tabel 10.
Tabel 10
Korrektioner af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for
2021
Mio. kr., 2021-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Afskaffelse af deltagerbetaling på danskuddannelse
Øvrige mindre disponeringer uden for udgiftslofterne
2021
-206
-164
-42
2022
-199
-164
-35
2023
-209
-164
-45
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0014.png
Side 14 af 20
Afskaffelse af deltagerbetaling på danskuddannelse
Med finanslovsforslaget for 2021 indbudgetteres initiativerne om afskaffelsen af
deltagerbetaling og ændrede regler for depositum for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl.,
jf. lov nr. 186 af 5. maj 2020.
På den baggrund nedjusteres det statslige delloft for driftsudgifter med 164 mio.
kr. årligt i 2021, 2022 og 2023 svarende til den umiddelbare udgiftsvirkning af
tiltaget uden for udgiftslofterne.
Øvrige mindre disponeringer uden for udgiftslofterne
Der er foruden ovennævnte korrektioner foretaget yderligere korrektioner af ud-
giftslofterne, som bl.a. følger af udmøntningen af midler uden for de statslige ud-
giftslofter til Investeringsfonden for nye teknologier og digitale velfærdsløsninger i
forlængelse af ØA21.
Med
Aftale mellem regeringen og Danske Regioner om udmøntningen af 600 mio. kr. til en
styrket psykiatri
af maj 2020 er der endvidere udmøntet anlægsmidler til styrket ka-
pacitet i psykiatrien, der som led i FL20 blev afsat under det statslige delloft for
driftsudgifter.
Korrektionerne kan derudover henføres til, at der på regeringens finanslovsforslag
for 2021 disponeres midler uden for udgiftslofterne til vedligeholdelse af havne og
sluser, og at dele af effektiviseringsgevinsterne fra den første bølge af den fælles-
statslige facility management-strategi medfører lavere udgifter uden for udgiftslof-
terne.
Som følge af de øvrige disponeringer uden for udgiftslofterne nedjusteres det
statslige delloft for driftsudgifter med 42 mio. kr. årligt i 2021, 35 mio. kr. i 2022
og 45 mio. kr. i 2023 svarende til de umiddelbare udgiftsvirkninger uden for ud-
giftslofterne,
jf. tabel 11.
Tabel 11
Korrektioner af udgiftslofterne som følge af øvrige mindre disponeringer uden for udgiftslofterne
Mio. kr., 2021-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Investeringsfonden
Styrket kapacitet i psykiatrien
Vedligeholdelse af havne og sluser
Den fællesstatslige facility management-strategi
2021
-42
-30
-10
-7
5
2022
-35
0
-40
0
5
2023
-45
0
-50
0
5
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0015.png
Side 15 af 20
Bilag 1. Korrektioner som følge af LCP
Tabel 1 sammenfatter ændringerne af udgiftslofterne som følge af DUT (lov- og
cirkulæreprogram for 2020/2021). Som det fremgår af tabel 1 går korrektionerne
som følge af DUT i nul.
Tabel 1
Samlede ændringer af udgiftslofter som følge af ændret opgavefordeling mellem sektorer mv.
Mio. kr., 2021-pl
Stat
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
Uden for loft
Kommuner
Udgiftsloft (serviceudgifter)
Uden for loft
Regioner
Regionalt delloft for sundhedsområdet
Regionalt delloft for regional udvikling
Uden for loft
28,7
34,4
0,0
28,7
34,4
0,0
28,7
34,4
0,0
122,6
-2.097,6
122,6
2.097,6
122,6
2.097,6
-194,7
0,0
2.106,6
-194,7
0,0
2.106,6
-194,7
0,0
2.106,6
2021
2022
2023
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0016.png
Side 16 af 20
Bilag 2. Pris- og lønopregningen af udgiftslofterne
Pris- og lønopregningen af udgiftslofterne i forbindelse med finanslovforslaget for
2021 tager afsæt i opregningen af de udgifter, der er omfattet af udgiftslofterne.
