Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 208 Bilag 5
Offentligt
2231587_0001.png
Til lovforslag nr.
L 208
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 14. august 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedta-
ges ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. be-
handling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behand-
ling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-3 og 5.
Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 4.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 4.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1-3 og 5. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag
nr. 4.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Danmark
står i en meget alvorlig økonomisk situation. Ledighedskøen
er på kort tid vokset med over 40.000, og mange danskere
risikerer at miste deres arbejde. Samtidig viser de seneste
BNP-tal fra Danmarks Statistik, at BNP tog et historisk fald
i 2. kvartal 2020. Der er tale om, at BNP-indikatoren peger
på et fald i BNP på hele 7,4 pct. i 2. kvartal 2020. Det er et
markant større fald end under finanskrisen, og det understre-
ger alvoren af den situation, dansk økonomi står i.
Derfor er Venstres holdning den, at vi skal gøre, hvad vi
kan for at holde hånden under dansk økonomi og danske ar-
bejdspladser. Derfor valgte Venstre også at gå med i aftalen
fra den 15. juni, der bl.a. understøtter danske arbejdspladser
og dansk økonomi i den nuværende krise.
Venstre fik en række markante indrømmelser, og noterer
bl.a. følgende med tilfredshed.
Det blev aftalt, at tre uger af danskernes indefrosne ferie-
penge bliver udbetalt i forhold til udspillet på 2 uger fra re-
geringen, og samtidig indeholder aftalen den forudsætning,
at udbetalingen af de resterende feriepenge bliver drøftet til
efteråret. V noterer også med tilfredshed, at det er frivilligt,
hvorvidt man som dansker ønsker at få sine feriepenge ud-
betalt nu eller vil vente til et senere tidspunkt.
V sikrede desuden en ambitiøs indsats for danske eks-
portvirksomheder, herunder etablering af genstartteam og et
forbedret FoU-fradrag. V har styrket den internationale mar-
kedsføring af dansk turisme. V har sikret støtte til dansk
luftfart, herunder regionale lufthavne og flyruter internt i
Danmark.
V sikrede også midler til initiativer, der skal sætte skub i
den danske turisme- og oplevelsesindustri.
V er samlet set tilfreds med aftalen.
V må dog også med beklagelse konstatere, at aftalen også
indeholder et engangstilskud til alle ydelsesmodtagere på
AX024954
L 208 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 14/8-20
2231587_0002.png
2
1.000 kr. Her havde V gerne set en anden model, hvor f.eks.
arbejdsløse udlændinge ikke præmieres med 1.000 kr. ekstra
i et engangsbeløb.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder det for-
kert at udbetale 1.000 kr. skattefrit til flygtninge og indvan-
drere. Disse midler ville være brugt bedre på øget hjemsen-
delse af flygtninge.
Efter Dansk Folkepartis mening skulle man i stedet have
givet folkepensionister og førtidspensionister skattefritagel-
se af pensionen resten af 2020.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær-
ker, at lovforslaget medfører, at borgere, der modtager for-
mueafhængige ydelser, risikerer at blive modregnet i 2022.
SF understreger derfor, at det er en retssikkerhedsmæssig
nødvendighed fra myndighedernes side at sørge for klar og
tydelig information og vejledning til borgere, der modtager
formueafhængige ydelser. SF opfordrer ministeren til at gå i
dialog med Udbetaling Danmark og alle andre relevante
myndigheder om tydelig vejledning til borgerne om doku-
mentationskravet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er tilfredse med, at
der med dette lovforslag er tænkt på alle de mennesker i
Danmark, der ikke har ret mange penge. De får nu 1.000 kr.
skattefrit til forbrug, og disse penge skal ikke modregnes no-
gen steder. 1.000 kr. er ikke noget stort beløb, og EL kunne
ønske sig, at beløbet var betydeligt højere. Men der er ingen
tvivl om, at beløbet luner, og at modtagerne kan bruge hver
eneste krone, og at en stor del af engangstilskuddene vil bli-
ve omsat til forbrug. Derudover bemærker Enhedslisten og-
så det kursskifte, der er sket siden sidste finanskrise, hvor
den økonomiske krisehåndtering ramte syge, arbejdsløse,
pensionister og studerende. Dette er også udtryk for, at man
ikke tager fra dem, der har mindst. Enhedslisten kan selvføl-
gelig støtte forslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I
stk. 1, nr. 16,
ændres »Tabt arbejdsfortjeneste vedrø-
rende børn med nedsat funktionsevne« til: »Hjælp til dæk-
ning af tabt arbejdsfortjeneste«.