På det
statslige område
er delloftet for driftsudgifter og delloftet for indkomst-
overførsler således opregnet med afsæt i de loftbelagte udgifter på finansloven for
2020 korrigeret for rammeændringerne i forbindelse med loftfastsættelsen,
jf. over-
sigt over afgrænsning af de statslige dellofter for hhv. driftsudgifter og indkomstoverførsler
(til-
gængeligt på www.fm.dk).
Forudsætningerne for pris- og lønudviklingen på det statslige område i forbindelse
med finanslovforslaget for 2021 kan findes i forslagets afsnit
”Om Finanslovforslagets
opbygning”
eller
på Økonomistyrelsens hjemmeside (https://oes.dk/oekonomi/bevil-
lingslove/indeks/).
Tabel 1
Loftkorrektioner som følge af pris- og lønopregning af de statslige udgiftslofter til 2021-priser
Mio. kr.
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
2021
1.696
5.934
2022
1.750
6.172
2023
1.828
6.154
Opregningen af de statslige udgiftslofter afspejler virkningen af skønnet for pris-
og lønudviklingen i 2021 samt et revideret skøn for pris- og lønudviklingen i 2020.
Den samlede pris- og lønopregning giver anledning til loftkorrektioner som angi-
vet i tabel 1 ovenfor.
Det bemærkes, at lønskønnet – der indgår i opregningen af udgiftslofterne – angi-
ver budgetvirkningen af de overenskomstmæssigt aftalte lønstigninger mv. inklu-
sive skønnede udmøntninger fra reguleringsordningen samt overhæng fra lønstig-
ninger året før
1
.
Det statslige lønskøn i 2020 og 2021 er baseret på de 3-årige overenskomstaftaler
på det statslige område, som dækker perioden fra 1. april 2018 til 31. marts 2021
(OK18). Det statslige lønskøn for 2020 er endeligt, idet grundlaget for udmønt-
ningen fra reguleringsordningen i 2020 ligger fast.
2
Budgetvirkningen angiver årsvirkningen på de offentlige budgetter af en given lønstigning og følger dermed
af udmøntningstidspunktet for en lønstigning. En generel lønstigning på 1 pct., som udmøntes pr. 1. april har
en budgetvirkning på 0,75 pct. i det pågældende år og en budgetvirkning på 0,25 pct. i
overhæng
det efterføl-
gende år.
2
I staten opgøres udmøntningen fra reguleringsordningen på baggrund af lønudviklingen i 3. kvartal året før.
Det betyder, at udmøntningen i 2020 opgøres på baggrund af den statslige og private lønudvikling i 3. kvartal
2019.
1
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0017.png
Side 17 af 20
De
kommunale og regionale
udgiftslofter opregnes med det kommunale pris-
og lønindeks for serviceudgifter samt de regionale pris- og lønindeks for hen-
holdsvis sundhedsudgifter (ekskl. medicin) og regional udvikling.
Ligesom for de statslige udgiftslofter omfatter pris- og lønopregningen af de kom-
munale og regionale udgiftslofter også både et skøn for pris- og lønudviklingen i
2021 og et revideret skøn for 2020.
Forudsætningerne for de kommunale og regionale pris- og lønskøn, der anvendes
til PL-regulering af de kommunale og regionale udgiftslofter, fremgår nedenfor,
jf.
boks 1.
Boks
1
Opgørelsen af den kommunale og regionale pris- og lønudvikling
I forbindelse med de årlige økonomiforhandlinger udarbejdes der fremadrettede skøn for PL-reguleringen af de
kommunale og regionale udgifter mv.
Den kommunale og regionale pris- og lønudvikling opgøres som en sammenvejning af underliggende skøn for priser
og løn, der vægtes sammen på baggrund af de artsfordelte udgifter i de seneste kommunale og regionale
regnskaber. Artsopdelingen er udformet med henblik på at belyse de realøkonomiske og ressourcemæssige
aspekter af aktiviteten. Artsopdelingen afspejler således sammensætningen af de kommunale og regionale udgifter i
relation til påvirkningen fra henholdsvis pris- og lønudviklingen.
Forudsætninger for prisskøn
Opgørelsen af prisudviklingen i den kommunale og regionale sektor er baseret på udviklingen i en række under-
liggende prisindeks. Skønnene for de underliggende prisindeks i 2020 og 2021 tager afsæt i de tekniske budget-
teringsforudsætninger offentliggjort på www.fm.dk.
Forudsætninger for lønskøn
Som for staten angiver lønskønnet budgetvirkningen af de overenskomstmæssigt aftalte lønstigninger, puljemid-
ler mv. inklusive udmøntninger fra reguleringsordningen og privatlønsværn samt overhæng fra lønstigninger året
før.
Det kommunale og regionale lønstigningsskøn for 2020 og 2021 er baseret på de 3-årige overenskomstaftaler på
de respektive områder, som dækker perioden fra 1. april 2018 til 31. marts 2021 (OK18).
Skøn for pris- og lønudviklingen i 2021
Den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifterne fra 2020-
2021 skønnes til 1,5 pct.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Skøn for den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifter (ekskl. overførsler) fra 2020
til 2021 (dekomponeret)
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
1,5
1,6
Vægt
0,3
0,7
Sammenvejet
0,4
1,1
1,5
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én deci-
mal. Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0018.png
Side 18 af 20
Pris- og lønudviklingen på sundhedsområdet fra 2020-2021 skønnes til 1,3 pct.
ekskl. medicintilskud,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Skøn for pris- og lønudvikling på sundhedsområdet (ekskl. medicintilskud) fra 2020 til 2021
(dekomponeret)
Indeks
Priser (inkl. sygesikring)
Løn
Samlet PL-indeks
1,0
1,4
Vægt
0,5
0,5
Sammenvejet
0,5
0,7
1,3
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én decimal.
Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
For regional udvikling er pris- og lønudviklingen fra 2020-2021 skønnet til 1,9
pct.,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Skøn for pris- og lønudvikling vedrørende regional udvikling fra 2020 til 2021 (dekomponeret)
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
2,0
1,4
Vægt
0,8
0,2
Sammenvejet
1,6
0,2
1,9
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én decimal.
Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
Reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i 2020
Den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifterne fra 2019-
2020 blev oprindeligt skønnet til 2,7 pct.,
jf. Aftale om kommunernes økonomi for 2020
af august 2019.
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen vedrørende serviceudgifter fra
2019-2020 er 2,3 pct. Det er dermed 0,4 procentpoint lavere end det oprindelige
skøn,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Revideret skøn for den kommunale pris- og lønudvikling vedrørende serviceudgifter (ekskl.
overførsler) fra 2019 til 2020 (dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
2,0
3,0
Vægt
0,3
0,7
Sammen-
vejet
0,6
2,1
2,7
Revideret skøn
Indeks
1,1
2,9
Vægt
0,3
0,7
Sammen-
vejet
0,3
2,0
2,3
Ændring
-0,4
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én decimal.
Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0019.png
Side 19 af 20
Pris- og lønudvikling på sundhedsområdet fra 2019-2020 blev oprindeligt skønnet
til 2,4 pct. ekskl. medicintilskud,
jf. Aftale om regionernes økonomi for 2020 af september
2019.