[Sproglig præcisering, så bestemmelsen svarer til ordlyden i
§ 42 i lov om social service]
2)
Stk. 1, nr. 23,
affattes således:
»23) Skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsud-
dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april
2018, eller skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om er-
hvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020.«
[Lovteknisk korrektion]
3)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 29:
»29) Godtgørelse m.v. efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 187 af 9. marts 2020, når den pågældende ik-
ke har fået fradrag heri for løn for april 2020 fra en
udenlandsk arbejdsgiver.«
[Tilføjelse af ydelse, der giver ret til engangstilskud]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Engangstilskud udbetales alene til danske stats-
borgere.«
[Målretning af tilskud til danske statsborgere]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
5)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 7:
»7) Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for godtgørelse
m.v. nævnt i § 1, stk. 1, nr. 29.«
[Tilføjelse til kreds af myndigheder som skal afgive oplys-
ninger om målgruppen til Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 16, fremgår det, at perso-
ner, der i april 2020 helt eller delvis modtog »Tabt arbejds-
fortjeneste vedrørende børn med nedsat funktionsevne efter
§ 42 i lov om social service« er omfattet af Arbejdsmarke-
dets Tillægspensions udbetaling af et engangstilskud på
1.000 kr.
Det foreslås, at bestemmelsens formulering ændres til
»Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov
om social service«.
Med den foreslåede ændring foreslås en præcisering af
formuleringen i den foreslåede § 1, stk. 1, nr. 16, således at
den svarer til ordlyden i § 42 i lov om social service, hvoref-
ter kommunalbestyrelsen under en række nærmere angivne
betingelser skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortje-
neste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18
år med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Til nr. 2
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, at
Arbejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et en-
gangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt
eller delvis modtog skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. ja-
nuar 2020, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april. Her-
med menes skoleydelse til elever i fgu-baseret erhvervsud-
L 208 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 14/8-20
2231587_0003.png
3
dannelse, jf. § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 2020, og skoleydelse
til elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse, jf. §
66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 282 af 18. april 2018. Ved lov nr. 745 af 8. juni
2018 ændrede produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse
navn til fgu-baseret erhvervsuddannelse.
Med ændringsforslaget foreslås det tydeliggjort, at Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et en-
gangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt
eller delvist modtog skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18.
april 2018 (dvs. skoleydelse i produktionsskolebaseret er-
hvervsuddannelse) eller skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22.
januar 2020 (dvs. skoleydelse i fgu-baseret erhvervsuddan-
nelse).
Der er udelukkende tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 3
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1, at Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et en-
gangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt
eller delvis modtog en af de nævnte forsørgelsesydelser i det
fremsatte lovforslags § 1, stk. 1, nr. 1-28. Godtgørelse og til-
læg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
til visse elever under erhvervsuddannelse, jf. § 11, stk. 1 og
2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, er ikke
nævnt i denne oplistning.
Efter § 11, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag godtgørelse
til elever i hovedforløbet, jf. § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervs-
uddannelser, når eleverne er optaget i en erhvervsuddannel-
ses hovedforløb på grundlag af praktik i udlandet. Godtgø-
relsen udgør samme beløb, som en arbejdsgiver efter § 5,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er beret-
tiget til at modtage som lønrefusion for den pågældende
elev, dvs. godtgørelsen svarer til den lønrefusion, som en ar-
bejdsgiver med en uddannelsesaftale ville have været beret-
tiget til at få fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i for-
bindelse med elevens skoleophold under en erhvervsuddan-
nelse.
Det fremgår af § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannel-
ser, at en skole kan optage elever uden uddannelsesaftale til
en skoleperiode i et hovedforløb, hvis eleven har gennem-
ført grundforløbets 2. del og de eventuelt forudgående sko-
leperioder i hovedforløbet, og eleven er eller umiddelbart
før optagelsen til skoleperioden i hovedforløbet har været i
lønnet beskæftigelse i udlandet af passende varighed og med
uddannelsesformål inden for arbejdsområder og funktioner,
som indgår i praktikuddannelsen i erhvervsuddannelsen. Når
en elev optages i en erhvervsuddannelses hovedforløb (dvs.
i Danmark) på grundlag af praktik i udlandet efter § 5 c, stk.
2, i lov om erhvervsuddannelser, foreligger der således ikke
en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, der kan modtage
lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag.
Efter § 11, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag kan bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag beslutte at give tillæg til godtgørelsen efter stk. 1. Den
samlede godtgørelse må dog højst udgøre et beløb, der sva-
rer til fuld elevløn. Efter § 11, stk. 3, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag fastsætter bestyrelsen for Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag retningslinjer for udbetaling af
godtgørelsen. Hjemlen er anvendt til at udstede bekendtgø-
relse nr. 498 af 19. maj 2017 om udbetaling af økonomisk
støtte til praktikophold i udlandet m.v. fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, og bekendtgørelsens §§ 2 og 3 vedrører
elever uden uddannelsesaftale.
Efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, yder Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag økonomisk støtte med henblik på prakti-
kuddannelse i virksomheder i udlandet til elever under ud-
dannelse i henhold til lov om erhvervsuddannelser, der har
afsluttet erhvervsuddannelsens grundforløb. Bl.a. ydes der
økonomisk støtte i form af godtgørelse under skoleophold i
Danmark på erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Det er en
betingelse, at det faglige udvalg eller skolen på forhånd har
givet tilsagn om sidestillelse af beskæftigelsen i udlandet
med en dansk praktikuddannelse, jf. § 2, stk. 3.
Efter bekendtgørelsens § 3 yder Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag til de elever, som er nævnt i § 2, stk. 1, og som
ikke har tilsagn om sidestillelse af beskæftigelsen i udlandet
med en dansk praktikuddannelse, obligatorisk godtgørelse
under skoleophold på erhvervsuddannelsernes hovedforløb.
Efter bekendtgørelsens § 16, stk. 1, ydes obligatorisk
godtgørelse under skoleophold på en erhvervsuddannelses
hovedforløb til de elever, der er nævnt i § 2, stk. 1, og § 3,
hvis der foreligger bekræftelse fra skolen på, at eleven er
optaget på skoleophold på en erhvervsuddannelses hoved-
forløb. Beskæftigelsen i udlandet skal være af passende va-
righed og med uddannelsesformål inden for arbejdsområder
og funktioner, som indgår i praktikuddannelsen i erhvervs-
uddannelsen. Eleven skal selv ansøge Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag om godtgørelse, jf. § 16, stk. 2. Efter be-
kendtgørelsens § 16, stk. 4, er elever, der er omfattet af be-
kendtgørelsens § 2, stk. 1, og som modtager obligatorisk
godtgørelse under samme betingelser berettiget til at modta-
ge tillæg til godtgørelsen. For elever, der modtager løn fra
en udenlandsk virksomhed under skoleophold i Danmark,
kan løn, godtgørelse og tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag tilsammen ikke overstige dansk
elevløn, jf. bekendtgørelsens § 16, stk. 5.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der udbetales en-
gangstilskud til personer, som for april 2020 har modtaget
godtgørelse eller tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, når den pågældende ikke har fået fra-
drag heri for løn for april 2020 fra en udenlandsk arbejdsgi-
ver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der udbetales
engangstilskud til personer, som for april 2020 har modtaget
godtgørelse eller tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, når disse personer ikke har modtaget
løn fra en udenlandsk arbejdsgiver for april 2020. Det vil si-
ge, at elever, der modtager løn fra en udenlandsk virksom-
L 208 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 14/8-20
2231587_0004.png
4
hed under skoleophold i Danmark, ikke vil være berettiget
til engangstilskuddet.
Det fremsatte lovforslag vil indebære, at udbetalingen af
engangstilskuddet først og fremmest vil ske automatisk på
grundlag af data, således som de er registreret i de relevante
registre på et nærmere bestemt tidspunkt i 2020, hvoraf det
vil fremgå, hvilke personer der har modtaget en ydelse for
en eller flere dage for april 2020.