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen på sundhedsområdet fra 2019-
2020 er 1,9 pct. ekskl. medicintilskud. Det er dermed 0,5 procentpoint lavere end
det oprindelige skøn,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Revideret skøn for pris- og lønudvikling på sundhedsområdet (ekskl. medicintilskud) fra 2019 til 2020
(dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser (inkl. sygesik-
ring)
Løn
Samlet PL-indeks
1,4
3,0
Vægt
0,5
0,5
Sammen-
vejet
0,8
1,6
2,4
Revideret skøn
Indeks
0,6
2,7
Vægt
0,5
0,5
Sammen-
vejet
0,5
1,5
1,9
-0,5
Ændring
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én decimal.
Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
For regional udvikling blev pris- og lønudvikling fra 2019-2020 oprindeligt skøn-
net til 2,5 pct.,
jf. Aftale om regionernes økonomi for 2020 af september 2019.
Det reviderede skøn for pris- og lønudviklingen vedrørende regional udvikling fra
2019-2020 er 0,3 pct. Det er dermed 2,1 procentpoint lavere end det oprindelige
skøn,
jf. tabel 7.
Tabel 7
Revideret skøn vedrørende regional udvikling fra 2019 til 2020 (dekomponeret)
Oprindeligt skøn
Indeks
Priser
Løn
Samlet PL-indeks
2,4
3,0
Vægt
0,8
0,2
Sammen-
vejet
1,9
0,6
2,5
Revideret skøn
Indeks
-0,3
2,7
Vægt
0,8
0,2
Sammen-
vejet
-0,2
0,5
0,3
-2,1
Ændring
Anm.: Prisindekset er en sammenvejning af flere underliggende prisindeks. Indeks og vægte er afrundet til én decimal.
Afrunding i tabellen kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
PL-reguleringen af de kommunale og regionale udgiftslofter
Eftersom skønnet for pris- og lønudviklingen for sundhed på det regionale om-
råde fastsættes ekskl. medicintilskud, er det regionale delloft for sundhedsområdet
korrigeret for skønnede udgifter til medicintilskud på ca. 6,6 mia. kr. før pris- og
lønopregningen.
L 210 - 2019-20 - Bilag 1: Dokumentationsnotat, fra finansministeren
2241236_0020.png
Side 20 af 20
For at få en samle t opregningsfaktor for det regionale delloft for sundhedsområ-
det er pris- og lønskønnet for sundhed ekskl. medicintilskud vægtet i tabel 8. Væg-
ten er beregnet som andelen af udgifter til sundhed ekskl. medicintilskud af de
samlede udgifter til sundhed.
Tabel 8
Vægtning af skønnet for den regionale pris- og lønudvikling for sundhed ekskl. medicin
Skøn for sund-
hed ekskl. me-
dicintilskud
Pris- og lønudviklingen i 2021
Ændrede pris- og lønforudsætninger vedr. 2020
1,3
-0,5
Vægt af sundhed
ekskl. medicintil-
skud
0,95
0,95
Sammenvejet
1,2
-0,5
Den samlede opregning af de kommunale og regionale udgiftslofter, der tager
højde for reviderede skøn for pris- og lønudviklingen i 2020, fremgår af tabel 9.
Tabel 9
Pris- og lønregulering af kommunale og regionale udgiftslofter
Ændrede pris- og lønfor-
udsætninger vedr. 2020
(pct.)
Kommunalt loft for serviceudgifter
Regionalt delloft for sundhedsudgifter
Regionalt delloft for regional udvikling
-0,4
-0,5
-2,1
Skøn 2020-2021 Samlet opregnings-
(pct.)
faktor (pct.)
1,5
1,3
1,9
1,1
0,8
-0,2
Disse forudsætninger giver anledning til korrektioner af de kommunale og regio-
nale udgiftslofter som angivet i tabel 10.
Tabel 10
Loftkorrektioner som følge af pris- og lønopregning af de kommunale og regionale udgiftslofter
Mio. kr., 2021-pl
Kommunalt udgiftsloft
Regionalt delloft for sundhedsudgifter
Regionalt delloft for udviklingsopgaver
2021
2.900
908
-7
2022
2.900
908
-7
2023
2.900
908
-7