Henset til, at elever kan ansøge om godtgørelse og tillæg
til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i op
til 4-6 måneder efter afslutningen af et skoleophold på en er-
hvervsuddannelses hovedforløb, jf. § 21, stk. 3 og 4, i be-
kendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2017, bemærkes det særligt,
at det fremsatte lovforslags § 2, stk. 4, vil finde anvendelse i
de tilfælde, hvor en elev på grund af manglende ansøgning
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag eller igangværende
sagsbehandling i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (end-
nu) ikke har modtaget godtgørelse m.v. for april 2020 på
tidspunktet for den automatiske udbetaling af det foreslåede
engangstilskud. Efter § 2, stk. 4, kan personer, der pr. 1. no-
vember 2020 ikke har modtaget engangstilskud efter det
fremsatte lovforslags § 1, ansøge om engangstilskuddet hos
Arbejdsmarkedets Tillægspension. Personen skal dokumen-
tere at være omfattet af det fremsatte lovforslags § 1 og an-
vise en nemkonto. Ansøgningen om engangstilskud skal væ-
re modtaget hos Arbejdsmarkedets Tillægspension senest
den 28. februar 2021. Med andre ord vil en person, som ikke
har fået udbetalt godtgørelse eller tillæg til godtgørelse for
april 2020 senest den 28. februar 2021, ikke være berettiget
til engangstilskud. Dette gælder også det tilfælde, hvor per-
sonen måtte få udbetalt godtgørelse eller tillæg til godtgørel-
se for april 2020 efter den 28. februar 2021.
Til nr. 4
Det foreslås, at engangstilskuddet alene udbetales til dan-
ske statsborgere.
Til nr. 5
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, hvil-
ke myndigheder og institutioner der har pligt til at afgive op-
lysninger til Arbejdsmarkedets Tillægspension om person-
numre for personer omfattet af det fremsatte lovforslags § 1.
Det fremgår videre af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 3, at
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fastsætter en
frist for fremsendelse af oplysninger efter stk. 1.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er ikke nævnt i det
fremsatte lovforslags § 4, stk. 1.
Det foreslås, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil
have pligt til at videregive personnumre til Arbejdsmarke-
dets Tillægspension for personer, der uden fradrag for løn
fra en udenlandsk arbejdsgiver modtager godtgørelse og/
eller tillæg til godtgørelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. ændringsforslag nr.
3 om indsættelse af et nyt nr. 29 i det fremsatte lovforslags §
1, stk. 1. Disse oplysninger er nødvendige for at kunne ud-
betale engangstilskuddet automatisk til denne målgruppe.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag har pligt til at videregive person-
numre til Arbejdsmarkedets Tillægspension for personer,
der uden fradrag for løn fra en udenlandsk arbejdsgiver
modtager godtgørelse og/eller tillæg til godtgørelse efter §
11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, jf. lovbekendtgørelse nr. 187 af 9. marts 2020.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag af egen drift – dvs. uden begæ-
ring fra Arbejdsmarkedets Tillægspension – har pligt til at
udsøge målgruppen og videregive oplysningerne med de re-
levante personnumre til Arbejdsmarkedets Tillægspension,
der herefter udbetaler engangstilskuddet til den berettigede
personkreds for engangstilskuddet.
Ændringsforslaget indebærer en tilføjelse til det fremsatte
lovforslags § 4, stk. 1. Det fremgår af det fremsatte lovfor-
slags § 4, stk. 5, at der til brug for udsøgningen i medfør af
det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, 2 og 4, vil blive behand-
let oplysninger om ydelsestype og personnummer for de
personer, som vil være omfattet af det fremsatte lovforslags
§ 1. Ændringsforslaget vil dermed indebære, at der også til
brug for udsøgningen i medfør af ændringsforslaget vil blive
behandlet oplysninger om ydelsestype og personnummer for
de personer, som vil være omfattet af den foreslåede æn-
dring af det fremsatte lovforslags § 1, jf. ændringsforslag nr.
3.
Ændringsforslaget vil dermed indebære, at Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag til brug for udsøgningen af den be-
rettigede personkreds vil skulle behandle, herunder samkøre,
almindelige, ikkefølsomme personoplysninger om ydelses-
type og fortrolige oplysninger om personnumre på de perso-
ner, der er omfattet af den foreslåede ændring af det frem-
satte lovforslags § 1, jf. ændringsforslag nr. 3, og videregive
personnumrene for de ydelsesmodtagere, som vil være be-
rettiget til engangstilskuddet, til Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. august 2020 og var til
1. behandling den 12. august 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 30.
juli 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag
328. Den 7. juli 2020 sendte beskæftigelsesministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
L 208 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkning afgivet 14/8-20
2231587_0005.png
5
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4